Operasjon Arktis
Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Tretten år gamle Julia og hennes to småsøsken, Ida og Sindre, har nylig flyttet til Bodø. Her sniker de seg om bord i et redningshelikopter som de tror skal frakte dem til deres far som jobber i Stavanger. Isteden for å komme til Stavanger ender de tre opp på Halvmåneøya, en øde øy utenfor Svalbard.
Forlatte og helt alene må de søke tilflukt i en gammel fangsthytte, i håp om at noen raskt finner ut hvor de er blitt av. I mellomtiden står de overfor en mengde farer og utfordringer: Matmangel, storm, kulde, feber … og en skrubbsulten isbjørn.
Om filmen
Operasjon Arktis er en familiefilm med fokus på spenning. Imidlertid, i skolesammenheng, er det verdt å merke seg at det naturfaglige bakteppet for filmens handling utgjør et aktuelt tema som det er viktig at skolebarn i dag får en bred kunnskap om og en bevisst holdning til: Global oppvarming.
Det er en årsak til at isbjørnbinna og isbjørnungen i filmen er skrubbsultne; det at fjorden mellom den mattomme øya de befinner seg på og øyene lengre nord ikke fryser til is (før mange høstuker senere enn det som har vært naturlig), gjør det umulig for isbjørnen å oppsøke sine jaktmarker. Dette er et konkret resultat av at havområdene nord på kloden vår nå har en høyere gjennomsnittstemperatur enn hva dyrelivet her opprinnelig har tilpasset seg.
Operasjon Arktis åpner opp mange pedagogiske dører til hvordan man kan tilnærme seg dette temaet blant barneskoleelever.
For øvrig, de tre hovedpersonene må tilbringe lang tid i en gammel, strømløs fangsthytte, med sparsommelige matressurser og utstyr og ingen annen mulighet for oppvarming enn vedfyring. Dette stiller barna i filmen i en situasjon i skarp kontrast til den ressursfylte hverdagen de aller fleste norske barn er vante til. I fangsthytta er det ingen TV, datamaskin, mobiltelefon, kjøleskap, leker eller voksne som stiller opp. Dette er også et godt tema å bruke samtaletid på i etterkant av filmvisningen.
Blant de voksne rolleinnehaverne vil man kjenne igjen noen kjente skuespillere. Barnas mor og far, Inger Marie og Dag, spilles av Line Verdal (
Ulvesommer, Himmelblå, Limbo) og Nicolai Cleve Broch (
Buddy, Uno, Max Manus, Halvbroren). Kristofer Hivju (
Fox Grønland, The Thing, Game of Thrones) har en liten rolle som fangstmann.
Produksjonsselskapet bak
Operasjon Arktis, Filmkameratene, har tidligere produsert publikumssuksesser som
Veiviseren, Jakten på nyresteinen, Max Manus, Trolljegeren og
Børning. Operasjon Arktis er produsert av Grethe Bøe-Wall, som er mest kjent for barnefilmen
Titanics ti liv.
Se trailer til
Operasjon Arktis her:
www.filmweb.no/trailere/article1187493.ece?clip=1
Egnethet:
Medietilsynet har gitt Operasjon Arktis 7 års aldersgrense. Deres begrunnelse er at ”
filmen inneholder dramatiske scener og truende situasjoner som kan virke skremmende på de yngste. Filmen får derfor 7-årsgrense.”
Filmen promoteres som familiefilm, og i skolesammenheng er den best egnet for klasser på 2. til 7. trinn.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.
A) KARAKTERENE
1) Beskriv Julia (storesøsteren). Hva er hennes sterke og hva er hennes svake sider?
2) Beskriv lillebror Sindre og lillesøster Ida. På hvilke måter er de like, og på hvilke måter er de ulike?
3) Hvordan tror du de tre søsknene syntes det var å flytte til Bodø? Hva kan være det fineste og hva kan være det vanskeligste ved å flytte til et helt nytt sted?
4) Hvilke nye ting lærer Julia i løpet av filmen? Lag en oversikt over de opplevelsene hun (og søsknene) får på øya, som er mest forskjellige fra hva barn her til lands normalt opplever.
5) Skriv ned hvilke tanker du tror moren (Inger Marie) og faren (Dag) tenkte da de fikk høre at de tre barna deres var forsvunnet.
6) Hva er
søskenkjærlighet? Finner du eksempler på dette i denne filmen?
B) GLOBAL OPPVARMING1) Hvorfor kom ikke isbjørnbinna og isbjørnungen hennes seg bort fra øya de var på?
