Filmweb
 
 

Filmstudieark: Hunger Games – hele serien

FAKTA

Originaltittel: The Hunger Games/The Hunger Games – Catching Fire/The Hunger Games: Mockingjay part I/The Hunger Games - Mockingjay part II
Regi: Gary Ross/Francis Lawrense
Skuespillere: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Donald Sutherland, Julianne Moore, Liam Hemsworth, Philip Seymour Hoffman, Lenny Kravitz, Elizabeth Banks, Woody Harrelson m.fl.
Manus: Gary Ross, Suzanne Collins og Billy Ray/ Simon Beaufoy og Michael Arndt/Danny Strong/ Peter Craig og Danny Strong / basert på triologien til Suzanne Collins
Genre: Action/drama/eventyr/thriller/spenning
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsselskap: Color Force, Lionsgate
Lengde: 2 t. 22 min./2 t. 26 min./2 t. 2 min./2 t. 16 min.
Kinodistribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2012/2013/2014/2015
Aldersgrense: 11/12 år
 

INNHOLD

Handlingsreferat
Egnethet/læreplanreferanser
Filmomtale
Oppgavesamling

Dette studieopplegget tar for seg alle fire Hunger Games-filmene,
The Hunger Games (2012)
The Hunger Games – Catching Fire (2013)
The Hunger Games: Mockingjay part I (2014)
The Hunger Games: Mockingjay part II (2015)


De tre første filmene har enkeltstående studieopplegg, som kan ses her:

The Hunger Games: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1012339.ece
Catching Fire: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1143830.ece
Mockingjay part I: http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1200880.ece


HANDLINGSREFERAT

I det dystopiske framtidssamfunnet Panem kues tolv fattige distrikter av det rike og velstående Capitol, republikkens sentrum. Her kontrollerer den bestialske President Snow befolkningen med militær makt. Både for å straffe befolkningen for tidligere opprør – samt distrahere Panems innbyggere fra sin fattigdom og elendighet, arrangeres det årlig The Huger Games.

The Huger Games er et direktesendt TV-show hvor to unge mennesker (”tributter”) fra hvert av distriktene blir trukket ut til å kjempe på liv og død om å bli eneste overlevende i en arena med konstruert villmark.

En dag deltar ungjenta Katniss Everdeen som representant for Distrikt 12, en fattig gruveregion. Med sin kløkt, ferdigheter og fandenivoldskhet går hun seirende ut av konkurransen.

I bok/film nummer to må Katniss delta på nytt. Hennes følelser for Gale, hennes beste venn hjemme i Distrikt 12, og Peeta, en av de andre deltagerne, spiller en viktig rolle i handlingen. Samtidig ser vi at President Snow må ty til stadig kraftigere virkemidler for å slå ned på tendenser til folkeopprør mot den svært så skjeve fordelingen av Panems velstand og goder.

I film nummer tre ser vi hvordan Katniss, etter å ha vunnet Dødslekene og trosset lekenes premisser, er blitt President Snows største trussel. På grunn av dette har landets opposisjon og militære motstandsbevegelse trykket henne til sitt bryst som deres viktigste våpen. Ikke bare er Katniss en godt egnet soldat, hun er først og fremst det viktigste frihetssymbolet det kuede folket i Panem har å se opp til.

Med tilnavnet The Mockingjay (Spottekråken) påtar Katniss seg oppgaven å inspirere de ulike distriktene i landet til opprør mot overmakten. Samtidig kjemper hun en personlig kamp for å få sin kjære Peeta tilbake fra fangenskap i Capitol.

I den fjerde og siste filmen ser vi hvordan Katniss bryter ut fra den organiserte frihetskampen til maktelitens opposisjon, og legger ut på en personlig ferd for å hevne de ugjerninger President Snow har påført henne og de hun er mest glad i. Dette er et initiativ som gir stor gevinst, men som også har en svært høy pris.

EGNETHET/LÆREPLANREFERANSER

* Klassetrinn: 8.-10. klasse, videregående

Aldersgrensene på norske kinoer er blitt endret i løpet av perioden 2012-2015 hvor Hunger Games-filmene kom ut. De tre første fikk 11-årsgrense. Den siste, Mockingjay part II, har fått 12-årsgrense. Medietilsynets begrunnelse er at ”filmen har en dyster stemning, og inneholder enkelte skrekkeffekter og (…) nærgående skildringer av krigshandlinger.


* Relevante fag: Norsk, samfunnsfag, naturfag og KRLE


Det faglige arbeidet før og etter visningen av Hunger Games-filmene vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

NORSK
Kompetansemål etter 7. og 10. trinn og Vg1-3 innen fagområdene skriftlig kommunikasjon og språk, litteratur og kultur.

NATURFAG
Kompetansemål etter 7. og 10. trinn innen fagområdene Kropp og helse, Fenomener og Stoffer, teknologi og design.

KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
Kompetansemål etter 7. og 10. trinn innen fagområdene Filosofi og etikk.

SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 7. og 10. trinn innen fagområdene Historie og samfunnskunnskap og Vg1-3 innen fagområdene Individ, samfunn og kultur og politikk og demokrati.

Les mer på http://www.udir.no/Lareplaner

FILMOMTALE

De fire Hunger Games-filmene er basert på amerikanske Suzanne Collins suksessrike ungdomsboktrilogi, som på norsk har fått titlene Dødslekene, Opp i flammer og Fugl Føniks (utgitt på Gyldendal Forlag). Den siste boka i trilogien er delt inn i to enkeltstående filmatiseringer, Mockingjay part 1 og Mockingjay part 2.

Både bøkene og filmene er blitt en stor internasjonal suksess. Forfatter Suzanne Collins har imidlertid ikke skrevet disse bøkene kun for å by på lettbent og overflatisk underholdning. Republikken Panem kan lett sees som et bilde på vår verden i dag, hvor et rikt mindretall kontrollerer det meste av tilgjengelig rikdom og ressurser, på bekostning av den fattige delen av verdens befolkning.

Historien forholder seg også til underholdningsvold på et metanivå, siden Collins’ publikum lar seg underholde av volden i et oppdiktet samfunn hvor vold brukes som nettopp underholdning. Hunger Games-serien kan derfor være et veldig godt utgangspunkt for å i klasserommet behandle flere samfunnsmessige forhold.

Hjemmeside: www.thehungergamesexclusive.com

Trailere:
The Hunger Games: www.filmweb.no/trailere/article910249.ece?autoplay=true
The Hunger Games – Catching Fire: www.filmweb.no/trailere/article1133435.ece?clip=1
The Hunger Games: Mockingjay part I: www.filmweb.no/trailere/article1133435.ece?clip=1
The Hunger Games: Mockingjay part II: www.filmweb.no/trailere/article1246937.ece

Facebook-side (offisiell, Norge): www.facebook.com/HungerGamesNorge

 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvor vidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer godt til klassediskusjon.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning(er) og etterarbeid. Vær også oppmerksom på at enkelte oppgaver vil røpe elementer fra filmenes slutt. Disse kan man, for filmopplevelsens skyld, tilbakeholde til etter at visningen er over.

 

* FORBEREDELSESOPPGAVER

A: HVA SKAL DERE SE?

1)Bruk litt tid på å sette dere inn i hvilke filmer dere skal se. Les handlingsreferat, se filmtrailere, besøk filmens hjemmeside etc. Søk opp filmstudieark til de tre første Hunger Games-filmene her på skolekino.no.

