INNHOLD
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva sier læreplanen
HANDLINGEN
Hvert år, utenfor Mørekysten, skjer det et mirakel i havet. Silda gyter. Enorme mengder fiskeegg duver i havet, som et gigantisk, grått teppe. Filmen viser, gjennom ett år, sildas livvsyklus og alle andre dyre-og fuglearter som også er avhengige av silda, der den går fra egg til yngel og derfra til voksen fisk som selv skal gyte. Filmen tar oss med på en spennende reise og gir oss lærdom om en liten, men svært betydelig fisk. Filmen viser også hvordan og hvorfor sildas liv i havet er så sårbart. Går noe galt i sildas livssyklus, vil dette få dramatiske konsekvenser for andre fisker, hval, sjøfugl – og til slutt, oss mennesker.
OM FILMEN
Havets sølv har vunnet mange nasjonale (blant annet nominert til Årets Amanda i 2012) og internasjonale prisnominasjoner. Filmen ble sett av over 600.000 da den gikk på norsk tv i mars 2012. Dette er en sjelden påkostet, norsk naturfilm, med mange flotte visuelle effekter. Ved hjelp av undervannskamera og miniubåt har regissøren Are Pilskog fått fram unike bilder fra de store havslettene utenfor kysten vår. Are Pilskog forteller også en personlig historie i filmen. Han er utdannet biolog og har flere år sett at lundene ikke får fram unger. Kan det ha noe med silda å gjøre? Han mener det kan virke sånn, men på hvilken måte? Sentrale ”roller” i filmen er nettopp et lundefuglpar og ungen deres som klekkes ut. For at ungen skal overleve, må sildeyngelen på et helt spesielt tidspunkt passere fuglefjellet (ved Runde) for at lundefuglungen skal overleve. Filmen forteller også om tidligere tiders overfiske av sild, med de dramatiske konsekvensene som dette medførte.
OPPGAVER TIL FILMEN:
Om filmopplevelsen:
Filmkunnskap/mediefag:
Naturfag:
HVA SIER LÆREPLANEN
Kompetansemål fra 4. årstrinn
Forskerspiren
I naturfagundervisningen framstår naturvitenskapen både som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag, og som prosesser som dreier seg om hvordan naturvitenskapelig kunnskap bygges og etableres. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
• innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene
Mangfold i naturen
Sentralt i dette hovedområdet står utviklingen av kunnskap om og respekt for naturens mangfold. Kunnskap om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer er viktig for å forstå samspill i naturen. Hovedområdet dreier seg videre om forutsetninger for bærekraftig utvikling, (…).
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter
• fortelle om dyr i nærområdet, diskutere dyrevelferd og skille mellom meninger
• undersøke biologisk nedbryting og beskrive et kretsløp i naturen
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Forskerspiren
I naturfagundervisningen framstår naturvitenskapen både som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag, og som prosesser som dreier seg om hvordan naturvitenskapelig kunnskap bygges og etableres. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
• trekke ut og bearbeide naturfaglig informasjon fra tekster i ulike medier og lage en presentasjon.
Sjekk også:
Fakta om filmen:
http://www.blaastfilm.no/havets-solv/
Smakebit fra filmen
http://vimeo.com/37650956#at=0
Andre kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sild
http://www.nrk.no/mr/hele-norges-fodestue-for-sild-1.11064727
|