2) Hva er
global oppvarming?
3) Hva sies at er årsakene til global oppvarming?
4) Hva er konsekvensene av global oppvarming for dyrelivet på Nordpolen og Sørpolen?
5) Trenger vi isbjørner?
6) Bruk internett og se om du kan finne ut hvor mange isbjørner det i dag finnes på Svalbard og på Nordpolen. Hva spiser isbjørner? Hvor avhengige er isbjørner av å kunne gå over havis for å skaffe seg mat?
C: ORD/UTTRYKK
1) Hva er et
nødanrop?
2) Hva er en
vegetarianer?
3) Hva er en
polarnatt?
4) Helikopterpilotene bruker mange engelske ord og uttrykk når de snakker til hverandre, selv om de alle er norske. Hvorfor?
5) Finn ut hva disse engelske uttrykkene betyr (alle er brukt i filmen):
Take-off, check, distress signal, step, descender, deserted island
6)
Sea King-helikopteret de fløy med het
Saver 31. Hva betyr
saver? Hvilket engelsk ord får du om du uttaler ”
Sea king” som ett ord?
7) Når helikopterpilotene forteller hvor høyt oppe de flyr, bruker de betegnelsen
fot. (For eksempel
400 fot oppe i lufta.) Hvor lang er
en fot?
8) Vi hører at
Kripos og
Interpol skal delta i letingen etter de tre søsknene. Hva er
Kripos og
Interpol?
D) GEOGRAFII filmen ser og hører vi om stedsnavnene på lista under. Bruk et kart og finn ut hvor disse stedene befinner seg.
Stavanger
Bodø
Halvmåneøya
Svalbard
Longyearbyen
Barentsburg
Arktis (Bonus: Hva er forskjellen på
Arktis og
Antarktis?)
E: NATURFAG
1) Hva er det et menneske trenger for å overleve? Gi eksempel på fem ting som er livsnødvendige. Gi eksempler på ti ting som du bruker daglig, men som ikke er nødvendig for å leve.
2) Hvilke ulike pattedyr ser vi i filmen? Hva er det som gjør at disse dyrene tåler å leve i så kalde strøk som Arktis?
3) I filmen ser vi nordlys. Hvor og når kan man se nordlys? Hvordan blir nordlys til?
4) Julia og søsknene får selskap av en av fangstmannens rømte hunder, Arija. Hvilken hunderase er dette? Hvilke egenskaper har slike hunder som gjør at de er godt egnet til å være med en fangstmann på en utpost slik som Halvmåneøya?
5) Julia oppdager bjørnespor i snøen. Hvilke dyr klarer du å gjenkjenne fotsporene til?
6) Julia og Sindre faller ned i isvannet. De klarer å komme seg opp, og Ida kjører dem på snøskuter tilbake til hytta. Hvor stor sjans tror du barn har for å overleve en slik hendelse
i virkeligheten? Begrunn svaret ditt.
F: DIVERSE
1)
Operasjon Arktis er basert på en bok skrevet av Leif Hamre. Bruk internett og finn informasjon om Hamre. Hvilke andre bøker skrev han? Har biblioteket ditt noen av disse? Lån og les Hamres bøker om du har lyst.
2) Forestill deg at du skal tilbringe en uke på et sted uten strøm. Hva tror du at du hadde kommet til å savne mest – og hvorfor?
3) Hvilke ulike typer kjærlighet ser du i filmen?
4) Isbjørnbinna vi ser i filmen er ekte. Men har de filmet denne isbjørnen sammen med skuespillerne? Hvordan tror du filmskaperne har gjort det for å skape scener med en sinna og sulten isbjørn, uten at skuespillerne sto i fare for å bli skadet eller drept?
5) Vi hører Julia synge godnattsangen ”
Hvem kan seile foruten vind” (den svenske versjonen). Finn teksten til denne sangen og snakk sammen om hva den handler om.
G: FILMOPPLEVELSEN/GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn svaret ditt.
2) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg engstelig? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
5) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
6) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
7) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, perspektiv, spesialeffekter m.m.)
8) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
Hva læreplanen sier
Det faglige arbeidet før og etter visningen av
Operasjon Arktis vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:
NORSK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet sammensatte tekster (her nevnes spesifikt arbeid med film)
SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet samfunnskunnskap
NATURFAG
Kompetansemål etter 2., 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet
mangfoldet i naturen,
kropp og helse og teknologi og design.Les mer på
http://www.udir.no/Lareplaner/Send gjerne respons på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.