Filmweb
 
 

Just Charlie

FILMINFORMASJON

14 år gamle Charlie er skolens store fotballstjerne. Men Charlie bærer på en stor hemmelighet. Hun er egentlig en jente, innestengt i en guttekropp. Charlie står ovenfor et stort dilemma: Skal hun leve opp til sin fars forventninger, eller skal hun få leve som seg selv, fullt ut?

BARE CHARLIE er en sterk film om å finne seg selv. Den tar opp viktige temaer som intoleranse, kjønnsidentitet og tilhørighet. (Denne filmomtalen er produsert av distributøren, men er noe omformulert.)

Se filmtraileren her
Filmens offisielle Facebook-side
 

EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER

Klassetrinn: 6.-10. klasse og videregående
«Just Charlie» har fått nedre aldersgrense 9 år. Filmen varer i 1 time og 39 minutter. All tale er på engelsk, norske undertekster.
Det faglige arbeidet før og etter visningen av «Just Charlie» vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

Norsk
Kompetansemål etter 10. årstrinn og videregående innen hovedtemaene ’muntlig kommunikasjon’ og ’språk, litteratur og kultur’.

Samfunnsfag
Kompetansemål etter 10. årstrinn innen hovedtemaene Samfunnskunnskap og etter videregående innen hovedtemaene ’utforskeren’ og ’individ, samfunn og kultur’.

Naturfag
Kompetansemål etter 10. årstrinn og videregående innen eksempelvis hovedtemaene ’forskerspiren’ og ’kropp/ernæring og helse’.

Kristendom, religion, livssyn og etikk/religion og etikk
Kompetansemål etter 10. årstrinn innen hovedtemaet ’filosofi og etikk’ og etter VG3 innen hovedtemaet ’filosofi, etikk og livssynshumanisme’.

Les mer på udir.no/Lareplaner
 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.

A: KARAKTERENE
1) Beskriv Charlie. Hvilke sider ved Charlies personlighet tror du var viktigst for at hun kunne stå frem på skolen med sin kjønnsidentitet?

2) Charlie blir tatt på fersken når hun har sminka seg og kledd seg i jenteklær. Hvor lang tid tror du det kunne ha tatt for henne å stå frem om ikke hemmeligheten hadde blitt avslørt av en annen?

3) Charlie er omgitt av mange mennesker: Faren Paul, moren Sue, søsteren Eve, treneren Mick, kameraten Tommy, samt Gareth (søsterens kjæreste), Bethan (søsterens venninne) med flere. På hvilke forskjellige måter reagerer disse på at Charlie står frem som transperson?

4) Alle i Charlies nærmeste omgangskrets blir til slutt fortrolige med at Charlie er en transperson. Hva er det som avgjør at noen av dem trenger kort tid på dette, og hva er det som avgjør at noen trenger lengre tid?

5) Paul, Charlies far, har store problemer med at Charlie står frem som en transperson. Til å begynne med avviser han Charlie. Hva er det som får Paul til å avvise sin sønn, og hva er det som til slutt får han til å akseptere situasjonen?

6) Hva får vi vite om Pauls egen oppvekst i filmen? Hvordan påvirker dette hans måte å være pappa på, tror du?

7) Sue, Charlies mor, ber Paul om å flytte hjemmefra. Hvordan begrunner hun dette? Synes du begrunnelsen var god? Snakk sammen i par.

8) Beskriv forholdet mellom Charlie og søsteren Eve. På hvilke ulike måter kan man se at de er glade i hverandre?

9) Beskriv Tommy. Hva er hans sterke og svake sider?

10) Snakk sammen i grupper. Hvordan tror dere denne historien hadde vært om treneren Mick ikke hadde brydd seg om Charlie?

11) Eve krangler med sin beste venninne, Bethan. Bethan sier hun har rett til å være kritisk til at Charlie kommer på skolen i jenteklær, og at Charlie skal omtales som ”hun” i stedet for ”han”. Snakk sammen i grupper. Kan man på noen måte forsvare tankegangen hennes?

B: SKRIVEOPPGAVER
1) Inspirert av filmen, skriv et dikt som kan passe til ett av følgende tittelforslag. Illustrer gjerne med en tegning eller et maleri.

- Min mors sminke
- Stjålet kjole
- Jeg fikk ikke gjort leksa fordi …
- Scoring
- Fyrverkeri og flørting
- Gutt eller jente
- Brudepike
- Jeg ser på meg selv, men ser ikke meg!

2) Under kan du lese en oversikt over utvalgte scener fra filmen. Velg en av disse og skriv en tekst som skildrer akkurat denne hendelsen. Prøve å tenke deg til hva som foregår inne i hodet til Charlie. Teksten din trenger ikke å ha mye handling, men konsentrer deg om å skildre øyeblikket. (Bruk gjerne tankereferat så vel som handlingsreferat.)

- Når Charlie sminker seg og tar på seg søsterens klær, i skjul i skogen.
- Når Charlie krangler med foreldrene (etter konferansetimen på skolen). Han roper: «Dere snakker bare om fotball! (…) Jeg hater skolen, jeg hater livet, alt er bare dritt!»
- Når Charlie første gang drar på skolen ikledd jenteklær.
- Når Tommy går forbi Charlie og kaller han «freak!».
- Når Charlies far forlater kjøkkenet da Charlie kommer hjem med jenteklær på.
- Når de tre guttene gir Charlie juling.

C: SEKSUALITET/KJØNNSIDENTITET
1) I filmen ser vi at hjemmesiden mermaidsuk.org.uk (Mermaids) brukes for å finne informasjon om transpersoner. Gå inn på denne siden og les selv. Søk på internett og finn norske sider som omhandler temaet.

2) Hva kreves av et ungdomsmiljø for at en person med alternativ kjønnsidentitet skal kunne våge å være seg selv? Hvordan er forholdene på din skole, er det lett å være alternativ?

3) På hvilke måter vil et lokalsamfunn kunne bli preget av at noen står frem som transperson? Vil et samfunn ta skade av det på noe vis? Snakk sammen i klassen.

4) Charlie og Tommy pleier å møtes i en aktivitetspark. Tommy er veldig opptatt av å få jenters oppmerksomhet. Hva er det oppmerksomhet fra andre gjør med oss? Er det ekstra viktig for mennesker i puberteten å få oppmerksomhet fra andre?

5) Snakk sammen i grupper. Hvor viktig er klær for menneskers identitet?

6) Når Charlie skal beskrive hvordan det er å være jente i en guttekropp, sier han ting som ”Jeg sitter fast. Alt føles feil. Jeg ser på meg selv, men ser ikke meg! (…) Andre snakker til meg, men de snakker til en fremmed.” Er dette en følelse man kan ha i puberteten (eller i andre faser av livet), uansett om man er transperson eller ikke? Diskuter.

7) Charlie og moren hans oppsøker en spesialist. De forteller han at Charlies far takler situasjonen svært dårlig. Spesialisten forklarer dette med at faren ”føler at han er blitt løyet til”. Hva synes du om denne forklaringen? 

8) Hvem er det man kan snakke med på din skole/i ditt nærmiljø, hvis man føler seg forvirret i forhold til egen seksualitet og/eller identitet?
D: DIVERSE
1) I filmen ser vi ulike holdninger til at Charlie skal spille på et jentefotballag. Snakk sammen i grupper. Hvordan ville dere ha forholdt dere til en gutt på et jentelag, eller motsatt?

2) Treneren Mick må minne Charlie om at det finnes viktigere ting enn fotball. Hva er det med fotball som gjør så mange mennesker veldig engasjerte? 

3) Vi ser Eve (Charlies søster) veldig ofte med mobiltelefonen sin. Snakk sammen om når dere synes hun bruker telefonen sin fornuftig, og når dere mener hun heller kunne ha lagt den bort. Er du selv flink til å bruke mobiltelefonen din fornuftig?

4) Når Charlie og moren er hos en spesialist, snakker de om mulighetene for at Charlie skal få hormonbehandling (puberty blockers). Hva kan dette innebære? Bruk internett og finn stoff.

5) I aller siste del av filmen ser vi Charlies far sitte finkledd og alvorspreget på en kirkegårdsbenk. Hva er det filmskaperne her vil ha oss til å tro – og hvorfor?

E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.

3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.

4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?

5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)

6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hva synes du om skuespillerne? Begrunn synspunktene dine.

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!

Per Olav Heimstad

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner, to hunder og mange filmteoribøker.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , Naturfag , KRLE-faget
Tema:Familie og søsken, filosofi og etikk, framtidshåp og drømmer, identitet og kjønn, likestilling/kjønnsroller, mobbing/vennskap, oppvekst, seksualitet, tenår, fotball
 

Fakta

Distribusjon:Uavhengig distribusjon
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.