INNHOLD
Handlingsreferat
Egnethet i skolen, læreplanreferanser
Filmomtale
Oppgavesamling (til for- og etterarbeid)
HANDLINGSREFERAT
Fjorten år gamle Maria vokser opp i et svært strengt katolsk hjem, hvor spesielt hennes mor aldri lar en sjanse gå fra seg til å stille datteren overfor harde krav til korrekt kristen livsførsel. Familien tilhører en katolsk kirke hvor bibelsynet er fundamentalistisk, og hvor man konstant må vokte sine tanker og gjerninger slik at man ikke synder mot seg selv, sine medmennesker eller Gud.
Maria vil så gjerne leve et liv til Guds ære, men alle kravene gjør at hun opplever livet som en eneste lang, gledesløs og uutholdelig prøvelse. Den dårlige samvittigheten gir aldri slipp, og hun nærmer seg stadig bristepunktet for hvor mye hennes kropp og sinn tåler av ustanselige forsøk på å være en hundre prosent rettroende kristen.
EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER
* Klassetrinn: 6.-10.-trinn og videregående
Medietilsynet har gitt
Korsveien 11-års aldersgrense. Deres begrunnelse er at "
filmen har en tematikk som kan virke forstyrrende på yngre barn."
Ut over dette kan det bemerkes at hovedpersonens mor uttrykker regelmessig en del sinne – samt at filmen inneholder en fatal, men ikke eksplisitt sykehusscene. Dette er imidlertid noe som
kun kan virke urovekkende på de aller sarteste.
Uansett, i skolesammenheng egner filmen seg best fra sjuende klasse og opp, dette med tanke på de faglige temaer filmen berører.
* Relevante fag: Samfunnsfag, norsk, RLE
Det faglige arbeidet før og etter visningen av
Korsveien vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:
RLE
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn og videregående innen hovedtemaene
kristendom og
filosofi og etikk.
SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene
utforskeren og
samfunnskunnskap, og på videregående innen hovedtemaene
utforskeren og
individ, samfunn og kultur.
NORSK
Kompetansemål etter 7. og 10. grunnskoletrinn og på videregående innen hovedtemaene
muntlig kommunikasjon og
språk, litteratur og kultur.
TYSKKorsveien har tysk tale (foruten noe latinsk liturgi). Den kan dermed fint medvirke i et tverrfaglig arbeide hvor læringsmål i tysk fremmedspråk blir inkludert.
Les mer på
http://www.udir.no/Lareplaner/
1 ::: FORBEREDELSESOPPGAVER
Vurder disse forberedelsesoppgavene ut fra i hvor stor grad elevene fra før kjenner til de mest sentrale elementer innen kristendommen.
A: Bruk litt tid på å sette deg inn i hvilken film du skal se. Les handlingsreferat, se filmtraileren - og jobb med forberedelsesoppgavene i denne seksjonen.
B: Hvem var
Jesus? Hvorfor måtte Jesus i følge kristendommen dø? På hvilken måte døde han?
C: Hva er
katolisismen? Hva kjennetegner denne retningen innen kristendommen?
D: Les i Bibelens evangelier om da Jesus ble dømt til døden, da han ble torturert og måtte bære korset sitt til Golgata hvor han ble korsfestet og døde. Les for eksempel i
Matteus kapittel 27,
Markus kapittel 15,
Lukas kapittel 23 eller
Johannes kapittel 19.
E: Filmen består av kun 14 scener. De fleste har en lengde på opp mot ti minutter. Når du ser filmen, tenk gjennom hvilke av disse scenene som gjør mest inntrykk på deg.
F: Hva betyr disse ordene/begrepene?
Sakramentene, Den hellige ånd, synd (tilgivelige/venielle synder og dødssynder),
skjærsilden og
forfengelighet.
G: Hva vil det si
å konfirmere seg?
2 ::: ETTERARBEIDSOPPGAVER
A: REPETISJON
Se over forberedelsesoppgavene på nytt. Er det noen av spørsmålene du kan gi nye eller mer utfyllende svar på nå, etter å ha sett filmen? Skriv stikkord.
