Filmweb
 
 

Kamel

Kort om filmen

Den sanne historien om verdens nordligste kameler. På en stor øy lengst nord i Norge bor Torarin (9) og søsteren Svalin (12). De har flyttet fra byen sammen med foreldrene sine, og ønsker å leve tett på naturen, havet og dyrene. Da søsknene ønsker seg en hest, kjøper foreldrene to baktriske kameler i stedet. Familien oppdager snart at kameltrening ikke er for amatører. Derfor bestemmer de seg for å dra til Mongolia for å finne en ekte kameltrener. Og etter mange fantastiske opplevelser og møter med folk og dyr, finner de en kandidat dypt inne i den store Gobiørkenen. Men de er ikke helt forberedt på mongolske treningsmetoder. Vil han klare å få skikk på Bor og Bestla?

Trailer
 

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter fra hele klassen på temaene som presenteres i filmen.
 

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.

2. Hva er en dokumentarfilm? Hva er det som gjør denne filmen til en dokumentarfilm? Hvilke filmteknikker kjenner du igjen fra andre dokumentarfilmer du har sett?

Dokumentarfilm - Store norske leksikon

3. Å lage en dokumentarfilm som dette kan ta lang tid. Les om hvordan filmen ble laget i NRK-artikkelen under. Hvor lang tid tok det å lage denne filmen? Hvorfor ønsket filmskaperne å lage en film om denne familien og deres to kameler? Hva var noen av utfordringene med å lage filmen?

Gutt ba om hest, fikk kamel - NRK
4. Hva er egentlig en kamel? Hva slags type kamel er det familien Sætereng i filmen anskaffer seg? Hvor kommer kameler opprinnelig fra? Hva brukes kameler til i de landene der det er vanlig å ha dem som husdyr? Les om kameler og kamelslekten på nettsidene under, og skriv en kort artikkel om dette.

Kamel - Store norske leksikon
Kamelfamilien - Store norske leksikon
Baktriakamel - Wikipedia

5. Hvor ligger Mongolia, landet familien i filmen reiser til for å finne en kameltrener? Hva slags type land er dette? Hvordan ser naturen ut? Hva slags klima har de? Hva slags folk bor det der og hva slags språk snakker de? Les om Mongolia på nettsidene under og skriv en kort artikkel om landet.

Mongolia - Store norske leksikon
Mongolia - Wikipedia

6. Hva er noen av forskjellene mellom Norge og Mongolia som vises i filmen? Hvilke utfordringer ser vi oppstår i filmen når norsk og mongolsk kultur møtes? Hvorfor tror du det kan være vanskelig eller utfordrende iblant for mennesker fra forskjellige kulturer å forstå hverandre, både språklig og hvordan vi lever livene våre og ser på verden rundt oss?

7. Hvordan endte familien Sætereng opp med å skaffe seg kameler? Hvor kjøpte de kamelene fra? Hva slags dyr var det Torarin og søsteren Svalin egentlig ønsket seg? Hva heter de to kamelene?
8. Hvordan vil du beskrive søsknene Torarin og Svalin? På hvilke måter er de to forskjellige? På hvilke måter er de like? Hva slags forhold har de til hverandre? Virker det som om de er gode eller dårlige venner, og hvorfor?

9. Hvordan vil du beskrive foreldrene deres? Hva jobber foreldrene med? Hva slags forhold har barna til foreldrene sine? Hvordan er denne familien forskjellig fra din egen familie? Hva får Torarin og Svalin lov til av sine foreldre som du ikke får lov til av dine?

10. Familien Sætereng bor på et sted som heter Sørøya, i en liten bygd som heter Akkarfjord. Hvor ligger det i Norge? Hva slags type sted er det? Hvor mange er det som bor på Sørøya, og hva jobber folk flest med der oppe? Hvor mange bor det i Akkarfjord? Hvordan ser naturen i dette området ut? Hvordan er klimaet der? Les om Sørøya og Akkarfjord på nettsidene under og skriv en kort artikkel om disse stedene.

Sørøya - Store norske leksikon
Sørøya - Wikipedia
Akkarfjord - Wikipedia

11. Da Torarin og familien flyttet fra Hammerfest til Akkarfjord så betalte de bare én krone for det nye huset sitt? Hvordan tror du det går an at et hus koster så lite? Hvorfor tror du at noen steder så koster hus veldig mye, opptil flere millioner kroner, mens andre steder koster hus veldig lite, eller gis bort helt gratis?

12. Hva slags skole går Torarin og Svalin på? Hvordan tror du det er å gå på en skole med bare ti elever og to klasser? Hvor mange elever klasser er det på skolen din? Hvordan tror du skoledagen er annerledes på skolen Torarin og Svalin går og din skole?

13. Hva slags opplevelser får Torarin og familien i Mongolia? Hva overrasker dem med måten kamelene ble behandlet der? Hvorfor setter mongolene en pinne i nesa til kamelene sine? Hvorfor kastrerer de kamelene? Hva synes Torarin og familien hans om at de gjør disse tingene mot dyrene sine? Hvordan er det annerledes fra måten familien Sætereng behandler sine to kameler?
14. Hvordan vil du beskrive kameltemmeren Adiya? Hvordan utvikler forholdet mellom ham og Torarin seg gjennom filmen? Hvordan reagerer Adiya på å komme til Norge og jobbe med kamelene Bor og Bestla? Hvorfor synes han det er vanskeligere å temme Bor enn kamelene hjemme i Mongolia? På hvilke måter tror du mennesker i Mongolia har et annet forhold til dyr enn de fleste nordmenn har? Hvorfor tror du det er sånn?

15. Hvilke teknikker bruker Adiya for å temme Bor og lære ham til å bli ridd? Hvordan utvikler Bor seg etter at Adiya har jobbet med ham? Hvordan utvikler forholdet mellom Bor og Torarin seg når Bor blir lært opp til å bli ridd? Hvorfor temmer vi mennesker dyr i det hele tatt? Når tror du vi begynte å temme dyr, og hva er noen av formålene vi har brukt dyr til opp gjennom historien? Hva kaller vi dyr som er temmet?

Husdyr - Store norske leksikon

16. Hvis du kunne få hvilket dyr du ville i hele verden, hva slags dyr ville du hatt da? Hvordan skulle du skaffet deg dette dyret og tatt det med hjem til Norge? Hvordan ville du ha behandlet det nye dyret ditt, og lært det opp til å gjøre de tingene du ville at det skulle? Hvorfor tror du at det er lov til å holde noen type dyr som husdyr eller kjæledyr, mens de fleste dyr er ulovlige å ha som husdyr eller kjæledyr? Hvorfor er det viktig at vi respekterer dyr og deres naturlige hjem?


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , KRLE-faget
Tema:Filosofi og etikk, Nordisk, Oppvekst/familie, Samfunn og individ, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Kamel
Regi:Karl Emil Rikardsen
Roller:Torarin, Svalin, Bor, Bestla
Manus:Karl Emil Rikardsen
Genre:Familiefilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Knut Skoglund, Karl Emil Rikardsen
Produksjonsselskap:Relation04 Media i samarbeid med Pomor Film
Lengde:1 t. 15 min.
Distribusjon:Tour de Force
Produksjonsår:2019
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.