Antboy
Innhold:
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Pelle Nøhrmann er en tolv år gammel gutt som føler han ikke er spesiell nok. Ingen legger merke til han, spesielt ikke den peneste jenta i klassen, Amanda. Han skulle ønske at han fikk mer oppmerksomhet.
Plutselig en dag blir Pelle bitt av en maur fra et laboratorium. Derpå får han maurens egenskaper: han blir råsterk, kan klatre på vegger, utvikler en megaluktesans med mer. Pelle er blitt en superhelt!
Pelle får hjelp av medeleven Wilhelm, som er superheltekspert. De lager en superheltdrakt til Pelle, og gir han navnet Antboy. Antboy setter i gang med å bekjempe kriminalitet i byen de bor i. Men en dag står han plutselig overfor superskurken Loppa! Loppas ondskap må bekjempes!
Om filmen
Antboy er en dansk kinosuksess, og ble i 2013 kåret til Danmarks beste barne- og ungdomsfilm. Den har også mottatt pris for beste spesialeffekter.
Antboy er basert på en barnebokserie skrevet av danske Kenneth Bøgh Andersen. Tre av bøkene i denne serien er oversatt til norsk, og utgitt av forlaget Mangschou.
Historien om
Antboy tar for seg det å være skoleelev og å ikke få den oppmerksomheten en føler man behøver og fortjener. Holder det ikke å være seg selv for å bli lagt merke til? Filmen omhandler også mobbing – samt det å velge riktig når man står overfor etiske valg.
Filmen er blitt dubbet til norsk. Se traileren her:
http://www.filmweb.no/trailere/article1163254.ece?clip=1 Andre beslektede filmer (anbefalte til bruk i skolen), med egne studieopplegg:
Pitbull-Terje: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1011909.eceKeeper’n til Liverpool: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1011957.eceDe tøffeste gutta:
http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1119872.ece
Egnethet:
Antboy har fått aldersgrensen 7 år. Medietilsynets begrunnelse: ”
Denne filmen inneholder flere mørke og truende scener. Handlingen foregår imidlertid i et gjenkjennelig superheltunivers. Filmen anses derfor ikke å være skadelig for barn over 7 år.”
Filmen ansees som familiefilm, og i skolesammenheng er den best egnet for klasser på 2. til 7. trinn.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.
A) KARAKTERENE
1) Beskriv Pelle. Hva er hans sterke og svake sider før han blir til Antboy?
2) Hvis Pelle hadde gått i klassen din, tror du hun kunne ha vært en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.
3) Beskriv superhelt-eksperten Wilhelm. Hvorfor tror du han blir mobbet av ”Terror-Tvillingene”?
4) Hvis Wilhelm hadde gått i klassen din, tror du han kunne ha vært en god venn for deg? Begrunn svaret ditt.
5) Beskriv søstrene Amanda og Ida. Hvorfor tror du de to er blitt så forskjellige?
6) Velg en av de voksne karakterene i filmen. Hva er det du liker best med han/henne, og hva liker du minst?
7) Hvilken skuespillerrolle i filmen ville du ha valgt, om du skulle ha vært med som skuespiller? Begrunn svaret ditt.
8) Hva lærer Pelle i løpet av filmen? Hvilke av de andre karakterene lærer noe nytt i løpet av handlingen? Gi ulike eksempler.
9) Hvorfor gjør Albert Gammelkrå/Loppa alle de slemme tingene han gjør? Hva er hans bakgrunnshistorie? Klarer du å forsvare hvorfor han er blitt så sint?
10) Hvorfor blir Ida så sint når Pelle spør om Ida er hjemme?
B) Å VÆRE SEG SELV
1) Har du noen gang ønsket at du var noen andre enn deg selv? Hvorfor?
2) Gi eksempler på ulike
oppdiktede helter du kjenner til. Hva er det som har gjort disse så populære, tror du?
3) Gi eksempler på ulike helter du kjenner til
fra virkeligheten. Hva er det som har gjort at disse er blitt helter?
