Kort om filmen
Raimonds (12) gjør alt han kan for å gjøre moren stolt. Han spiller til og med saksofon i skoleorkesteret i stedet for å gjøre det han aller helst vil - å kjøre sparkesykkel i skateparken sammen med bestevennen Peteris. Da han prøver å skjule at han har fått melding med hjem fra skolen, vikler han seg inn i en serie med løgner som kommer helt ut av kontroll. Til og med vennskapet med bestevennen står på spill...
Prisvinner på Barnefilmfestivalen 2014 og Latvias Oscar-bidrag samme år.
Notat til oppgavene
Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men noen oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp.
Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De inneholder noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig.
Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer de forskjellige svarene som kommer fra enkeltelever eller grupper i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen med hele klassen.
Oppgave før filmen
1. Filmens handling er satt til Latvia. Hva vet du om Latvia? Bruk internett til å finne ut mer om landet.
Oppgaver etter filmen
1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.
2. Hvilken betydning har filmens tittel "Mor, jeg elsker deg" for historien i filmen? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen? Hvordan brukes en annen variant av filmens tittel som en kontrast i selve filmen?
3. Beskriv hovedkarakteren Raimonds. Hvilke gode og dårlige egenskaper har han? Hvordan kommer disse fram i filmen?
4. Beskriv Raimonds' mor. Hva er hennes gode og dårlige egenskaper? I hvilke scener i filmen kommer disse til uttrykk?
5. Hvordan er Raimonds' forhold til moren sin? Hvordan utvikler forholdet deres seg i løpet av filmen? Hvilke scener viser viktige vendepunkter i forholdet deres?
6. Hvorfor stoler ikke Raimonds på moren sin? Hvordan vises dette i filmen? Hvorfor tror du moren iblant lyver til Raimonds?
7. Hvorfor stoler ikke Raimonds' mor på ham? Hvordan vises dette i filmen? Hvorfor tror du Raimonds lyver så ofte til moren sin?
8. Beskriv Peteris, Raimonds' bestevenn. Hva er hans gode og dårlige egenskaper? Hvordan er forholdet hans til moren sin?
9. Hvordan vil du beskrive vennskapet mellom Raimonds og Peteris? Hvordan utvikler forholdet mellom de to seg gjennom filmen? Hvilke scener i filmen viser de viktigste hendelsene i deres vennskap?
10. Hvorfor tror du Raimonds og Peteris liker å gå og kjøpe pølser når de har sine egne penger? Tror du det er fordi de ikke får nok mat ellers, eller kan det være andre grunner til at de vil kjøpe pølser selv?
11. Hva jobber mødrene til Raimonds og Peteris med? Tror du de tilhører arbeiderklassen eller middelklassen i Latvia? Hvorfor?
12. Hvilke hobbyer har Raimonds? Det er minst tre som vises i filmen. Hvordan vil du beskrive Raimonds' forhold til de forskjellige hobbyene sine? Hvilken av dem tror du er viktigst for ham?
13. Hva slags forhold har Raimonds til skolen? Hvorfor tror du han alltid havner i trøbbel med lærerne og gjør ting han ikke skal gjøre?
14. Hvordan vil du beskrive forholdet mellom barna og de voksne i filmen generelt?
15. I en av scenene i filmen snakker Raimonds og Peteris om å bli slått av mødrene sine når de har gjort noe galt. Tror du det er vanlig at foreldre slår barna sine i Latvia? Tror du det er vanlig at foreldre slår barna sine i Norge? Hvorfor tror du at det er ulovlig i Norge å slå barn, enten det er ens egne eller andres? Hvorfor er det moralsk galt for en voksen å slå et barn?
16. Hvorfor tror du at Raimonds rømmer hjemmefra?
17. Hva er det som skjer når Raimonds spør om å få låne saksofonen til Krista? Hvorfor tror du Krista oppfører seg som hun gjør i stedet for å bare si nei?
18. Hva er etikk og moral? Bruk snl.no (Store norske leksikon) til å finne definisjonene på disse begrepene.
19. Denne filmen handler i veldig stor grad om etiske spørsmål, nesten sånn at hele filmen fremstår som en moralhistorie. Hvilke situasjoner i filmen presenterer såkalte etiske dilemmaer, altså situasjoner der karakterene i filmen må ta et etisk valg?
20. Hvilke karakterer blir stilt overfor etiske valg i løpet av filmen? Skriv ned så mange karakterer du klarer og hvilke etiske valg de må ta.
21. Hva mener du er de viktigste temaene i filmen? Hvilke scener synes du tar for seg disse temaene? Hva er det aller viktigste filmen prøver å fortelle?
22. Hva sier filmen om vennskap og lojalitet? Hvilke scener i filmen viser dette?
23. Hvordan tolker du filmens slutt? Hva tror du kommer til å skje med forholdet til Raimonds og moren? Kommer hun til å sende ham vekk, som hun truer med tidlig i filmen, eller kommer ting til å ordne seg? Begrunn svaret ditt.
24. Hvordan vil du beskrive byen som filmens historie utspiller seg i? Hvilken latvisk by tror du dette er? Hva slags inntrykk får du av Latvia gjennom å se filmen? På hvilke måter synes du Latvia virker annerledes enn Norge? Hva er likhetene mellom de to landene?
25. Skriv en anmeldelse av filmen. Skriv om hva du likte og ikke likte ved den. Syntes du det var en god historie? Likte du slutten? Var skuespillerne gode og troverdige? Syntes du bildene i filmen var bra? Var bruken av musikk bra? Skriv om så mange forskjellige områder av filmen som du klarer.
Relaterte filmer med filmstudieark
Kråkeungen Hjartasteinn Venner for livet