Filmweb
 
 

Jeg, Daniel Blake

Kort om filmen

Daniel Blake (59) jobber som snekker i Newcastle mesteparten. Når han får et hjerteanfall og faller ned fra et tak på jobben, trenger han for første gang i sitt liv hjelp fra staten. Etter først å ha mottatt uføretrygd, mister Daniel støtten sin etter en medisinsk test for å sjekke om han oppfyller kravene til trygd. Daniel møter opp på sosialkontoret, hvor han møter Katie, en enslig mor til to små barn, Daisy og Dylan. Katie og barna har nylig flyttet fra London til Newcastle, hvor staten har gitt henne en leilighet. I møtet med staten oppdager Daniel og Katie at de befinner seg i et ingenmannsland, fanget i et velferdsbyråkrati som drives av regelryttere, der det ikke er rom for fornuft, medmenneskelighet eller empati.

 

Kort om regissøren

Kenneth Charles "Ken" Loach (født 17. juni, 1936) er en engelsk regissør for TV og uavhengig film, kjent for sine samfunnskritiske filmer og sosialistiske idealer. Han har tatt for seg sosiale problemer som fattigdom og hjemløshet i Cathy Come Home (1966) arbeidstaker-rettigheter i Riff-Raff (1991) og The Navigators (2001), og nå sist velferdssystemet i I, Daniel Blake (2016).

Loachs film Kes (1969) ble kåret til den syvende beste britiske film i det 20. århundre i en undersøkelse av British Film Institute i 1999. To av hans filmer, The Wind That Shakes the Barley (2006) og I, Daniel Blake (2016) mottok Gullpalmen ved filmfestivalen i Cannes, noe som gjør ham til kun den niende filmskaperen som har vunnet denne prisen to ganger.

Loach, en sosial forkjemper gjennom det meste av sin karriere, mener dagens kriterier for å heve sosialhjelp i Storbritannia er "en kafkask, catch-22-situasjon designet for å frustrere og ydmyke skadelidende i en slik grad at de faller ut av systemet og slutter å forfølge sin rett til å be om støtte hvis nødvendig".

 

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De inneholder noe veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer de forskjellige svarene som kommer fra enkeltelever eller grupper i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen i hele klassen.

 


Oppgaver etter filmen

1. Beskriv kort hva filmen handler om og hvilket argument den presenterer. Hvor effektivt føler du at den gjør dette?

2. Filmens første scene, der Daniel må svare på spørsmål om sin egen helse for å bli evaluert som kandidat for uføretrygd, blir nesten i sin helhet utspilt over svart skjerm med filmens åpningstitler. Hvorfor tror du filmskaperne har valgt dette grepet til å åpne filmen?

3. Hvordan beskrives Daniels nabolag i filmen? Hva slags mennesker er det som bor der? Hvordan er Daniels forhold til naboene sine?

4. Hvordan beskrives byen Newcastle i filmen? Hvorfor tror du filmskaperne valgte å legge handlingen til denne byen?

5. Beskriv filmens hovedkarakterer Daniel og Katie. Hva synes du om disse karakterene som mennesker? Hvorfor tror du at de to får et så nært forhold? Beskriv Daisy og Dylan, de to barna til Katie. Hva slags forhold får Daniel til dem?

6. Hvorfor har Katie og barna måttet flytte fra Newcastle til London? Hvilke nye problemer skaper det for familien?

7. Beskriv hva som skjer i det første møtet mellom Daniel og Katie. Hvorfor tror du Daniel blir så opprørt i denne situasjonen? Hvorfor tror du de ansatte på velferdskontoret oppfører seg som de gjør i scenen?

8. Filmen viser Daniel og Katie som to individer som kjemper mot et tilsynelatende ugjennomtrengelig byråkratisk system, der det virker nærmest umulig å få den hjelpen de trenger. Hvilke scener føler du viser dette tydeligst i filmen?

9. Hvordan behandles Daniel, Katie og andre sosialklienter i filmen av velferdskontoret som skal hjelpe dem? Hva slags holdning føler du at velferdsarbeiderne har til klientene sine? Hvilke scener synes du beskriver dette forholdet best?

10. Hva er grunnen til at Daniel ikke kan få uføretrygd?

11. Hvorfor blir Daniel tvunget til å søke på jobber han ikke kan utføre?

12. Hva er en såkalt "food bank"? Har vi noe tilsvarende i Norge? Hva er noen av de potensielle fordelene med et sånt program? Hva kan bakdelene være?

13. Hva er det som skjer i scenen på matutleveringen? Hva slags inntrykk får du av de ansatte som jobber der? Hvorfor tror du at Daniel ikke vil ha mat når de spør ham?

14. Hva er det som skjer i scenen der Katie tas for butikktyveri? Hvorfor tror du butikksjefen hjelper henne? Butikkvakten Ivan sier også at han kan hjelpe henne, men senere ser vi at det dreier seg om en helt annen type "hjelp". Hvorfor tror du at Ivan tilbyr denne hjelpen til akkurat Katie?

15. Hvordan vil du beskrive saksbehandleren Sheila, som etter hvert håndterer Daniels sak? Hvordan behandler hun Daniel og hvorfor tror du hun oppfører seg som hun gjør?

16. Hva prøver filmen å fortelle oss med karakteren Ann, den ene ansatte på velferdskontoret som er hjelpsom mot Daniel? Hvordan går det med henne i filmen? Hvorfor tror du at sjefen hennes ikke liker at hun hjelper Daniel som hun gjør?

