Filmweb
 
 

Doktor Proktors prompepulver

Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier

 

Handlingen
Den forsiktige Lise savner en venn. Plutselig en dag flytter den kvikke Bulle inn i nabohuset. Bulle er en ordentlig snål og morsom gutt. De to finner tonen, og sammen blir de kjent med den gale og entusiastiske oppfinneren Doktor Proktor.


Doktor Proktors nyeste oppfinnelse er et kraftig prompepulver som gjør at prompene dine kan sende deg langt opp i lufta. Dette pulveret kan bli en stor salgssuksess, derfor skyr den rike og ondskapsfulle Herr Thrane ingen midler for å få kloa i oppskriften.

Lise og Bulle gjør det de kan for å hjelpe Doktor Proktor, og utsetter seg dermed for mobbende medelever, teite foreldre, en diger slange, et fælt fangehull, slue kjeltringer – og massevis av kraftig prompe-eksperimentering!

 

Om filmen
Doktor Proktors prompepulver er en fargerik eventyrfortelling om barna Lise og Bulle, og den gale professoren Doktor Proktor. Sammen utforsker de prompingens potensiale! Kan man tjene penger på promp? Kan et prompepulver gi anerkjennelse? At deres forsking og planer blir forsøkt hindret av sleipe skurker, teite foreldre og en diger kloakkslange, er utfordringer som de må hanskes med underveis.

Filmen er basert på den første boka i Jo Nesbøs populære barnebokserie om Doktor Proktor. Boka ble første gang utgitt på Aschehoug forlag i 2007, illustrert av Per Dybvig. Den andre boka i serien, Doktor Proktors tidsbadekar (fra 2008), er forventet filmatisert i 2015.

Regissør Arild Fröhlich har tidligere stått for den Amandapris-vinnende Pitbullterje. (Pitbullterje egner seg godt til bruk i ungdomsskolen. Filmstudieark til denne kan lese her: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1011909.ece)

Se traileren til Doktor Proktors prompepulver her: http://www.filmweb.no/trailere/article1144593.ece?clip=1

Filmens Facebook-side kan besøkes her: www.facebook.com/doktorproktorfilmen

Doktor Proktor-bøkene har egen hjemmeside, her: http://doktorproktor.no/

Filmens aldersgrense er satt til 7 år.

Oppgaver til filmen

Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver/spørsmål. Hver enkelt lærer må velge ut det som passer best for sine elever og fag.

Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver.

Flere av spørsmålene/oppgavene tar kun utgangspunkt i filmen, og kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og oppslagsverk vil være avgjørende.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.

A: OM FILMOPPLEVELSEN
1) Hva husker du best fra filmen? Hva gjorde mest inntrykk?
2a) Hva var morsomt i filmen? Hva var skummelt? Var noe trist?
2b) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Sammenlign hva du følte med hva andre i klassen følte da de så filmen.
3) Synes du filmen passet for deg og klassen din? Begrunn svarene dine.

B: BOKA
1) Filmen Doktor Proktors prompepulver er basert på Jo Nesbøs barnebok med samme navn. Les første kapittel sammen i klassen (før eller etter dere har sett filmen), og snakk sammen om hvordan Lise og Bulle blir beskrevet i boka sammenlignet med i filmen. Gir boka og filmen det samme inntrykket av de to? (Hvilke andre store forskjeller er det på bokas første kapittel og filmens start?)
2) Les kapittel 2 i boka, og sammenlign det første møtet med Doktor Proktor her, med den scenen i filmen hvor Lise og Bulle besøker han for første gang. Hva har de som har laget filmen forandret?
3) Har du lest hele boka? Hva synes du var mest underholdende, boka og filmen? Begrunn svaret ditt.
4) Finn ut mer om forfatteren Jo Nesbø. Hvilke andre ting har han skrevet?
5) Jo Nesbø har skrevet fire bøker om Doktor Proktor. Kan disse lånes på biblioteket ditt? Lån og les hvis du har lyst!
6) Den andre boka i serien, Doktor Proktors tidsbadekar, skal filmatiseres i 2015. Kanskje klassen kan lese denne sammen før filmen kommer?

C: KARAKTERENE
1) Beskriv Lise. Hva liker du best ved henne?
2) Beskriv Bulle. På hvilke måter kan han være et forbilde for andre barn?
3) Hvis Lise og Bulle hadde gått i klassen din, tror du de kunne ha blitt gode venner for deg? Begrunn svaret ditt.
4) Beskriv Doktor Proktor. Hva er hans sterke og hva er hans svake sider?
5) Hva synes du om Lises foreldre, Herr og Fru kommandanten? Hvis du skulle ha gitt dem noen råd som foreldre, hva ville du ha sagt?
6) Og hva med Bulles mor? Hvilke råd ville du ha gitt henne?
7) Hvorfor tror du Herr Thrane er blitt så slem?
8) Hvem av de voksne i denne filmen likte du best? Begrunn svaret ditt.

D: MOBBING
1) Hva er mobbing? Gi ulike eksempler.
2) Hvilke eksempler på mobbing kan vi se i denne filmen?
3) Hvorfor tror du Truls og Trym oppfører seg så dårlig mot Lise og Bulle? Fra hvor tror du de har lært oppførselen sin?
4) Hvis du føler deg mobbet er det viktig at du snakker med en voksen om dette. Hvilke voksne kan man snakke til? Gi ulike eksempler.
5) Hva vil det si å gi noen kallenavn? Hva kan være fine kallenavn, og hva er slemme kallenavn? Hvordan skal man vite om en person ønsker å få et kallenavn eller ikke?

E: SPRÅK, ORD OG UTTRYKK
1) Hva er et patent?
2) Hva er en formel?
3) I filmen blir det noen gang brukt uttrykk på ikke-norske språk. Hvilke språk tilhører følgende utsagn, og hva betyr de? Vive la France, adios amigos og Rattus norvegicus.
4) Doktor Proktor bruker en del fremmedord knyttet til sine eksperimenter med prompepulveret. Hva betyr disse tre? Anus, rektal, flatulens.
5) Hva er NASA? Hvorfor er NASA interesserte i Doktor Proktors oppfinnelse?
6) De to politimennene i filmen snakker på en spesiell måte. Hva slags norsk er det de bruker?
7) Fra hvilken landsdel kommer Herr Thrane og sønnene hans, Truls og Trym? På hvilke måter kan man høre at de kommer fra denne landsdelen? Hvordan kan man høre hvor du kommer fra, på måten du snakker?
8) Slangen i fortellingen har et spesielt navn, Anna Konda. Navnet er et ordspill. Hva er et ordspill, og hvorfor tror du slangen har fått dette navnet?

F: KJÆRLIGHET OG LIDENSKAP
1) På hvilke måter skjønner vi at Doktor Proktor er glad i oppfinnerjobben sin?
2) Hva betyr ”den store kjærligheten”? Hvem er Doktor Proktors store kjærlighet? På hvilken måte forteller filmen oss om dette?
3) Hvorfor reiser Doktor Proktor til Paris i filmens slutt?
4) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
5) Hva er Herr Thrane mest glad i?
6) Hva er Lises pappa, Herr kommandanten, mest glad i?
7) Ofte blir man glad i noe eller noen som også andre er glade i. Gi eksempler på at dette kan føre til problemer.

G: DIVERSE
1) Hvorfor er det morsomt med promping?
2) Hadde du kjøpt og prøvd prompepulver hvis du kunne? Begrunn svaret ditt.
3) Hvilke typer mennesker passer best til å jobbe som oppfinnere?
4) Hvem av skuespillerne i filmen har du sett før? Kan du navnet på noen av dem? Hvem av skuespillerne syntes du var morsomst? Begrunn svaret ditt.
5) Når foregår filmens handling? På hvilke måter skjønner man at menneskene i filmen ikke lever i 2014?
6) Lag en tegning av den personen i filmen du synes var mest underholdene.
7) Lag en tegning av et prompepulver-eksperiment.
8) Er slangen Anna Konda slem? Begrunn svaret ditt.

H: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER
1) Hva handler denne filmen om?
2) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
3) Når syntes du filmen var mest morsom, spennende og trist? Hva var det som gjorde at filmen ga deg ulike følelser?
4) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
5) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, lydeffekter, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
7) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

Hva læreplanen sier

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Doktor Proktors prompepulver vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

LÆREPLAN I GRUNNSKOLEN, frem til 7. klassetrinn

NORSK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet sammensatte tekster (her nevnes spesifikt arbeid med film)

SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap

RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet filosofi og etikk

Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

Per Olav Heimstad (f. ’73) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: RLE-faget , Norsk , Naturfag
Tema:Litteratur på film, Eventyr/fantasy, Individ/gruppe, Vennskap/respekt, Miljøvern og naturvitenskap, Mobbing, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Doktor Proktors prompepulver
Regi:Arild Fröhlich
Roller:Kristoffer Joner, Atle Antonsen, Emily Glaister, Eilif Hellum Noraker, Arve Guddingsmo Bjørn, Even Guddingsmo Bjørn, Ingar Helge Gimle, Marian Saastad Ottesen, Linn Skåber, Bjarte Tjøstheim, Henrik Horge, Christian Skolmen
Manus:Johan Bogaeus
Genre:Barnefilm / Familiefilm / Komedie
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Synnøve Hørsdal, Cornelia Boysen
Produksjonsselskap:Maipo Film AS
Lengde:1 t. 27 min.
Distribusjon:Nordisk Film Distribusjon
Produksjonsår:2013
Aldersgrense:6 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen