Filmweb
 
 

I morgen danser vi

Kort om filmen

Merab er en dedikert og talentfull ung danser. Han danser georgisk nasjonaldans med sin partner Mary, og drømmer om en plass i nasjonalkompaniet. En dag snus tilværelsen hans opp ned. Det er den dagen karismatiske Irakli dukker opp og blir Merabs fremste rival, og hans største fascinasjon. Skal han følge hjertet og bryte med det konservative dansemiljøet, og dermed risikere å miste alt han har kjempet for? I morgen danser er regissert av svensk-georgiske Levan Akin. Filmen er hans kjærlighetsbrev til Georgia – en film om å satse og tørre å være fri.

Wikipedia
Trailer

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter fra hele klassen på temaene som presenteres i filmen.

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.

2. Filmen åpner med arkivbilder som viser georgiansk dans i et historisk perspektiv, før den klipper rett inn i et dansestudio i dagens Georgia. Hvorfor tror du at filmskaperne ønsker å forankre filmen i georgiansk historie på denne måten?
3. Georgiansk dans har, som vi forstår av filmen, en lang og viktig historie og en sentral plass i georgiansk kultur. Hva er opprinnelsen til denne dansetradisjonen? Hvilke forskjellige type danser finnes det i georgiansk dans, og hvilke av disse er nevnt i filmen? Hvorfor tror du at denne dansetradisjonen er så viktig i Georgia? Hvilke norske dansetradisjoner har vi, og hva slags posisjon vil du si at disse har i samfunnet og kulturen vår?
Georgian dance - Wikipedia

4. Georgia er et land med en lang og til tider konfliktfylt historie. Gi et kort overblikk av landet og dets historie, geografi, samfunn, kultur, religion, med mer. Hva er noen av de mest unike aspektene ved dette landet?

Georgia – Store norske leksikon
Georgia – BBC
5. Hva slags bakgrunn har filmens regissør Levan Akin? Hvilken hendelse var det som fikk ham til å ville lage denne filmen, og hvorfor måtte det bli en fiksjonsfilm? Hva håper han å oppnå med filmen?

Intervju med regissøren – Aftonbladet
Intervju med regissøren – Nordisk film og TV fond

6. Hvordan er det georgianske samfunnets holdning til homofili? Hva forteller Levan Akin om dette? Hva var noen av utfordringene de hadde med å lage filmen? Hvorfor tror du det kan være så viktig at en film som dette lages, spesielt i et land som Georgia?

Intervju med regissøren – Variety
Intervju med regissøren – SVT
Intervju med regissøren – YouTube

7. LHBT-personer opplever store vanskeligheter med å leve ut sine liv som de ønsker i mange land rundt i verden, deriblant Russland og flere av de tidligere sovjetiske statene. Flere opplever å bli regelrett forfulgt og utsatt for vold på grunn av den de er. Hvorfor tror du at det er så stor forskjell på utviklingen av holdningen til LHBT-personer i forskjellige land og samfunn rundt om i verden? Hva tror du er de viktigste årsakene som holder denne utviklingen tilbake? Hva er de viktigste verktøyene vi har for å fremskynde utviklingen og bedre forholdene for LHBT-personer verden rundt? Hva slags holdning føler du at folk flest i Norge har til LHBT-personer? Hvilke utfordringer tror du fortsatt eksisterer i samfunnet vårt på dette området?

LHBT – Amnesty International
LHBT og levekår – Bufdir

8. Skuespilleren som spille hovedrollen Merab, Levan Gelbakhiani, er egentlig danser, men ble oppdaget av regissøren til det som er hans første filmrolle. Hvordan fikk han denne rollen, og hva slags prosess gikk han og regissøren gjennom i forberedelse til filmen?

Intervju med regissøren – Rough Cut
9. Beskriv filmens viktigste karakterer Merab, Irakli og Mary. På hvilke måter er de like og forskjellige? Hva er deres beste og minst gode egenskaper? Hva er det som driver dem? Hva er de mest redd for? Hva gjør dem lykkelige og triste? Hvordan utvikler de seg gjennom filmen? Hvordan har de vokst og hva har de lært ved filmens slutt? Hva er grunnen til de forskjellige valgene de tre karakterene tar i slutten av filmen?

10. Beskriv forholdet mellom Merab og Irakli gjennom filmen. Hvordan begynner det og hvordan er forholdet ved filmens slutt? På hvilken måte får filmen fram den voksende tiltrekningen de to karakterene har til hverandre?

11. Beskriv forholdet mellom Merab og Mary gjennom filmen. Hvordan begynner det og hvordan er forholdet ved filmens slutt?

12. Hvilke nøkkelscener viser best utviklingen i forholdene du har beskrevet over, og hvordan?

13. Hvilken betydning har historien vi får høre om en ung mann som heter Zaza i filmen? Hva får vi vite skjedde med ham? Hvorfor tror du at denne historien er tatt med, hvordan tilfører den filmens hovedhistorie en ny dimensjon? Hvilke paralleller ser du mellom Zazas historie og det som skjer med Merab?

14. I filmens åpningsscene sier Merabs danselærer at han er for myk i dansestilen sin, at han må være mer rigid og maskulin, som et monument eller en spiker. Han sier også at Merabs blikk er for lekent, at blikket hans bør være vendt ned, for å kommunisere renhet og uskyld – "det er ingen sex i georgiansk dans". Senere i filmen forklarer han hvordan georgiansk dans har blitt mer maskulin i nyere tid, at den var mykere tidligere, men at det nå ikke er rom for svakhet i dansen. Hva mener han med dette? Hvorfor tror du dette med hardhet og maskulinitet, men også uskyld, er så viktig for danselæreren? På hvilken måte er det også et paradoks? Hvordan vil du beskrive dansingen som framføres i filmen?
15. Hva er viktigheten av tradisjoner og konvensjoner? På hvilke måter kan disse tingene være positive i et samfunn og dets kultur? På hvilke måter kan de være negative? Hvilke eksempler ser du på dette i filmen? Hva mener sjefen for dansekompaniet når han sier at georgiansk dans ikke bare handler om tradisjon og å oppnå perfeksjon, at det er deres nasjons ånd?

16. Hvordan vil du beskrive Merabs familie og hans forhold til dem? Hvordan er familieforholdene som vises i filmen annerledes enn det mange er vant med i Norge? Hvorfor tror du det er såpass store forskjeller på hvordan man ofte bor med og omgås familie i Georgia og her? Hva er de positive og negative sidene ved disse forskjellene?

17. Hvordan illustrerer filmen noen av forskjellene i hvordan yngre og eldre generasjoner tenker blant annet rundt økonomi, miljø og hvordan man blir sett på av andre i scenen der Merab tar med seg restemat hjem fra restaurant han jobber på? Hva er bestemorens reaksjon til dette?

18. Hva slags forhold har filmens karakterer, spesielt Mary, til vestlig kultur? Hvordan vises dette i filmen, og i hvilke scener? Hvorfor tror du at de nesten idoliserer vestlig kultur på denne måten?
19. Hvordan brukes musikk i filmen, blant annet til å beskrive nettopp forskjellen på georgiansk og vestlig kultur, og karakterenes forhold til disse? Hva annet uttrykkes i filmen gjennom bruken av musikk? Hvilke scener bruker musikk for å fortelle historien og utdype karakterene, og på hvilken måte?

20. Hva slags bilde av Georgia synes du filmen gir? Hva oppfatter du som de positive og negative sidene av det georgianske samfunnet, som det portretteres i filmen? Hva føler du er de største forskjellene mellom Georgia og Norge, ut ifra det du nå vet?

21. Hvordan tolker du filmens siste scene, der Merab begynner å danse den georgianske dansen slik han ønsker, med et mer feminint uttrykk? Hvordan kan dette lille opprøret ses som et symbol på et større samfunnsopprør som er eller bør være på trappene i Georgia?

22. Hvordan tolker du filmens aller siste bilde, når Merab går ut fra dansestudioet og lukker døren bak seg, for så å bli etterfulgt av filmens tittel "And then we danced"? Hvilken betydning får filmens tittel i denne sammenhengen?

Relaterte filmer med filmstudieark

Girl
Fucking Åmål
Ikke kall meg sønn
Tomboy
Hjartasteinn


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Historie , Samfunnsfag , Mediefag , KRLE-faget
Tema:Dans, familie og søsken, filosofi og etikk, framtidshåp og drømmer, geografi, historie, identitet og kjønn, ideologi, individ/gruppe, kjønn og kjønnsroller, likestilling/kjønnsroller, media, mobbing/vennskap, oppvekst/familie, religion, samfunn og individ, seksualitet, språk, vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:And Then We Danced
Regi:Levan Akin
Roller: Levan Gelbakhiani, Bachi Valishvili, Ana Javakishvili
Manus:Levan Akin
Genre:Drama
Nasjonalitet:Sverige / Frankrike / Georgia
Språk:georgisk
Produsent:Ketie Danelia, Mathilde Dedye
Musikk:Zviad Mgebry
Lengde:1 t. 53 min.
Distribusjon:Arthaus
Produksjonsår:2019
Aldersgrense:12 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.