Filmweb
 
 

Trekkfugler

Kort om filmen

Å fylle år den 29. februar er ikke alltid like kult synes Cathy (10). Spesielt ikke når hun får et egg (!) i presang av den rare faren sin.

En dag venninnen Margaux er på besøk, klekkes egget og den første andungen ser er henne. Fra da av tror andungen at det er hun som er moren. Margaux sitter i rullestol og skal snart på sykehus. Foreldrene sier hun ikke kan beholde andungen. Derfor rømmer jentene og legger ut på en spennende reise for å finne et nytt hjem til andungen.

Kritikerrost festivalfavoritt som blant annet ble kåret til Årets Europeiske Barnefilm 2015.


Fakta

Originaltittel: Les oiseaux de passage
Sjanger: Barnefilm
Regi: Oliver Ringer
Manus: Oliver Ringer, Yves Ringer
Nasjonalitet: Belgia, Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1t 24m
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 6

 

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men noen oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid.

Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De inneholder noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer de forskjellige svarene som kommer fra enkeltelever eller grupper i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen med hele klassen.

 

Oppgave før filmen

1. Filmens handling er satt til Belgia. Hva vet du om Belgia? Bruk internett til å finne ut mer om landet.



Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.

2. Hva refererer filmens tittel Trekkfugler til? Hvilken betydning har tittelen for historien i filmen? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen?

3. Beskriv hovedkarakteren Cathy. Hvilke gode og dårlige egenskaper har hun? Hvordan kommer disse fram i filmen?

4. Hvordan er Cathys forhold til foreldrene sine? På hvilken måte er forholdet til moren forskjellig fra forholdet til faren?

5. Beskriv Cathys foreldre. Hva er deres gode og dårlige egenskaper? I hvilke scener i filmen kommer disse til uttrykk?

6. Beskriv Margaux, Cathys venninne. Hva er hennes gode og dårlige egenskaper?

7. Hvordan vil du beskrive vennskapet mellom Cathy og Margaux? Hvordan utvikler forholdet mellom de to seg gjennom filmen?

8. Hvorfor tror du faren til Cathy gir henne et uklekket andeegg til bursdag?

9. Hvorfor er det viktig at Cathy er den første personen andungen ser når den blir klekket? Hva er det som skjer i filmen når andungen kommer ut av skallet sitt? Hvem tror andungen at Margaux er? Tror du denne andunger oppfører seg på denne måten i virkeligheten?

10. Hvorfor vil ikke Margaux sine foreldre at hun skal få beholde andungen hjemme?

11. Hva slags sted er det Margauxs foreldre sender andungen til? Hva lager de på dette stedet?

12. Hvordan er Margaux sitt forhold til foreldrene sine?

13. Hvordan vil du beskrive forholdet mellom barna og de voksne i filmen generelt?

14. Hva slags senter er det Margaux drar til iblant? Hva er det hun gjør der? Hva er det hun og faren hennes snakker om med legen på senteret?

15. Sykdommen til Margaux er noe som kalles muskeldystrofi. Hva kjennetegner denne sykdommen?



16. I en scene mot slutten av filmen ligger Cathy og Margaux i en sandhaug, og Margaux forteller at hun aldri har vært i sand før. Hva tror du er betydningen av denne scenen?

17. I en annen scene helt på slutten av filmen ligger Cathy og Margaux blant sivet ved en elv. Margaux spør Cathy: "Hva om vi var fugler?" Cathy svarer at da hadde alt vært lettere, og de kunne dratt hvor de ville. Hvorfor tror du at de to ønsker seg dette?

18. I filmen nevnes det noe som kalles "fugleparadiset". Hva slags får vi inntrykk av at dette er når det først nevnes i filmen? Hva slags sted viser det seg i virkeligheten å være?

19. Hva er paradis? Hvilke forskjellige ting kan dette ordet bety?

20. Hva er en metafor?

21. Hvordan kan man si at den lille andungens reise i filmen også er en metafor på jentenes reise? Hvem av jentene i filmen synes du en slik metafor passer best til?

22. Hva mener du er de viktigste temaene i filmen? Hvilke scener synes du tar for seg disse temaene? Hva er det aller viktigste filmen prøver å fortelle?

23. Hva sier filmen om vennskap og lojalitet? Hvilke scener i filmen viser dette?

24. Hvordan tolker du filmens slutt? Hva sier bildet av Cathy og Margaux som ligger og flyter sammen i vannet? Hva slags vennskap tror du Cathy og Margaux kommer til å ha framover i livet? Hva tror du er betydningen av bildet av andungen som svømmer alene oppover elven?

25. Hvordan vil du beskrive landskapet som filmens historie utspiller seg i? Hva slags inntrykk får du av Belgia gjennom å se filmen? På hvilke måter synes du Belgia virker annerledes enn Norge? Hva er likhetene mellom de to landene?

26. Skriv en anmeldelse av filmen. Skriv om hva du likte og ikke likte ved den. Syntes du det var en god historie? Var skuespillerne gode og troverdige? Syntes du bildene i filmen var bra? Var bruken av musikk bra? Skriv om så mange forskjellige områder av filmen som du klarer.

 

Relaterte filmer med filmstudieark

Kråkeungen


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Fransk , Samfunnsfag , KRLE-faget , Mediefag
Tema:Barns rettigheter, Individ/gruppe, Likestilling/kjønnsroller, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Les Oiseaux de passage
Regi:Oliver Ringer
Genre:Barnefilm / Drama / Familiefilm
Nasjonalitet:Belgia / Frankrike
Språk:fransk
Lengde:1 t. 24 min.
Distribusjon:Barnefilmfestivalen
Produksjonsår:2015
Aldersgrense:6 år
 
 
 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen