Filmweb
 
 

Walking with Dinosaurs

Innhold:
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier


Handlingen

I Walking with Dinosaurs blir vi tatt med 65 millioner år tilbake i tid, i den geologiske epoken kritt, hvor dinosaurene fortsatt hersket på planeten vår. Vi møter den iherdige pachyrhinosaurusen Patchi, fra det øyeblikket han blir klekket ut av egget sitt, og videre på hans eventyrrike og farefulle ferd frem til han er en ruvende og livserfaren voksen.
 

Sentralt i Patchi sin historie står hans relasjon til sin storebror, Scowler, og venninnen Juniper. Fortellerstemmen er lagt i nebbet på den skravlete urfuglen Alex, som tilhører arten alexornis.
 

Med Patch & co som følgesvenner møter vi et mangfold av prehistoriske arter i et spektakulært og ugjestmildt naturlandskap. Til alle døgnets tider handler det om å overleve farer. Spise eller å bli spist.


Om filmen

Walking with Dinosaurs er en spillefilmversjon av den populære BBC-serien, fra 1999, med samme navn. Filmen er spilt inn i 3D, noe som gir de ruvende dinosaurene den visuelle fylden de fortjener.
 

Filmatisk er det blitt kombinert opptak av reelle naturområder med dataanimert fauna. Produsentene BBC Earth la innspillingen av alt landskap til Alaska og New Zealand – da disse områdene den dag i dag har mange likhetstrekk med de omgivelsene dinosaurene befant seg i da de levde i kritt-perioden.
 

Blant de norske stemmene finner vi Anders Bye (kjent fra Bye Rønning Show), Øistein Kristiansen (kjent fra Øisteins blyant på Barne-TV), Per Christian Ellefsen (en av våre mest kjente teater- og filmskuespillere) samt at den kjente paleontologen Jørn Hurum har lest inn filmens faktaspor.
 

Skolekinonytts skribent Roger Grosvold har intervjuet paleontolog Jørn Hurum. Dette intervjuet, som også inneholder anbefalinger av andre dinosaurusfilmer, kan leses her:  http://www.kino.no/incoming/article1141304.ece?newsletter=1141251


Filmens trailer: http://www.filmweb.no/trailere/article1130435.ece?clip=1

Filmens offisiell hjemmeside: http://www.walkingwithdinosaurs.com

Filmens offisielle Facebook-side: https://www.facebook.com/WalkingWithDinosaurs

Andre nyere filmer som omhandler arkeologi og/eller prehistoriske temaer, som har egne filmstudieark:
Gåten Ragnarok: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1125294.ece
Croods: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1097559.ece

Egnethet:
Filmens aldersgrense er satt til syv år. Medietilsynets begrunnelse er at ”enkelte dramatiske og truende scener gjør at denne filmen får 7-årsgrense.”. Vi anbefaler den derfor fra 2. trinn og oppover.

Oppgaver til filmen

 

Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.

 

Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.

 

Ordene/uttrykkene i spørsmålsgruppe A (under) kan med fordel gjennomgås i forkant av filmvisningen.
 

A: ORD/UTTRYKK
1) Hva er paleontologi?

2) Innen arkeologi, hva betyr feltarbeid?

3) Hva vil det si at en art er utdødd?

4) Hva er en alfahann?

5) Hva betyr prehistorisk?

6) Hva er en næringskjede?

7) Hva vil det si at en dyreart har (eller ikke har) naturlige fiender?

8) Hva betyr evolusjon?
9) Hva er et fossil?

10) Hva er et byttedyr, og hva er et rovdyr?

11) Hva kjennetegner arter som er pattedyr?

12) Gi eksempler på hvilke dyr som er planteetere og hvem som er kjøttetere. (Disse kalles også herbivore og karnivore arter.)

12) Hva vil det si å gå i dvale? Hvilke ulike arter gjør dette?

13) Hva kjennetegner flokkdyr? Kjenner du til flokkdyr i Norge?

14) Hva er en trekkfugl?

15) Hva vil det si å kjempe om noens gunst?

16) Hva vil det si at dyr migrerer? Hva mener de i filmen med den store migrasjonen?

17) Hva legger ulike mennesker i begrepet ”verdens undergang”?

B: DINOSAURER

1) De som har laget Walking with Dinosaurs har også laget en del korte faktafilmer. Disse finner du på YouTube. Søk på ”Dino Files: Walking With Dinosaurs”. Se og lær!

2) Walking With Dinosaurs har en egen hjemmeside: http://www.walkingwithdinosaurs.com Gå inn på denne siden og finn stoff om de ulike dinosaurene. (All tekst er på engelsk.)