17. En av filmens sekundære temaer er hvordan det moderne samfunnets bruk av nye teknologier tilsidesetter gamle metoder, og kanskje de eldre. Viser filmen et positivt eller negativt syn på moderne teknologi? Hvordan kommer dette fram i filmen? Hva er Daniels forhold til moderne teknologi?

18. Hva tror du filmskaperne prøver å fortelle med sidehistorien om Daniels naboer som importerer joggesko for å selge dem på gaten for halvparten av butikkprisen?

19. Gjennom filmen møter Daniel og Katie mennesker som ønsker å hjelpe dem, mens andre gjør livet mye vanskeligere for dem. Hva kan vi si er fellesnevnerne for de som prøver å hjelpe dem, og hva er felles for de som gjør ting vanskeligere for dem? Hva tror du filmskaperne prøver å fortelle oss med disse karakterene som har positiv og negativ innflytelse på Daniels og Katies liv?

20. Hvilken tilknytning har tittelen Jeg, Daniel Blake til hendelsene i filmen? Hva gjør Daniel i den første scenen tittelen er hentet fra og hvorfor tror du at han gjør dette? Hva kalles denne typen handlinger? Hvilke andre eksempler kjenner du til av handlinger i denne kategorien?

https://no.wikipedia.org/wiki/Sivil_ulydighet
https://snl.no/sivil_ulydighet

21. Filmens tittel dukker også opp i filmens siste scene, hvor vi får høre Daniels appell til de som skal behandle klagen hans. Hva handler appellen om?

22. Pathos og logos er to metoder som vi ifølge Aristoteles’ lære om retorikk bruker for å overbevise et publikum om et argument: Pathos betyr at man appellerer til publikums følelser, mens logos betyr at man appellerer til publikums logiske sans eller fornuft. Hvilken av disse metodene mener du filmskaperne bruker mest av i filmen? Nevn tre scener i filmen som hovedsakelig appellerer til henholdsvis pathos og logos og begrunn hvorfor.

23. Ken Loach beskriver i sitatet over (under "Kort om regissøren") kriteriene for å heve sosialhjelp i Storbritannia som en "kafkask, catch-22-situasjon designet for å frustrere og ydmyke skadelidende i en slik grad at de faller ut av systemet og slutter å forfølge sin rett til å be om støtte hvis nødvendig". Ordet kafkask henviser til forfatteren Franz Kafka og hans historier om individer som blir offer for et byråkratisk system som fremstår som en labyrint uten en utgang, da spesielt i romanen Prosessen. Catch-22 henviser til romanen av samme navn, skrevet av Joseph Heller, om en gruppe soldater i det amerikanske luftforsvaret under andre verdenskrig som forsøker å slippe unna oppdrag som synes å lede til den sikre død. Forklar de to begrepene kafkask og catch-22 og hva Loach mener med det han sier.

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-36344759
https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka#.22Kafkaesque.22
https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22

24. Hva er catch-22-situasjonen Daniel Blake havner i?

25. Hvordan kan vi si at Daniel havner i et kafkask mareritt?

26. Denne filmen har allerede hatt en stor effekt på det britiske samfunnet, og har blant annet  ført til at The Labour Party har økt fokuset sitt på høyresidens kutt i velferdsstaten og de negative effektene det har hatt over de senere år. I flere andre land snakker man om at filmen resonnerer med deres arbeidsløse og vanskeligstilte. Hvorfor tror du denne filmen er så viktig og treffer så mange mennesker i Storbritannia og verden over akkurat i dag?

27. Hva slags politisk syn føler du at filmen forsøker å forfekte? Hvordan gjør den det? Hvordan vil du plassere dette synet i forhold til de politiske strømningene vi ser i Europa og USA i dag?

28. Skriv et essay om sosiale og økonomiske ulikheter i verden i dag, enten innenfor ett enkelt land, en verdensdel eller globalt.

29. Se gjennom det 52 sider lange søknadsskjemaet man må fylle ut for å få arbeidsledighets-trygd i Storbritannia: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/365433/a1.pdf

 

Nettressurser

Pressekit med intervju med regissøren og de andre filmskaperne

Bakomfilm fra innspillingen

Intervju med regissøren

Intervju med regissøren

Intervju med regissøren

Artikkel om regissøren

Videointervju med filmskaperne

Intervju med hovedrolleinnehaveren

Filmanmeldelse

I am Daniel Blake - and there are millions more like me

We, Daniel Blake: readers on the UK benefits system

Why British Baftas frontrunner I, Daniel Blake may betray its own cause

Ken Loach v Greg Clark Tory MP - BBC Question Time

Ken Loach v Greg Clark Tory MP - BBC Question Time

 

Relaterte filmer med filmstudieark

The Angel's Share: filmweb.no/skolekino/incoming/article1084381


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Mediefag , Engelsk , Samfunnsfag
Tema:Politikk og samfunn, Individ/gruppe, Oppvekst/familie, Kulturmøter/-konflikter
 

Fakta

Originaltittel:I, Daniel Blake
Regi:Ken Loach
Roller:Dave Johns, Hayley Squires, Dylan McKiernan, Briana Shann, Kate Rutter, Sharon Percy, Kema Sikazwe
Manus:Paul Laverty
Genre:Drama
Nasjonalitet:Storbritannia
Språk:engelsk
Produksjonsselskap:Le Pacte (in France), Sixteen Films, Why Not Prods., Wild Bunch, BFI, BBC Films, Les Films du Fleuve, France 2 Cinéma, Canal Plus, France Télévisions, Le Pacte, Cinéart, Ciné Plus, VOO, Be tv
Musikk:George Fenton
Lengde:1 t. 40 min.
Distribusjon:Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår:2016
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.