Filmweb
 
 

Kule kidz gråter ikke

Innhold:
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
 

Handlingen
Anja er en sprudlende syvendeklassejente med fotball som sin store lidenskap. Hun nekter å høre på gutter som hevder jenter ikke kan bli flinke fotballspillere, spesielt ikke når det kommer fra Jonas, klassens bølle.

Så rammes Anja av kreft, og livet blir snudd opp ned. Det blir ikke så lett å holde tritt med venner, familie, skole og fritidsaktiviteter når kropp og helse svikter. Men Anja er en tøff jente som nekter å gi slipp på gledene i livet. Og når en uventet forelskelse skjer, blir det lettere å glemme smerte og sykdom.


Om filmen
Kule kidz gråter ikke er en norsk versjon av den nederlandske filmsuksessen Achtste-groepers huilen niet som ble produsert i 2012. Denne er igjen basert på en barne-/ungdomsbok ved samme navn, skrevet av den nederlandske forfatteren Jacques Vriens. Denne boka vil bli utgitt i norsk oversettelse januar 2014 (Cappelen Damm).

Sentralt i historien står vennskap, fotball, kjærlighet, helse, liv og død. Alvor og humor går hånd i hånd i formidlingen.

Filmen er produsert av Cinenord, som fra før blant annet har laget Jørgen + Anne = sant og filmene om Karsten og Petra.

Se filmens trailer her:
http://www.filmweb.no/trailere/article1132816.ece?clip=1

 

Filmen har en offisiell Facebook-side:
https://www.facebook.com/pages/Kule-kidz-gr%C3%A5ter-ikke/168994969947491


Den nederlandske filmen som Kule kidz gråter ikke er basert på, Achtste-groepers huilen niet, kan sees i sin helhet her: http://www.youtube.com/watch?v=G92Pi9eSEok (Uten teksting.)

 

Egnethet:
Egnethet: Tillatt for alle.
Medietilsynets begrunnelse: Denne filmen inneholder enkelte dramatiske scener og har en alvorlig tematikk. Til tross for dette antas filmen ikke å være skadelig for barn under syv år da tematikken er fremstilt på en dempet måte og de dramatiske scenen er kortvarige. Filmen blir derfor tillat for alle.

 

I skolesammenheng er denne filmen best egnet for klassetrinnene 4. til 8.

 

Sentralt i filmen står en livstruende kreftdiagnose. Skoleelever som selv har erfaringer med hvor ubarmhjertig denne sykdommen kan være, bør forberedes på filmens tematikk før visning. Er enkeltelever i klassen (eller hele klassen?) selv berørt av dødelig sykdom blant sine nærmeste, bør dette være en grunn til å vurdere om man bør unngå eller nettopp å oppsøke en visning av Kule kidz gråter ikke.

Oppgaver til filmen

Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.

 

Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.

 

A: FILMOPPLEVELSEN

1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn svaret ditt.

2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg engstelig? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?

3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.

4) Hva er filmens budskap?

 

B) KARAKTERENE

1) Beskriv Anja. Hva er hennes sterke og svake sider?

2) Hvis Anja hadde gått i klassen din, tror du hun kunne ha vært en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.

3) Beskriv Jonas. Gi eksempler på hva han gjør og sier som du liker og ikke liker?

4) Hvis Jonas hadde gått i klassen din, tror du han kunne ha vært en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.

5) På hvilke områder er Anja og Jonas like, og på hvilke områder er de forskjellige?

6) Hvorfor tror du Lars har forelsket seg i Anja? Hva tror du han liker best ved henne?

7) Synes du ”Doktor Bart” (Doktor Larsen) er en flink lege? Begrunn svaret ditt.

8) Synes du pleiersken Afilda (den svenske) og læreren Ina var flinke i jobbene sine? Begrunn svaret ditt.

8) Hvilken skuespillerrolle i filmen ville du ha valgt, om du skulle ha vært med som skuespiller? Begrunn svaret ditt.

9) Hva synes du om Anjas foreldre? Er de flinke til å gi Anja klemmer, holde henne i hånda, holde henne inntil seg og så videre? Hvor viktig er kroppskontakt med noen man er glad i når man har det vondt?

10) Beskriv Jonas sitt forhold til moren. Jonas hadde en eldre bror Jasper, som døde. Jonas forteller Anja at ”mamma vil jeg skal bli som Jasper, men det kommer jeg aldri til å klare.” Hvorfor tror du han opplever at mora vil at han skal bli slik storebroren var?

11) Hva lærer Anja i løpet av filmen? Hvilke av de andre karakterene lærer noe nytt i løpet av handlingen. Gi ulike eksempler.

C: ORD/UTTRYKK
1) I filmen bruker elevene ordet purking. Hva betyr dette? Er purking et ord du selv bruker?

2) Hva er narkose? Når er det nødvendig med narkoser?

3) Hva er en diagnose?

4) Hva vil det si å få en behandling hvis man er syk?

5) Hva betyr tilbakefall?

6) Hva betyr det i sykehussammenheng å få svar på prøver?

7) Hva betyr at en kreftpasient har fått en spredning?

8) Hva er cellegift?

9) Pleiersken Afilda er svensk. Hun bruker ord som ”snygg” og ”ytan”. Hva betyr disse?

10) Anja spør ”Doktor Bart”: - Lover du å gjøre meg frisk? ”Doktor Bart” svarer han skal gjøre så godt han kan. Anja sier: - Sverg på barten din! Hva betyr det å sverge på noe?

11) På hvilken måte finner Anja ut at ordet onkologi har med kreft å gjøre? Hva synes du om måten hun finner det ut på?

 

D: KREFT

1) Kreft er en vanlig sykdom i Norge. Den finnes mange ulike typer kreft. Hvilke typer kreft har du hørt om?

2) Anja fikk krefttypen AMK (Akutt myelogen laukemi). Finn stoff om hvilken type kreft dette er.

3) I filmen forklarer ”Doktor Bart” hva kreft er ved hjelp av lekebiler (røde blodlegemer), lekesoldater (hvite blodlegemer) og tegnestifter (dårlige celler/”bøllefrø”). Synes du denne forklaringen var grei å forstå? Synes du han forklarte dette på en god måte for Anja? Begrunn svaret ditt.  

4) I filmen sier noen at ”bare gamle mennesker får kreft”. Dette er ikke riktig. Men hvor vanlig er det at barn blir rammet av denne sykdommen? Bruk internett.

5) I filmen ser vi at kreftpasienter mister håret. Dette skyldes ikke sykdommen, men behandlingen som gis. Finn ut hvilken behandling som forårsaker dette.

6) I filmen sies det at 80% av alle barn som får kreft blir friske. Synes du dette er mye eller lite? Begrunn svaret ditt.

7) Blir du engstelig av å tenke på dødelige sykdommer? Hvem kan du snakke med hvis du er bekymret for din egen og andres helse?

8) Det forskes mye på kreft og kreftforebygging i Norge. Tror du at man i fremtiden vil kunne hjelpe alle som får kreft til å bli friske igjen?

 

E: LIV OG DØD

1) Hvordan tror du det er å jobbe som lege eller sykepleier ved en barneavdeling på et sykehus hvor man behandler kreft? Tror du gleden over at barn blir friske veier opp for sorgen når barn dør?

2) I filmen hører vi ulike tanker rundt hvor man kommer når man dør. Elevene i Anjas klasse snakker om Gud, hundehimmelen, menneskehimmelen o.s.v. Hva tror du skjer etter døden? Hva tror de andre i klassen din?

3) Lisa sier om Anja og hennes sykdom: - Hvis vi ber for henne blir hun sikkert frisk. Hva mener hun med dette? Hva er bønn – og hvordan kan bønn gjøre noen friske?

4) Anja spør: - Gjør det vondt å dø? Hva tror du?

5) Etter Anjas død ser vi at foreldrene kommer og ser på en fotballkamp som elevene i klassen hennes spiller. Hvorfor tror du de kom for å se kampen, og hva tror du de tenker når de står der?

6) Hvorfor liker Jonas sykehus så dårlig? Og hvilken sammenheng er det mellom dette og det at han ikke gjør det så bra på skolen?

7) Når i filmen skjønner du at Anja ikke kommer til å bli frisk?

8) Man vet aldri når en selv eller andre kan bli rammet av sykdom. Kan en slik film få deg eller andre til å bry seg mer om dem man er glad i? Begrunn svaret ditt.

9) Kan en tragedie føre til noe positivt? Gi eksempler fra filmen på positive ting som skjedde – som (kanskje) ikke ville ha skjedd om Anja ikke hadde blitt syk.

 

F: KJÆRLIGHET

1) Hvilke ulike typer kjærlighet kan man se eksempler på i denne filmen?

2) Lisa og Anja forteller hverandre at de ”kommer til å være bestevenner for alltid”. Har du en venn/venninne du tror du kommer til å ha for alltid? Spør voksne mennesker om de hadde bestevenner når de gikk på barneskolen som de i dag har mistet kontakten med.

3) Lars gir Anja en lapp hvor det står ”Du er søt. Liker du meg?”. Hvorfor tror du han skrev det på en lapp istedenfor å si det til henne? Har du noen gang fortalt noen om følelsene dine ved å sende han/henne en lapp?

4) Hvorfor sier Jonas så mye stygt til Anja når det viser seg at han egentlig liker henne veldig godt?

5) Har du noen gang opplevd at noen har sagt eller gjort noe slemt/dumt til noen de liker godt, bare for å få oppmerksomhet?

6) Hva betyr fotballsmykket for Anja?

7) Når de er på leirskole sitter Lars ved leirbålet om kvelden og gråter. Hvorfor gråter han?

8) Når i filmen skjønner du at Anja kommer til å bli forelsket i Jonas? Når i filmens handling skjønner hun det selv?

9) Når Anja og Jonas sitter for seg selv på leirskolen sier Anja: - Jonas, jeg … Hun fullfører ikke setningen, men Jonas svarer: - Jeg også. Hva var det de mente, tror du?

10) I hvor stor grad kan man påvirke hvem man forelsker seg i? Kan man bestemme seg for å bli glad i noen?

11) Hvorfor blir man forelsket? Er det en grunn til at mennesker blir forelsket i hverandre?

 

G) MOBBING
1) I filmen hører vi flere ganger at elever sier stygge ting til hverandre. Hva ønsker man å oppnå med å ”slenge dritt” til hverandre?

2) I begynnelsen av filmen slåss Anja og Jonas mot hverandre etter skoletid. Hvorfor velger de å slåss? Hvilke typer mennesker prøver å hevde seg ved hjelp av vold – og hvorfor?

3) Hvis du føler deg truet av et annet menneske, hvem kan du snakke med da? Tenk nøye igjennom dette, for hvis du blir mobbet eller lignende så er det viktig å vite hvem du kan ta kontakt med for å få hjelp.

4) Hvorfor synes mange at det er vanskelig å snakke med voksne om at man blir mobbet?
5) Hva ville du ha gjort om du visste at noen på skolen din har utsatt en av dine medelever for vold?

6) Hva mener Jonas med å rope ”Du er død!” til Anja? Mener han på alvor at han har tenkt å ta livet av henne?

7) Etter slåsskampen krever Jonas sin mor at han og Anja skal ta hverandre i hendene og si unnskyld. Har du noen gang sagt unnskyld til noen? Hva mente du med å si unnskyld? Er det nok å si unnskyld for at alt skal bli bra?

8) Er det verre at en gutt slår en jente enn en gutt? begrunn svaret ditt.

H: FOTBALL

1) Hvorfor er fotball blitt en så utrolig populær sport?

2) Krangles det mye på banen når elever i klassen din spiller fotball? Hvorfor?

3) Fotball er et lagspill. Hvilke egenskaper er det en fordel å ha for å bli en god lagspiller?

4) Kan jenter bli like flinke til å spille fotball som gutter? Begrunn svaret ditt.

5) Siden fotball er blitt så populært, tror du mange deltar på fotballag selv om de egentlig har mer lyst til å drive med andre fritidsaktiviteter? Begrunn svaret ditt. Hvilken type idrett synes du burde være den mest populære?

 

I) DIVERSE
1) Filmen heter Kule kidz gråter ikke. Hva betyr ”kid” – og hvorfor er flertallsformen av ordet skrevet med en ”z” istedenfor en ”s”? Har du sett noen andre som i dag skriver z-er istedenfor s-er i slutten av (engelske) ord? Hvorfor gjør de i så fall dette?

2) Anja vil ikke at moren hennes skal bli med på leirskole. Hva mener du kan være fordeler og ulemper ved å ha med mor eller far hvis din klasse drar på leirskole?

3) Jonas får en advarsel av lærerinna si fordi han har tatt frem mobiltelefonen sin i klasserommet. De er også på besøk på en skole hvor det er forbud mot å bruke caps. Hva synes du om slike forbud. Nevn fordeler og ulemper med slike regler.

4) En av de låtene som er skrevet til denne filmen er ”In your arms” med Envy. Finn teksten på internett, les hva den handler om, og si litt om hvor godt du synes teksten passer til filmen. Finner du også ut hvilke andre artister som har bidratt med musikk til denne filmen?

5) ”Doktor Bart” spilles av skuespilleren Jeppe Beck Laursen. Han har opptrådd i en rekke barne- og ungdomsprogrammer (Verdens beste SFO, Jul i Blåfjell, Labyrint med mer). Skriv litt om hvordan du synes han passer i rollen som Anjas lege.

6) Kan du gi eksempler fra filmen hvor blikk og kroppsspråk avslører hva ulike personer tenker og føler?

7) Helt i slutten av filmen ser vi hunden til Anjas familie ligge ensom på senga hennes. I hvor stor grad tror du dyr kan føle på sorg og savn, sammenlignet med mennesker?

8) Hvilke leker synes du er barnslige nå sammenlignet med når du var noen år yngre? Er hattemoteshow i klassen eller gjemsel barnslig? Begrunn svaret ditt.

9) Lisa, Anjas bestevenninne, sier hun har lyst til å bli modell når hun blir stor. Hvorfor drømmer mange unge jenter om å en gang jobbe som modeller?

10) Kule kidz gråter ikke er basert på en film som er basert på en bok ved samme navn. Originalfilmen/-boka er nederlandsk, men er blitt oversatt til norsk. Besøk et bibliotek på hjemstedet ditt og se om du finner boka der. Lån og les.

 

J: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?

2) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.

3) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.

4) Gi et eksempel på en film eller to du har sett som kan sammenlignes med denne? Skriv opp likhetstrekk.

5) Hva synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.

6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, spesialeffekter m.m.)

7) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.



Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

Hva læreplanen sier

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Kule kidz gråter ikke vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

NORSK
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene muntlig kommunikasjon og språk, litteratur og kultur.

SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene utforskeren og samfunnskunnskap.


NATURFAG
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaet kropp og helse.

RLE
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaet filosofi og etikk.


Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/

 

av Per Olav Heimstad



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: RLE-faget , Naturfag , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Helse og rus, Individ/gruppe, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt, Mobbing, Miljøvern og naturvitenskap, Tenår/skole og seksualitet
 

Fakta

Originaltittel:Kule kidz gråter ikke
Regi:Katarina Launing
Roller:Mia Helene Solberg Brekke, Victor Papadopoulos Jacobsen, Sigrid Welde, Ulrik William Græsli, Elias Skotland Gusevik, Kristin Zachariassen, Jeppe Beck Laursen, Astrid Assefa, Aslag Guttormsgaard, Dagrun Anholt, Ingjerd Egeberg, Gergò Bànki
Manus:Linda May Kallestein
Genre:Barnefilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Produsent:Tanya Badendyck, Silje Hopland Eik
Produksjonsselskap:Cinenord Kidstory
Musikk:Mathias Nille Nilsson, Magnus Beite
Lengde:1 t. 42 min.
Distribusjon:SF Norge
Produksjonsår:2013
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.