Mormor og de åtte ungene
Innhold:
Handlingen
Om
filmen
Oppgaver
til filmen
Hva
læreplanen sier
HandlingenMormor
og de åtte ungene er
historien om syv år gamle Mona og hennes flokk med hel- og halvsøsken. De bor
sammen med mor og far i en liten bygårdsleilighet i Oslo. Handlingen er lagt
til 70-tallet, og hverdagene til familien er hektiske og viltre, men samtidig
fylt av harmoni og humor.
Alt blir imidlertid kaos når
deres splitter nye lastebil stjeles, samtidig som deres mormor rømmer fra
aldershjemmet sitt for å avlegge et overraskelsesbesøk.
Mona og mormor bestemmer
seg for å finne lastebiltyven sammen, men midt opp i det hele venter Monas mor
et nytt barn, mormors høytelskede hjulvisp ødelegges og må erstattes, og det
haster for familiens far med å få tjent penger for å kunne forsørge alle sammen.
Om
filmen
Mormor
og de åtte ungene
er basert på Anne-Cath. Vestlys populære barnebøker om Mormor og alle hennes
barnebarn. Den første boka, ”Åtte store, to små og en lastebil”, ble utgitt i
1957, og senere kom det seks andre titler i serien. I 1977 og 1979 ble det lagd
to spillefilmer basert på bøkene hvor, Anne-Cath. Vestly selv spiller rollen
som Mormor. Disse heter ”
Mormor og de
åtte ungene i byen” og ”
Mormor og de
åtte ungene i skogen”. I 2013-versjonen spilles Mormor av Marit
Opsahl Grefberg (77).
Mormor
og de åtte ungene
er en musikal. Flere sekvenser av handlingen fremføres som sang- og dansenumre.
Musikken er laget av Steinjo, Eyvind Andreas Skeie og Kate Havnevik.
Filmen er regissert av Lisa
Marie Gamlem, og dette er hennes debut som spillefilmregissør. Hun har
tidligere gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt med kortfilmene
”Muhammed” og ”Kjøttsår”, og mini-TV-serien ”Ping Pong”.
Se filmens trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article1106608.ece?clip=1
Egnethet: Filmen er tillatt
for alle. Filmen har ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de
yngste. Derfor er ingen nedre aldersgrense satt.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også
vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de
ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Enkelte
spørsmålsformuleringer vil avsløre sentrale elementer fra filmens slutt. Disse
bør derfor ikke presenteres før etter at filmen er vist.
Noen av
spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid. A:
FILMOPPLEVELSEN1)
Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
Begrunn svaret ditt.
2)
Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen
deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk
deg til å le? Gjorde noe deg redd? Gi eksempler. Sammenlign dine
følelsesmessige reaksjoner med andres.
3)
Synes du filmen passet for deg og klassen din? Var den underholdende nok? Var for
eksempel noe for skummelt? Gi eksempler/begrunn svarene dine.
4)
Hvorfor tror du mennesker kan oppleve en film veldig forskjellig?
B:
KARAKTERENE1)
Beskriv Mona. Hva liker du best med henne? Synes du hun passer som den i
familien som forteller denne historien? Begrunn svaret ditt.
2)
Beskriv Mormor. Hva er hennes sterke og hva er hennes svake sider? Kunne du
tenkt deg å hatt henne som bestemor selv? Begrunn svaret ditt.
3)
Gi eksempler fra filmen på at Mormor gjør gode valg, og at hun gjør valg du
synes er mindre gode.
3)
Hvem likte du godt av de andre karakterene, og hvorfor? Velg for eksempel
moren, faren, et av de andre barna, tyven Henrik, nabokona, drosjesjåføren eller
mixmaster-selgeren. Klarer du å finne både gode og dårlige sider ved disse?
4)
Hvorfor tror du Henrik stjal lastebilen? Hvorfor tror du han gir bilen et navn,
Mary Lou? Tror du Henrik kommer til å stjele biler flere ganger? Begrunn svaret
ditt.
5)
Hvorfor tror du nabokona er så sur og streng? Hva må til for at hun skal bli
vennligere?
6)
Hvorfor hadde moren vært redd for å fortelle Mormor at hun hadde flyttet sammen
med en som også hadde flere barn fra før? Hva tror du Mormoren tenkte da hun
fikk vite det?
