Timmy og monsterplaneten
Kort om filmen
Timmy og hans foreldre er på en reise gjennom verdensrommet. En dag blir romskipet deres ødelagt når de kjører gjennom et asteroidefelt, og unge Timmy blir skilt fra foreldrene sine. Redningskapselen han har blitt plassert i lander på en helt ukjent planet. Ved hjelp av Buck, en overlevelsesrobot, må han overleve alene på planeten helt til et redningsmannskap kommer. Heldigvis er Timmy nysgjerrig, og elsker eventyr, så i mellomtiden drar Timmy og Bulk på oppdagelsesferd på den merkelige planeten de har landet på. Her møter de blant annet Flash, en rar liten skapning som tar følge med dem på ferden. De oppdager planetens magiske dyre- og planteliv, søte og morsomme monstre og spennende nye steder. Men det dukker også opp farer ved å være på en helt uutforsket planet...
Trailer Notat til oppgavene
Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men noen oppgaver kan trenge videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt noen av temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter fra hele klassen på temaene som presenteres i filmen.
Oppgaver etter filmen
1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens sammendrag.
2. Hva slags animasjonsfilm er dette? Hvordan lager man en slik film? Når og hvordan begynte man først å lage animasjonsfilm med datamaskiner? Hvilke andre animasjonsfilmer har du sett som bruker denne typen animasjonsteknikk?
Dataanmiasjon - Store norske leksikon 3. Hva slags andre typer animasjonsfilm kjenner du til? Hvordan lages disse? Hvilke filmer har du sett som bruker andre animasjonsteknikker enn den som brukes i Timmy og monsterplaneten? Hvilke norske animasjonsfilmer har du sett?
Animasjonsfilm - Store norske leksikon

4. Filmen åpner ute i verdensrommet. Hva er egentlig verdensrommet eller universet, som vi også kaller det? Hvilke elementer kjenner du til som verdensrommet består av?
Universet - Norsk romsenter Verdensrommet - Naturfagssenteret Verdensrommet - Store norske leksikon 5. I begynnelsen av filmen ser vi en veldig rar vekkerklokke. Når alarmen går dukker det opp et hologram på toppen av klokken. Hva er et hologram, og hvordan lages det? Hvor kan man finne hologrammer i dagens verden? Hvilke andre maskiner og apparater i filmen bruker hologrammer på en eller annen måte?
Holografi - Wikipedia Holografi - Store norske leksikon 6. Hvilke andre maskiner bruker Timmy i løpet av filmen? Hva slags funksjoner har disse? Hvilke oppfinnelser tror du vil komme i framtiden, som kan gjøre hverdagen lettere for folk? Prøv å komme på tre oppfinnelser som ikke finnes i dag, men som vi kan få bruk for i framtiden, og lag en tegning av disse.

7. Beskriv filmens hovedkarakter Timmy. Hva synes du er hans mest og minst positive egenskaper? Hva er det som driver ham? Hva er han mest redd for? Hva gjør ham lykkelig og trist? Hvordan utvikler han seg i løpet av filmen? Hva er det han ønsker å oppnå? Hvordan har han vokst og hva har han lært ved filmens slutt?
8. Beskriv Timmys foreldre. Hva synes du er deres mest og minst positive egenskaper? Hvordan er forholdet mellom Timmy og foreldrene? Hva jobber foreldrene med?
9. Hva skjer når romskipet til Timmys familie flyr inn i et asteroidebelte tidlig i filmen? Hva er en asteroide og et asteroidebelte? Hvor finnes det slike i vårt solsystem?
Farene fra rommet - Norsk romsenter Asteroider - Store norske leksikon Hva er asteroider? - NRK 10. Hvorfor begynner redningskapselen til Timmy å brenne når han nærmer seg planeten han til slutt lander på? Hva er en atmosfære? Hvilke atmosfæriske forhold må til for at Timmy skal kunne puste normalt og overleve på denne planeten?
Atmosfæren vår - Norsk romsenter Atmosfæren - Store norske leksikon Om meteorer - Forskning.no

14. Hva slags maskin er Bulk? Hva hjelper han Timmy med? Hvordan vil du beskrive Bulk? Hva synes du er hans mest og minst positive egenskaper? Hva er den viktigste oppgaven hans? Hva er han mest redd for? Hvordan lærer og utvikler han seg i løpet av filmen? Hva er det han ønsker å oppnå? Hva har han lært ved filmens slutt? Hvordan kan en maskin ha alle disse menneskelige egenskapene?
15. Måten Bulk lærer seg nye ting på er ved såkalt kunstig intelligens, eller "artificial intelligence" på engelsk, ofte forkortet til AI. Hva er egentlig dette? Hvordan brukes kunstig intelligens i samfunnet vårt i dag? Hva tror du er noen av framtidens bruksområder for kunstig intelligens?
Kunstig intelligens - Store norske leksikon Kunstig intelligens - Forskning.no 16. Hva slags skapning er Flash? Hva slags dyr her på Jorden ligner han på? Hva synes du er hans mest og minst positive egenskaper? Hva er det som driver ham? Hva er han mest redd for? Hva gjør ham lykkelig og trist? Hva er det han ønsker å oppnå? Hvordan har han utviklet seg og hva har han lært ved filmens slutt?

17. Hva synes Timmy og Bulk om Flash når de først møtes? Hvorfor tror du de har så forskjellige syn på Flash i begynnelsen? Hvordan utvikler forholdet mellom de tre seg gjennom filmen?
18. Hva tror du kommer til å skje med Timmy, familien, Bulk og Flash videre? Skriv en kort historie om den dagen Bulk, Timmy og foreldrene reiser tilbake for å besøke Flash.
Praktiske oppgaver
1. Skap din egen fremmede planet. Du bestemmer selv hvordan den skal se ut og hva slags skapninger som skal leve på den. Lag en modell eller en plakat av planeten, med tegninger og informasjon om hva som finnes på planeten din.
2. Lag en modell eller en plakat av et solsystem, enten vårt eget eller et nytt system som kan bestå av planetene dere skaper i forrige oppgave.
3. Gå sammen i grupper og lag en kort animasjonsfilm. Bruk valgfri teknikk, enten det er tegninger, leire, legofigurer, dukker, et dataprogram, eller hva annet dere finner som kan brukes. Bruk et kamera til å ta bilder for hver lille bevegelse karakterene eller gjenstandene i filmen skal gjøre, og sett sammen bildene til en kort animasjonsfilm, eller lag en enkel tegnet animasjon på papirlapper, som vist i den ene lenken under. Dere kan jo for eksempel lage en animasjon av solsystemet deres, med planetene som går i bane rundt solen.
Her kan du se hvordan man kan lage en animasjonsfilm på NRK Super
Lær å lage en veldig enkel tegnet animasjon
her Les mer om hvordan man kan lage forskjellige animasjonsfilmer
her
