Brev til kongen
Anbefalt bruk av filmen i skolesammenheng:
Filmen egner seg godt som supplement i undervisningen i Samfunnsfag og Kunst – og håndverk. Lærerplanen sier bla. at i Samfunnsfag skal eleven ”kunne redegjøre for konflikter og kunne drøfte fram løsninger”. I RLE - faget ”skal eleven kunne samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål, gjerne knyttet til temaene fattig, rik, krig, fred, natur miljø og samfunn”. I Kunst -og håndverk har eleven fra 7. klasse en ganske spesialisert sjangerforståelse samt forståelse for visuell kommunikasjon og vil kunne delta på en analytisk diskusjon om sjangertrekk og virkemidler.
Omtale (fra Filmweb.no):
Fem personer er på utflukt til Oslo fra et asylmottak med buss. Alle vil ta avgjørende valg drevet av kjærlighet, penger, lykke og etterlengtet hevn.
Brev til Kongen skildrer fem personer med ulik bakgrunn på en utflukt fra et asylmottak inn til Oslo, en velkommen forandring i en ellers monoton hverdag.
Snart innser vi at hver og én av dem har en agenda med turen, og denne dagen vil forandre dem alle. De fem vil ta avgjørende valg drevet av kjærlighet, penger, lykke, og lenge etterlengtet hevn. Deres historier er bundet sammen av et brev som den åttitre år gamle Mirza skal overrekke til Kong Harald. På karakteristisk vis skildrer regissør Hisham Zaman en håndfull sterke skjebner med varme og humor. En smertelig aktuell film om vanlige mennesker med et uvanlig liv i Norge.
Om regissøren:
Hisham Zaman er en norsk filmregissør fra Kurdistan, den irakiske delen. Han var ferdig utdannet regissør fra Den norske filmskolen i 2004. Allerede i 2005 bemerket han seg med novellefilmen Bawke (som betyr far eller pappa), en film som vant mange priser og ble vist på en rekke filmfestivaler verden rundt. I 2007 kom novellefilmen Vinterland, som også innledet manussamarbeidet med forfatteren Kjell Ola Dahl. I 2009 kommer nok en novellefilm – De andre, før han debuterer med sin første spillefilm i 2013 – Før snøen faller. Brev til Kongen er hans andre spillefilm, som han også laget parallelt med Før snøen faller. Noen kjennetegn ved filmene til Hisham Zaman er at filmene handler om mennesker som kommer til Norge, fra et annet land, fra en annen kultur og gjerne hvordan det går med dem i det norske samfunnet, hvordan de opplever å være i dette landet og bli kjent med den norske kulturen. Temaer som ensomhet og følelsen av fremmedgjorthet er sentralt i filmene hans, men også kjærlighet, vennskap og håp. Zamans bildespråk er visuelt sterkt og med et gjennomarbeidet lydbilde. Opplevelsen av å komme nært på filmens karakterer og problematikk er gjennomgående.
Spørsmål om regissøren:
På hvilken måte kan man si at regissøren har spesielt kjennskap til de karakterene filmene hans handler om og særlig i Brev til Kongen?
Samfunnsfag:
Tema: Konflikt/krig, menneskerettigheter, kulturmøter/konflikter, politikk og samfunn
Forsøk å finne ut av noen hovedtrekk ved den kurdiske kulturen ved å svare på disse spørsmålene:
- Hvor ligger Kurdistan?
- Snakker alle kurdere det samme språket?
- Hva kjennetegner den kurdiske kulturen?
- Hva kjennetegner problemene Kurdistan står overfor i dag?
- Hvilke land ligger i Kurdistan?
- Hva er årsaken til at mange kurdere ikke kan bo i Kurdistan?
- Hvor mange kurdiske flyktninger (med opphold) bor i Norge?
- Hva forteller filmen om hvordan kurdiske flyktninger har reist for å komme til Norge?
- Hva slags mottak sitter flyktningene i filmen på?
- Hvor mange flyktningmottak finnes det i Norge?
- Hvem eier og styrer mottakene?
- Hva betyr det å være mindreårig asylsøker i Norge?
- Hva slags rettigheter har mindreårige asylsøkere?
- Sier norsk lov noe om disse rettighetene?
- Drøft hvordan norsk flyktingpolitikk fungerer opp mot FN's menneskerettserklæring av 1948 og konvensjonene om barns rettigheter.
- Er det forskjell på å være asylsøker og flyktning som søker opphold? Hvis svaret er ja – hva er forskjellen?
Sjekk: http://kurdistan.no/om-rkr/, http://no.wikipedia.org/wiki/Kurdistan http://www.fn.no/Bibliotek/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter.
Tema: Individ/samfunn
Med utgangspunkt i filmens handling, forsøk å identifisere de fem ulike personene i filmen, deres håp og drømmer og hva slags motivasjon det er som driver dem til å gjøre/utføre det de gjør i filmen:
Den gamle mannen:
- Hva er den gamle mannens sitt største ønske?
- Hvorfor vil han oppsøke Kongen og levere brevet?
- Hva er det han prøver å fortelle "oss" i filmen?
- Hva skjer med den gamle mannen mot slutten av filmen?
Den unge gutten:
- Har gutten foreldrene sine på mottaket, eller er han mindreårig flyktning eller asylsøker?
- Hva drømmer gutten om?
- Hvorfor bleker han håret sitt?
- Hva forteller scenen der han møter den norske jenta om hvordan man kontakter hverandre på internett og hvordan man framstiller seg selv?
- Hvorfor lyver han og sier at den lille jenta er lillesøsteren hans?
- Hvorfor lyver han om alderen sin?
- Hvorfor blir han så lei seg når den lille jenta forsvinner?
- Hvorfor bestemmer han seg for likevel å fortsette å ha kontakt med den norske jenta, selv om hun ikke ser ut som idealjenta hans?
- Hvor viktig er vennskap?
Kvinnen med kniven:
- Hva er det kvinnen med kniven må hevne?
- Hvorfor føler hun at hun må ta hevn ved å drepe denne personen?
- Diskuter hva som er kvinnens motiv for å komme til Norge, når hun reiser ut av landet med datteren rett etter at hun har utført drapet?
- Kan drapet hun utfører ha vært kulturelt motivert eller er det hevn på bakgrunn av en politisk konflikt i Kurdistan?
- Hva heter det tradisjonelle klesplagget hun tar på seg i taxien?
- Hvorfor velger hun å bære dette klesplagget?
- Hva nevnes i filmen som en av de største kurdiske tragediene i nyere tid, i Kurdisk Irak?
- Hvem utførte disse udådene og under hvilken statsleder?
Ungkaren:
- Hva er "ungkarens" drøm?
- Hvorfor sier han til de andre på mottaket at han har en ung kjæreste?
- Hva slags "inntrykk" får vi av den norske kjæresten hans?
- Er han forelsket i henne eller "bruker" han henne i håp om å få et bedre liv i Norge?
- Hvordan framstiller filmen den norske kjæresten – hva "fortelles" om henne av det vi ser av gjenstander og fotografier inne i leiligheten hennes?
- Hva forteller scenen fra badet der de vasker hverandre?
- Hvorfor slår hun til ham når han spør om hun ligger med alle mennene hun kjenner?
- Hva sier det om hans syn/oppfatning av henne?
- Hva tenker vi om hennes oppfatning og syn på han?
Karatetreneren:
- Hvorfor går det så galt når han søker jobb som trener på Tøyen Taekwondo? (Karatestudioet).
- Han blir senere arrestert av norsk politi – hva mener han når han forteller om hvor "flinke" politi er i andre land – og særlig tyrkisk politi?
- Hva tenker vi når vi ser arrene på magen som han viser frem?
- Hva skjer med mennesker som er blitt utsatt for traumatiske hendelser og tortur og ikke får hjelp til å bearbeide dette?
- Hva kan være grunner til at han er så aggressiv og sint og reagerer med vold?
- Hva mener han med å si at han har venner i alle land og at mannen som han sitter sammen med i politibilen, som også er arrestert, er hans første norske venn?
- Hvordan tenker du det kommer til å gå med "karatetreneren"? Kommer han til å bli sendt ut av landet, eller vil han få innvilget opphold?
- Hva er ofte skjebnen til kriminelle asylsøkere/flyktninger som søker opphold i Norge?
- Hvor går grensene mellom "rettferdig harme" og et voldelig, kriminelt overgrep?
- Hvorfor ble "karatetreneren" så voldelig mot mannen som eide bakeriet?
Den avviste asylsøkeren:
- Mannen som lurte seg med på bussen har fått avslag på asylsøknaden sin og skal returneres – hva betyr det å bli "returnert" og hvor returneres asylsøkerne med avslag på asyl -og oppholdstillatelse?
- Hva forteller filmen om hvilke rettigheter asylsøkere uten innvilget opphold har – der han forsøker å få ut lønnen fra steder han har jobbet?
- Hva slags rettigheter har man i Norge, når man får avvist søknad om opphold og asyl?
- Hvorfor blir han redd når "karatemannen" hjelper han med å få pengene tilbake?
- Kommer han til å reise med bussen tilbake til mottaket etter Oslo-turen?
Filmkunnskap
1. Filmen følger fem personer gjennom noen timer i Oslo – på hvilken måte får tilskueren med seg alle de ulike fem historiene på en gang?
2. Se hvordan filmen veksler mellom nære, halvnære -og avstandsbilder – på hvilken måte bygger filmen opp de dramatiske høydepunktene i filmens scener?
3. Når er de dramatiske høydepunktene i filmen og hva skjer da? Forsøk å finne disse ved å tenke på filmens hovedkarakterer og hva som skjer med dem.
4. Legg merke til lydbildet i filmen med utgangspunkt i scenen i taxien der kvinnen med kniv utfører drapet på sjåføren. Hva skjer med lyd og bilde i denne scenen? Hva ser vi og hva tror vi at vi ser?
5. På hvilken måte formidler filmen i lyd og bilder følelsene av ensomhet, håpløshet og fortvilelse hos de ulike personene i de scenene som dreier seg om dem:
- Den unge gutten da han merker at den lille jenta er blitt borte
- Damen med kniven, da hun rømmer fra åstedet etter at hun har drept taxisjåføren
- Den gamle mannen som skal finne Kongen og som leter etter slottet
- Asylsøkeren med avslag, der han står på taket på byggeplassen og "ser" ned
- Skildringen av ungkaren da han treffer den norske "gamle" kjæresten i parkeringshuset og hun legger hånda på låret hans
6. Kan man si at regissøren med sin bakgrunn og sine personlige erfaringer er spesielt egnet til å skildre disse menneskenes skjebne i sin film? Hvordan og hvorfor kan det være slik?
7. Hva vil regissøren fortelle med denne filmen?
8. På hvilken måte er filmen aktuell for alle og ikke bare for nordmenn i Norge?
