Filmweb
 
 

Boktyven

Innhold:
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
 

Handlingen:
Vi befinner oss i Tyskland i det Den andre verdenskrigs starter. Ni år gamle Liesel Memingers foreldre er kommunister og blir tatt av nazistene. Liesel sendes til en småby utenfor München, hvor hun plir plassert hos fosterforeldre, den kjærlige Hans og den strenge Rosa.

 

Savnet av foreldrene og krigens terror gjør livet vanskelig for Liesel, men når hun blir kjent med bøkenes fantastiske verden, samt den hyggelige nabogutten Rudy, blir tilværelsen mye lettere.

 

Så en dag må hennes fosterforeldre holde den unge jøden Max skjult i kjelleren sin. Samtidig gjør Liesel det til vane å snike seg inn på ordførerens hjemmebibliotek for å stjele bøker. Nå blir Liesels liv fullt av spenning.

 

Om filmen:
Filmen Boktyven er basert på boksuksessen med samme navn, skrevet av Mark Zusak. Boka er oversatt til norsk (og også utgitt som lydbok). 
 

Boktyven forteller historien om et ungt, tysk barns opplevelser av krigsårene. Den skildrer sentrale krigshistoriske hendelser som jødeforfølgelse, bokbrenninger, flyangrep med mer. Dette gjør filmen/boka til et godt redskap for å kunne introdusere og omhandle disse historiske temaene i skolen. Imidlertid, det er en fordel om klassen har en viss mengde forkunnskaper om situasjonen i Tyskland under andre verdenskrig.
 

Filmen egner seg også svært godt som tidskoloritt fra de tyske krigsårene, da arkitektur, klær, kjøretøyer, skole, interiør og mye annet er veldig forseggjort fra scenografenes side.
 

I de mest sentrale rollene finner vi veteranene Geoffrey Rush (Shine, Pirates of the Caribbean, Shakespear in Love og Kongens tale) og Emily Watson (Hilary and Jackie, Anna Karenina, War Horse og Breaking the Waves). Disse spiller Liesels fosterforeldre. Hovedrolleinnehaveren selv spilles av unge Sophie Nélisse, født 2000. Dette er hennes tredje spillefilm.
 

Se filmens trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article1132818.ece?clip=1

Besøk filmens hjemmeside her: http://www.thebookthief.com/

Boktyven har også en offisiell Facebook-side: https://www.facebook.com/TheBookThiefMovie
 

Filmmusikken er skrevet av (ingen ringere enn) John Williams. Williams har skrevet filmusikk siden 50-tallet, til filmer som Haisommer, Star Wars, Supermann, Indiana Jones, Schindlers liste, Harry Potter og mange, mange andre. Musikken til Boktyven kan høres her: https://soundcloud.com/sony-soundtracks/sets/the-book-thief-ost. Titlene på de ulike sporene gjør det enkelt å knytte dem til de ulike stedene i filmens handling. 

Andre nyere filmer med tema knyttet til barn og krig/konflikter, med filmstudieark:

Beasts of the Southern Wild - http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1072449.ece

Rebell (War Witch) - http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1098969.ece

Den grønne sykkelen - http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1110886.ece

Tusen ganger god natt: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1135827.ece

 

Egnethet: Filmens aldersgrense er satt til 11 år. Medietilsynets begrunnelse: Skildringer av dramatiske hendelser fra 2. verdenskrig og enkelte voldsinnslag, gjør at denne filmen får 11-årsgrense

Oppgaver til filmen:
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.

 

Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.

 

Vær oppmerksomme på at det på filmens hjemmeside (thebookthief.com) finnes en oppgavesamling på fjorten spørsmål, knyttet til filmen. Disse er skrevet på engelsk, og vil da i også kunne fungere som relevante oversettelsesoppgaver. Link: http://www.thebookthief.com/images/BookThief_DiscussionGuide_v02.pdf

 

A) KARAKTERENE

1) Lag en beskrivelse av Liesel Meningen. Hva er hennes sterke og hva er hennes svake sider?

2) Tenk deg at du skulle intervjue Liesel. Skriv ned fem spørsmål du kunne ha tenkt deg å stille henne.

3) Velg enten Hans (Liesels fosterfar), Rosa (Liesels fostermor), jøden Max eller vennen Rudy. Lag en beskrivelse av en av dem. Fortell hvorfor du tror han/hun likte Liesel.

4) Nevn tre likheter og tre ulikheter mellom Hans og Rosa. Synes du de passet bra sammen som ektepar? Begrunn svaret ditt.

5) Hvorfor tror du Frau Hermann (borgermesterens kone) ønsker å bli kjent med Liesel?

6) Hvis Rudy hadde gått i klassen din, tror du han ville ha vært en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.

7) Beskriv hva du tror jøden Max tenkte/følte da han forlot sin mor for å komme seg unna nazistene.

8) Gi eksempler på ting Max sier som du tror påvirker hvordan Liesel tenker.

9) Hvorfor er Liesel villig til å risikere livet for å stjele bøker hos ordføreren?

10) Filmens fortellerstemme (voiceover) er selveste Døden. Kan Døden beskrives som en person? Hvordan vil i så fall du beskrive hvordan Døden ser ut?

11) I filmens slutt ser vi hvordan Liesels leilighet ser ut når hun er blitt en gammel dame, og vi får blant annet vite at hun har fått tre barn og flere barnebarn. Lag en liten fortelling der du forteller om livet til Liesel etter Den andre verdenskrig – og frem til hun er blitt gammel.

12) I hvor stor grad vil du si at Liesel er et forbilde for andre mennesker? Kom med argumenter både for og mot.

13) Filmens fortellerstemme tilhører Døden. Døden forteller at han er blitt spesielt interessert i Liesels skjebne. Hvorfor det, tror du?

 

B) DEN ANDRE VERDENSKRIG

1) I filmen ser vi at tyske soldater angriper jøder i deres hjem og knuser butikker og synagoger. Denne hendelsen skjedde natta 9. til 10. november 1938, og kalles Krystallnatten. Finn ut mer om Krystallnatten.

2) Max er en av mange jøder som måtte flykte fra tyskerne. Finn stoff om tyskernes jødeforfølgelse. På hvilke måter behandlet nazistene jødene som de tok til fange?

3) Hvilke land var Tysklands fiender under Den andre verdenskrig? Og hvilke land var Tysklands allierte?

4) Den kvelden Liesel opplever bokbrenning holder ordføreren en tale. Han sier at Tysklands fiender er plutokrater, kommunister og jøder. Hvorfor opplevde nazistene disse som sine fiender? På hvilken måte truet plutokrater, kommunister og jøder Nazi-Tyskland?

5) Hvilke typer bøker brant tyskerne? (Dette var ikke bare noe som foregikk i Molching, byen hvor Liesel bor i filmen, men i hele Tyskland.) Nazistene forsvarte å brenne bøker med at de skulle frigjøre folk fra intellektuelt smuss, de skulle renske moralen og utrydde sykdom. Hva mente de egentlig med dette?

6) I filmen ser du ulike symboler. Hvordan ser hakekorset og davidsstjerna ut, og hva betydde disse symbolene for de som brukte dem?

7) Liesels (biologiske) foreldre ble tatt til fange fordi de var kommunister. Hva skjedde med de kommunistene i Tyskland som ble tatt til fange under krigen?

8) Hans og Rosa er gamle nok til å huske Den første verdenskrig. Hvilke tanker tror du de gjorde seg når Tyskland nok en gang endte opp i en krig?

9) Mot slutten av krigen blir Hans beordret til å delta som soldat, selv om han er en gammel mann. Hvorfor ble gamle menn brukt som soldater?

10) Hvilke kriger som pågår i verden i dag kjenner du til? Hva må til for at en krig skal betegnes som en verdenskrig? Hvor sannsynlig tror du det er at det bryter ut en tredje verdenskrig? Begrunn svaret ditt.

11) Fordi Rudy imponerer nazistene med sine prestasjoner på løpebanen blir han beordret til å være med i en elitegruppe for ungdom. Hva innebar dette? Tror du Rudy hadde løpt like fort om han hadde visst at nazistene kom til å velge han ut? Begrunn svaret ditt.

