Innhold:
- Handlingen
- Om filmen
- Oppgaver til filmen
- Hva læreplanen sier
Handlingen
I kongeriket Arendelle er Prinsesse Elsa født med den magiske evnen å kunne skape snø og is med hendene. Til å begynne med er alt bare lek og moro, men så kommer kreftene ut av kontroll. Hennes lillesøster Anna, i likhet med kongerikets innbyggere, er uvitende om forbannelsen, men den dagen Elsa skal krones til dronning blir hun avslørt. Elsa må flykte, og i kaoset som oppstår forvandles det vakre riket om til et ugjestmildt og sprengkaldt vinterlandskap. Lillesøster Anna har imidlertid tro på at forbannelsen kan oppheves, slik at søsteren og riket kan reddes. Hun allierer seg med fjellmannen Kristoffer og reinsdyret Svein, og tar fatt på en snødekt ferd full av farer for å finne sin kjære søster.
Om filmen
Frost er laget av Walt Disney Animation Studios, det samme animasjonsstudioet som nylig også har produsert To på rømmen (Tangled) og Rive–Rolf (Wreck-it Ralph). Filmen er regissert av Chris Buck (Tarzan, Surf's Up) og Jennifer Lee (Rive-Rolf) og produsert av Peter Del Vecho (Ole Brumm, Prinsessen og frosken). Nivået på animasjonsteknikken er blant det ypperste innen underholdningsfilm.
Frost er basert på H. C. Andersens eventyr Snødronningen. Disney har fra før stått bak mang en eventyrbasert film med en prinsesse i hovedrollen, eksempelvis Snehvit, Askepott, Alice i Eventyrland, Tornerose, Den lille havfruen, Skjønnheten og Udyret, Pocahontas og Modig.
I Frost har filmskaperne brukt norsk natur, byggeskikk og tradisjoner som inspirasjon til, og bakgrunn for, mange av filmens sekvenser. I forkant av animeringen var et team fra Disney her i Norge for å gjøre research (eksempelvis i Lodalen og Briksdalen). Norske fjell og fjorder - og troll og nordlys er godt representerte. I tillegg har karakterene norske navn (eksempelvis Anna, Hans, Olaf og Svein.). Og vi får se både lutefisk, rosemaling, bunader og stavkirker – samt at kjente byggverk som Bryggen i Bergen, Røros by og Akershus festning er synlige i filmen.
Se filmens trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article1132645.ece?clip=1
Filmen har også en offisiell hjemmeside hvor man kan lese mer om karakterene, http://movies.disney.com/frozen
Egnethet:
Aldersgrensen er satt til 7 år.
Medietilsynets begrunnelse er: ”Skremmende karakterer og flere mørke og dramatiske scener gjør at denne filmen får 7-årsgrense.”
Selv om filmen er rettet mot barn, består den av mye humor og alvor som også ungdom og voksne vil ha stor glede av. De store animasjonsstudioene er blitt eksperter på å skape filmer som inneholder både humoristiske og seriøse elementer som treffer alle aldersgrupper. Filmen kan derfor like gjerne brukes på ungdomsskoletrinnet så vel som barne-/mellomtrinnet.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.
A: KARAKTERER
1) Beskriv prinsesse Anna. I hvor stor grad vil du si at hun kan være et forbilde for andre? Kom med argumenter både for og mot.
2) Beskriv prinsesse/dronning Elsa. Hva er hennes sterke og svake sider?
3) Hvilket inntrykk fikk du av kongen og dronningen, foreldrene til Anna og Elsa? Hvilke avgjørelser tok de som du synes var gode, og hvilke avgjørelser synes du ikke var gode?
4) Hvem er Anna og Elsas fiender i denne filmen?
5) Hva synes du om prins Hans? Forandrer ditt inntrykk av han seg i løpet av filmen? Hvorfor?
6) Når i filmen skjønner du at Hans og prinsesse Anna kan passe sammen som kjærester? Og hvordan skjønner du det?
7) Hva synes du om snømannen Olaf? På hvilke måter bidrar han til å hjelpe prinsesse Anna?
8) Kristoffer sier han foretrekker å være sammen med reinsdyret sitt (Svein) fremfor mennesker. Hvorfor tror du han har det sånn?
9) Når prinsesse Anna bestemmer seg for å dra fra Arendelle for å finne sin søster, overlater hun ansvaret for kongeriket til Hans. Hans spør Anna om hun tror hun kan stole på søsteren sin. Hva synes du om at Hans sier dette, etter å ha sett hele filmen?
10) Helt i filmens start, når vi ser mennene sage opp isen på et fjellvann, møter vi Hans og reinsdyret Svein for første gang. Hvorfor tror du filmskaperne har valgt å ha med denne sekvensen fra Hans sin barndom?
11) Hvilken karakter i filmen har flest likhetstrekk med deg selv? Begrunn svaret ditt.
B: KJÆRLIGHET
1) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
2) Hva er ekte kjærlighet?
3) Hans frir til Anna den første dagen han møter henne. Tror du det er mulig å bestemme seg for å dele resten av livet sitt med noen etter å bare ha kjent en person i en dag?
4) I filmen sier de at kjærlighet er å sette andres behov foran sine egne. Hva mener de med dette? Kan du gi eksempler på situasjoner hvor man setter andres behov foran sine egne?
5) Beskriv Anna og Elsas søskenforhold. Lag en graf der x-aksen er tid/filmens handlng, og y-aksen er graden av kjærlighet. Tegn inn to streker der den ene viser Annas følelser for Elsa, og den andre viser Elsas følelser for Anna. Sammenlign din graf med noen andre i klassen sin.
6) Hva betyr uttrykket kjærlighet ved første blikk?
7) Hva er likheter og forskjeller på den kjærligheten et kjærestepar og et søskenpar kan føle for hverandre?
8) Hvordan tror du det kommer til å gå med Anna og Kristoffer etter dette?
9) I filmen er Anna nødt til å be søsteren, som er dronning, om velsignelse til å gifte seg med Hans. Hva betyr det å måtte be om noens velsignelse for å få lov til å inngå ekteskap med noen? Er eller har dette vært vanlig i Norge? Hva med i resten av verden?
10) Hvilke andre fortellinger (TV, film, tegneserier, bøker) kjenner du til hvor søsken spiller hovedrollene? I hvor stor grad handler disse fortellingene om kjærlighet?
C: EVENTYRSJANGEREN
1) Frost er basert på H. C. Andersens eventyr Snødronningen. Finn stoff om H. C. Andersen. Hvem var han, og hva er han mest kjent for?
2) Klarer du å finne ut hva eventyret Snødronningen handler om? Gi eksempler på forskjeller på Snødronningen og Frost.
3) Eventyrsjangeren har mage kjennetegn. Hvilke eventyrkjennetegn så du i Frost? Var det noen typiske eventyrelementer du savnet?
4) I Frost blir trollene fremstilt som menneskenes venner og hjelpere. Hvordan blir trollene normalt fremstilt i norske folkeeventyr?
5) Hvilke andre eventyr kjenner du til hvor man finner prinsesser og prinser i hovedrollene? Hvorfor tror du at prinsesser og prinser er blitt så populære ingredienser i eventyrfortellinger?
6) Veldig mange eventyr inneholder troll, hekser, monstre og lignende. Hvorfor tror du det er blitt så vanlig å ha med skremmende skikkelser/skapninger i fortellinger som skal underholde?
7) Gi eksempler på bøker, tegneserier, filmer og TV-serier du kjenner til hvor personer har magiske/overnaturlige evner. Hvorfor tror du det er så populært med fortellinger som handler om magi og overnaturlige fenomener?
8) Hvilke likhetstrekk har Kristoffer med Espen Askeladden?
D: NATUREN
1) Beskriv hvordan du opplever vinteren som årstid.
2) Gir Frost deg lyst til å leke i snøen? Eller får du lyst til å holde deg inne når det er vinter ute? Gi eksempler på fordeler og ulemper med ordentlig vintervær.
3) Anna opplever sitt livs største eventyr ute i vinterkulda. Hva er den største vinteropplevelsen du noen gang har hatt ute i naturen?
4) Gi fem grunner til hvorfor man bør tilbringe fritid ute om vinteren istedenfor å være hjemme, inne.
5) I filmen ser vi en ulveflokk jage Anna, Kristoffer og Svein. Hvor sannsynlig er det å møte på en ulveflokk i Norge i dag? Hvor stor trussel utgjør ulver for mennesker her til lands?
6) Reinsdyret Sven er Kristoffers beste venn. Reinsdyr er en art som opprinnelig gikk fritt, men som nå i svært mange generasjoner er blitt brukt av mennesker som næringsgrunnlag. Hvilken nytte har menneskene hatt av reinsdyr? Gi ulike eksempler. Hvilke mennesker i Norge er det som driver mest med reinsdyrdrift – og hvor?
7) I filmen ser vi nordlys. Hvordan oppstår nordlys? Hvor i verden kan man få sett nordlys? Har de sørlys på motsatt side av jorda?
8) I filmens start ser vi mange menn på et frosset vann som sager til isblokker som de frakter med seg. Hvorfor gjør de dette? Hva skal de bruke isen til, tror du?
9) Siden de som har laget Frost har vært inspirert av norsk natur, sies det at denne filmen vil være god reklame for Norge som turistmål. Hva tror du vil gjøre mennesker fra andre land interesserte i å komme til Norge for å se naturen vår?
E: DIVERSE
1) Hva betyr disse ordene/uttrykkene? Forbannelse, velsignelse, å finne seg selv, kroning, handelspartner, å bli frigjort. Gi eksempler på sammenhenger/setninger hvor man kan bruke dem.
2) Det er mye symbolikk i denne filmen. Hva tror du disse tingene symboliserer?: Portene inn til Arendelle, vinterstormen, isslottet. Finner du flere symboler?
3) Hva synes du om at så mye av historien fortelles med sang? Hvorfor brukes ofte sang for å formidle handling og følelser? Hvilket sangnummer i filmen husker du best – og hvorfor?
4) Hva menes med at frykt kan bli din fiende?
5) Filmskaperne har vært inspirerte av Norge da de lagde denne filmen. Hva så du i filmen som du vil beskrive som typisk norsk? Gi ulike eksempler.
F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
4) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
5) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, lydeffekter, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
7) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
8) Sammenlign denne filmen med en eller flere andre filmer du har sett. Lag en oversikt over likheter i måtene historiene blir fortalte på. (Les mer om klassisk filmfortellingsstruktur i dette studiearket: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article458496.ece)
Hva læreplanen sier
Det faglige arbeidet før og etter visningen av Frost vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:
NORSK
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene muntlig kommunikasjon og språk, litteratur og kultur.
SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene historie og samfunnskunnskap.
NATURFAG
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene mangfold i naturen og fenomener og stoffer.
RLE
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene filosofi og etikk.
Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!
av Per Olav Heimstad
|