Filmweb
 
 

Snekker Andersen og Julenissen

INNHOLD

Handlingsreferat
Egnethet i skolen, læreplanreferanser
Filminformasjon
Oppgavesamling

HANDLINGSREFERAT

Snekker Andersen elsker julen mer enn noen annen høytid, og han gjør alt for at familien hvert år skal oppleve ordentlig jul. Og det viktigste med julen er jo som kjent besøket av selveste Julenissen! Men denne julen går ikke helt som planlagt: Snekker Andersen, iført fullt nissekostyme, sklir på holka og etter en heidundrende kjelketur krasjer han med den ekte Julenissen. De to bestemmer seg for å gjøre et bytte - "Jeg går til dine barn og du går til mine". Nissefamilien har aldri før hatt besøk av en ekte snekker, og familien Andersen har aldri før hatt besøk av den ekte Julenissen …


EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER

* Klassetrinn: 1.-7.-trinn

”Snekker Andersen og Julenissen” har ikke fått en nedre aldersgrense, den er tillatt for alle. Medietilsynet opplyser at ”filmen har en scene som kan virke noe nifs, men den er kortvarig og løser seg raskt.” Filmen er ment for alle aldre, og kan også passe fint inn som førjulsunderholdning på både ungdomsskolen og i videregående. Imidlertid, dette studieopplegget er myntet på årstrinnene 1 til og med 7.

* Relevante fag: Norsk, samfunnsfag, KRLE og kunst og håndverk

Det faglige arbeidet før og etter visningen av ”Snekker Andersen og Julenissen” vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

NORSK
* Kompetansemål etter 2., 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaene Muntlig kommunikasjon og Språk, litteratur og kultur

SAMFUNNSFAG
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet Samfunnskunnskap.

KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
* Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet Filosofi og etikk.

KUNST OG HÅNDVERK
* Kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn innen hovedtemaet Visuell kommunikasjon og etter 7. årstrinn etter hovedtemaene visuell kommunikasjon og kunst.

Les mer på udir.no/Lareplaner

 

FILMINFORMASJON

Alf Prøysen (1914-1970) er en av Norges mest folkekjære forfattere og musikere. Svært mange av hans verk kan man trygt si at er blitt et folkeeie. Blant disse er fortellingen om Snekker Andersen og Julenissen (fra 1957) blitt en juleklassiker - både i bokform og som stillbilde-film som årlig er blitt vist på NRK på julaften (youtube.com/watch?v=f_mQzwngNkg).

I år (2016) er fortellingen for første gang blitt til spillefilm.

Prøysens fortelling er i utgangspunktet en relativt kort barnebok. Filmskaperne har derfor tilført historien en del ekstra elementer for å kunne strekke hendelsesforløpet ut i kinofilmformat. Filmversjonen er likevel veldig opptatt av å ivareta den originale essensen.

I hovedrollene finner vi Trond Espen Seim som juleentusiasten Snekker Andersen, og Anders Baasmo Christiansen som Julenissen.

Regissør Terje Rangnes har lang erfaring med drama- og humorserier, og står bak flere kortfilmer. Han var en av regissørene på ”Folk flest bor i Kina” (2002). Rangnes spillefilmdebuterte som regissør med ”En helt vanlig dag på jobben” (2010).

Manusforfatter John Kåre Raake er utdannet fra Westerdahls. Han har jobbet med reklamefilm i over 20 år. Han har tidligere skrevet manuset til ”Gåten Ragnarok” og ”Bølgen”.

Se filmens trailer her: filmweb.no/trailere/article1293561

 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klassediskusjon.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og øvrige oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.

 

1 ::: FORBEREDELSESOPPGAVER
 

A: LES ELLER LYTT TIL BOKA

Å sammen lese Alf Prøysens bok, som filmen er basert på, er ingen forutsetning for å ha glede og faglige utbytte av filmen, men det kan ikke bli feil! Lån boka på et bibliotek (Gyldendal Tiden), eller anskaff den som lydbok (Lydbokforlaget, spilletid: 30 minutter).


B: HVA SLAGS FILM SKAL DERE SE?


I forkant av filmvisningen, bruk litt tid på å sette dere inn i hva slags film dere skal se. Se gjerne filmens trailer (filmweb.no/trailere/article1293561) og bruk internett for å finne informasjon om denne (kjente) fortellingen. Snakk sammen i klassen om forventninger dere har.


C: FORFATTEREN


Forfatteren Alf Prøysen har skrevet mange kjente barnebøker og barnesanger. Hvilke kjenner klassen til fra før? Bruk internett og biblioteket og finn mer stoff om Prøysen. Lytt gjerne til sangene hans sammen.

