Filmweb
 
 

Kråkeungen

Handlingen

En dag finner ti år gamle Jojo en kråkeunge som har falt ned fra redet sitt. Jojo ønsker så gjerne å ta vare på denne fugleungen, akkurat slik han selv savner at noen tar vare på han. For Jojos mor er ikke tilstede, og faren som han bor alene sammen med, bryr seg ikke så veldig om hvordan Jojo har det. Dessuten blir faren hans lett sinna, og noen ganger til og med voldelig. Jojo savner moren sin veldig. Kan en kråkeunge på noen måte forandre livet til både Jojo og hans far til det bedre?
Om filmen

Kråkeungen
(org. Kauwboy) er en nederlandsk filmproduksjon fra 2012. Den har høstet flere priser rundt om i verden, og er blitt lagt merke til som en alvorsfylt, men vakker familiefilm/barnefilm. Den settes opp på norske kinoer i september 2014. Norske stemmer: Johannes Joner, Frank Jørstad, Fabian Berntzen og Iben Berntzen

Hovedpersonen, ti år gamle Jojo, opplever en traumatisk barndom. Han forteller seg selv at moren, som er musiker, er på en langvarig turné i USA. Sannheten er at hun er død. Fortrenging og benektelse er derfor sentrale elementer i filmen. (Eksempelvis ser vi Jojo ved flere anledninger ha samtaler med moren på telefon. Som publikum aner vi underveis at disse er fiktive, og at den dialogen Jojo her har, kun foregår i hans eget hode.) Jojos far, Vader, har også store problemer med å erkjenne og akseptere konas død. Dette har gått kraftig ut over hans selvbeherskelse, og han utsetter regelmessig Jojo for hard snakk, ørefiking, avvisninger med mer. Med andre ord, her er det mye på det psykologiske plan som kan bli til verdifulle samtaler med og blant elever. (Imidlertid, vit at det ikke avsløres før i filmens slutt at moren er død, så unnlat gjerne å avsløre dette overfor klassen i forkant av visningen.)   

Se Kråkeungens trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article1186112.ece?clip=1 (norsk tale)

De siste årene har det kommet flere barne-/familiefilmer fra Nederland. Mange av disse egner seg godt til barneskolen, både som underholdning og til å belyse ulike faglige temaer.  Her er en oversikt over noen av disse, med link til studieark:

Operasjon Froskeegg http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1011796.ece
Hest er best http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1012314.ece
Tony 10 http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1089428.ece
Maur i rompa: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1119864.ece

Egnethet: Filmen har fått aldersgrense 11 år av Medietilsynet. Begrunnelse:
Filmen inneholder flere truende og skremmende enkeltscener, og har en tematikk som er framstilt på en måte som kan virke forstyrrende på 7-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense. Barn fra 8 år kan se filmen med foresatte. Aldersgrensen er påklaget av distributøren (per 19.9.2014).

http://www.medietilsynet.no/Film-pa-kino/Foreldre/Aldersgrenser/

 
Oppgaver til filmen

Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.

Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.



A) FILMOPPLEVELSEN

1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?


B) KARAKTERENE


1) Beskriv Jojo. Hvilken type gutt er han? Hva er han flink til, og hva synes du han ikke er flink til?
2) Hvis Jojo hadde gått i klassen din, tror du han ville ha vært en god venn for deg? Hva kunne du ha tenkt deg å funnet på sammen med Jojo?
3) Beskriv Jojos far, Vader. Hva er liker du best og minst ved han?

4) Hvorfor tror du Jojos far er så sinna?

5) Hva får vi vite om Jojos mor? Lag en stikkordsliste og sammenlign med andre i klassen.

6) Hvilket forhold tror du Jojo og moren hans har hatt? Begrunn svaret ditt. 

7) Hva er det ved kråkeungen Krakse som du tror gjør at Jojo blir glad i den?
8) Beskriv vennskapet mellom Jojo og Jenny? Hva er likheter og ulikheter mellom dem?

9) Tror du Jojo er forelsket i Jenny? Begrunn svaret ditt.

10) Når Jojo snakker med moren sin på telefonen, lyver han og forteller at han har det bedre enn det han faktisk har. (For eksempler: At faren ikke er så sint, at faren lager god mat, at han scora åtte (ikke 5) mål på kampen etc.) Hvorfor tror du han gjør dette?

11) På hvilke ulike måter ser vi Jojo søke etter trøst?

12) Hvordan tror du Jojo og faren får det sammen senere i livet? Tror du faren hans klarer å bli en bedre far fremover? Begrunn svaret ditt.


