Om filmen
Hest på balkongen! (org.
Das Pferd auf dem Balkon) er en østerriksk filmproduksjon fra 2013. Den har høstet flere barnefilmfestivalpriser. Den settes opp på norske kinoer i desember 2014.
Filmmanuset er skrevet av østerrikeren Milan Dor (f. 1947). Milan Dor er i tillegg til å være forfatter også filmregissør og filmprodusent.
Hovedpersonen, ti år gamle Mika, har
Asperger syndrom, en form for autisme som også er gitt den mer generelle betegnelsen
autismespekterforstyrrelse. Diagnosen gir seg ofte uttrykk i nedsatt evne til sosial samhandling, verbal og nonverbal kommunikasjon, forestillingsevner, håndtering av ikke-rutinepregede hendelser, empati og annet.
Asperger-diagnosen er veldig vanskelig å stille, da den er sammensatt av et mønster av symptomer (og ofte bare
tendenser til et mønster) fremfor ett eller et fåtall tydelige symptomer. Det er i dag mye man fortsatt ikke har kartlagt av syndromets årsak eller behandling/håndtering av denne. Imidlertid, struktur og forutsigbarhet i hverdagen er ofte kjærkomment for de som har diagnosen.
Filmen er dubbet til norsk. Blant de norske stemmene kan vi høre Johannes Joner, Fabian Berntzen og Iben Berntzen.
Se traileren til
Hest på balkongen! her: http://www.filmweb.no/trailere/article1167358.ece?clip=1
Filmen har en egen hjemmeside: http://www.daspferdaufdembalkon.at Her er all tekst på tysk.
Filmens offisielle Facebook-side (tysk tekst): https://www.facebook.com/DasPferdaufdemBalkon
Øvrige (europeiske) filmer som tar for seg oppvekst og det å være/føle seg annerledes (med linker til studieark):
Tony 10: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1089428.ece
Maur i rompa: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1119864.ece
Antboy: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1172332.eceKråkeungen: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1182592.ece
Egnethet: Filmens aldersgrense er satt til 7 år. Medietilsynets begrunnelse er at ”e
nkelte dramatiske og truende scener gjør at denne filmen får 7-årsgrense.” Disse scenene er det primært to skurker som skaper, da disse to, med sine lite sympatiske indre og ytre trekk, opptrer truende overfor flere av filmens karakterer.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.
A) FILMOPPLEVELSEN1) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
B) SCENER I FILMEN (Mest for de yngste)Snakk sammen om de ulike filmscenene listet opp under. Hvilke tanker og følelser fikk du da dere så disse scenene? Hva tror dere Mika tenkte og følte i disse situasjonene?
1) Da den store gutten på fotballbanen ble sinna på Mika på fotballplassen.
2) Da Dana dukka opp og skremte guttene som plaga Mika på fotballplassen.
3) Første gang Mika så Buchephalus i bakgården og på balkongen.
4) Da Mika og Dana snek seg inn i leiligheten hvor Buchephalus sto, og da eieren (Sascha) plutselig kom hjem.
5) Da Mika fikk ridehjelmen av hestetreneren Branko.
6) Da Mika og Dana tok taxi til slakteriet for å forhindre at Buchephalus ble slaktet.
7) Da Hedi dro på kasino med kamera skjult i hatten, for å vinne penger.
8) Da Mika kom til det stengte tivoliet for å lete etter Buchephalus og Dana.
9) Da skurken Schurli var på tur inn i lageret, da Mika sto klar for å la Buchephalus sparke han - og da Toni, den andre skurken, ramlet på hestesprøyta.
10) Da de alle samlet seg hos Danas familie for å feire jul.
C) KARAKTERENEDe mest sentrale karakterene:
- Hovedpersonen Mika
- Lara, Mikas mor
- Dana, Mikas venninne
- Sascha, gambleren med hesten
- Buchephalus, hesten
- Hedi, den gamle dama i samme blokk/oppgang som Mikas
- Toni og Schurli, de to gangsterne
- Branko, den eldre hestetreneren
- Boris, limousinsjåføren
1) Hvis Mika hadde gått i klassen din, tror du han kunne ha blitt en av dine venner? Hva kunne du ha tenkt deg å funnet på sammen med Mika? Begrunn.
2) Lag en liste med tips til hva man bør og ikke bør si og gjøre hvis man ønsker å bli bedre kjent med Mika.
3) Gi eksempler på hva Lara (Mikas mor) sier og gjør som du synes gjør henne til en god mor.
4) Beskriv Sascha. Hva er han flink til, og hva er han ikke så flink til?
5) Beskriv vennskapet mellom Mika og Dana? Hva er likheter og ulikheter mellom de to?
6) Tror du Lara og Sascha kunne ha blitt kjærester? Begrunn svaret ditt.
7) Synes du noen av de andre karakterene i filmen var spennende? Hvem? Hvorfor?
D) ASPERGERS SYNDROM
1) Mika forteller selv at han har
Aspergers syndrom, en lett form for autisme. Bruk internett og finn stoff om hva denne diagnosen innebærer.
- Hva er det mennesker med
Aspergers syndrom ofte opplever vanskelig?
- Hva er mennesker med
Aspergers syndrom ofte flinke til?
- På hvilke måter kan mennesker med
Aspergers syndrom organisere livet sitt slik at det blir lettest mulig å leve med diagnosen sin?
- På hvilke måter kan/bør man opptre for å gjøre det lettest mulig for de med
Aspergers syndrom å være sammen med andre mennesker?
2) I filmens åpningssekvens hører vi Mika fortelle om seg selv. Han sier han føler han kommer fra en annen planet. Hva tror du han mener med dette? (Tilsvarende beskrivelse av Aspergers syndrom kan man se i denne filmsnutten, ”
Asperger's syndrome explained for children” (engelsk tale): http://www.youtube.com/watch?v=s9eATBV-_lg
3) Mika forteller at ”
folk sier jeg er annerledes. Men alle er jo det.” Hva tror du han mener med at alle er annerledes?
4) Hva lærte man om Mika da han sa han var 10 år, 3 måneder, 8 dager og 9 timer gammel?
5) Mika løser sudoku og Rubiks kube imponerende lett. I tillegg klarer han å beregne hvilket tall rulettkula kommer til å stoppe på i kasinoet. Hva sier dette om måten han bruker hodet sitt på? Hvilke andre tilsvarende ting tror du han er god på?
6) Hvorfor skjønner ikke Mika vitser eller spøk?
7) Gi ulike eksempler på forskjellige rutiner som Mika har, som han er avhengige av for at han ikke skal føle kaos i hodet sitt.
8) Hvorfor tror du hesten Bachephalus har slik en positiv effekt på Mika? Gi eksempler på situasjoner i filmen hvor Mika på grunn av sin diagnose skjønner veldig godt når Bachephalus ikke har det bra.
E) ORD/UTTRYKK
1) Mika sliter med å skjønne en del uttrykk fordi han tolker dem bokstavelig. Hva betyr uttrykkene under?
- Å være som luft for noen.
- Å gå noen på nervene.
- Mitt hjerte tilhører en annen.
2) Hva er en
jockey?
3) Hva er en
avlshest, og hva vil det si å være
fertil?
4) Hva vil det si
å sverge på noe?
5) Mika bruker hesteridning som
terapi. Hva menes med dette?
F) DIVERSE
1) Som tiåring får Mika vite at faren hans ikke er død, slik han tidligere er blitt fortalt. Faren forlot Mika og moren da Mika var bare tre år. Siden har de ikke sett han. Hvorfor tror du Mikas mor har venta så lenge med å fortelle han dette?
2) Når gamle Hedi havner på sykehus og når Buchephalus blir borte, ber Mika til Gud om at disse to må komme tilbake igjen. Hva vil det si
å be til Gud? Hvem er det som ber til Gud? Hva har det å si og be til gud for å få oppfylt ønsker?
3) Sacha skylder skurkene 3.000,- Euro. Hvor mye er dette i norske kroner?
4) Denne historien foregår i utkanten av Wien. Bruk et Europa-kart og finn ut hvor Wien ligger.
5) Vi hører at hesten Buchephalus er oppkalt etter hesten til
Alexander den store. Hvem var
Alexander den store?
6) I filmen ser vi at Sacha og Mika (ved hjelp av andre) prøver å vinne penger på et kasino. Hva er et kasino? Kasinoer er forbudt i Norge. Hvorfor?
7) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
8) Hvorfor beskrev Mika tallet 6 som upålitelig?
9) I aller siste del av filmen hører vi Mika fortelle om hva som skjedde etter at handlinga var over. Blant annet får vi høre at politiet tok seg av skurkene og at Sascha fikk seg jobb og ble gjeldfri. Han beskriver også hvordan hans eget liv på enkelte områder ble forandret. Hvilke positive endringer i Mikas liv får vi høre om?
10) Kjenner du til andre fortellinger eller filmer som ligner på
Hest på balkongen? Ta utgangspunkt i følgende stikkord:
- Et barn som er annerledes enn andre barn, og føler seg utenfor sosialt.
- Et barn som i utgangspunktet er ensomt, men som til slutt får mange venner.
- Et barn som får en ny bestevenn som han/hun må risikere mye for å redde fra en tragisk skjebne.
- Et barn som opplever at et dyr befinner seg i en situasjon eller på et sted hvor det ikke hører hjemme.
- Et barn som sammen med sin aleneforsørgende mor eller far må jobbe hardt for å overleve.
G) GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER1) Syntes du noe i filmens handling var skummelt/spennende? Gi eksempler. Hva var det med disse scenene som gjorde at det ble spennende?
2) Velg en scene fra filmen som du likte godt og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
3) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
4) Hva synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.