 

2 ::: ETTERARBEIDSOPPGAVER
 

A: FILMOPPLEVELSEN

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra syntes du denne filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Snakk sammen i klassen.

3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Gjorde noe deg redd? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Rørt? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen i klassen.

4) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hvem passer denne filmen best for? Begrunn synspunktene dine.


B: KARAKTERENE


1) Beskriv Snekker Andersen. Hva liker du best med han?

2) Hvordan tror du Snekker Andersens kone ville ha beskrevet han? Skriv stikkord.

3) Innbill deg at du skal gjøre et intervju med Julenissen. Skriv ned tre spørsmål du kunne ha tenkt deg å stille han. Spør andre i klassen hva de tror han ville ha svart på spørsmålene dine.

4) Sammenlign familien Andersen og nissefamilien. Hvilke likheter og hvilke forskjeller finner dere?

 

C: JULA

1) Kan du huske om du tidligere i livet trodde på julenissen? Husker du når det var du skjønte at han ikke fantes på ordentlig? Snakk sammen om dette i klassen.

2) Hvorfor feirer vi jul? Hvor kommer denne tradisjonen fra?

3) Farmora i filmen sier at det viktigste med jula er at man kan være sammen. Hva synes DU er viktigst? Begrunn svaret ditt.

4) Mange mennesker synes det blir for mye stress i jula. Hvorfor tror du det er blitt slik?

5) Søsknene Sverre og Tone ler av lillebroren Karl (seks år gammel), fordi han tror at Julenissen finnes på ordentlig. Hva synes du er riktig å gjøre overfor et yngre søsken som fortsatt tror på Julenissen? Snakk sammen i klassen om dette.

6) Lag din egen julegaveønskeliste. Skriv ned fem ting. Sammenlign lista di med hva medelevene dine har skrevet. Lag en oversikt på tavla over hvilke ønsker som oftest går igjen i klassen. Snakk sammen om hva som er gode juleønsker.

 

D: KREATIVE OPPGAVER/AKTIVITETER

1) Øv på å bruke spikkekniv! Ha en voksen sammen med deg, en voksen som kan å spikke. Begynn med enkle øvelser, eksempelvis å spikke barken av en kvist eller liten gren. Senere kan du forsøke å lage for eksempel en smørkniv eller en sleiv. (Hvordan lager man en snurrebass?)

2) Lag julepynt sammen – og pynt klasserommet til jul. Hva kan dere lage? Snakk sammen med læreren.

3) Hvilke scener/episoder fra filmen husker du best? Lag en tegning eller et maleri fra denne hendelsen. Du kan også tegne ditt eget nissehus i et tre, hvordan DU synes det kunne ha sett ut.

4) Velg scener fra filmen og øv i grupper på å fremføre disse som små skuespill. Dere kan også øve inn hele fortellingen, slik den er fortalt i Alf Prøysens bok (youtube.com/watch?v=f_mQzwngNkg). Hvem kan se fremføringen deres?

 

E: DIVERSE

1) Hva slags arbeidsoppgaver utfører en snekker?

2) Fra hvor i Norge kom Alf Prøysen? Hva slags dialekt har man der? Kjenner du noen som snakker på samme måte som det skuespillerne i filmen gjorde?

3) Hva vil det si at noe er «en tradisjon»? Gi ulike eksempler.

4) Til hvilket ti-år tror du handlingen i denne filmen er lagt? Begrunn svaret ditt.

5) Hva tror du det var i det lille treskrinet som Snekker Andersen fikk av Julenissen?

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!
av Per Olav Heimstad

 

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Kunst og håndverk , Samfunnsfag , Norsk , KRLE-faget
Tema:Eventyr/fantasy, Filosofi og etikk, Kunst, Litteratur på film, Oppvekst/familie, Religion, Språk og uttrykksmåter
 

Fakta

Originaltittel:Snekker Andersen og Julenissen
Regi:Terje Rangnes
Roller:Trond Espen Seim, Anders Baasmo Christiansen, Ingeborg Sundrehagen Raustøl, Johanna Mørck, Eirik Hivju, Thias Salberg, Ella Lockert Postl, Jan Oscar Juvkam Wiedom, Rebecca Skogly Holen, Filip Lubbock-Myrseth, Ann Carnarius Elseth, Thor Aamodt, Dag Håvard Engebråten, Anders M. Pedersen
Manus:John Kåre Raake, basert på en bok av Alf Prøysen
Genre:Familiefilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Martin Sundland og Are Heidenstrøm
Produksjonsselskap:Fantefilm Fiksjon AS
Lengde:1 t. 13 min.
Distribusjon:Nordisk Film Distribusjon
Produksjonsår:2016
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.