Den grønne sykkelen
Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Wadjda er en ti år gammel jente bosatt i Saudi
Arabias hovedstad, Riyadh. Hverdagen preges av et svært konservativt og mannsdominert
samfunn, hvor streng religionsutøvelse og underkastelse er sentrale deler i
kvinnenes liv. Den kvikke, oppfinnsomme og bestemte Wadjda er imidlertid ikke
redd for å utfordre tradisjonene. Hun bestemmer seg for å spare penger til
sykkel, noe som er helt uhørt av en saudiarabisk jente. Moren hennes er redd
Wadjda skal skade seg på sykkelen, slik at hun ødelegger jomfruhinnen sin. I så
fall kan hun ikke giftes bort. Dette bekymrer ikke Wadjda, men i tillegg til
vanskeligheter med å tjene nok penger til sykkel, opplever Wadjda frustrasjonen
rundt farens ønske om å finne seg en ny kone – samt at skolen hun går på
stiller svært strenge krav til elevene.
Om
filmen
Den
grønne sykkelen
er den første filmen som i sin helhet er innspilt i Saudi Arabia. Saudi Arabia
har selv ingen kinoer. Den grønne sykkelen vil derfor ikke bli vist i landet
den er laget i.
Filmen er regissert av Haifaa Al Mansour,
en kvinne. Haifaa Al Mansour har tidligere regissert ulike kortfilmer, samt
dokumentarfilmen ”
Women Without Shadows”
(2005).
Den
grønne sykkelen
setter fokus på kvinnenes kår i Saudi Arabia, hvor det mannsdominerte samfunnet
som beskrives i filmen undertrykker og diskriminerer kvinner, og aktivt søker å
redusere deres verdi og rettigheter. Kvinner får ikke sykle eller kjøre bil.
Heller ikke vise seg utildekt i menns nærvær. Gjennom ungjenta Wadjda,
hovedpersonen, gis det et håp om at det nytter å kjempe for sine drømmer.
Les mer om filmen her:
http://razor-film.de/en/projects/wadjda/
Filmens trailer kan sees på Vimeo:
http://vimeo.com/61262902 (NB: Filmen er tekstet på norsk).
Egnethet: Det er ikke satt en nedre aldersgrensen på denne filmen.
Den er
tillatt for alle.
Medietilsynets begrunnelse er at filmen ikke inneholder noen scener som antas å ha
skadelig virkning på de yngste. Imidlertid,
filmens tema og fortellermåte vil neppe være givende for de aller yngste. I
grunnskolen vil det være lettest å hente ut et relevant faglig utbytte i
alderssjiktet 10 til 16 år.
Oppgaver
til filmen
Spørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også
vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de
ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse. Enkelte
spørsmålsformuleringer vil avsløre sentrale elementer fra filmens slutt. Disse
bør derfor ikke presenteres før etter at filmen er vist. Noen
av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid. FORBEREDELSESOPPGAVERA: FØR FILMVISNINGEN
1) Finn informasjon om Saudi Arabia. Hva
kjennetegner landet med hensyn til kultur, religion, likestilling med mer? Hva i
denne regionen har i årenes løp bidratt til å forme de konservative menns syn
på kvinner?
2) Repeter det du har lært om islam.
Hvordan utøves islam blant konservative muslimer?
3) Hvilke fordeler har menn av at kvinner
blir rangert som borgere med begrensede rettigheter?
4) Se filmens trailer (
http://vimeo.com/61262902) og les på filmens
hjemmeside (http://razor-film.de/en/projects/wadjda) før du ser filmen. Hvilke
forventninger gir dette deg til visningen?
ETTERARBEIDSOPPGAVERB: KARAKTERENE
1) Beskriv Wadjda. Hva er hennes sterke og
svake sider?
2) Hvilket
førsteinntrykk fikk du av Wadjdas mor. Hvordan endret dette
inntrykket seg i løpet av filmen?
3) Hvilket
førsteinntrykk fikk du av Wadjdas far. Hvordan passer dette med det
inntrykket du har av han når filmen er ferdig?
4) Hva med de andre karakterene i filmen? Gi
eksempel på en person du likte godt – og en du likte dårlig? Begrunn hva som
gjorde at du likte den ene og mislikte den andre.
C: OM KJÆRLIGHET
1)
Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
2) På
hvilke ulike måter viser Wadjda at hun er glad i familien sin?
3) På
hvilke ulike måter viser Wadjdas mor at hun er glad i datteren sin?
4) Hvorfor
tror du Wadjda liker Abdullah så godt, selv om han ofte plager henne?
5) Mot
slutten av filmen sier Abdullah at han vil gifte seg med Wadjda når de blir
større. Hvorfor tror du han ønsker det?
6) På
hvilke måter uttrykker ulike karakterer i filmen kjærlighet til Gud/Allah?