Hjemmeside: http://www.thehungergamesexclusive.com/intl/ww/issue2/1

Trailere:
The Hunger Games: www.filmweb.no/trailere/article910249.ece?autoplay=true
The Hunger Games – Catching Fire: www.filmweb.no/trailere/article1133435.ece?clip=1
The Hunger Games: Mockingjay part I: www.filmweb.no/trailere/article1133435.ece?clip=1
The Hunger Games: Mockingjay part II: www.filmweb.no/trailere/article1246937.ece

Facebook-side (offisiell, Norge): https://www.facebook.com/HungerGamesNorge/timeline

2) Filmene er basert på Suzanne Collins romantrilogi (Dødslekene, Opp i flammer og Fugl Føniks, utgitt på Gyldendal Forlag). Finnes denne i ditt bibliotek? Lån og les! Finn samtidig bakgrunnsinformasjon om Suzanne Collins.

3) I filmen ønsker politikeren President Snow (spilt av Donald Sutherland) og hans allierte å styre befolkningen i republikken Panem med væpnet makt. Kjenner du til noen land i verden i dag - eller i tidligere tider - hvor statslederne har benyttet militære styrker for å holde kontroll? Kjenner du til noen historiske frihetskjempere? På hvilke måter kjempet disse for å endre maktbalansen i landet sitt?

4) Hunger Games-filmene forholder seg også til underholdningsvold på et metanivå, siden Collins’ bok-/film-publikum lar seg underholde av volden i et oppdiktet samfunn hvor vold brukes som nettopp underholdning. Hvorfor lar vi oss underholde av vold? Kan voldsbruken i en film si noe om at vold ikke er underholdende? Ha disse spørsmålene i bakhodet når dere ser filmen(e).

 

* ETTERARBEIDSOPPGAVER

A: KARAKTERENE

1) Beskriv Katniss Everdeen. På hvilke ulike måter har hun endret seg i løpet av filmserien? Lag en liste.

2) Rebellene/opposisjonen i Panem bruker Katniss både som soldat og frihetssymbol, samtidig som at hun også kjemper en helt personlig kamp for å styrte Snow sitt grusomme diktatur. Hva tror du motiverer henne mest til å gjøre den innsatsen hun gjør? Hvorfor er det viktig for Katniss å konfrontere myndighetene?

3) På hvilke måter kan karakteren Katniss være, og ikke være, et forbilde for unge mennesker i dag? Begrunn svaret ditt.

4) En del av karakterene gjennomgår en påfallende forandring i løpet av filmenes handling, eksempelvis Finnick Odair, Peeta Mellark, Effie Trinket, president Alma Coin og Haymitch Abernathy. På hvilke ulike måter har disse forandret seg? Gi eksempler på positive og negative personlighetsmessige endringer hos disse. Hvor viktig er disse endringene for dramaturgien i historien?

5) De siste årene er det kommet flere filmer (basert på suksessrike ungdomsbøker) hvor en ung, sterk kvinnelig hovedrollekarakter, i likhet med Katniss Everdeen, blir heltinne – gjerne i et dystopisk framtidssamfunn. Kjenner du til eksempler på slike? Hvorfor tror du mange slike bøker og filmer er blitt så populære?

6) Katniss har mange egenskaper som det oftest er mannlige hovedrollekarakterer som har. Hvilke? Gi eksempler.

7) Karakteren Peeta har fått veldig variert respons fra filmseriens fans. Hva er hans styrker og svakheter? Beskriv hans utvikling gjennom handlingen i de fire filmene. Hvor godt synes du han passer som Katniss sin makker?

8) Beskriv Katniss sine følelser for Gale og for Peeta. I hvor stor grad forandres hennes følelser for hver av de to guttene i løpet av filmens handling? Hvem synes du hun passer best sammen med? Begrunn svaret ditt.

9) I den siste filmen (Mockingjay part II) får vi se hvordan Katniss og Peetas turbulente relasjon til slutt ender. Hva synes du om denne avslutningen? Synes du forholdet mellom de to fikk en naturlig finale? Begrunn synspunktene dine.

10) Velg en av birollene i filmen. Hvor viktig er denne karakteren for filmens handling, synes du? Begrunn synspunktene dine/diskuter i klassen.

