Filmweb
 
 

Natt til 17.

Innhold

Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier



Handlingen

Natt til 17. forteller om et døgn i livet til bestekompisene Sam og Amir. De to er femten år gamle og bor i Oslo. Sam har somalisk bakgrunn, Amir har palestinsk bakgrunn, og begge er skoletrøtte og småkriminelle. De to får utfordret vennskapet sitt når de begge får følelser for den vakre Thea. Hva er viktigst? Kameratskap eller kjæreste?

 

Om kvelden den 16. mai, arrangerer Thea en hjemme alene-fest. Her kommer mange konflikter og frustrasjoner til overflaten. Sam og Amir får virkelig følt på hvor krevende det kan være å vokse opp når man ikke finner knagger å henge følelsene sine på.

 

 

Om filmen

Natt til 17. er regissert av norsk-finske Eirik Svensson, som i fjor (2013) debuterte med filmen En som deg. Svensson gikk ut av Den norske filmskolen i 2010, og hans eksamensfilm, Fredag, forteller, i likhet med Natt til 17., om norsk ungdomskultur.

 

Natt til 17. er produsent Moa Liljedahls spillefilmdebut og Sebastian Torgren Wartins filmmanusforfatterdebut. Produksjonsfirmaet Maipo Film AS har fra før gjort seg bemerket med filmer som Sykt lykkelig, Den siste revejakta, Bare Bea og Doktor Proktors prompepulver.

 

Foran kamera møter vi Samakab Omar, Mohammed Alghoul og Thea Sofie Loch Næss i hovedrollene. Ingen av disse har tidligere spillefilmerfaring. Samakab har imidlertid artisterfaring innen nysirkus, og Thea har bakgrunn innen teater, kortfilmer, modelljobber o.a. I likhet med karakterene de spiller i filmen har Samakab somalisk bakgrunn og Mohammed palestinsk bakgrunn.

 

Filmen er spilt inn på flere ulike lokasjoner i Oslo. De som selv bor i Oslo vil kjenne igjen flere av områdene, ikke minst Grønland med omegn, som i filmen fremstår som det multikulturelle miljøet det er.


Trailer: http://www.filmweb.no/trailere/article1155035.ece?clip=1


Facebook-side: https://www.facebook.com/NattTil17

 

Eksempler på andre nyere norske ungdomsfilmer/oppvekstfilmer med tilsvarende tematikk:

- Kyss meg for faen i helvete: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1117467.ece
- Skvis: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1069199.ece
- Få meg på for faen: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1012243.ece


Egnethet: Filmens aldersgrense er satt til 11 år. Medietilsynets begrunnelse for å ikke gi den en lavere grense er skildringer av enkelte dramatiske hendelser med voldsinnslag.

Filmen egner seg godt til bruk i ungdomsskolen og på videregående, innen ulike fagområder. Se handlingsreferatet over samt seksjonen ”Hva læreplanen sier” under.

Oppgaver til filmen

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må velge ut det som passer best for sine elever og fag.

Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og oppslagsverk vil være avgjørende.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.

 

A: SPRÅK/ORD/UTTRYKK
1) I filmen hører vi en rekke ord/slanguttrykk bli brukt i norske setninger, for eksempel ”followe på instagram”, ” bestevennene har beef”, ”han har tæsja mobiler uten oss” og å ”chille”. Hva betyr disse uttrykkene, og hva tror du er årsaken til at slike utenlandske uttrykk dukker opp i det norske språket?

2) Guttene i kompisgjengen bruker en del nedlatende uttrykk overfor hverandre, eksempelvis ”Neger’n min kommer” og ”Sammy boy” (til Sam)”, samt ”jævla asylsøker” og ”ekte utlendinger”. Hva er nedlatende med disse tiltalene, og hvorfor tror du de sier slikt til hverandre uten at noen protesterer?

3) Sam og Amir kaller hverandre ”bror”. Hva legger de i dette, tror du? Hvor naturlig er det for deg å kalle en kamerat for ”bror”?

4) Hva betyr det å sverge på noe?

5) Sam føler seg kryssforhørt av sin mor. Hva betyr dette?

6) Innen islam står ordene ”haram” og ”halal” sentralt. Hva betyr disse? Gi eksempler på hva muslimer mener er ”haram” og ”halal”.

7) Hva er et trekantdrama?

B: KARAKTERENE
1) Beskriv Sam. Hva er hans sterke og hva er hans svake sider?
2) Beskriv Amir. Hva er hans sterke og hva er hans svake sider?

3) Beskriv Thea. Hva er hennes sterke og hva er hennes svake sider?

4) Hvem av de mest sentrale karakterene i filmen mener du forandrer seg mest i løpet av filmens handling? Begrunn svaret ditt.

5) På hvilke måter er Sam og Amir like, og på hvilke måter er de forskjellige?

6) Hva mener du er de største forskjellene på Thea og hennes livssituasjon, og Sam og Amir og deres livssituasjon? Gi ulike eksempler.

7) Amir forteller til Sam (i filmens slutt) at han opplever at han ”blir behandlet som en bikkje hver dag”. Hva mener han med dette? På hvilke måter kan dette forklare oppførselen hans?

8) Hvordan tror du livene til disse tre vil være om ti år? Begrunn svaret ditt.

9) Hvis Thea og Sam bestemte seg for å satse på hverandre, hvilke råd ville du ha gitt dem for at de skulle fått det best mulig sammen?

10) Hvem av karakterene i filmen ville passet deg best, om du skulle ha vært med på innspillingen av filmen? Begrunn svaret ditt.

11) I hvor stor grad håpet du/håpet du ikke at Sam eller Amir skulle bli sammen med Thea? Begrunn svaret ditt. Forandret dine tanker rundt dette seg i løpet av filmens hendelsesforløp? Sammenlign dine tanker rundt dette med hva andre i klassen din mener.

12) Beskriv Theas foreldre. Hvorfor tror du de valgte å la sin femten år gamle datter være alene hjemme natt til 17. mai? Hvordan reagerte Theas mor i telefonen når Thea fortalte om alt som hadde gått galt på festen?

13) Synes du filmskaperne og skuespillerne har klart å fremstille Oslo-ungdom på en troverdig måte? Begrunn meningene dine.

14) Hvilke fordeler og hvilke ulemper tror du det gir å vokse opp med somalisk eller palestinsk bakgrunn i Oslo/Norge?

15) Hvilket inntrykk får vi av hvordan Amir har det hjemme hos seg selv? Hvilken hjelp tror du han kan få for å forbedre denne situasjonen?

16) Når Sam skal fortelle Amir om at han og Thea ”holder på” svarer Amir med spørsmålet: ”Har du ligget med henne?” Hvorfor er dette det første han lurer på, tror du?

17) Hvorfor stjeler Amir mobiltelefoner på Theas fest? Tenk ut tre ulike svar.

18) I filmen ser vi gutter som er minoritetskulturelle småbanditter fra østkanten omgås vakre og velkledde jenter fra bemidlede hjem på vestkanten. Vi blir ikke kjent med jenter fra østkanten eller gutter fra vestkanten. Gir dette et riktig bilde av virkeligheten? Hvor bevisst grep er dette fra filmskapernes side, tror du? Begrunn svare ditt.

C: KJÆRLIGHET
1) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
2) Hva er det som gjør at en forelskelse oppstår?
3) Er du villig til å oppgi en forelskelse for å redde ditt forhold til en bestevenn?

4) Amir ber Sam om å ikke bli sammen med Thea. Kan man be en venn om slikt? Begrunn svaret ditt.

5) Gi ulike eksempler fra filmen på at voksne viser omsorg for ungdom.

6) Når mobiltyveriet på festen blir avslørt tar Sam parti med Amir. Tror du Sam følte seg sikker på at Amir ikke var den som hadde stjålet? Begrunn svaret ditt.

7) Innen film, teater og litteratur ser man ofte at kjærlighet oppstår mellom to mennesker som man i utgangspunktet ikke skulle tro skulle passe hverandre. Eksempler kan være både Shrek, Twilight-sagaen og Romeo og Julie. Kjenner du til andre eksempler? Er Natt til 17. et slikt eksempel? Hvorfor tror du slike kjærlighetshistorier er så populære innen historiefortelling?
8) Hvor vanlig er det at ungdomsforelskelser varer? Hvilke voksne mennesker kjenner du som er gift eller samboende med han/hun de ble sammen med i tenårene?
 

D: UNGDOMSTID OG IDENTITET

1) Hvor vanlig er alkohol i en ungdomskultur? Beskriv fordeler og ulemper med alkohol i et ungdomsmiljø.

2) Går det an, i ditt miljø, å arrangere en vellykket ungdomsfest uten alkohol/rusmidler? Begrunn svaret ditt.

3) Hvordan tror du Amir ville ha beskrevet sitt forhold til politiet? Skriv stikkord.

4) Ofte er det en sammenheng mellom alkoholforbruk og slåssing. Forklar denne sammenhengen ved å gi ulike eksempler.

5) Når Thea skjønner konflikten som har oppstått mellom Sam og Amir, og at denne ikke ser ut til å ha en snarlig løsning, sier hun: Jeg trodde ikke gutter var så kompliserte. Jeg trodde de bare slo hverandre og så ble de venner igjen. I hvor stor grad mener du at påstanden hennes er riktig?

6) Hvor vanlig er det med røyking i ditt ungdomsmiljø? Hvorfor begynner enkelte å røyke?

7) Er det sant at unge jenter ofte tiltrekkes gutter som er ”badguys”? Hva er det i så fall jenter synes er fascinerende med gutter som ikke opptrer akkurat slik som samfunnet ønsker at man skal oppføre seg?

8) På Theas fest ser vi Nora spy, og vi får vite at det skjer ”hver gang”. Hvorfor tror du Nora drikker selv om hun pleier å bli uvel av det?

9) I tenårene sliter mange med å finne sin identitet. Flere prøver seg frem med ulike væremåter, som er mer eller mindre naturlige. Man oppfører seg også gjerne veldig forskjellig fra om man for eksempel er sammen med venner, andre jevnaldrende, foreldre eller fremmede. Kan dette sammenlignes med å spille skuespill? Hvor lett/vanskelig synes du det er å gå inn og ut av ulike roller du har overfor ulike mennesker?

10) Sam, Amir og kompisene skryter mye av sitt dametekke. Amir sier: ”Dere kan gå etter restene mine etterpå.” Hva mener han med dette, og hvilket kvinnesyn avslører han med å si slike ting?

11) Hvorfor tror du mange lyver og overdriver når de skal fortelle venner om sine seksuelle erfaringer?

12) Filmens handling er lagt til Oslo. Hvis du selv ikke kommer fra Oslo, beskriv det du tror er de største forskjellene ved å vokse opp i hovedstaden og det å vokse opp der hvor du bor.

13) Når Amir har forlatt Theas fest går han rundt i bydelen og knuser bilruter og andre ting. Hvorfor får følelsene og frustrasjonene hans et slikt voldelig uttrykk, tror du? Hvilke følelser må til for at du skal få behov for å ødelegge ting?

14) I hvor stor grad opplever du at denne filmen gir et representativt bilde av hvordan det er å være ungdom i Norge i dag? Gi eksempel for og mot. 

E: DIVERSE
1) I filmen refereres det til at det er krig i Palestina (hvor Amirs bestemor bor). Hva vet du om denne krigen?

2) Når Timmy åpner sekken med øl utenfor en moské blir de muslimske gutta sinte. Hvorfor?

3) La du merke til noe av musikken som ble brukt i filmen? I så fall: Hvor godt syntes du denne musikken bidro til å formidle filmens innhold og stemninger?

4) Hva synes du om filmtittelen Natt til 17.? Hvilke forventinger og assosiasjoner tror du filmskaperne ønsker at denne tittelen gir deg til hva du skal se?

5) Skriv et dikt om hva du tror Sam og Amir tenker når de blir ført avgårde i håndjern av politiet om morgenen den 17. mai.

6) Hvilke fritidstilbud tror du ville ha vært bra for Sam, Amir og kompisene deres?

7) Var det en riktig avgjørelse av Sam å slå John med krokketkølla? Begrunn svaret ditt.

8) Både når Amir slåss med John og gjengen på Happy Time – og når den sovende jenta får klipt av seg håret på festen, så står det folk og filmer med mobilkameraene sine. Hvor vanlig er det at du eller vennene dine filmer når det skjer noe ”sensasjonelt”? Hvorfor? Snakk sammen om når det er passende og når det er upassende å filme det som skjer rundt seg.

9) Theas mor sier til Thea og Sam: ”Man må være 16 år før man begynner med noe tull.” Hva mener hun med dette?

10) Når Amir er trist og frustrert, ser vi han oppholde seg lenge i en elektronikkbutikk hvor han spiller dataspill. På hvilke måter kan dataspill virke som god terapi når man ikke har det så bra? Gi eksempler på andre måter man kan fordrive vonde følelser på.

11) Tenk på scenen hvor Amir har sin konfrontasjon med John og gjengen på Happy Time. Hva ville du ha gjort i denne situasjonen, om du var til stede i lokalet? Begrunn svaret ditt. 

 

F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg frustrert? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
5) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, spesialeffekter m.m.)
7) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.

8) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

Hva læreplanen sier
Det faglige arbeidet før og etter visningen av Natt til 17. vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler: 

SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 10. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap, og på videregående innen hovedtemaet individ, samfunn og kultur.


NORSK
Kompetansemål etter 10. årstrinn og videregående innen hovedtemaene muntlig kommunikasjon og språk, litteratur og kultur. (Her blir arbeid med film nevnt eksplisitt.)

RLE
Kompetansemål etter 10. årstrinn og videregående innen hovedtemaet filosofi og etikk.

 

NATURFAG
Kompetansemål etter 10. trinn innen fagområdet kropp og helse. Og videregående innen hovedtemaet ernæring og helse.

Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner/

______________________________________________________________________________________________________
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

Per Olav Heimstad (f. ’73) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Naturfag , RLE-faget , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Individ/gruppe, Helse og rus, Kulturmøter/-konflikter, Likestilling/kjønnsroller, Mobbing, Oppvekst/familie, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Leo
Regi:Eirik Svensson
Roller:Samakab Omar, Thea Sofie Loch Næss, Mohammed Alghoul, Burhan Ahmed, Kaan Kozanli, Torkel Dommersnes Soldal, Nora Tyldum Lunør, Cathrine Monton, Andrea Sitara Gran, Ferdinand Falsen Hiis
Manus:Sebastian Torngren Wartin
Genre:Drama
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Moa Liljedahl, Synnøve Hørsdal
Produksjonsselskap:Maipo Film AS
Musikk:Topscore v/ Stein Johan Grieg Halvorsen og Eyvind Andreas Skeie
Lengde:1 t. 23 min.
Distribusjon:Nordisk Film Distribusjon
Produksjonsår:2014
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.