Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Karsten og Petra går i samme barnehage, de er bestevenner, og snart skal de på vinterferie sammen! Turen går til fjells, hvor Petras morfar har hytte. Karstens storesøster Stine blir med – og det gjør også kosedyrene Løveungen og Frøken Kanin.
Snø er det mer enn nok av, og Karsten og Petra har mye å glede seg over, skigåing, aking, snøhule, snøballkrig med mer. Men så blir de kjent med Petter som bor i nabohytta. Petter er flink veldig til mye, spesielt å gå på ski. Petra lar seg imponere, og Karsten, som synes skigåing både er vanskelig og skummelt, blir sjalu.
For å imponere Petra bestemmer Karsten seg for å hoppe i den store hoppbakken! Hvordan skal det gå når Karsten aldri før har hoppa på ski?
Om filmen
Filmen er basert på de to populære barnebokfigurene Karsten og Petra, skapt av forfatteren Tor Åge Bringsværd. I 2013 kom den første filmatiseringen, Karsten og Petra blir bestevenner. Karsten og Petra på vinterferie er den andre spillefilmen i rekka.
Mange kjenner også til Karsten og Petra (både karakterene og skuespillerne) fra NRK sin TV-serie vist på NRK Super.
Filmen er regissert av Arne Lindtner Næss, som fra før har stått for produksjoner som Olsenbanden Jr., SOS Svartkjær og den forrige Karsten og Petra-filmen.
De første bøkene om Karsten og Petra ble utgitt i 1992. Siden den gang har Tor Åge Bringsværd skrevet nærmere tretti bøker i serien. Han har også gitt ut en hel rekke andre barne- og ungdomsbøker.
Denne filmen, så vel som de andre historiene i bokserien, tar utgangspunkt i hverdagslige hendelser, opplevd av barnehagebarna Karsten og Petra. Karsten og Petra har hvert sitt kjæledyr, henholdsvis Løveungen og Frøken Kanin. Når ingen voksne ser det, kommer disse to til liv. Løveungen matcher Karstens litt skeptiske natur, mens den kvikke Frøken Kanin passer godt til Petras mer frampå væremåte.
Se filmens trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article1143544.ece?clip=1
Se filmens Facebook-side her: https://www.facebook.com/KarstenogPetra
Egnethet: Filmen har ingen aldersgrense, den er tillatt for alle. Medietilsynets begrunnelse er at filmen ikke inneholder noen scener som antas å virke skremmende på de yngste.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevgruppe. De fleste spørsmål bør presenteres muntlig og ikke skriftlig.
FOR BARNEHAGEN, 3-5 ÅR
SNAKKE SAMMEN
1) Etter filmvisningen, hva husker barna best? Hva var morsomt? Hva var skummelt? Hva var trist?
2) Spør: Hvis Karsten og Petra hadde gått i barnehagen din, tror du de ville ha vært gode venner for deg? Hva ville dere ha lekt sammen?
3) Spør: Kan noen lekedyr snakke? Hvem har noen gang snakket med et lekedyr? Hva snakket man i så fall om?
4) Samtal om hva man er flink til. Er man flink til de samme tingene?
LESE SAMMEN
1) Det er nærmere tretti titler i bokserien om Karsten og Petra. Lån hos biblioteket og la barna bli bedre kjent med karakterene.
LEKE SAMMEN
1) Er det snø nok i barnehagen – eller i nærheten? Lag egen skiskole!
2) Det er skrevet sanger til både filmene og TV-serien. Har noen disse på CD? Finner man sangene på internett? Lytt, syng med og dans!
3) I filmen ser vi Karsten, Petra og Petter spille Ludo. Har noen et Ludo-spill? Spill sammen … men ikke søl kakao på brettet om du holder på å tape!
4) Har barnehagen tilgang til internett? Bilder fra filmen kan brukes som utgangspunkt for tegneoppgaver. Man kan tegne eller male Løveungen, Frøken Kanin, skigåing, noen som hopper på ski - eller hva som helst inspirert av filmen.
5) Lek at man er Løveungen og Frøken Kanin som finner på rampestreker!
FOR GRUNNSKOLEN, 1.-4. TRINN
A: OM FILMOPPLEVELSEN
1) Hva husker elevene best? Hva gjorde mest inntrykk?
2a) Hva var morsomt i filmen? Hva var skummelt? Hva var trist?
2b) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Sammenlign hva du følte med hva andre i klassen følte da de så filmen.
3) Synes du filmen passet for deg og klassen din? Begrunn svarene dine.
4) Hva synes du om filmens slutt? Snakk sammen om andre måter filmen kunne ha slutta på.
B: AKTIVITETER
1) Er det snø nok ved skolen – eller i nærheten? Lag egen skiskole!
2) I filmen ser vi Karsten, Petra og Petter spille Ludo. Har noen et Ludo-spill? Spill sammen … men ikke søl kakao på brettet om du holder på å tape!
3) Det er nærmere tretti titler i bokserien om Karsten og Petra. Lån hos biblioteket og la barna bli bedre kjent med karakterene.
C: KARAKTERENE
1) Beskriv Karsten. Hva synes du han er flink til?
2) Beskriv Petra. Hva synes du hun er flink til?
3) Hvorfor liker ikke Karsten av Petra blir kjent med Petter?
4) Tror du Karsten søla kakaoen sin på Ludo-spillet med vilje? Hvorfor/hvorfor ikke?
5) Hvis Karsten og Petra hadde gått i klassen din, tror du de kunne ha blitt gode venner for deg? Begrunn svaret ditt.
6) Hvis Petter hadde gått i klassen din, tror du han kunne ha blitt en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.
7) Beskriv morfar og Esther. Kunne du tenkt deg å være på hyttetur sammen med de to? Hvorfor/hvorfor ikke?
8) Hva tror du storesøster Siri likte best med å være med på denne turen?
D: KJÆRLIGHET, FAMILIE OG VENNSKAP
1) Hvis man har kranglet med noen og blitt uvenner, hvordan kan man fortest mulig bli venner igjen etterpå?
2) Har du noen gang vært på en ferietur hvor verken mamma eller pappa var med? Hva likte du i så fall mest og minst med dette?
3) Hva pleier barn å krangle om? Hva pleier voksne å krangle om?
4) Hvilke gamle mennesker har du mest kontakt med? Hva liker du best med å være sammen med gamle mennesker?
5) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
6) I filmen ser vi storesøster Siri forelske seg i Fredrik. Tror du de to kommer til å holde kontakten etter at vinterferien er over? Hvorfor/hvorfor ikke?
7) Karsten er redd for at foreldrene hans skal skille seg. Mange har skilte foreldre. Snakk litt sammen om det å ha et eller to hjem å bo i. Hvordan er det, på godt og vondt?
8) Karsten og Petra er bestevenner, likevel ser vi at de blir uvenner. Kan mennesker være glade i hverandre selv om man krangler?
E: SANG OG RIM
1) Det er skrevet sanger til både filmene og TV-serien. Har noen disse på CD? Finner man sangene på internett? Lytt, syng med og dans!
2) I filmen hører vi en godnattsang. Hvilke godnattsanger kan du? Hvorfor er det fint med godnattsanger?
3) I filmen lager de rim. Kan du noen rim? Kan du noen sangtekster med rim?
4) I filmen hører du en vaffelsang, en sang mens de kjører med hesteslede og under rulleteksten spilles en fisevise. Tenk på noe du synes er morsomt, og dikt en liten sangtekst og en melodi som handler om dette.
F: VINTER
1) Hva liker du best med vinteren?
2) Gi ulike eksempler på hva man kan gjøre ute om vinteren, som man ikke kan gjøre ellers i året.
3) I filmen, når Karsten og Petra skal delta på barneskirenn, får de høre at ”Det gjelder ikke å vinne, men å kose seg – og å ta seg tid til å gå hele runden.” Hva synes du om dette?
4) Verdens lengste skihopp er på nesten 250 meter. Hvor langt er dette? Hvordan tror du det er å fly gjennom lufta på ski så langt?
5) Hva er frostrøyk?
G: FØLELSER OG MESTRING
1) Hva vil det si å være sjalu? Har du vært sjalu på noen noen gang?
2) Snakk sammen om hva man er flink til. Er man flink til de samme tingene?
3) Hva betyr ”øvelse gjør mester”?
4) Hva skjer inni deg når du blir skuffet? Gi forskjellige eksempler på når man kan bli skuffet.
5) Hva får deg til å le? Gjør eller si noe som du tror får andre i klassen til å le.
6) I filmen ser vi Karsten, Petra og Petter spille Ludo. Karsten liker ikke å tape. Hvordan føler du deg hvis du taper i et spill?
7) Hvem kan du snakke med hvis du er trist? Hvorfor er det fint å snakke med noen hvis man ikke har det bra?
H: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER
1) Hva handler denne filmen om?
2) Hva synes du om måten filmen slutter på? Kunne du tenkt deg at den sluttet på en annen måte?
3) Når syntes du filmen var mest morsom, spennende og trist? Hva var det som gjorde at filmen ga deg ulike følelser?
4) Hvilken del av filmen likte du best? Hva var det som gjorde at du likte denne delen så godt?
5) Skriv litt om hva du synes om filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte med den.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. ’73) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.
Hva rammeplanen og læreplanen sier
Karstein og Petra på vinterferie gir anledning til å jobbe med mange tema fastlagt i både barnehagenes rammeplan og grunnskolens læreplan.
Her er eksempler:
RAMMEPLAN FOR BARNEHAGENS INNHOLD OG OPPGAVER,
del 2- Barnehagens innhold
* Kapittel 2 – Omsorg, lek og læring
2.3 Læring
2.4 Sosial kompetanse
2.5 Språklig kompetanse
2.6 Barnehagen som kulturarena
* Kapittel 3 - Fagområdene
3.1 Kommunikasjon, språk og tekst
3.3 Kunst, kultur og kreativitet (her nevnes spesifikt arbeid med film)
LÆREPLAN I GRUNNSKOLEN, 1. – 4. klassetrinn
NORSK
* Kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn innen hovedtemaet sammensatte tekster (her nevnes spesifikt arbeid med film)
SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap
RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
* Kompetansemål etter 4. årstrinn innen hovedtemaet filosofi og etikk
KROPPSØVING
* Kompetansemål etter 4. årstrinn innen hovedtemaet ”aktivitet i ulike rørslemiljø”
Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/
|