7A)
Hvem av karakterene vil du si at er filmens hovedperson?
7B)
Hvilken karakter i filmen tror du har utviklet seg mest i løpet av handlingen?
8)
Hvilken skuespillerrolle i filmen ville du ha valgt, om du skulle ha vært med? Begrunn
svaret ditt.
C:
FAMILIE1)
Verden er full av forskjellige typer familier. Kan du gi eksempler på hvordan
ulike familier kan være sammensatt?
2)
Hva er fordeler og hva er ulemper med å være mange søsken?
3)
Hva er fordelene og ulempene med å være enebarn?
4)
Hvorfor bor så mange gamle på aldershjem i Norge?
5)
Faren i filmen synes den nye lastebilen er som et nytt familiemedlem. Hva mener
han med dette, tror du? Eier familien din en ting som er som et slags
familiemedlem?
6)
Det kan være mange grunner til at noen har få barn mens andre har mange, men
hvorfor tror du det er så stor forskjell på hvor mange barn foreldre ønsker å
ha?
7)
Hvordan tror du det går når Mormor skal bo sammen med de ti andre i den lille
leiligheten?
8)
Hvilke fordeler og hvilke ulemper er det ved at Mormor skal flytte inn sammen
med alle barnebarna sine?
9)
Kjenner du noen som bor på alderssenter? Hvordan tror du det er å bo på et slikt
sted?
10)
Er det et alderssenter i nærheten av skolen din? Mange eldre som bor på
alderssenter savner å ha kontakt med barn. Kan klassen din dra på besøk til et
slikt senter? Er det noe dere kunne ha gjort for de eldre som de ville hatt
stor glede av?
D:
1970-TALLET1)
På hvilke ulike måter ser vi at denne filmen handler om en familie som levde på
1970-tallet? Hvor gamle var foreldrene dine da? Hva var annerledes den gangen sammenlignet
med i dag?
2)
Hva ville ha vært annerledes med handlingen i denne filmen om de hadde hatt
mobiltelefoner?
3)
Spør en godt voksen du kjenner om hva han/hun husker som mest forskjellig på
1970-tallet og i dag. Spør om hva han/hun synes var best med 70-tallet.
4)
Mormor i filmen har en hjulvisp. I dag bruker mange heller en mixmaster. Kan du
gi eksempler på andre oppfinnelser som har erstattet redskap og verktøy man
brukte før i tiden?
5)
Hvor vanlig var det med store barnefamilier på 70-tallet sammenlignet med i
dag?
6)
Hvor vanlig var det at kvinner hadde jobb på 70-tallet? Hva hadde dette å si
for hvor mange barn man pleide å ha?
E:
DIVERSE1)
Finn ut mer om Anne-Cath. Vestly, som har skrevet barnebøkene denne filmen er
basert på. Har skolebiblioteket ditt, eller et annet bibliotek i kommunen din
noen av Vestlys bøker? Undersøk om noen av hennes bøker kunne ha vært noe for
deg/klassen din.
2)
Har du sett noen av skuespillerne i filmen før? Finn ut om noen av disse er
kjent for andre ting, og om de har laget filmer eller annen underholdning som
passer for deg.
3)
Har du sovet ute i telt noen gang? Hva må man gjøre for å kunne sove ute selv
om det regner, og hvordan holder man varmen?
4)
Hva synes du om sangene i filmen? De synges både når familien står opp om
morgenen, når de er på sporjakt, lager eggedosis med mer. Mormor synger når hun
går for seg selv, drosjesjåføren synger, mixmaster-selgeren synger, og tyven
synger en sang om lastebilen. Hvilken av sangene husker du best, og hvilken
sang kunne du hatt mest lyst til å høre flere ganger?
5)
Hva er husarrest? Har du fått husarrest noen gang? Hvorfor?
6)
Hva skjer under en fødsel? I filmen får mammaen kynnere. Hva er dette?
7)
I filmen sier Mona at
noen ganger må man
gjøre ting selv om det er skummelt, hvis ikke er man bare en liten lort.
Har du noen gang gjort noe du egentlig syntes var for skummelt å gjøre? Fortell
om dette. Hvorfor gjorde du det selv om du egentlig var redd?
8)
Hvor skummel synes du at tyven var? Hadde du våget å sette deg bak på
lasteplanet på bilen som tyven kjørte, slik som Mona og Mormor gjorde?
9)
I slutten av filmen blir tyven Henrik venn med familien. Hva synes du om dette?
Kunne du ha blitt venn med en tyv? Begrunn svaret ditt.
10)
Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
11)
Hva tror du de som har laget denne filmen ønsker å fortelle oss? Ønsker de bare
å underholde, eller har de et budskap?
F:
GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER1) Hva tror du
filmskaperne ønsker å formidle med denne filmen?
2) Hva synes du om
måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
3) Hvilke
virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemningene? (Stikkord:
klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
4) Velg en
scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
5) Gjenfortell
filmens handling med så få ord som mulig.
6) Skriv en
anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn
synspunktene dine.
Send gjerne respons
på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Hva
læreplanen sierI det følgende kan
du lese utdrag fra læreplanens kompetansemål i samfunnsfag, norsk, naturfag og religion/livssyn/etikk, etter 4. og 7. årstrinn. Alle disse
kompetansemålene vil man kunne tilnærme seg i forbindelse med arbeid før og
etter visningen av Mormor og de åtte ungene. * SamfunnsfagKompetansemål etter 4. årssteget (utdrag)
SamfunnskunnskapHovudområdet omfattar emna sosialisering, politikk, økonomi
og kultur og handlar om samkjensle og motsetnader mellom menneske i eit
samtidsperspektiv. Samspelet mellom kulturelle normer og samfunnsstyring på den
eine sida og individuelle handlingar og val på den andre er sentralt i
hovudområdet. (…)
Mål for opplæringa er at
eleven skal kunne
- samtale
om oppgåvene til familien og om variasjonar i familieformer, inkludert
åleineforsørgjarfamiliar, storfamiliar, familiar der dei føresette har same
kjønn, og familiar med fleire sett føresette
- gje
døme på ulike forventningar til gutar og jenter og drøfte korleis
forventningane kan opplevast
- lage
ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om
konsekvensar ved å bryte normene
- drøfte
oppfatningar av rettferd
Kompetansemål
etter 7. årssteget
(utdrag)
SamfunnskunnskapHovudområdet omfattar emna sosialisering, politikk, økonomi
og kultur og handlar om samkjensle og motsetnader mellom menneske i eit
samtidsperspektiv. Samspelet mellom kulturelle normer og samfunnsstyring på den
eine sida og individuelle handlingar og val på den andre er sentralt i
hovudområdet. (…)
Mål for opplæringa er at
eleven skal kunne
- beskrive
roller i sin eigen kvardag og undersøkje kva forventningar som knyter seg til
desse rollene
- gjere
greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i
samfunn
* NorskKompetansemål
etter 4. årstrinn
(utdrag)
Muntlige
teksterHovedområdet
muntlige tekster dreier
seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforskning av
muntlig tekst. (…)
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- forklare
hvordan man gjennom språk kan krenke andre
- begrunne
egne tekstvalg, og gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om
barnelitteratur, teater, filmer,
dataspill og TV-programmer
Sammensatte
teksterHovedområdet
sammensatte tekster viser
til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og
bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker,
tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster,
film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen
tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte
tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i
helheten av ulike uttrykksformer.
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- finne
opplysninger i en sammensatt tekst ved å kombinere ord og illustrasjon
- lage
fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde
- drøfte
noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster
Kompetansemål
etter 7. årstrinn (utdrag)
Muntlige
teksterHovedområdet
muntlige tekster dreier
seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforskning av
muntlig tekst. (…)
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- drøfte
hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
av mennesker
- gi
en begrunnet vurdering av andres muntlige framføringer
Sammensatte
teksterHovedområdet
sammensatte tekster viser
til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og
bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker,
tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster,
film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen
tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte
tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i
helheten av ulike uttrykksformer.
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- forstå,
tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt
tekst
- vurdere
tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner
* Religion, livssyn og etikk
Kompetansemål
etter 4. årstrinn (utdrag)
Filosofi
og etikkHovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. (…)
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- uttrykke
tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
- føre
en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
- gjengi
gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
- bruke
FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter (…)
Kompetansemål
etter 7. årstrinn (utdrag)
Filosofi
og etikkHovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. (…)
Mål for opplæringen er at
eleven skal kunne
- samtale
om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik
kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
- forklare
viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om
betydningen av dem
