Filmweb
 
 

Nabospionen

FILMINFORMASJON

Agathe Christine er 10 år gammel og kalles AC av sine nærmeste. Hun ser på seg selv som privatdetektiv og bryr seg ikke om at alle synes hun er sær og nerdete. Dette passer godt til hennes image som den ensomme detektiv. AC får et oppdrag fra en lokal kjøpmann, det stjeles i hans butikk. Så møter hun sin nye nabo, den jevnaldrende Vincent. Det er noe mystisk med ham. AC kjenner et sug i magen og tar det som en advarsel. Så hun legger sitt oppdrag til side og setter alle krefter inn på en total overvåkning av nabogutten. (Skrevet av distributør.)

Filmen er dansk, men er blitt dubbet til norsk. Blant annet kan du høre rapperen Pål "OnkelP" Tøien for første gang på kino.

Det er Karla von Bengtson som står bak filmens manus og regi. Hun har tidligere gjort seg bemerket med animasjonsfilmen Tigre & tatoveringer.

Se filmens trailer


EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER



I skrivende stund (august 2018) har ”Nabospionen” ikke blitt gitt en nedre aldersgrense. Det er sannsynlig at Medietilsynet vil kategorisere den som ”Tillatt for alle”, slik filmen ble i Danmark (filmens produksjonsland). Det Danske Filminstitutt har skrevet: ”Filmen er præget af en dagligdagsdialog med en underliggende humor. Den indeholder noglescener med en del action og lettere spænding bl.a. understøttet af musikken. Der er en række sort/hvide sekvenser med fantasier om overvågning og forfølgelser. Navnlig i en mareridtsagtig forfølgelse hen mod filmens slutning, er spændingen understreget. Handlingen udspiller sig imidlertid i et animeret univers, hvor ingen af personerne kommer alvorligt til skade, og hvor anspændte begivenheder hurtigt forløses. Det vurderes derfor, at filmen ikke indeholder elementer, som vil kunne virke skræmmende på børn.”

I skolesammenheng kan filmen sies å være best egnet fra 3. til 7. klassetrinn.

Det faglige arbeidet før og etter visningen av ”Nabospionen” vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

Norsk
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaene Muntlig kommunikasjon og Språk, litteratur og kultur.

Samfunnsfag
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaene samfunnskunnskap.
 
Kristendom, religion, livssyn og etikk/religion og etikk
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet Filosofi og etikk.

Naturfag
Kompetansemål etter 4. og 7. trinn innen fagområdet Forskerspiren.

Kunst og håndverk
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet Visuell kommunikasjon.

Les mer på udir.no/Lareplaner


OPPGAVESAMLING



Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. 



Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon. 



Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. 



Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. 


A: KARAKTERENE

1) Beskriv Agathe Christine. Hvilke sider ved henne gjør henne til en god detektiv, synes du?

2) Beskriv Vincent. Han sier ting som at skateboard ikke er det eneste livet handler om, og at han er lei av å måtte være flink til noe hele tiden. Hvorfor tror du han føler det sånn? Hva tror du faren hans og storebroren hans føler når de hører han si dette?

4) Innbill deg at du skulle gjøre et intervju med Agathe Christine. Skriv ned tre spørsmål du kunne ha tenkt deg å stille henne. Spør andre i klassen hva de tror Agathe Christine ville ha svart.

5) Beskriv Agathe Christines mor. Innbill deg at du kan gi henne noen råd om hvordan hun best mulig kan være en god mor for Agathe Christine. Hvilke råd ville det ha vært?

6) Agathe Christine har en snakkende komodovaran. Finnes denne komodovaranen på ekte i kjelleren hennes, eller dukker den kun opp i Agathe Christine sin fantasi? Hva er det komodovaranen vil med henne? Snakk sammen om dette i klassen. (Finn gjerne info om denne dyrearten på internett.)

7) På hvilke ulike måter skjønner vi at Agathe Christine, storesøsteren Anne og lillebroren Bertil er glade i hverandre?


B: PRAKTISKE/KREATIVE OPPGAVER


1) Klarer dere i klassen å lage eller få tak i noe av det utstyret AC brukte som spion/detektiv? Overvåkningskamera, sprettert, spionkikkert, forkledning? Sett av tid til å være detektiver på skolen. Dere kan dele dere inn i grupper og lage ulike mysterier for hverandre, som må løses sammen.

2) Under ser dere en oversikt over ulike scener fra filmen. Les over disse, og gjør én eller begge av følgende to oppgaver: a) Velg en scene og gjenfortell situasjonen og stemningen som et dikt. (Om du skriver i jeg-form, kan du gi fortellerstemmen til hvilken som helst av karakterene i scenen.) b) Lag en tegning eller et maleri av en av scenene. Gi den en tittel som fremhever scenens budskap. Scenene: - Når AC sniker seg inn på Vincents rom og må gjemme seg i skapet hans.

- Når AC drømmer om at hun forfølger en kriminell på byens hustak om natta.

- Når AC og Vincent er sammen i skatehallen.

- Når komodovaranen har vokst seg stor og truer AC.

- Når AC finner Vincent og hunden i den gamle brusfabrikken.

- Når AC og Vincent til slutt ligger i gresset, glade fordi alt har ordnet seg.


C: ORD/UTTRYKK/SPRÅK


1) De som har laget denne filmen har hatt en helt spesiell grunn til å kalle hovedpersonen for Agathe Christine. Klarer du å finne ut hvorfor?

2) Hva betyr ordet ”dusør”?

3) I filmen får vi høre at ”talent forplikter”. Hva menes med dette, tror du?

4) Lenge tror Agathe Christine at det er en jente, og ikke en hund, som Vincent er veldig opptatt av. Hvordan er det mulig å snakke om en hund på en måte som får AC til å tro det er snakk om en jente?

D: Å GJØRE RETT ELLER GALT


1) Det er galt å stjele, men går det an å forsvare at Vincent stjeler hundemat for at ikke hunden hans skal dø av sult? Hva kunne Vincent ha gjort istedenfor å stjele hundematen? Snakk sammen i klassen.

2) Agathe Christine gjør noen ting som er uansvarlig, for eksempel tar hun med seg lillebroren Bertil til den forlatte brusfabrikken når hun skal lete etter Vincent. Gi eksempler på andre ting Agathe Christine gjør som du synes hun ikke burde ha gjort. Eller synes du hun bare gjør gode valg? Snakk sammen i klassen, hva synes dere om Agathe Christines evne til å gjøre valg?

3) Kiosk-Arne opplever at varer stjeles i kiosken hans. Hvis en du kjenner fortalte deg at han/hun hadde tenkt å stjele noe i en butikk, hva ville du da ha sagt til denne personen?

4) Vincent lyver til sin far og sier han har glemt å melde seg på skate-konkurransen. Sannheten er at han ikke har lyst til å delta. Hvorfor tror du ikke Vincent forteller sannheten til faren sin?
 

E: DIVERSE

1) Vincent er veldig glad i hunden sin. Å være hundeeier krever mye. Hva må til for at en hund skal ha det bra?

2) I ”Nabospionen” møter vi en hovedperson som ønsker å bekjempe kriminalitet. Dette er ganske vanlig innen film. Kan du gi flere eksempler på slike filmer? Snakk sammen i klassen om hva som kan være grunnen til at krim-historier er blitt en så populær sjanger.

3) Agathe Christine er ikke redd for å skille seg ut, men moren hennes synes hun burde kle seg og oppføre seg som andre jenter. Hva om en jente som Agathe Christine hadde gått i klassen din, tror du hun kunne ha blitt en god venn for deg? Ville du ha syntes hun hadde vært for annerledes? Begrunn svaret ditt.

4) Hva er allergi? Hva kan man være allergisk mot?
 

F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL


1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?

3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.


4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?


5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)


6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!




Per Olav Heimstad



Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.

 

 


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , KRLE-faget , Naturfag , Kunst og håndverk
Tema:Barns rettigheter, Filosofi og etikk, Helse og rus, Identitet og kjønn, Mobbing, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Nabospionen
Regi:Karla von Bengtson
Roller:Oliver Bøtcher, Viggo Bengtson, Albert Rudbeck Lindhardt, Anne-Grethe Bjarup Riis, Søs Egelind, Dar Salim, Kristine Sloth, Tommy Kenter
Manus:Karla von Bengtson
Genre:Animasjon / Familiefilm / Krim
Nasjonalitet:Danmark
Språk:dansk/norsk
Produksjonsselskap:Copenhagen Bombay Production
Musikk:Lance Odunlami, Nathan Larson
Lengde:1 t. 20 min.
Distribusjon:KontxtFilm
Produksjonsår:2016
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen