Filmweb
 
 

Los Bando

FILMINFORMASJON

I denne feelgood-komedien følger vi bandet Los Bando Immortale på en fartsfylt reise gjennom landet. Med gassen i bånn og rallysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lover og regler, trosse foreldre og egne helter for å rekke frem til NM i rock. Drivkraften er stor, men hindringene kanskje enda større – vil de rekke frem i tide?

Los Bando presenterer flere kjente og ukjente norske skuespillere. Veteraner som Ingar Helge Gimle, Stig Henrik Hoff og Nils Ole Oftebro har mange sett i ulike roller tidligere, mens filmens yngre karakterroller fylles av flere debutanter i spillefilmsjangeren.  

Se filmens trailer her

Filmens offisielle Facebook-side

 

EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER




Klassetrinn: 4.-9. klasse



”Los Bando” er tillatt for alle, det vil si, den har ikke fått en nedre aldersgrense. Medietilsynet begrunner dette med at filmen inneholder ”ingen scener som antas å kunne virke skadelige på de yngste, og den blir derfor tillatt for alle.”



I skolesammenheng, med tanke på filmens tema og formspråk, vil den nok passe best fra 4. til 9. alderstrinn. Følgende oppgavesamling i dette studieopplegget tar utgangspunkt i disse seks alderstrinnene. 

Relevante fag: 
Det faglige arbeidet før og etter visningen av ”Los Bando” vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

Norsk
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene Muntlig kommunikasjon og Språk, litteratur og kultur.



 Musikk
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaet Lytte.

Samfunnsfag
Kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene Geografi og Samfunnskunnskap.

Kristendom, religion, livssyn og etikk
Kompetansemål etter 4. 7. Og 10. årstrinn innen hovedtemaet Filosofi og etikk.



Les mer på udir.no/Lareplaner




 

OPPGAVESAMLING



Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. 



Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon. 



Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. 



Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. 



 

A: KARAKTERENE

1) Beskriv Axel. Hva er hans sterke og svake sider? Hva tror du han har lært i løpet av turen fra Nes til Tromsø?

2) Beskriv Grim. Hva er hans sterke og svake sider? I filmens start sier moren hans: ”Du må lære deg å si hva du mener.” Lærer Grim noe om dette i løpet av filmens handling? 

3) På hvilke måter blir Grim påvirket av foreldrenes krangling?

4) Beskriv Thilda. Hvor mye får vi vite om hvordan Thilda har det hjemme? Hvorfor ønsker hun så sterkt å være med i Axel og Grims band?

5) Maja og Linda går i Axel og Grims klasse. Sammenlign disse to jentene. Hvorfor tror du Axel er forelsket i Linda og ikke i Maja?

6) Beskriv far/sønn-forholdet til Aslak og Martin. De er veldig uenige om hva slags liv Martin skal leve. Er Aslak en dårlig far? Har Martin noe som helst å lære av faren? Lag et to-manns rollespill hvor far og sønn diskuterer hva som er et bra veivalg i livet for Martin. 

7) Hvis du skulle ha gitt Roger (Martins storebror) et råd, hva ville det ha vært? Begrunn svaret ditt. 

8) Tenk deg til at du er en journalist som skal gjøre et intervju med Ole ”The Hammer” Manglerud. Skriv ned tre spørsmål du kunne ha tenkt deg å stille han. Snakk med andre i klassen om hva slags svar dere tror han ville ha gitt. 

 

B: MUSIKK OG LIVET

1) Hva slags musikksjangre finnes? Gi eksempler. Hva slags musikk hører dere på i klassen deres? Lag en liste. 

2) Hva må til for å kunne spille i et band? 

3) Hvilke grunner kan man ha for å ønske og spille i et band?

4) NM i rock arrangeres også i virkeligheten. Bruk internett og finn eksempler på ulike artister som har deltatt og vunnet. Kjenner du/dere noen som burde melde seg på?

5) Grim skjønner at Axel har meldt Los Bando på NM i rock fordi han vil imponere Linda. Er dette en god grunn til å delta? Diskuter i klassen.

6) Sangen ”Feel” av bandet Motorpsycho (fra albumet Timothy’s Monster) vekker sterke følelser hos Grims foreldre. Hvorfor?

7) På hvilke ulike måter kan en sang endre eller påvirke livet til noen?

8) Hvordan tror du et band som Los Bando kunne ha klart seg i virkeligheten?

9) I filmen hører vi mye forskjellig musikk, blant annet låter laget av rockeband som Bigbang, Shotgun Whalers, The September When, Gluecifer og The Hellacopters. Bruk internett og hør mer på disse bandene. Hva er typisk for rockemusikk? Hvorfor er rock blitt en av de aller mest populære musikksjangerne, tror du?

10) I filmen hører vi også eksempler på klassisk musikk, for eksempel Cello Suite no. 1 av Johan Sebastian Bach og Georg Friedrich Händels ”Hallelujah” (fra hans Messias-oratorium). Hør på disse verkene på internett, og beskriv hvilke følelser denne musikken gir.

 

C: KREATIVE OPPGAVER

1) Tenk ut et bra bandnavn. Tegn en bandlogo som passer. 

2) Spiller eller synger noen i klassen i band? Er det mulig å sette sammen et band i klassen? Kjør en runde med uformelle og uhøytidelige auditions, bare for gøy. 

3) Sett av en time eller to til å ha en karaokekonkurranse i klassen. Finn karaokevideoer på YouTube, som dere kan synge til, eller kanskje noen i klassen har spillet Sing Star eller lignende? 

4) Under ser dere en oversikt over ulike scener fra filmen. Les over disse, og gjør én eller begge av følgende to oppgaver: 

a) Velg en scene fra filmen og gjenfortell situasjonen eller stemningen som et dikt. (Om du skriver i jeg-form, kan du gi fortellerstemmen til hvilken som helst av karakterene i filmen.) 

b) Lag en tegning eller et maleri av en av scenene. Gi bildet en tittel som fremhever innholdet. 

- Når Axel legger en konsertbillett i sekken til Linda. 
- Når den hysteriske bruden slenger seg på panseret på bandbilen. 
- Når Roger sykler avgårde på stjålet barnesykkel.
- Når Martin synger på karaokebaren. 
- Når Los Bando kjører fra politibilen (og hopper over Kornstadbrua). 
- Når Los Bando spiller på scenen under NM i rock.
 

D: GEOGRAFI


1) Grim og Axel bor på Nes på Hedmarken, og de skal kjøre bil til Tromsø (inkludert en ikke planlagt tur via Sverige). Bruk et norgeskart og finn ut hvilken rute du/dere tror Los Bando tok på tur til NM i rock.

2) Hvorfor er det så lyst til alle døgnets tider når de kommer til Nord-Norge, selv om det er sen kveld/natt?

3) Thilda drømmer om å dra til Pyramiden, Norges eneste ”spøkelsesby”. Hvor ligger Pyramiden? Hvordan kommer man seg dit?

4) Maja og Grims foreldre reiste sannsynligvis med fly for å komme seg fra Nes til Tromsø. Finn ut hvilke flyplasser det var naturlig for dem å benytte. 



E: SANNHETENS ØYEBLIKK

I denne filmen opplever flere av karakterene ulike ”sannhetens øyeblikk.” Det vil si at de blir konfrontert med en versjon av virkeligheten som de må forholde seg til, og som vil kunne forandre deres syn på tilværelsen sin. Her er eksempler: 

- Når Axel får vita at Linda Løken ikke har tenkt å dra på NM i rock, for å høre han spille. 
- Når Axel får høre hva Grim virkelig synes om sangstemmen hans. (Han får vite at de kom med i NM i rock fordi opptaket av stemmen hans var autotuna.) 
- Når Grim oppdager at sitt store idol, Ole ”The Hammer” Manglerud, ikke er det forbildet han trodde han var. 
- Når Axel skjønner at Maja først og fremst dro til Tromsø for å høre han spille, ikke for å besøke kusina si.
- Når Aslak Johnsen skjønner at sønnen Martin trenger å selv velge hva han har lyst til å gjøre i livet sitt. 

1) Finn andre sannhetens øyeblikk i filmen.

2) Tenk gjennom om du selv har opplevd slike øyeblikk i ditt eget liv, og hvordan du da reagerte. 

 

F: ORD/UTTRYKK/SPRÅK

1) Grim sier han har ”autotunet” opptakene av Alex sin sang. Hva innebærer dette? 

2) Hva vil det si å være legendarisk?

3) Axel har en t-skjorte med teksten ”Music is my religion”. Hva menes med dette? 

4) Axel sier at ”kjærlighet handler om timing”. Er dette riktig? Diskuter, og gi eksempler på at dette kan stemme/ikke stemme. 

5) Roger vil at broren skal dekorere van-en sin (”Halleluja-bilen”) med teksten ”Honk if you love Jesus”. Hva tror du han ønsker å oppnå med dette budskapet?

6) Roger har tenkt seg på misjonsreise til Arendal, og han sier ”vi kommer til å frelse SÅ mange.” Hva mener han med å frelse?

7) På karaokebaren vil Alex synge den låta med størst ”spekter”. Hva vil det si at en sang har stort spekter?

8) Hvorfor tror du så mange norske artister velger å skrive sangtekstene sine på engelsk?

8) Ole ”The Hammer” Manglerud sier at man må slutte ”å sy puter under armene på unger”. Hva betyr dette uttrykket? 

9) Hva vil det si ”å følge drømmene sine”?

 

G: DIVERSE

1) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen? 

2) Vi ser at Thilda blir mobbet av en jentegjeng. Blant annet forteller de Thilda at det er ingen som liker henne. Hva er det som gjør at noen kan oppføre seg så slemt mot et annet menneske? Har du noen gang vært med på å mobbe noen? I så fall: Hvorfor gjorde du det?

3) Hva må man gjøre for å få lov til å kjøre bil, og hvor gammel må man være?

4) Grims foreldre krangler om hva slags system de skal ha i kjøleskapet. Kunne dette ha blitt løst uten å kjefte på hverandre? Hvis du skulle ha gitt Grims foreldre et tips i denne saken, hva ville det ha vært?

5) I Los Bando er et av fortellingens budskap at man skal følge drømmen sin. Dette budskapet finner man igjen i mange filmer. Snakk sammen i klassen om i hvor stor grad en film kan påvirke noen til å forbedre livet sitt. Gi eksempler på filmer dere har sett som gir den som ser på lyst til å forandre noe med livet sitt.

6) Selv om Martin, Axel og Grim har skjønt at Thilda er blitt etterlyst, så tar de henne med videre nordover mot Tromsø. Kan man si at hun er kidnappet eller ikke? Diskuter i klassen.

7) Hva vil det si å være en rollemodell? Hvilke ulike rollemodeller finner du i denne filmen? Gi eksempel på ulike rollemodeller dere kjenner til fra virkeligheten. 

8) Ole ”The Hammer” Manglerud er Grims store forbilde. ”Det er på grunn av deg jeg har begynt å spille trommer”, forteller Grim, men ”The Hammer” har selv mistet troen på å drive med musikk. Hva tror dere kan ha skjedd i livet hans som har gjort at han har gitt opp? Diskuter i klassen. 

9) Ole ”The Hammer” Manglerud spilles av sangeren Hans-Erik Dyvik Husby. Bruk internett og finn stoff om hans musikkarriere. 

 

H: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL


1) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?

2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.


3) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?


4) Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.


5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)


6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

 

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!



Per Olav Heimstad



Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad

Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Norsk , Musikk , Samfunnsfag , KRLE-faget
Tema:Barns rettigheter, Filosofi og etikk, Geografi, Individ/gruppe, Mobbing, Musikk, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Los Bando
Regi:Christian Lo
Roller:Jonas Hoff Oftebro, Tage Hogness, Jakob Dyrud, Tiril Marie Høistad Berger, Nils Ole Oftebro, Frank Kjosås, Ine Jansen, Stig Henrik Hoff, Hans-Erik Dyvik Husby og Vera Vitali
Manus:Arild Tryggestad
Genre:Familiefilm / Komedie
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Trine Aadalen Lo, Nicholas Sando
Produksjonsselskap:Filmbin
Musikk:Eirik Myhr
Lengde:1 t. 33 min.
Distribusjon:KontxtFilm
Produksjonsår:2017
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen