This is no game"America must be a standard bearer in the conduct of war. That is what makes us different than those who we fight", proklamerte Barack Obama fra podiet i Oslo rådhus i 2009. Forandringens mann skulle stenge Guantanamo og styrke De forente staters rykte i verden. Fem år senere er fredsprisvinneren kjent som dronepresidenten. Kritikkverdige fengselsforhold på Cuba er byttet ut med raketter, og Obama sender nå ubemannede bombefly når og hvor som helst i verden der det finnes folk de amerikanske myndighetene definerer som sine fiender.
Verden står overfor et paradigmeskifte når det gjelder krigføring. Flere og flere land tar i bruk droner, og den klassiske slagmarken viker for en asymmetrisk krig som foregår blant sivile. Unge gutter oppvokst med videospill verves for å skyte mennesker på andre siden av jorden med en joystick, og statsansatte advokater utvider stadig sine definisjoner av hvem som kan betraktes som legetime mål. Vil vi leve i en verden der allestedsnærværende droner er stormaktenes dommer, jury og bøddel?
Etterarbeid
Del klassen inn i 3 grupper.
Ny teknologi krever nye bestemmelser for hva som er rett og galt. FN trenger nye regler for bruk av droner. Gjennom gruppearbeid skal klassen utforme en ny FN-resolusjon vedrørende bruk av droner i krigføring. Gruppearbeidet skal vise at ulike interesser kan påvirke bestemmelser om hva som er rett og galt. (Forklar hva en resolusjon er.)
Gruppe 1, 5-6 elever, skal representere de amerikanske myndighetene.
Gruppe 2, 5-6 elever, er advokater og/eller menneskerettighetsarbeidere som representerer ofre for dronebombing.
Gruppe 3, resterende elever i klassen, skal være FN-forsamlingen. Land fordeles ut fra nødvendighet. Elevene kan for eksempel velge selv hvilket land de skal representere eller læreren kan dele ut land. Én elev kan representere ett land.
Be gruppe 1 og 2 om å produsere fremlegg for resten av klassen der de argumenterer i rundt 10 min. for sitt syn på bruk av droner.
Gruppe 1 mener at dronebruk er viktig i krigføring og kan redde liv. Finn argumenter for dette, bruk argumentarket fra forarbeidet og filmen.
Gruppe 2 mener at dronebruk bryter med menneskerettighetene og vil at angrepene opphører.
Bruk filmen og argumentarket.
Elevene i gruppe 3 kommer frem til hvilket land de skal representere (her kan klasseleder dele ut land om ønskelig) og lager individuelt et grunnleggende standpunkt i forhold til dronebruk.
Gruppe 1 og 2 legger frem argumentene sine for bruk av droner, maks 5 minutter per innlegg. Formuler resolusjoner.
Klasseleder skriver de ulike forslagene til FN-resolusjoner på tavlen.
Gruppe 3 får så 5 minutter til å diskutere før de stemmer over forslagene.
Klasseleder teller stemmer ved siden av forslagene på tavlen.
Dersom det er tid til overs kan man diskutere andre måter å løse problemer rundt bruk av droner. Kunne man opprettet et kontrollorgan i FN som rapporterer problemer i forhold til bruk av droner? Hvilke problemer ville dette by på? Vil alle stater underlegge seg sanksjoner på bruk av droner?
Forslag til FN-resolusjoner i forhold til dronebruk:
- Bruk av droner i krigføring fører til omfattende sivile tap og er problematisk å kontrollere med tanke på sivile tap. All bruk av droner må derfor opphøre.
- Bruk av droner i krigføring tillater mer presise og kontrollerte angrep og vil spare militære og sivile liv. Fri bruk av droner.
- Drøft eventuelle andre resolusjoner.