OPPGAVESAMLING
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.
Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvor vidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer godt til klassediskusjon.
Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og øvrige oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.
Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. Vær også oppmerksom på at enkelte oppgaver vil røpe elementer fra filmens slutt. Disse kan man, for filmopplevelsens skyld, tilbakeholde til etter at visningen er over.
* 1 ::: FORBEREDELSESOPPGAVER
A: HVA SKAL DERE SE?
Hva kan dere i klassen om Malala Yousafzai fra før? Snakk sammen. Bruk litt tid på å sette dere inn i hvilken film dere skal se. Les handlingsreferat, se filmtraileren, besøk filmens hjemmeside etc. Og jobb med forberedelsesoppgavene i denne seksjonen.
Filmtrailer:
http://www.filmweb.no/trailere/article1246083.ece
Filmens hjemmeside:
http://www.henamedmemalalamovie.com
Filmens offisielle Facebook-side:
https://www.facebook.com/HeNamedMeMalala/?fref=ts
B: GEOGRAFI
Malala kommer fra Swat-distriktet i Pakistan. Bruk internett og finn dette området på et kart. I hvilken del av verden ligger Pakistan? Hvilke naboland kan du noe om fra før? Hva kjennetegner denne regionen av verden?
C: TALIBAN
Hva kan dere i klassen om Taliban? Bruk ulike kilder og skaff dere grunnleggende kunnskap om Taliban, og deres posisjon i Pakistan før og nå.
D: ISLAM
Hva kan dere i klassen om islam? Bruk ulike kilder og skaff dere grunnleggende kunnskap om denne religionen og dens rolle i Pakistan. I filmen vil dere høre Ziauddin Yousafzai (Malalas far) si at ”Taliban er islams fiender”. Hva tror dere han mener med dette?
E: HISTORIE (Kan også brukes som etterarbeidsoppgave)
I filmen refereres det til at Storbritannia og Pakistan tidligere har vært i krig med hverandre. Bruk internett og finn ut mer om disse to landenes felles historie. På hvilke måter er de blitt påvirket av hverandre?
F: MALALA.ORG
På Malalas hjemmeside, malala.org, kan man finne et omfattende studieopplegg knyttet til filmen. PDF-fil her: https://s3.amazonaws.com/malala-fund/HNMM_curriculum.pdf Her kan klassen, sammen med faglærere, vurdere øvrige arbeidsoppgaver som det kan jobbes med. Opplegget er på engelsk, så det kan være naturlig å la dette bli en del av engelskundervisningen.
* 2 ::: SPØRSMÅL TIL TEGNESERIEN
(Klikk på bildet for å forstørre det)
1) Hva handler tegneserien om?
2) Hva er en superhelt for deg?
3) Hvem er Malala Yousafzai
* 3 ::: ETTERARBEIDSOPPGAVER
A: REPETISJON
Se over forberedelsesoppgavene på nytt. Er det noen av spørsmålene du kan gi nye eller mer utfyllende svar på nå, etter å ha sett filmen?
B: MALALA YOUSAFZAI
1) Beskriv Malala. Hva er det som gjør henne til en helt ordinær jente? Hva er det som gjør henne til en helt ekstraordinær (sensasjonell) jente?
2) I sitt nye hjemland, England, er Malala opptatt av å tilpasse seg skolen sin, få bra karakterer og det å bli kjent med seg selv som tenåringsjente i en vestlig verden. Hvis Malala hadde flyttet til Norge og begynt i klassen din, hvor lett tror du hun ville ha kunnet tilpasset seg klassemiljøet ditt? Begrunn svaret ditt.
3) Malala forteller at hvis hun fortsatt hadde levd et vanlig liv hjemme i Swat-distriktet, ville hun mest sannsynlig vært tobarnsmamma i dag, som tenåring. Diskuter i klassen hva som kunne ha vært positive og negative sider ved en slik situasjon. Begrunn svarene dine.
4) Malala sier hun aldri har vært sint på Taliban, selv om de forsøkte å drepe henne. Hun har tilgitt dem. Hva sier dette om Malalas tenkemåte, synes du?
5) Vi får vite at enkelte mennesker i Pakistan i dag er kritiske til henne. De sier hun kun er en figur, at hun kunne ha vært hvem som helst. De anerkjenner ikke hennes bedrifter fordi hun er kun en jente, og de liker ikke at hun har flyttet fra Pakistan. Diskuter i klassen i hvor stor grad dere har forståelse for denne kritikken.
6) I filmen hører vi at Malala ble oppkalt etter en jente som døde fordi hun sa meningene sine (Malalai av Maiwand). Navnet Malala kan bety ”trist” men også ”mot”. Hvilke tanker hadde hennes far bak valget av dette navnet?
7) Har du lyst til å lære mer om Malalas liv? Undersøk om ditt lokale bibliotek kan låne deg biografien hennes, Jeg er Malala (Cappelen Damm 2013).
C: ZIAUDDIN YOUSAFZAI, MALALAS FAR
1) Beskriv Ziauddin Yousafzai. Hva er hans sterke og svake sider som pappa?
2) Hvordan tror du Malala ville ha beskrevet faren sin, om hun skulle ha skrevet ned fem stikkord?
3) Vi får vite at da Malala ble født så skrev Ziauddin ned Malalas navn på familietreet. For første gang på tre hundre år ble et jentebarns navn skrevet ned på dette treet. Hvorfor tror du Ziauddin ønsket å ha med sin datters navn, til tross for at det var tradisjon å kun skrive ned guttenavn?
4) Helt siden han var gutt har Ziauddin stammet, likevel ble han lærer, og han har i sitt voksne liv hatt en rekke taler foran mange mennesker. Hva kan dette si om personligheten hans?
5) Hvor stort ansvar mener du at Ziauddin har for at Malala ble forsøkt drept av Taliban? Begrunn svaret ditt.
6) På hvilke måter kan Ziauddin inspirere mennesker til å velge læreryrket? Begrunn svaret ditt.
D: RETTEN TIL SKOLEGANG/MENNESKERETTIGHETER
1) Hvorfor tror du Taliban ønsker å nekte jenter/kvinner å utdanne seg? Gi ulike argumenter.
2) Malala hevder at kvinner og menn er like mye verdt, og at kvinner burde ha de samme rettigheter som menn. Diskutere i klassen hvor vidt dette er riktig. Begrunn synspunktene dine.
3) Innbill deg at du ønsker å kontrollere et land og et folk ved hjelp av makt. På hvilke måter vil utdannede mennesker i større grad utgjøre en trussel mot deg enn ikke-utdannede mennesker?
4) I filmen får vi vite at 66 millioner jenter i verden i dag blir hindret fra å ta en utdannelse. Gi ulike eksempler på hva du mener kan gjøres for å forbedre denne situasjonen.
5) I Norge i dag er det veldig mange som ramler ut av den videregående skolen (ca. en tredjedel). Hvorfor tror du det er blitt sånn? Hva mener du skal til for å forbedre denne situasjonen?
6) Malala var villig til å risikere livet for å fortelle om sitt kritiske syn på at jenter i hennes hjemland ble nektet (av Taliban) å gå på skole. Hvor viktig er retten til å gå på skole for deg? Begrunn synet ditt.
7) Hvor viktig opplever du at skolegang/utdannelse er blant dine jevngamle venner her i Norge? Diskuter i klassen.
8) Lat som om du skulle ha beskrevet skolehverdagen din i Norge som et bloginnlegg for en utenlandsk avis (slik Malala skrev for Britiske BBC). Hva ville du ha satt søkelys på?
E: ORD/UTTRYKK/PÅSTANDER/SPRÅK
1) Malala sier: «Et barn, en lærer, en penn, en bok kan forandre verden.» Hva mener hun med dette?
2) Hva er et familietre? Lag gjerne ditt eget familietre.
3) Hva vil det si å skrive under et pseudonym?
4) Hva vil det si å være analfabet?
5) Hva vil det si å være syndefull?
6) Hva vil det si at noe er hellig? Gi eksempler på hva du tror Malala opplever som hellig.
7) I filmens start får vi høre historien om Malalai av Maiwand, ungjenta som motiverte de pakistanske soldatene til å kjempe mot engelskmennene. Hun sa: «Det er bedre å leve som løve for én dag, enn som slave i hundre år.» Hva mente hun med dette?
8) Malalas far sier at «det var ikke en person som skjøt Malala, det var en ideologi.» Hva menter han med dette?
9) Hva menes med «å tale fra hjertet»? Har du talt fra hjertet ditt noen gang? Gi eventuelt eksempler.
10) Malalas morsmål er urdu. Hvor i verden snakkes dette språket?
11) I filmen får vi høre at det i Koranen står at «sannheten overlever løgnere». Hva menes med dette? Gi eksempler på situasjoner hvor dette vil kunne være tilfelle.
12) Ziauddin, Malalas far, stammer. I oppveksten gjorde dette han redd for å snakke høyt foran andre, men han overvant frykten. Hva tror du det var som gjorde at han overvant disse hindrene for å kunne snakke foran andre mennesker?
13) Noen sier at det var et mirakel at Malala overlevde attentatforsøket. Hva menes med dette, hva er et mirakel?
F: DIVERSE
1) I filmen får vi vite at Taliban, etter at de tok makten i Swat-distriktet, forbød TV, filmer, musikk, datamaskiner m.m. De beskrev slike ting som skamløse og vulgære. Hvordan tror du Taliban argumenterer for dette synet? Prøv å finne begrunnelser som forsvarer deres holdninger.
2) Kan man si at Taliban-sympatisører er typiske muslimer? Kjenner du noen muslimer som kan uttale seg om dette?
3) I filmen får vi vite at islam lærer om medmenneskelighet, likestilling og tilgivelse. Hva tror du har bidratt til at mange mennesker i vår del av verden tror at islam representerer negative verdier?
4) Etter at Malala ble skutt fikk hun svært mye hjelp av verdenssamfunnet til å overleve og til å trene seg opp. Hvorfor tror du det var så viktig for så mange land at hun overlevde og ble helt frisk igjen?
5) Hva er en mulla?
6) Hva er Koranen?
7) Malala var ikke den eneste som fikk Nobels fredspris i 2014. Hun delte prisen med inderen Kailash Satyarthi. Hvorfor fikk Kailash Satyarthi også prisen?
8) I filmen får vi høre om den militante gruppa Boko Haram, som blant annet har bortført et stort antall jenter i Nigeria. Bruk internett og finn mer informasjon om Boko Haram.
9) Hvor stor innflytelse har Taliban i Pakistan i dag? Bruk internett.
10) Inspirerte denne filmen deg i noen grad? Eventuelt på hvilke måter? Snakk sammen i klassen. På malala.org finner dere flere tips til hvordan man kan være med på å engasjere seg i Malalas kampsaker.
G: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Ble du engasjert på noe vis? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen i klassen.
3) Hvor godt synes du denne filmen passet for klassen din? Begrunn svaret ditt.
4) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
5) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!
av Per Olav Heimstad
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.