Epic – Skogens hemmelige rike
Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
For første gang på veldig lenge skal ungjenta
Mari Katrine besøke sin far, som bor i et avstedsliggende hus med skog på alle
kanter. Mari Katrine synes faren er sprø, noe som er lett å forstå siden han
vier alt av tid og krefter på å bevise vitenskapelig at det lever et
miniatyrfolkeslag skjult i skogen. Men Mari Katrine har lovet sin nå avdøde mor
å gjøre et siste forsøk på å bli kjent med sin far på nytt, hans altoppslukende
lidenskap som forsker til tross.
På magisk vis blir Mari Katrine selv vitne
til at farens teorier ikke er helt uvirkelige. Når faren tror hun har gitt han
opp og reist hjem, er hun i stedet blitt krympet – og introdusert for løvfolket,
små skapninger som jobber for å opprettholde livet i naturen. Disse er blitt
truet av den onde Mandrake og hans hær, som ønsker å spre død og forråtnelse
over hele skogen.
Mari Katrine får en viktig rolle i kampen
mellom det gode og det onde – og hennes forhold til sin far og hans studier blir
satt i et nytt lys.
Ulike trailere, med både engelske og norske
stemmer, kan sees her:
http://www.filmweb.no/trailere/article1094963.ece?clip=1
Om
filmen
Filmen er laget av folkene bak
suksessfilmene Istid (1-4) og Rio. Nivået på animasjonsteknikkene er blant de
fremste innen underholdningsfilm.
I den amerikanske versjonen har flere store
stjerner spilt inn de ulike karakterenes stemmer, for eksempel Beyoncé Knowles, Colin Farrell, Steven Tyler, Christoph
Waltz, Josh Hutcherson og Amanda Seyfried.
Blant de norske stemmene kan man høre Malin
Pettersen, Trond Espen Seim, Alex Rosén og Haddy N'jie.
Filmen har sin egen offisielle hjemmeside,
her:
http://www.epicthemovie.com/ Les mer om denne i oppgavesamlingen under. Filmens
offisielle Facebook-side finner dere her:
https://www.facebook.com/EpicTheMovie Egnethet: Aldersgrensen er satt til 7 år. Medietilsynets begrunnelse
er:
Skremmende karakterer og enkelte mørke
og faretruende scener gjør at denne filmen får 7-årsgrense.Filmen er en familiefilm, men i
tillegg til å være rettet mot barn, består den av massevis av humor og tematikk
som også ungdom og voksne vil ha stor glede av. De store animasjonsstudioene er
blitt eksperter på å skape filmer som inneholder både humoristiske og alvorlige
elementer som treffer alle aldersgrupper. Filmen kan derfor like gjerne brukes
på ungdomsskoletrinnet så vel som barne-/mellomtrinnet.
Oppgaver
til filmenSpørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere
(og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike
spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse, spesielt i de laveste
alderstrinn. Enkelte
spørsmålsformuleringer vil avsløre sentrale elementer fra filmens slutt. Disse
bør derfor ikke presenteres før etter at filmen er vist. Noen
av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid. Merk,
filmprodusentene har laget en egen offisiell hjemmeside til filmen: http://www.epicthemovie.com/ Her finner man en mengde nyttig og
morsom informasjon knyttet til handlingen, karakterene o.a. I tillegg finner
man flere aktivitetsoppgaver (… som er mer egnet på lavere klassetrinn enn på
ungdomsskoletrinnet.) Det anbefales å bruke tid på disse nettressursene i
forkant av visningen.
A: FILMENS TEMA
1) Hva tror du de
som har laget Epic ønsker å fortelle? Har de et budskap?
2) I filmen blir
det sagt at ”vi er alle individer, men vi er knyttet sammen.” Hva menes med
dette?
3) I filmen siers
det at det foregår en skjult kamp i naturen, en kamp mellom livets krefter og
de kreftene som ønsker å ødelegge. Er dette bare en kamp som filmskaperne kun har
diktet opp med fantasien sin, eller foregår det på en måte en slik kamp også på
ordentlig? Hva har du lært om denne kampen i naturfagstimene?
4) Dronning Tara forteller Mari Katrine at:
”Du er her av en grunn. Sammenhengene er ikke alltid like lette å oppdage, men
det er alltid en grunn.” Hva mener hun med dette?
5) I handlingen er
det snakk om ”å være født til noe.” Hva menes med dette?
6) Gir filmen deg
lyst til å gå ut i skogen? Begrunn svaret ditt.
B: KARAKTERENE
1) Beskriv Mari
Katrine. Hva er hennes sterke og svake sider?
2) Beskriv
professor Bomba. Hva er hans sterke og svake sider?
3) Hvordan
forandres forholdet mellom Mari Katrine og faren hennes i løpet av handlingen,
og hvorfor?
4) Velg en av
rollekarakterene i filmen og lag en beskrivelse av hvordan han/hun forandrer
seg i løpet av handlingen. Hva er de viktigste årsakene til denne forandringen?
5) Professor Bomba sier til Mari Katrine:
”Bare fordi du ikke kan se det, betyr ikke at det ikke er der.” Hva mener han
med dette?
6) På hvilken måte får vi vite at Mari
Katrines mor er død? Hva får vi vite om Mari Katrines mor i løpet av filmen?
Klarer du å beskrive henne (moren) som person?
7) Beskriv Dronning Tara. På hvilke måter
kan man si hun er en typisk dronning? På hvilke måter kan man si at hun ikke er
typisk?
8) På hvilke måter skjønner man at
Løvfolket er gode og Mandrake og hans hær er onde? På hvilke måte har
filmskaperne tegnet disse karakterene (utseendemessig) slik at de skal oppleves
forskjellige fra hverandre?
9) I virkeligheten, er for eksempel en
kolibri en fugl som er snillere enn en ravn? Er for eksempel frosker og
flaggermus mer onde enn andre dyr?
10) I filmer myntet på unge mennesker blir
ofte foreldrekarakterer fremstilt som teite. Hvorfor, tror du? I slike filmer
gjøres det ofte et poeng ut av at foreldre til slutt tar feil, og at det er
barna/ungdommene som har skjønt hva som er riktig. I Epic er det motsatt. Ble
du overrasket over at Mari Katrines far hadde rett i sine sprøe teorier? Begrunn
svaret ditt.
11) Mandrake sier: ”Når en knopp blomstrer
i mørket tilhører den mørket.” Hva mener han med dette? Kan en knopp
sammenlignes med et menneske? Hva kan menes med at et menneske ”lever i mørke?”
Gi ulike eksempler.
12) Hvilken karakter i filmen har flest
likhetstrekk med deg selv? Begrunn svaret ditt.
C: KJÆRLIGHET
1) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
2) Hva betyr lidenskap? Hva er professor
Bombas lidenskap?
3) Hva
tror du professor Bomba elsket høyest av forskningen sin og datteren sin?
Begrunn svaret ditt.
4)
Hvorfor tror du Nod likte Mari Katrine så godt? Gi ulike eksempler.
5) Mari Katrine og
Nod prøver å holde kontakten etter at hun er blitt stor igjen. Tror du de kunne
ha blitt kjærester, alle sine forskjeller til tross? Begrunn svaret ditt.
6) Mandrake, som fremstilles ond, mister
sønnen sin i filmens begynnelse. Hvor glad tror du han er i sønnen sin? Synes
du like synd på han som på for eksempel general Ronin, som mistet dronning
Tara? Begrunn svaret ditt.
D: NATUREN
1) Mari Katrine opplever sitt livs største
eventyr i skogen. Hva er den største opplevelsen du noen gang har hatt ute i
naturen?
2) Neste gang du er i en skog: Prøv å
oppdag fem ting du ikke har lagt merke til tidligere. Legg deg ned på kne,
klatre opp på grener, løft på steiner og så videre. Se om du klarer å finne noe
nytt.
3) Gi fem grunner til hvorfor man bør
tilbringe fritid ute i naturen istedenfor å være hjemme, inne.
4) I Epic fremstilles forråtnelse som noe
negativt, ondt og truende. I virkeligheten, hvor viktig er det med nedbryting
av planter og trær? Stikkord: Balanse.
5) Kan du gi eksempler på filmer, bøker
eller fortellinger du kjenner til, hvor det handler om mystiske og skjulte
skapninger i skogen?
6) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen
deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet
av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Sammenlign dine
følelsesmessige reaksjoner med andres.
E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER
1) Hva
har du lært av filmen/i forbindelse med filmen? Lag en stikkordsliste.
2)
Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemningene?
(Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
3) Velg
en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
4)
Gjenfortell filmens handling med så få ord som mulig.
5)
Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte.
Begrunn synspunktene dine.
Send gjerne respons
på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Hva
læreplanen sier:
Epic gir anledning til å introdusere mange
tema fastlagt i læreplanen. I det følgende har jeg hentet ut ulike eksempler
fra samfunnsfag, naturfag og RLE. Filmen kan også
knyttes opp mot norsk og kunst og håndverk.
* SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 7. årssteget Hovudområdet omfattar stad- og romdimensjonen
i samfunnet. Hovudområdet gjev oversikt over lokalisering og utbreiing av
naturlege og menneskeskapte forhold på jorda. Kartlegging og diskusjon av
endringsprosessar står sentralt. Geografi handlar òg om å gjere greie for og
forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar og mellom
regionar.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese
og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovudtrekk i
sitt eige fylke, nabofylka, dei samiske busetjingsområda, Noreg, Europa og
andre verdsdelar
- registrere
og ordne spor etter istida på heimstaden og forklare kva istida hadde å seie
for danning av landskap og heile landet
- forklare
samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
- fortelje
om regnskog, grasslette, ørken og andre landskapstypar og forklare korleis
menneske gjer seg nytte av dei
- forklare
korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn
og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast
Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- velje
eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder
- beskrive
roller i sin eigen kvardag og undersøkje kva forventningar som knyter seg til
desse rollene
- gjere
greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i
samfunn
- samtale
om kva vi meiner med identitet og kultur, kjenne att kulturelle symbol og lage
ein visuell presentasjon av dei
Kompetansemål etter 10. årsstegetGeografiHovudområdet omfattar stad- og
romdimensjonen i samfunnet. Hovudområdet gjev oversikt over lokalisering og
utbreiing av naturlege og menneskeskapte forhold på jorda. Kartlegging og
diskusjon av endringsprosessar står sentralt. Geografi handlar òg om å gjere
greie for og forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar
og mellom regionar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- lese,
tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og
kartteikn
- gjere
greie for eigne rettar og konsekvensar når ein arbeider på Internett og
publiserer sitt eige materiale
- fortelje
om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i
luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte
samanhengar mellom natur og samfunn
- beskrive
og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
- vurdere
bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet,
og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- drøfte
premissar for ei berekraftig utvikling
SamfunnskunnskapHovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- utforske
kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne
to eller fleire samfunn
- forklare
kvifor kultur ikkje er medfødd, og gjere greie for og analysere kulturelle
variasjonar
- gjere
greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir
respekterte
* NATURFAG
Kompetansemål etter 7. årstrinn Naturvitenskapen framstår på to måter i
naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og
som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge
kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske
observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon,
begrunnelser for konklusjoner og formidling.
Forskerspiren
skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- formulere
spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke en
selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet
- forklare
hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner
og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater
- trekke
naturfaglig informasjon ut fra enkle naturfaglige tekster i ulike medier
- publisere
resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Sentralt i dette hovedområdet står
utvikling av kunnskap om og respekt for naturens mangfold. For å kunne snakke
sammen om dette mangfoldet må man kunne navn på noen plante- og dyrearter og på
de delene som inngår i samspillet i et økosystem. Hovedområdet dreier seg
videre om forutsetninger for bærekraftig utvikling, om menneskets plass i
naturen, og om hvordan menneskelige aktiviteter har endret og endrer
naturmiljøet lokalt og globalt.
Feltarbeid legger et godt grunnlag for
kunnskap om og holdninger på dette området.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge
og gjennomføre undersøkelser i noen naturområder i samarbeid med andre
- undersøke
og beskrive blomsterplanter og forklare funksjonene til de ulike plantedelene
- beskrive
kjennetegn ved virveldyr og forklare funksjonen til de viktigste organene
- undersøke
og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter
- beskrive
kjennetegn til et utvalg av plante-, sopp- og dyrearter og fortelle hvordan
disse er ordnet systematisk
- fortelle
om hvordan noen plante-, sopp- og dyrearter brukes i ulike tradisjoner, blant
annet den samiske
Dette hovedområdet dreier seg om vårt
eget solsystem, jordas plass og det ytre verdensrom. Gjennom forskning og
teknologiske nyvinninger øker kunnskapen om verdensrommet. Mediene informerer
hyppig om denne kunnskapen. Emnet egner seg til å trekke inn framtidsperspektiver
og åpner dermed for nysgjerrighet, undring og fascinasjon.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive
en modell for solsystemet og hvordan denne kan forklare observerte fenomener,
inkludert dag og natt, månefaser og solas bevegelse over himmelen
Kompetansemål etter 10. årstrinnForskerspirenNaturvitenskapen framstår på to måter i
naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og
som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge
kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske
observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon,
begrunnelser for konklusjoner og formidling.
Forskerspiren skal ivareta
disse dimensjonene i opplæringen.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- planlegge
og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og
velge publiseringsmåte
- skrive
logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale
hjelpemidler
- forklare
betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare
hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen
- demonstrere
verne- og sikkerhetsutstyr og følge grunnleggende sikkerhetsrutiner i
naturfagundervisningen
Mangfold
i naturenSentralt i dette hovedområdet står
utvikling av kunnskap om og respekt for naturens mangfold. For å kunne snakke
sammen om dette mangfoldet må man kunne navn på noen plante- og dyrearter og på
de delene som inngår i samspillet i et økosystem. Hovedområdet dreier seg
videre om forutsetninger for bærekraftig utvikling, om menneskets plass i
naturen, og om hvordan menneskelige aktiviteter har endret og endrer
naturmiljøet lokalt og globalt.
Feltarbeid legger et godt grunnlag for
kunnskap om og holdninger på dette området.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
VerdensrommetDette hovedområdet dreier seg om vårt
eget solsystem, jordas plass og det ytre verdensrom. Gjennom forskning og
teknologiske nyvinninger øker kunnskapen om verdensrommet. Mediene informerer
hyppig om denne kunnskapen. Emnet egner seg til å trekke inn
framtidsperspektiver og åpner dermed for nysgjerrighet, undring og fascinasjon.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- beskrive
planetenes bevegelser over himmelen ved bruk av animasjoner og forklare hvordan
sol- og måneformørkelse og årstider oppstår
* RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK Kompetansemål etter 7. årstrinn Hovedområdet
filosofi
og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen
sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og
etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle
etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den
globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk,
religion og livssyn.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- forklare
hva filosofi og etikk er
- samtale
om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet
til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
- samtale
om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik
kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
Kompetansemål etter 10. årstrinnFilosofi
og etikkHovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor
hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- reflektere
over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur,
liv og død, rett og galt
- gjøre
rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i
grunnleggende etiske tenkemåter
- drøfte
verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og
økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- reflektere
over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og
venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
- vise
respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige
gjenstander og steder
av
Per Olav Heimstad