B: KARAKTERENE
1) Beskriv Maria. Hva er hennes sterkeste og hva er hennes svakeste sider?
2) Hvorfor bli Maria mobbet av sine medelever?
3) Hvis Maria hadde gått i klassen din, hva kunne du sagt og gjort for at hun skulle hatt det bedre?
4) Christian forelsker seg i Maria. Hva tror du han liker best ved henne?
5) Hva tror du er Marias motivasjon bak å forsøke og leve så syndefritt som mulig? Hvem er det som påvirker henne
mest til å leve og tenke slik som hun gjør?
6) Beskriv Marias mor. Gi eksempler på ting hun gjør og sier overfor Maria som du liker, og som du ikke liker.
7) Hvorfor er Marias mor så streng?
8) Snakk sammen om Marias far, au pairen Bernadette, konfirmantlederen Pater Weber, og gymlæreren. Hvem av disse, synes du, burde ha sagt og gjort ting annerledes – for at Maria skulle ha fått et bedre liv? Begrunn svaret ditt.
C: KATOLISISMEN
1) Gi eksempler på ting du ser og hører i filmen som du mener kjennetegner katolisismen. Begrunn valgene dine.
2) Tror du Maria og familien hennes er typiske for hvordan katolikker flest er? Begrunn svaret ditt.
3) Hva tror man i katolisismen vil skje med et menneske etter at det er død? På hvilke måter kan et menneske eventuelt påvirke dette mens det er i live?
4) Maria sier til Christian (i scene nummer 8): ”
Forlat meg og ta vare på din egen sjel.” Hva mener hun med dette?
5) I filmen ser vi Maria sitte i en skriftestol, hvor hun forteller om syndene sine til en prest. Hvorfor er syndsbekjennelse så viktig i katolisismen?
6) Hva kan være fordelene med å fortelle en prest om de gale tingene man har gjort, tenkt og sagt?
7) Hva er
de ti bud?
8) I filmen snakker Maria og presten om
det fjerde bud, ”
du skal hedre din far og din mor”. Hva vil det si å hedre foreldrene sine?
9) Hvorfor er så mange av bønnene, og de andre tingene som sies i denne filmen, på
latin?
10) I filmen refereres det til evangelisten Matteus, kapittel 16, vers 18: ”
Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.” Finn ut sammenhengen mellom dette bibelsitatet og det at katolikkene har en pave som religiøst overhode.
11) Vi hører at konfirmasjonen er et av
katolisismens syv sakramenter. Hva er et
sakrament? Finn eksempler på noen av de andre sakramentene.
12) I katolisismen settes helgener, for eksempel jomfru Maria, svært høyt. Hva er en helgen? Hva vil det si å be til en helgen?
13) Marias mor mener dansing til musikk, fra et religiøst ståsted, er synd. Hvorfor?
14) Hva er en nonne? En munk? Et kloster?
15) Hva er
nattverden? Er det bare katolikker som tror på Satan? Utdyp svaret ditt.
D: DE FJORTEN SCENENE
Filmen består av kun fjorten scener, hver av disse er imidlertid mange minutter lange. Under vil dere finne en oversikt – med en kort beskrivelse. Til hver beskrivelse følger det et eget spørsmål.
Snakk sammen om de ulike scenene. Hvis du hadde kunnet grepet inn i noen av disse scenene, hva ville du da ha sagt til de tilstede – om du fikk ett minutts taletid?
Kan dere gjenskape (fritt fra hukommelsen) noen av scenene som rollespill i klassen? Hva ville du/dere ha tilført for at fortellingens slutt skulle bli en positiv slutt? Kan dere lage en miniversjon av filmen som et rollespill hvor Maria ikke dør, men snarere får veldig lyst til å leve?
1: Jesus blir dømt til døden
Scenen: Pater Weber har en samtale med de kommende konfirmantene. Han snakker med dem om bl.a. hva konfirmasjonen innebærer og hvordan man skal klare å gi Gud mest mulig plass i livet sitt.
Spørsmål til scenen: Når samtalen er over blir Maria sittende igjen. Hun lurer bl.a. på det å ofre livet sitt. Hva betyr det å ofre livet sitt for noe eller noen? Gi ulike eksempler.
2: Jesus mottar korset
Scenen: Maria og hele hennes familie (samt au pairen Bernadette) er på rusletur sammen. Stemningen blir dårlig på grunn av morens hissige temperament. De forsøker å få tatt et familiebilde, hvor de forsøker å se mer lykkelige ut enn det de er.
Spørsmål til scenen: Hvorfor tror du Maria tar av seg ytterklærne sine, selv om det er kaldt og hun fra før snufser/hoster?
3: Jesus faller første gang under korset
Scenen: Maria sitter med mattelekser på en lesesal. Hun kommer i snakk med Christian (fra parallellklassen), og de synes begge at det er spennende å prate med hverandre.
Spørsmål til scenen: Maria snakker om at mye musikk har sataniske elementer. Hvilken musikk hører du på? Kan noen av tekstene eller måten musikken høres ut på påvirke deg på en negativ måte? Begrunn svaret ditt.
4: Jesus møter sin mor
Scenen: Maria og moren sitter i bilen sammen. De snakker om blant annet lillebroren Johannes sin sykdom, konfirmasjonsforberedelser og hva slags typer korsang som er akseptabelt. Maria lyver til sin mor, hun våger ikke fortelle om Christian.
Spørsmål til scenen: Marias mor ønsker at Johannes, som ikke kan snakke (og som har autistiske trekk), skal bli frisk. Maria mener at det kanskje er Guds vilje at Johannes er akkurat slik som han er skapt. Hva tror du Maria mener med dette?
5: Simon fra Kyrene hjelper Jesus å bære korsetScenen: Maria sitter i skriftestolen og forteller Pater Weber om hva hun har tenkt/sagt/gjort av gale ting. De snakker sammen om det å unngå å føle begjær, løgn, det å hedre sine foreldre og om å ofre sitt liv for Jesus.
Spørsmål til scenen: Finnes det eksempler på at det kan være best å lyve til foreldrene sine? Gi eventuelt ulike eksempler.
6: Veronika rekker Jesus svetteduken
Scenen: Maria og lillebroren er hjemme på kjøkkenet. Maria får en telefon fra Christan. Resten av familien kommer for å spise middag. Maria avslører at hun har løyet for sin mor. Moren blir sinna. Maria gråter, men får ikke trøst.
Spørsmål til scenen: Hva tror du Marias småsøsken tenker i denne situasjonen, når Marias mor kjefter på Maria ved middagsbordet?
7: Jesus faller annen gang under korsetScenen: Maria er på skolen, de har kroppsøving. Maria nekter å delta på treningsopplegget da dette innebærer å bevege seg til ikke-kristen musikk. Læreren prøver å vise forståelse, men Maria blir mobbet av flere av de andre elevene.
Spørsmål til scenen: Hva tror du at du hadde tenkt om situasjonen som oppsto i denne kroppsøvingstimen om du hadde vært elev i Marias klasse?
8: Jesus møter de to kvinnene fra Jerusalem
Scenen: Etter kroppsøvingstimen møter Maria Christian bortenfor skolegården. Christian uttrykker omsorg og interesse for Maria, men hun ber han holde seg unna.
Oppgave til scenen: Gjenfortell innholdet i samtalen mellom Maria og Christian som et dikt.
9: Jesus faller tredje gang under korsetScenen: Det er konfirmasjonsgudstjeneste. Menigheten hører på en preken før konfirmantene skal gå frem, en og en, for å få nattverd. Når det er Maria sin tur besvimer hun.
Spørsmål til scenen: I prekenen blir foreldrene tilstede oppmuntret til å oppdra sine barn til å bli kristne. Hva slags verdier tror du det en gang i fremtiden blir viktigst for deg å forsøke og overføre til dine egne barn? Hvorfor?
10: Jesus blir avkledt
Scenen: Maria er hos legen. Moren er der også, og hun begynner å krangle med legen om hva som kan være Marias problemer – og hva som kan være løsningen på dem. Maria ønsker at Barnadette, fremfor noen andre, skal komme inn fra venteværelset for å gi henne trøst.
Spørsmål til scenen: Legen tror at Marias fysiske problemer kan ha sammenheng med hvordan hun har det psykisk. Dette kalles
psykosomatiske forhold, hvordan et menneskes psyke kan påvirke kroppens ulike biologiske sider. Finn mer stoff og forskjellige eksempler på dette. Bruk internett.
11: Jesus blir naglet til korset
Scenen: Maria er sengeliggende i et sykehusrom. Ved siden av seg har hun Bernadette. De snakker sammen – og Maria uttrykker at hun har lyst til å dø.
Spørsmål til scenen: Hvorfor ønsker Maria å dø?
12: Jesus dør på korset
Scenen: På Marias ønske har Pater Weber ankommet sykehuset for å gi Maria nattverd. Marias mor og Johannes er tilstede. Under seremonien får Maria åndedrettsstans og dør. Leger og sykepleiere forsøker forgjeves å gjenopplive henne. Johannes snakker for første gang i sitt liv.
Spørsmål til scenen: På hvilke måter kan man si at Maria døde på grunn av religion?
13: Jesus tas ned av korset og legges på morens fang
Scenen: Marias foreldre er hos et begravelsesbyrå for å velge ut kiste til begravelsen. Marias mor sliter med å utrykke sorg, hun sier Marias død var Guds vilje – og at datteren kommer til å bli en helgen. Til slutt bryter hun ut i kraftig gråt.
Spørsmål til scenen: I denne scenen klarer ikke lenger Marias mor å holde sin sorg tilbake. Hva tror du at du kunne ha sagt og gjort for å trøste henne, om du hadde muligheten?
14: Jesus blir gravlagt
Scenen: Vi ser en gravemaskin fylle igjen Marias grav. Christian ankommer og blir stående å se på grava.
Oppgave til scenen: Skriv ned hva du tror Christian tenker, mens han står ved graven, som et dikt.
E: DIVERSE
1) I filmen refereres det til ”
Det ondes problem”, det vil si: Hvis det finnes en Gud som elsker menneskene, hvorfor er det i så fall så mye ondskap i verden (for eksempel det at barn får dødelige sykdommer)? Dette er et filosofisk spørsmål som mange mennesker har stilt seg i lange tider. Hvordan tror du en kristen vil svare på dette spørsmålet?
2) Hva sier denne filmen om kvinnesynet i Marias menighet?
3) Når Marias familie (i filmens andre scene) skal ta et familieportrett blir moren veldig misfornøyd. De krangler, men likevel ønsker moren at de skal se blide og fornøyde ut på bildet. Kan du gi eksempler på andre situasjoner hvor fotografier ikke forteller sannheten om situasjonen og de personene som er avbildet? Hvordan er det på sosiale medier? Fremstilles alltid virkeligheten?
4) Hva er en bordbønn? Hvem/hva er det man kan takke for at man får spise seg mett?
5) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
6) Hva vil det si å knele for noen? Hva kan det uttrykke at man går ned på kne foran et annet menneske?
7) I det Maria dør hører vi hennes lillebror, Johannes, si: ”
Maria, hvor er Maria?”. Dette er første gang han sier noe, noensinne. Hva tror
du er sammenhengen mellom Marias død og det at Johannes plutselig kan snakke?
8) Hva vil det si å være fundamentalistisk som religiøs? Kan du gi eksempler på fundamentalistiske mennesker eller grupper i andre religioner?
9) Hvorfor tror du enkelte mennesker er villige til
å dø for troen sin?
10) I scene nummer to takker Maria Gud for det vakre landskapet. På hvilke ulike måter kan man uttrykke takknemlighet for naturen?
F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
3) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
4) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
5) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
___________________________________________________________________________________________
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.