3) Mange av dinosaurnavnene er vanskelig å huske. I filmen møter vi blant annet arter som Alphadon, Hesperonychus, Pterosaurs, Troodon, Edmontosaurus parksosaurus, Ankylosaurus og Chirostenotes. Patchi er en Pachyrhinosaurus, og navnet stammer fra gresk og betyr ”tykkneset øgle”. Klarer du å finne betydningen til noen av de andre dinosaurnavnene?

4) I filmen lærer vi at fuglene i dag er dinosaurenes etterkommere. Hva menes med dette?

5) Det finnes mange ulike teorier rundt hvorfor dinosaurene døde ut. Kjenner du til noen av disse teoriene? Hva tror du selv kan være grunnen? Begrunn svaret ditt.

6) Les de fire faktapunktene under, som alle beskriver resultater av nyere tids dinosaurusforskning. Hvorfor tror du forskere mener det er viktig å finne ut slike ting om dyrearter som døde ut for millioner av år siden? Begrunn svaret ditt.

::: I Kina og Mongolia er det funnet fossiler som forteller oss hvilke farger dinosaurer hadde. Disse fossilene har bevart melanosomer (pigmentstrukturer i dyreceller), og med utgangspunkt i disse kan det fastslås hvilke fargetyper og fargemønster ulike dinosaurene hadde. ( Les mer her: http://www.wired.com/wiredscience/2010/02/dinosaur-fossil-reveals-true-feather-colors)

::: De to siste tiårene er det i Alaska og Canada funnet enorme hauger med fossile bein fra både unge og gamle dinosaurer. Dette underbygger at de holdt seg sammen i store flokker – og at en massedød kan ha funnet sted, kanskje på grunn av en oversvømmelse/drukning.

::: Dinosaurene holdt ikke til på faste områder. De måtte migrere fordi de ikke kunne være på en og samme lokasjon over lengre tid uten å ødelegge/spise opp all vegetasjon i området. Derfor var forflytning en nødvendighet, akkurat på samme måte som reinsdyrsflokker gjør her til lands.

::: Nyere dinosaurforskning hevder at dinosaurene levde sammen i familier. Fossile fotavtrykk- og beinfunn tyder på at dinosaurforeldre og barn deres har holdt sammen lenge etter at barna var kommet ut av redefasen.

7) Under kan du lese noen morsomme dinosaurfakta. Les disse, velg ett av dem, og la deg inspirere til å tegne en passende tegning.

::: En eneste promp fra en Diplodocus besto av nok gass til å fylle en hel varmluftballong

::: Enkelte medlemmer av flygeøglearten Azhdarchids var på størrelse med småfly og hadde kjever som var 2,5 meter lange. De hadde ikke tenner, men kunne lett ha svelget en hel hund.

::: Stegosaurusen, fra juratiden, hadde en hjerne på størrelse med en kattunge, selv om kroppen dens veide mer enn 2.700 kattunger til sammen.

::: Den planteetende Ankylosaurusen spiste daglig en matmengde som tilsvarte mer enn 700 gulrøtter.

::: Det er blitt funnet fossiler av Tyrannosaurus rex-bæsj. Den er målt til to liter. (Tyrannosaurus rex er en slektning av arten Gorgosaurus, som man ser i filmen.)

C: KARAKTERENE

1) Beskriv Patchi. Hva er hans sterke og hva er hans svake sider? Er han en helt? Begrunn svaret ditt.

2) Hvordan påvirker det livet til Patchi at han som barn mister foreldrene sine?

3) Beskriv Juniper og Scowler. Hva betyr disse to for Patchi? På hvilke måter er Patchi glad i disse to?

4) Beskriv Alex, fuglen. Hva synes du om humoren hans?

5) Er Gorgon, gorgosaurusen, slem? Angriper han de andre artene fordi han er ondskapsfull? Begrunn svaret ditt.

6) Hvilke av karakterene likte du best? Begrunn svaret ditt.

7) I filmens start og slutt møter vi ungdommene Ricky og Jade, og deres onkel, Zack, som er arkeolog. Til å begynne med er Ricky uinteressert i det onkelen driver med, han forteller at han ikke er så interessert i å grave opp døde ting. Onkelen sier: ”Du pleide jo å like dinosaurer før.” Ricky var altså interessert i dinosaurer da han var et barn, men ikke etter at han ble en ungdom. Hvorfor tror du Ricky mistet interessen for dinosaurer da han ble eldre?

 

D: DIVERSE

1) Øv deg på å tegne dinosaurer! Se disse YouTube-videoene, hvor de som har laget Walking with Dinosaurs viser deg hvordan Patchi og Gorgon kan tegnes:

http://www.youtube.com/watch?v=tiSVYEzYKxs&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=K4bI1eRxSS4

2) Bruk fantasien og tegn en tegning av den første fuglen/flygeøglen som flyr for aller første gang.

3) Filmens handling er lagt til (øst i) Alaska. Finn Alaska på et kart. Hvilke typer landskap er det der?

4) I Walking with Dinosaurs har dyrene ulike tanker og følelser som kommer til uttrykk gjennom menneskestemmene som er lagt oppå filmen. Hvordan tror du det er i virkeligheten? Kunne dinosaurene, eller andre dyrearter du kjenner til, føle hevnlyst? Hva med forelskelse? Søskenkjærlighet? Vennskap? Begrunn svarene dine.

5) Hvilke kvalifikasjoner tror du er nødvendig for å bli en god arkeolog? Kunne dette yrket ha vært noe for deg? Begrunn svaret ditt.

6) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?

7) Hvilke eksempler på arter så du i filmen, som ligner på arter du kjenner til som lever i dag?

8) Handlingen i Walking with Dinosaurs er lagt til epoken kritt. Når var denne, og hvilke andre prehistoriske tidsepoker kjenner du til?

9) Hvilke dyr i verden i dag er farligst for menneskene? Hvor stor er faren for å bli drept av et rovdyr i Norge i dag?

10) Fuglen/alexoriousen Alex gjør narr av arten Gorgosaurus fordi den har så små armer. I det hele tatt kommer Alex med mange kommentarer som er utypisk kommentarspor for naturfilmer og filmer med dokumentarpreg. Hva synes du om måten Alex kommenterer i filmen på? Begrunn svaret ditt.

11) Vitenskapsfolk er usikre på hvorfor armene til Gorgosaurusen (og tilsvarende dinosaurusarter (theropoder), som også Tyranosaurus rex) var så korte og hvordan de tok disse armene i bruk. Ulike teorier er: De skulle kunne holde mat, som fortsatt rørte seg, stille mens de spiste. Armene ble brukt i parringsritualer. Armene bidro til økt balanse/kroppsbeherskelse. De kunne ordne redene sine med dem og/eller snu på eggene sine. Armene var gode nok til at de kunne rette seg selv opp hvis de falt overende. Mens noen mener at armene ikke hadde noen som helst funksjon, og at evolusjonen over tid ville ha fjernet de for godt. Hva tror du? Lag din egen teori som du begrunner godt.

12) I filmen ser vi at Pachyrhinosaurus-flokken alltid har en leder. Hvor viktig er det å ha en leder, er det nødvendig? Kjenner du til andre arter/flokkdyr som har ledere?

13) I filmen ser vi både nordlys, lynnedslag og midnattssol. Vet du hvordan disse naturfenomenene oppstår?

14) Når Patchi oppdager en vakker innsjø med flott vegetasjon rundt og mange majestetiske skapninger, sier Alex: ”Ikke bli for sterkt knyttet, dette er et fremtidig oljefelt.” Hva mener han med dette?

15) Når pachyrhinosaurusene skal måle styrke stanger de hodene mot hverandre med stor kraft. Kjenner du til andre arter som gjør det samme? Hvorfor tror du de gjør det på denne måten?

16) Filmskaperne har kombinert filming av ekte landskap med dataanimasjoner av dyrelivet. Hvor ekte synes du resultatet ser ut? Utdyp svaret ditt.

17) Hvordan beskytter pachyrhinosaurusene de yngste i flokken når de blir angrepet?

18) I filmen sier de: ”Enhver fossil forteller en historie”. Dikt opp din egen fortelling med utgangspunkt i et arkeologisk funn fra kritt-tiden.

E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?

2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?

3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.

4) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.

5) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.

6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, spesialeffekter m.m.)

7) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

 

Hva læreplanen sier

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Walking with Dinosaurs vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler: 

SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 4. og 7. trinn innen fagområdene utforskaren, historie, geografi og samfunnskunnskap.

NATURFAG
Kompetansemål etter 2., 4., og 7. trinn innen fagområdene forskerspiren og mangfold i naturen.

RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
Kompetansemål etter 4. og 7. trinn innen fagområdet filosofi og etikk.

Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/
 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

av Per Olav Heimstad

 



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: RLE-faget , Naturfag , Samfunnsfag
Tema:Eventyr/fantasy, Individ/gruppe, Miljøvern og naturvitenskap, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Walking with Dinosaurs
Regi:Neil Nightingale, Barry Cook
Roller:Justin Long, Charlie Rowe, Skyler Stone, Angourie Rice, Tiya Sircar, John Leguizamo, Karl Urban
Manus:John Collee
Genre:Action / Animasjon / Familiefilm
Nasjonalitet:USA
Produksjonsselskap:20th Century Fox, Reliance Entertainment,, IM Global, BBC Earth Films, Evergreen Studios
Musikk:David Hirschfelder
Lengde:1 t. 27 min.
Distribusjon:Twentieth Century Fox Norway
Produksjonsår:2013
Aldersgrense:7 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.