12) Fra hvilket land kommer de soldatene som vi i slutten av filmen ser at tar kontroll i Liesels by? Hvilken rolle spilte dette landet for hvordan Den andre verdenskrig gikk til slutt?

13) I Liesels klasserom ser vi at det henger et verdenskart med overskriften ”Die deutschen Kolonien”. Hva betyr denne overskriften på norsk? Hva slags informasjon inneholder dette kartet?

14) Hans føler seg presset av andre til å melde seg inn i ”partiet”. Hvilket parti er det snakk om, og hva risikerer han ved å ikke melde seg inn?

15) I frykt for flyangrep ble det bygd bomberom, ikke bare i Tyskland, men i hele Europa. Vet du om noen bomberom i nærheten av der hvor du bor? Finn i så fall ut hva disse brukes til i dag.

16) Hva med flyalarm-sirener? Finnes det slike i ditt nærområde? Hva ville du ha gjort om du plutselig hørte slike sirener?

17) Tyskland fikk skylden for å ha startet Den andre verdenskrig. Og de tapte. Hvordan tror du tyskerne opplevde dette? Var alle tyskerne ondskapsfulle nazister? Med utgangspunkt i Boktyven, prøv og beskriv hvordan du tror tyske hverdagsfolk opplevde at Tyskland gikk i krig mot andre europeiske land.

18) Hvor mange tyskere ble drept under Den andre verdenskrig? Bruk internett.

19) Hvordan tror du det var å vokse opp som barn i Tyskland under krigen?

20) Hvordan klarte Hitler å komme til makten i Tyskland (på 30-tallet)?

21) Norge ble okkupert av nazistene under Den andre verdenskrig. Mange nordmenn ble drept og flere byer ble bombet. Hvilket forhold har Norge til Tyskland i dag?

 

C: BOKLESING

1) Boktyven er basert på en bok skrevet av Mark Zusak. Boka er oversatt til norsk (og også utgitt som lydbok). Har du lyst til å lese den, så besøk biblioteket ditt.

2) Hvorfor blir det så viktig for Liesel å stadig få tak i nye bøker?

3) Hvor mange bøker har du lest det siste året? Hva skal til for at du kan lese flere?

4) På hvilke måter lærer Hans Liesel å lese? Hva synes du om måtene han underviser på?

5) Mens Max er veldig syk, nærmest bevisstløs, leser Liesel flere bøker høyt for han. Hvorfor tror du hun gjør dette? Hvilket utbytte hadde Max av dette?

6) I filmen refereres det blant annet til boka Den usynlige mannen (skrevet at H.G. Wells). Har biblioteket ditt denne boka? Finn ut om denne boka er noe for deg.

7) Adolf Hitler skrev boka Mein Kampf. Hva betyr tittelen, og hva handler boka om?

8) Når man leser en bok eller ser en film får man ikke vite alt om hovedpersonen og handlinga med en eneste gang. Ofte tar det litt tid før man skjønner hvem og hva historien skal fortelle om. Hva handler Boktyven om, og hvor lang tid tok det før du skjønte hva filmen skulle handle om?

9) Før Liesel lærer å lese sier hun: ”Det at jeg ikke kan lese betyr ikke at jeg er dum.” Skriv et dikt om noen som ikke kan lese, men som likevel kan veldig mye.

10) Når Liesel og de andre må søke tilflukt i et bomberom blir alle stille og lytter når Liesel forteller en av historiene hun selv har lest og lært (The Dream Catcher). Hvorfor tror du alle var interesserte i å høre henne fortelle?

 

D: DIVERSE

1) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?

2) Å stjele er ulovlig. Kan du likevel forsvare at Liesel stjele bøker? Begrunn svaret ditt.

3) Rudy hadde Jesse Owens som sportslig forbilde. Hvem var Jesse Owens? Klarer du å finne ut hva som skjedde den gangen Adolf Hitler så Owens på en idrettsstadion?

4) Handlingen i Boktyven er lagt til den oppdiktede småbyen Molching utenfor München. Hvor er München? Bruk et kart.

