OPPGAVESAMLING
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.
Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvor vidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer godt til klassediskusjon.
Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og øvrige oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.
Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. Vær også oppmerksom på at enkelte oppgaver vil røpe elementer fra filmens slutt. Disse kan man, for filmopplevelsens skyld, tilbakeholde til etter at visningen er over.
A: OM FILMOPPLEVELSEN1) Snakk sammen i klassen om hva dere synes om denne filmen. Var dette en film som passet bra for klassen din? Begrunn svarene.
2) Hva handlet filmen om, hva var filmens budskap?
3) Hva husker du best fra filmen? Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen? Hva var morsomt? Var noe trist? Flaut? Ble du noen gang glad i løpet av handlingen? Sint? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen i klassen.
B: CHARLIE BROWN OG DE ANDRE KARAKTERENE1) Beskriv Charlie Brown. Hva er hans sterke og svake sider?
2) Hvis Charlie Brown hadde gått i klassen din, tror du han ville ha vært en god venn for deg? Hva ville dere ha lekt sammen?
3) Vi får ikke vite så mye om Den lille rødhårete jenta, ikke engang navnet hennes. Snakk sammen i klassen om hva dere fikk vite om jenta, og lag en felles beskrivelse av henne.
4) I filmens slutt forteller Den lille rødhårete jenta Charlie om hvilket inntrykk hun har fått av han. Hvordan var det hun beskrev han (like før hun gikk om bord i bussen), og hvordan begrunnet hun sine synspunkt?
5A) Bruk internett og se på siden www.peanutsmovie.com/characters. Klassen velger fem av filmens karakterer. Hver elev skal individuelt beskrive med ETT stikkord noe som er typisk for hver av de fem. Sammenlign i klassen etterpå og se hvor mange som har valgt like ord.
5B) Lag en tegning hvor du tegner en av filmens karakterer. Sett han/henne inn i en handling som kan si noe om hans/hennes personlighet.
6) Hvorfor tror du at vi ikke ser noen voksne i denne filmen? Noen få ganger hører vi en lærer og foreldre snakke, men da med ord det ikke er mulig å forstå. Hvorfor tror du filmen er laget slik?
7) Snoopy er en av filmens hovedkarakterer, men han lever i sin egen drømmeverden. Gjenfortell hans dagdrøm om da han forsøkte å redde Fifi fra Den røde baron. Har du noen gang dagdrømt om at du er en helt/heltinne? Lag en tegning fra en slik drøm, hvor du selv er helten/heltinnen!
C: GJØRE SAMMEN, LEKE SAMMEN1) Hvordan lager man en drage? Finn en oppskrift (f.eks. på internett) og lag deres egne drager. Charlie Browns venner reagerer på at han flyr drage om vinteren. Kan man ikke det? Prøv!
2) Det arrangeres talentshow på skolen til Charlie Brown og vennene hans. Lag deres eget talentshow i klassen. Kan noen trylle? Danse? Synge? Sjonglere? Trikse med ball? Være tullete? Sett av tid til å vise frem små og store kunster. Man trenger ikke kåre en vinner, bare ha det gøy sammen.
3) Charlie Browns skole har skoleball, og han øver derfor masse på å danse. Lek dere sammen med å finne på ulike måter å danse på, enten alene, to og to eller som gruppe. Lag egne navn på de ulike dansene dere lager.
D: FORELSKELSE1) Hva vil det si å forelske seg?
2) På hvilke ulike måter skjønner vi at Charlie Brown forelsker seg i den nye jenta?
3) Kan man se på en person at han/hun er forelsket? Del klassen i små grupper som lager hvert sitt rollespill hvor det tydelig kommer frem at noen forelsker seg.
4) Hva betyr uttrykket «kjærlighet ved første blikk»? Hvor kort tid kan det ta fra man møter et menneske første gang til man forelsker seg i han/henne?
5) Hvordan kan du få en du er forelsket i til å bli forelsket i deg? Snakk sammen i klassen om lure måter å gjøre dette på. Snakk også sammen om hva man må gjøre om man ikke klarer det …
6) I Snoopy sin dagdrøm møter han den vakre hundejenta Fifi. Skriv et kjærlighetsdikt fra en hund til en annen.
E: OM SELVTILLIT1) Hva vil det si å være seg selv?
2) Hva vil det si å ha god eller dårlig selvtillit?
3) Når Den lille rødhårete jenta frivillig går med på å samarbeide med Charlie på et bokprosjekt, så sier Charlie at hun sikkert gjør det fordi hun synes synd på han. Hva sier dette om Charlies selvtillit?
4) Charlie Brown er ikke så flink til å danse, men han øver og øver helt til han blir god. Hva har det å si for selvtilliten til et menneske at man føler seg god til noe? Gi eksempler på ulike kjente mennesker dere i klassen vet om som er gode til et eller annet. Hvor mye tror du de har måttet øve for å bli så flinke? Hva har du selv kunnet tenkt deg å bli flink til? Gi ulike eksempler og si litt om hva du tror må til for å oppnå dette.
5) Charlie leser en bok om hvordan han kan bli en vinner («10 ways to become a winner»). Samarbeid i klassen om å lage en liste med ti tips til hvordan man kan være en god venn.
F: DIVERSE1) Besøk Knøttene-filmens offisielle hjemmeside: www.peanutsmovie.com. Der er det mye gøy!
2) Knøttene (Peanuts) er laget av den amerikanske tegneren Charles M. Schulz (1922-2000). Finn mer stoff om Charles M. Schulz på internett.
3) Snoopy ble skapt av Charles M. Schulz i 1950. Snoopy er en av de aller første hovedkarakterene i tegneseriemediets historie som er et dyr (som kommuniserer på menneskelige måter med de andre karakterene rundt seg). Hvilke andre tegneseriedyr kjenner du til? Hvem synes du er morsomst, og hvorfor?
4) Jenta med det røde håret ønsker å bli Charlies pennevenn. Hva er en pennevenn? Hvorfor var det vanligere med pennevenner før enn i dag? Vet du om noen du kunne tenke deg å bli pennevenn med? Skriv et brev, da vel!
5) I filmen ser vi Snoopy skrive på en skrivemaskin. Hvordan fungerer en skrivemaskin? Har noen en skrivemaskin som klassen kan kikke på?
6) I sine dagdrømmer kjemper Snoopy mot Den røde baron. Den røde baron har levd i virkeligheten. Bruk internett og finn mer stoff om han. Under hvilken krig fløy han militærflyet sitt på ordentlig?
7) Hva om din lærer, ved en misforståelse trodde, at du hadde fått hundre av hundre poeng på en prøve, selv om du kanskje bare hadde fått halvparten riktig. Ville du ha sagt ifra? Begrunn svaret ditt.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!
av Per Olav Heimstad
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.