D)
KVINNESYN
1) Hvor
vanlig tror du det er at menn har et slikt kvinnesyn som det som kommer frem i
denne filmen?
2)
Familien har en egen sjåfør siden kvinnene ikke har lov til å kjøre bil. Hva
tror du må til for at dette forbudet skal oppheves?
3)
Kvinnene må dekke til hår og ansikt når de er på steder hvor de kan møte andre
menn enn sine ektemenn. Hvorfor har de denne regelen?
2) Når
Wadjda faller på sykkelen vil moren med en gang vite om hun blør fra skrittet
sitt, hun er redd for at Wadjda har skadd jomfruhinnen sin. Hvorfor er dette så
viktig for moren, viktigere enn at Wadjda har skadd seg andre steder?
3) I
filmen bes jentene i skolegården om å ikke synge eller snakke så høyt at
mennene i gata utenfor kan høre dem. Det blir sagt at ”en kvinnes stemme er
hennes nakenhet”. Hva tror du menes med dette?
4) I
filmen sier Wadjdas mor at hun ønsker å ha håret sitt langt og slett, fordi det
er slik mannen hennes liker det best. I filmens slutt har hun klippet håret
sitt skulderkort. Hva sier denne handlingen om morens tanker rundt mannen?
5)
Wadjda går på en skole hvor kun jenter går. Gi eksempler på fordeler og ulemper
med rene gutte- og jenteskoler.
6) Wadjads mor sier
hun holdt på å dø da hun fødte Wadjda. Wadjdas far avslører at han har lyst på
en sønn. Hva tror du dette har å si for farens ønske om å finne seg en ny kone?
7) Wadjdas mor forteller venninnen sin at hun
ikke ønsker å søke jobb på sykehuset i frykt for å gjøre mannen sjalu – siden
hun da kommer til å jobbe på et sted hvor menn kan se henne. Tror du dette er den
sanne grunnen, eller kan det for eksempel være en unnskyldning for å ikke
jobbe? Begrunn svaret ditt.
E)
RELIGIØSITET/KULTUR
1) Gi eksempler på ulike
samfunn/kulturer før og nå hvor det har vært/er vanlig med flerkoneri. Er det
en sammenheng mellom denne praksisen og hvilken tro folk har?
2) Hvorfor er kun mannsnavn oppført på
familietreet i stua til Wadjdas familie? Lag et familietre som går fra
tippoldeforeldrene dine og frem til deg selv. Er det noen personer som skiller
seg ut på en eller annen måte. Skiller de seg ut på en måte som knyttes til
hvilket kjønn de har?
3) En av Wadjdas klassevenninner, som
også er ca. ti år, viser bilder og forteller om at hun er blitt giftet bort til
en mann på tjue år. Hvilke følelser uttrykker hun rundt dette? Hvordan reagerer
de andre jentene i klassen?
4) Hva kan du om Koranen? Jentene i
klassen lærer at de ikke har lov til å berøre Koranen hvis de har menstruasjon.
Hvorfor? Hvilke andre regler gjelder for hvordan man forholder seg til Koranen?
5) To av de eldre jentene gjemmer seg
unna i skolegården for å bruke neglelakk og å lese magasiner. Hvorfor tror du
dette er forbudt?
6) På grunn av de ulydige eldre jentene
straffer skolens rektor alle elevene med å forby å ta med blomster til skolen
og å holde hverandre i hendene. Hvorfor tror du hun valgte denne straffen?
7) Hva er et ritual, og hvilke ritualer
er knyttet til bønn i islam?
8) Gi eksempler fra filmen på at
jenter/kvinner og gutter/menn som er glade i hverandre må møtes i hemmelighet.
Og
hvorfor må de holde disse møtene
skjult?
F: DIVERSE
1) Vi
får vite at den grønne sykkelen koster 800 riyal. Hvor mange norske kroner er
det? Bruk en valutakalkulator på internett.
2)
Hørte du noen saudiarabiske ord i filmen som er de samme ordene som noen du kan
på engelsk?
3) Hvor
mye penger tror du Wadjdas familie har sammenlignet med folk flest i Saudi
Arabia? Begrunn svaret ditt.
4) Hvilken
omtale har denne filmen fått i norsk og utenlandsk presse? Bruk internett.
(Husk, filmens originaltittel er ”Wadjda”.)
5) Skolens rektor
anbefaler at pengepremien i resitasjonskonkurransen skal doneres til Palestina.
Hvilken link er det mellom Saudi Arabia og palestinernes interesser?
6) Tror du filmen gir et riktig syn på
saudiarabiske menn og deres syn på kvinner?
G: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER1) Hva
tror du filmskaperne ønsker å formidle med denne filmen?
2)
Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen
deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk
deg til å le? Sammenlign dine følelsesmessige reaksjoner med andres.- Hva har
du lært av filmen/i forbindelse med filmen? Lag en stikkordsliste.
3) Hva
synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
4)
Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemningene?
(Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
5) Velg
en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
6)
Gjenfortell filmens handling med så få ord som mulig.
7)
Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte.
Begrunn synspunktene dine.
Send gjerne respons
på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
_________________________________________________________________________________________
Hva
læreplanen sier:
Den grønne sykkelen gir anledning til å
introdusere mange tema fastlagt i læreplanen. I det følgende har jeg hentet ut
ulike eksempler fra samfunnsfag og RLE. Filmen kan også knyttes opp mot andre
fag.
* SAMFUNNSFAG Kompetansemål etter 7. årssteget
Samfunnskunnskap
Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- samtale
om variasjon i seksuell orientering i tilknyting til kjærleik, samliv og
familie
- gjere
greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i
samfunn
- forklare
skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati, og
gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg
- samtale
om kva vi meiner med identitet og kultur, kjenne att kulturelle symbol og lage
ein visuell presentasjon av dei
Geografi
(…) Geografi handlar òg om å gjere
greie for og forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar
og mellom regionar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- forklare
samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
- samanlikne
og påvise likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre
verdsdelar
Kompetansemål etter 10. årssteget
Samfunnskunnskap
Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- finne
fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skilje mellom meiningar og
fakta, formulere argument og drøfte spørsmåla
- drøfte
forholdet mellom kjærleik og seksualitet i lys av kulturelle normer
- forklare
kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i
fleirkulturelle samfunn
- utforske
kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne
to eller fleire samfunn
- gje
døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad
og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati
- forklare
kvifor kultur ikkje er medfødd, og gjere greie for og analysere kulturelle
variasjonar
- gjere
greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir
respekterte
Historie
Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- søkje
etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder
kan framstille historia ulikt
- drøfte
menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv
med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
Geografi
(…) Geografi handlar òg om å gjere
greie for og forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar
og mellom regionar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- lokalisere
og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og samanlikne ulike
land og regionar
- fortelje
om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i
luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte
samanhengar mellom natur og samfunn
* RELIGION,
LIVSSYN OG ETIKK Kompetansemål etter 7. årstrinn Islam
Hovedområdet
jødedom, islam, hinduisme,
buddhisme og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte livssyn i
historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til kulturforståelse og
tro, og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått og praktisert i
verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal dette hovedområdet også gi
innblikk i andre religioner og livssyn som er representert i Norge, og i annet
religiøst og livssynsmessig mangfold.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- forklare
hva Koranen og hadith er og samtale om sentrale islamske fortellinger
- samtale
om islam, islamsk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn,
trosartiklene, de fem søyler, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster
- forklare
utgangspunket for islamsk tidsregning og beskrive islamske høytider og sentrale
ritualer
- beskrive
moskeen og reflektere over dens betydning og bruk og nytte digitale verktøy til
å søke informasjon og lage presentasjoner
- presentere
ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til islam
Filosofi og etikk
Hovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor
hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- forklare
hva filosofi og etikk er
- samtale
om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik
kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
- samtale
om etniske, religiøse og livssynsmessige minoriteter i Norge og reflektere over
utfordringer knyttet til det flerkulturelle samfunnet
- forklare
viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om
betydningen av dem
Kompetansemål
etter 10. årstrinn Islam Hovedområdet
jødedom, islam,
hinduisme, buddhisme og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte
livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til
kulturforståelse og tro, og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått
og praktisert i verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal dette
hovedområdet også gi innblikk i andre religioner og livssyn som er representert
i Norge, og i annet religiøst og livssynsmessig mangfold.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- forklare
særpreget ved islam og islamsk tro som livstolkning i forhold til andre
tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte
utvalgte tekster fra islamsk skrifttradisjon
- innhente
digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange
muslimer
- gi
en oversikt over mangfoldet i islam, viktige historiske hendelser og islams
stilling i Norge og verden i dag
- beskrive
og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til islam
Religiøst
mangfold
Hovedområdet
jødedom, islam,
hinduisme, buddhisme og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte
livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til
kulturforståelse og tro, og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått
og praktisert i verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal dette hovedområdet
også gi innblikk i andre religioner og livssyn som er representert i Norge, og
i annet religiøst og livssynsmessig mangfold.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- samtale
om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på
ulike måter
- vise
evne til dialog om religions- og livssynsspørsmål og vise respekt for ulike
religioner og livssyn
- diskutere
aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
- utforske
religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale
verktøy
Filosofi og
etikk Hovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet
behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- reflektere
over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur,
liv og død, rett og galt
- føre
dialog med andre om sammenhenger mellom etikk, religioner og livssyn
- drøfte
etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og
likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
- drøfte
verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og
økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- reflektere
over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og
venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
- vise
respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige
gjenstander og steder
av Per Olav Heimstad