5) Det er svært vondt for et barn å frykte at man mister noen man er glad i. Hvem kan man snakke med når man har det sånn? Og hvorfor er det viktig å snakke med noen når man har vonde følelser? Gi ulike eksempler.

6) Filmmusikken til Boktyven er skrevet av komponisten John Williams. Du kan høre alle melodiene fra filmen her: https://soundcloud.com/sony-soundtracks/sets/the-book-thief-ost. Hvor bra synes du denne musikken passer til filmen? Begrunn svaret ditt.

7) I filmen, når de skal feire jul, forteller Max at dette er hans første jul. Hva mener han med det?

8) Liesel skriver brev til moren sin, selv om det ikke er sikkert at hun noen gang kommer til å få dem. Hvor ofte skriver du brev? Hvorfor skriver folk færre brev nå enn tidligere?

9) Skriv et dikt hvor Hans sitt trekkspill forteller om hvordan det opplevde andre verdenskrig.

10) Skriv et dikt om et menneske som sitter i et bomberom under et flyangrep.

E: ORD/UTTRYKK/PÅSTANDER

1) Hans kaller Liesel spøkefullt for ”Deres majestet”. Hva betyr denne tittelen, og hvorfor bruker han denne om Liesel?

2) I filmen hører vi en del tyske ord. Hva betyr disse skjellsordene? Dummkopf, Saumensch og Saukerl. Husker du andre tyske ord fra filmen? Gi eventuelt eksempler. Skjønte du hva disse betydde?

3) Hva betyr det at noen er blitt angitt?

4) Hva med innrullert?

5) Hva vil det si å erklære krig?

6) Hva vil det si å tilhøre en elite?

7) I filmen sier Døden at ”Rudys sjel trillet inn i armene mine.” Hva mener han med dette? Hva er sjel?

8) I byen hadde nazistene hengt opp plakater hvor det sto: ”Feind hört mit”. Hva betyr dette, og hva var hensikten med disse plakatene?

9) Hva tror du uttrykket ”stillest vann har dypest grunn” betyr?

10) Liesel sier: ”En mor gir aldri opp barnet sitt.” Hvorfor sier hun dette? Er dette en påstand du mener er riktig? Begrunn svaret ditt.

11) Max forteller Liesel at ”en person er bare så god som sitt ord”. Hva tror du han mener med dette?

12) Max sier ”ord er liv”. Hva mener han med dette, tror du?

13) Døden sier: ”Alle skal dø. Uansett hvor hardt man prøver, ingen lever evig.” Har Døden rett? Er det mulig å leve evig?

 

F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?

2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?

3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.

4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?

5) Flere erfarne skuespillere var med i denne filmen. Kjente du noen igjen? Velg noen av disse skuespillerne og finn ut hvilke filmer/TV-serier disse har spilt i tidligere.

6) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.

7) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.

8) Hva synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.

9) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)

10) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

 

 

Hva læreplanen sier

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Boktyven vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

 

SAMFUNNSFAG

Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene historie, geografi og samfunnskunnskap, og kompetansemål etter Vg1/Vg2 innen hovedtemaene individ, samfunn og kultur, politikk og demokrati og internasjonale forhold.

 

NORSK

Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn og etter Vg3 innen hovedtemaene sammensatte/muntlige tekster og språk, litteratur og kultur.

 

RLE

Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn og etter Vg3 innen hovedtemaene filosofi og etikk.

 

Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

 

av Per Olav Heimstad



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: RLE-faget , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Konflikt/krig og menneskerettigheter, Kulturmøter/-konflikter, Historie, Politikk og samfunn, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt, Litteratur på film
 

Fakta

Originaltittel:The Book Thief
Regi:Brian Percival
Roller:Geoffrey Rush, Emily Watson, Sophie Nélisse, Roger Allam, Heike Makatsch, Kirsten Block
Manus:Markus Zusak, Michael Petroni
Genre:Drama
Nasjonalitet:USA
Språk:Engelsk
Produksjonsselskap:20th Century Fox, Fox 2000 Pictures, Sunswept Entertainment, TSG Entertainment, Blair Partnership, Studio Babelsberg
Lengde:2 t. 11 min.
Distribusjon:Twentieth Century Fox Norway
Produksjonsår:2013
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.