C: NATURFAG


1) Hva har du lært om kråker ved å se denne filmen? (For eksempel: Hva spiser kråker, hvor gamle kan de bli og hvordan høres de ut?)

2) Jojos far sier at det er viktig at en kråke lærer å være redd for ting, blant annet mennesker. Hva mener han med dette?

3) Har du noen gang snakket med et dyr? Tror du noen dyr skjønner menneskespråk? Gi eventuelt eksempler.

4) Mange mennesker har dyr som venner. Har du? Gi ulike eksempler på hyggelige ting som kjæledyr og mennesker kan gjøre sammen.

5) Jojo prøver å lære kråkeungen å se seg for når man går over veien, og at den må passe seg for hunder. Gi ulike eksempler på farer som fugler i det fri kan møte i løpet av en dag.


D: SCENER


1) Gjenfortell i grupper hva dere husker fra scenene under. Hvilke ulike følelser ga disse scenene deg? Hva synes du om hva Jojo sier og/eller gjør i disse situasjonene? Hvordan tror du at du ville ha følt i de samme situasjonene?

- Da Jojos far kaster spagettien og kjøttsausen i veggen og på gulvet, og Jojo rydder og vasker etter han.

- Da Jojo finner kråkeungen.

- Da Jojo kommer stolt hjem og forteller faren sin at han har scora alle de fem målene under vannpolokampen, men faren bryr seg ikke, blir sint og ber Jojo gå på rommet sitt.

- Da Jojo tar Jennys tyggegummi som hun har klistra under en benk i svømmehallen.

- Da Jojo ligger i toppen av trappa og hører faren spille gitar i stua i etasjen under.

- Da Jenny forteller Jojo at hun vet at moren hans er død, og de to fiker til hverandre.  

- Da Jojo lager kake og pynter til morens bursdagsfest, selv om hun ikke er tilstede.

- Da faren forsøker å jage Krakse ut av huset.

- Da Jojo rømmer og overnatter alene i en brakke.

- Da Krakse kommer flyvende og treffer Jojos sykkelhjul.

- Da de holder begravelse, og faren spiller ”mammas sang”.


E: DIVERSE
1) Jojos far er voldelig. En gang ser vi at han slår til Jojo så hardt at han får et blåøye. Er det tillatt for foreldre å bruke vold mot barn? Hvem kan man snakke med om man blir utsatt for vold?

2) I filmens siste del ser vi at Jojos far er lei seg og prøver å be om unnskyldning. Hvorfor er det ofte så vanskelig å innrømme at man har oppført seg dårlig – og be om unnskyldning?

3) Når Jojo lekeslåss sier faren at Jojo slåss som en jente. Hva mener han med dette?

4) Hvem kan man snakke med hvis man er trist og lei seg? Gi ulike eksempler. Hvorfor er det viktig å snakke med noen når man har vonde følelser?

5) Hva betyr disse to ordene: Turné og monogami (kråkene er monogame)

6) Synes du vannpolo så spennende ut? Bruk internett og finn ut av reglene. Er det noen i ditt nærmiljø som driver med vannpolo?

7) Denne filmen er laget i Nederland. Hvor er Nederland? Bruk et kart.

8) Hva symboliserer fyrstikkflammer i filmen?

9) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?


F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER

1) Syntes du noe i filmens handling var skummelt/spennende? Gi eksempler. Hva var det med disse scenene som gjorde at det ble spennende?
2) Velg en scene fra filmen som du likte godt og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
3) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
4) Hva synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
Hva læreplanen sier

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Kråkeungen vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

NORSK
* Kompetansemål etter 4. innen hovedtemaet språk, litteratur og kultur (her blir arbeid med film nevnt eksplisitt) og etter 7. årstrinn innen hovedtemaene muntlig kommunikasjon og språk, litteratur og kultur.

SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap.

RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet filosofi og etikk.

NATURFAG
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet mangfoldet i naturen.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [5. - 7. trinn]
Fag: Naturfag , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Helse og rus, Individ/gruppe, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Miljøvern og naturvitenskap, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Kauwboy
Regi:Boudewijn Koole
Roller:Rick Lens, Loek Peters, Huseyin Cahit Ölmez, Susan Radder, Ricky Koolen, Nikki Sampimon
Manus:Boudewijn Koole, Jolein Laarman
Genre:Barnefilm
Nasjonalitet:Nederland
Språk:Norsk
Produksjonsselskap:Waterland Film, NTR Television
Musikk:Helge Slikker
Lengde:1 t. 21 min.
Distribusjon:Europafilm
Produksjonsår:2013
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.