4) Har du noen helter eller forbilder du ser opp til? Skulle du ønske at du var mer slik som disse? Hvorfor/hvorfor ikke?
5) Pelle sier at han ønsker han hadde blitt mer lagt merke til, at han gjerne skulle ha vært klassens klovn eller stjerna på fotballaget. Hva kunne han ha gjort for å blitt lagt merke til, hvis han ikke hadde blitt en superhelt?
6) Lag en tegning av deg selv i en situasjon hvor du får masse oppmerksomhet.
C) OM MOBBING
1) Hva tror du er grunnen til at noen mobber andre?
2) Hvis du blir mobbet, hvem kan du snakke med da? Tenk nøye igjennom dette, for hvis du blir mobbet så er det viktig å vite hvem du kan ta kontakt med for å få hjelp.
3) Hvorfor synes mange at det er vanskelig å snakke med voksne om at man blir mobbet?
4) Hvordan tror du for eksempel ”Terror-Tvillingene” har det inni seg når de mobber Wilhelm?
5) Hva ville du ha gjort om du visste at noen på skolen din hadde utsatt en av dine medelever for vold?
6) Hvor mange tror du blir mobbet på skolen du går på? Hva kan gjøres for å få slutt på all mobbingen på en skole?
D: ORD/UTTRYKK
1) I filmen hører vi en del ord knyttet til naturvitenskap og forskning. Hva betyr disse ordene:
Serum, bioteknikk og
laboratorium?
2) I filmen brukes en del uttrykk man forbinder med superheltfilmer og –tegneserier. Hva betyr disse to begrepene:
Sidekick og
mutant?
E: NATURFAG
1) Når Pelle blir bitt av mauren, ser vi at det skjer noen reaksjoner inne i kroppen hans. Vi ser nærbilder av nerveceller. Bruk internett og studer hvordan nerveceller ser ut, og prøv å finne ut hvordan nervesystemet i kroppen vår sender signaler rundt i hele kroppen.
2) Etter maurbittet ser vi Pelle besvime. Hva er det som skjer med kroppen når man besvimer? Hvorfor besvimer man, og i hvilke situasjoner kan dette skje?
3) Hva har du lært om maur av å se
Antboy? Skriv ned stikkord med ulike faktaopplysninger som blir nevnt i filmen.
4) Gi eksempler på ulike superhelt-egenskaper du har sett på film – eller lest om i bøker og tegneserier. Hvilke av disse egenskapene tror du det er mulig at et menneske kan få i virkeligheten?
5) Hvilke dyrs egenskaper kunne du ha tenkt deg å hatt? Gi ulike eksempler. Begrunn svaret ditt.
F) DIVERSE
1) Tegn din egen superheltdrakt. Hvilket superheltnavn kunne du tenkt deg å ha?
2) Lag din egen tegneserie hvor du skaper din egen superhelt. En side er nok. Hvilke superegenskaper skal helten din ha?
3) Hvilke ulike typer kjærlighet kan man se eksempler på i Antboy?
4) Antboy har mange paralleller til den populære historien om Peter Parker som blir til
Spiderman. Kjenner du denne historien fra film eller tegneserier? Hvilke likheter er det mellom Antboy og Spiderman?
6) Historien om Antboy er basert på en barne- og ungdomsbokserie skrevet av den danske forfatteren Kenneth Bøgh Andersen. De tre første bøkene i denne serien er oversatt til norsk. Besøk et bibliotek på hjemstedet ditt og se om du finner disse bøkene der. Lån og les.
G: FILMOPPLEVELSEN/GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn svaret ditt.
2) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg engstelig? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
5) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
6) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
7) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, perspektiv, spesialeffekter m.m.)
8) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
Hva læreplanen sier
Det faglige arbeidet før og etter visningen av
Antboy vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:
NORSK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet sammensatte tekster (her nevnes spesifikt arbeid med film)
SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap
RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet filosofi og etikk
NATURFAG
Kompetansemål etter 2., 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet
mangfoldet i naturen,
kropp og helse og teknologi og design.Les mer på
http://www.udir.no/Lareplaner/Send gjerne respons på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.