11) Flere karakterer i filmserien ofrer liv og helse for at Katniss og hennes allierte skal overleve. Gi selv eksempler. Hva har disse personene å tjene på å ofre seg selv?

12) Gjenfortell Hunger Games-handlingens hovedforløp fra Primrose (Katniss sin lillesøster) synspunkt.

13) Hva er opprørslederen Alma Coin (Julianne Moore) sine politiske ambisjoner? Hvordan vil du beskrive menneskesynet hennes? Diskuter i klassen.

13) I den siste filmen (Mockingjay part II) ser vi at Kommandant Paylor til slutt vinner Panems demokratiske presidentvalg. Hvilket inntrykk har du fått av henne? Hvilke egenskaper har hun som du mener vil kunne gjøre henne til en god president?

 

B: DEN POLITISKE SITUASJONEN I PANEM

1) Hva vil det si at et samfunn er totalitært? Hva slags verdier er det som mangler i et slikt samfunnet?

2) President Snow forklarer Katniss (i den tredje filmen) at opprør kan føre til revolusjon og at en revolusjon vil føre til samfunnets kollaps. Er dette en god grunn til å la ting være uendret? Hvem tjener på dette? Kan et samfunn ha godt av et kollaps? Begrunn svaret ditt.

3A) Kan Panem, med sitt velstående Capitol og de fattige tolv distriktene, være et bilde på hele vår verden i dag? Hvilke del av Panem er det i så fall som kan symbolisere Norge/Europa?

3B) Sammenlign det rike Capitol og de fattige tolv andre distriktene med fordelingen av  verdens ressurser og rikdommene til våre maktpolitiske sentra i verden i dag.

4) Finnes det noen land i verden i dag, eller fra tidligere historiske tider, hvor de politiske og samfunnsmessige forholdene minner om situasjonen Panem? Og kjenner du til noen historiske begivenheter hvor en liten gruppe rike og ressurssterke mennesker har hatt kontroll over et stort antall fattige mennesker? Gi eksempler.

5) I Panem brukes drap på TV som underholdning. Kjenner du til faktiske historiske samfunn hvor vold er blitt brukt som underholdning? Hva synes du om slike samfunn? Synes du denne filmen var underholdende?

6) I alle Hunger Games-filmene ser vi eksempler på offentlige avstraffelser og henrettelser, gjerne på åpne plasser/torg slik at alle innbyggerne kan komme og se. Slike metoder har også funnet sted i norsk historie. Hvorfor tror du makthavere ønsker å straffe og å gi dødsstraff til mennesker på offentlige steder?

 

C: KRIG, PROPAGANDA; FILMENES BUDSKAP ETC:

1) Vi ser opprørere som er villige til å dø for å lykkes med å sabotere for Capitol (for eksempel i Mockingjay part I når den store demningen utenfor byen sprenges). Kan du gi eksempler på virkelige tilfeller i verdenshistorien hvor folk ofrer livet sitt for en politisk sak? Hvorfor er enkelte mennesker villige til å gjøre dette? Hvilken sak ville du ha vært villig til å ofre livet ditt for?

2) Hva tror du må til for at et menneske klarer å drepe et annet menneske? Gi ulike eksempler på situasjoner hvor du og/eller landet ditt trues internt eller eksternt. I hvilke situasjoner tror du at du ville ha klart å ta livet av en annen person? Hva gjør en krigssituasjon med folks holdninger til liv og død? Snakk sammen i klassen.

3) De fleste filmer har en tagline, en kort tekst som skal underbygge filmens tittel og handling – og som får den til å fremstå ekstra interessant. Tagline-ene i de fire Hunger Games-filmene er ”The World Will Be Watching”, ”The Sun Persists In Rising, So I Make Myself Stand”, ”Fire Burns Brighter in the Darkness” og ”The fire will burn forever”. Hvor godt synes du disse utsagnene beskriver filmene? Begrunn svaret ditt.

4) I de to siste filmene har Katniss med seg et helt kamerateam på slep, mens hun er på oppdrag i krigssonen. Kamerateamets oppgave er lage propagandafilmer hvor hun tar seg godt ut, og hvor hun gjør og sier ting som vil oppmuntre opposisjonen. Hvor vanlig er det å lage propagandakampanjer som en del av en krigføring? Kjenner du til eksempler fra virkeligheten? Hva er propagandaens hensikt?

5) Myndighetene i Capitol besitter mange soldater. Disse har hvite uniformer. Hjelmene er utformet slik at man ikke kan se ansiktene deres. (Kan sammenlignes med Stormtroppene i Star Wars.) Å bekle disse med drakter som gjør det umulig å gjenkjenne mennesket bak – eller å få blikkontakt – er ikke tilfeldig. Hva tror du er tanken bak denne utformingen?

6) Har du lest en eller flere av Hunger Games-bøkene? Sammenlign dem med filmversjonene. Savner du noe i filmene? Snakk evt. sammen med andre i klassen som har lest de samme bøkene i serien som deg selv.

7) Hva tror du Suzanne Collins ønsker å si med disse bøkene? Ønsker hun kun å skrive litteratur som er underholdende?

 

D: MOCKINGJAY PART II

Siden de første tre filmene i serien har egne studieark vil denne seksjonen primært bestå av spørsmål knyttet til visningen av Mockingjay part II.

1) I filmen får vi høre at ”if it is war, killing someone is not personal”. Hva menes med dette? Ville en krig i Norge ha endret ditt syn på det å drepe et annet menneske? Diskuter i klassen.

2) I filmens start ønsker opposisjonen å utføre militære angrep som berører sivile liv i så liten grad som mulig. Hvor uunngåelig er det å skjerme den sivile befolkningen i et land i krig? Kan det på noen måte forsvares at sivile (inkl. barn) må dø for å oppnå ønsket resultat i en krig? Diskuter i klassen.

3) I de første filmene har Katniss stolt på en del mennesker som har vist seg å ikke helt være de hun (eller vi) først har antatt. Var det karakterer i Mockingjay part I som i Part II viste seg å være veldig annerledes enn det de har utgitt seg for å være? Tenk ut eksempler, og begrunn valgene dine.

4) I den siste filmen ser vi veldig mange sterke kvinneroller, alt fra Leeg-søstrene, Løytnant Jackson, stylisten Tigris og Kommandant Paylor, til allerede godt etablerte karakterer som propagandafilmregissør Cressida og opprørslederen Alma Coin. Og ikke minst så har vi en ung kvinne i hovedrollen. Diskuter i klassen i hvor stor grad det er troverdig at så mye styrke og makt hviler på kvinner. Ville dette ha vært realistisk i vår virkelige verden, om en tilsvarende politisk og militær situasjon skulle ha utspunnet seg, eller skyldes denne fremstillingen at det står en kvinnelig forfatter bak historien?

5) I denne filmen ser vi at Katniss frykter at opprørerne skal bli like ille som sin fiende, President Snow. På hvilke ulike måter kan vi se at Katniss sin frykt er berettiget?

6) Vi ser til slutt at Katniss ikke blir en offentlig person. Hun blir ingen sentral helteskikkelse, men hun foretrekker et tilbaketrukkent familieliv. Skriv et dikt eller en sangtekst hvor du lever deg inn i hvordan du tror Katniss ville ha fortalt (sunget til) sine barn om The Hunger Games og frigjøringskrigen mot President Snow.

 

E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?

3) Synes du denne filmen passet bra for klassen din? Begrunn svaret ditt.

4) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.

5) Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.

6) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, spesialeffekter m.m.)

 

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

av Per Olav Heimstad

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.

 


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Samfunnsfag , KRLE-faget , Norsk , Naturfag
Tema:Eventyr/fantasy, Individ/gruppe, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Kulturmøter/-konflikter, Likestilling/kjønnsroller, Litteratur på film, Politikk og samfunn, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Per Olav Heimstad
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.