Filmweb
 
 

Operasjon Mumie

FILMINFORMASJON

Når det kommer en mumieutstilling til Elvestad, skjer en rekke uforklarlige ulykker blant de ansatte ved museet. Det ryktes at museet er rammet av farao Tutankhamons forbannelse. Er virkelig den gamle myten årsaken til de mystiske ulykkene, eller finnes det en annen forklaring? Barnedetektivene Tiril og Oliver, og sporhunden Åtto, er på saken.

Se filmtraileren her

Filmen er bygget på forfatter Jørn Lier Horst sine populære barnebøker om Detektivbyrå nr. 2. Disse er illustrert av Hans Jørgen Sandnes.

I 2018 kom den første filmen om detektivbyrået, Operasjon Mørkemann. Les mer om denne her: https://www.filmweb.no//film/article1340950.ece?
 

EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER

Medietilsynet har gitt Operasjon Mumie aldersgrense 6 år. Deres begrunnelse er at filmen inneholder ”enkelte mørke og utrygge scener som antas å kunne virke urovekkende på de yngste.”
Filmens lengde er 1 time og 17 minutter. All tale er norsk.

Det faglige arbeidet før og etter visningen av Operasjon Mumie vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

Norsk
Kompetansemål etter 2., 4. Og 7. årstrinn innen hovedtemaene ’muntlig kommunikasjon’ og ’språk, litteratur og kultur’.

Samfunnsfag
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaene ’utforskeren’ og ’historie’.

Kristendom, religion, livssyn og etikk
Kompetansemål etter 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaet ’filosofi og etikk’.

Naturfag
Kompetansemål etter 2., 4. og 7. årstrinn innen hovedtemaene ’forskerspiren’ og ’teknologi og design’.

Les mer på udir.no/Lareplaner
 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.
A: KARAKTERENE

1) Beskriv Tiril. Hvilke egenskaper har hun som gjør henne til en god detektiv? Snakk sammen i klassen.

2) Beskriv Oliver. Hvilke egenskaper har han som gjør han til en god detektiv? Snakk sammen i klassen.

3) På hvilke ulike måter er Tiril og Oliver like og ulike?

4) Tiril og Oliver begynner å krangle fordi Oliver ikke går med på at dekoratør Harald Bakke kan mistenkes for å stå bak ulykkene på museet. Hvorfor synes Oliver så godt om Harald  Bakke?

5) I filmen mistenker Tiril og Oliver flere av de ansatte ved museet, for eksempel museumsdirektør Siri Meyer, vakten, elektrikeren eller dekoratøren. Hvem trodde DU det var som sto bak ”forbannelsene”? Snakk sammen i grupper, og begrunn svaret ditt. 
 

C: DETEKTIVOPPGAVER

1) Tiril og Oliver har et veldig godt utstyrt detektivkontor. Hva er de viktigste tingene en detektiv kan få bruk for? Snakk sammen i grupper.

2) Del klassen inn i grupper.  Hver gruppe lager en oversikt over medlemmenes tommelfingeravtrykk (ved hjelp av blekk eller lignende). Hver gruppe skal så velge én person som etterlater seg et fingeravtrykk på et eget ark. Så utfordrer de ulike gruppene hverandre til å finne ut hvem fingeravtrykket tilhører, ved å studere alles avtrykk og se hvilket som matcher perfekt.

3) Tiril beregner lengden på fiskesnøret og avstander i museumsrommet ut fra Olivers høyde. Snakk sammen om hvordan man kan måle lengde/avstand selv om man ikke har en linjal, målebånd eller lignende tilgjengelig.

4) Klarer dere å lage usynlig skrift ved hjelp av sitronsaft? (Vær forsiktig så dere ikke brenner dere om dere for eksempel bruker et strykejern for å gjøre skrifta synlig!)

5) Hva husker dere fra filmen? Hvordan avslørte Tiril og Oliver at følgende ”forbannelser” ikke var ekte?

- At han som skulle henge opp plakat på museet falt ned fra stigen.

- At museumsdirektøren fikk malingsspannet i hodet.

- At vepsebolet kom seg inn i museet.

- At søppelkontaineren tok fyr.

6) Hvordan virker et forstørrelsesglass? Når kan en detektiv få bruk for et forstørrelsesglass?

7) Etter at rulleteksten har startet dukker Tiril og Oliver på nytt opp på skjermen og stiller publikum noen spørsmål. Hvem i klassen klarer å svare? Her er spørsmålene deres:

- Hva bruker politiet for å stoppe tyven?

- Hva er dødsmaska laget av?

- Hva slags slange kom seg inn på museet?

- Hva var fargen på fluktbilen?

- Hvor høy er Oliver?

- Hva heter billeamuletten som skal beskytte mumien mot onde og mørke krefter?

- Hva var koden på lappen?
 

D: EGYPTOLOGI

Det gamle Egypt (faraoenes tid) har lenge fascinert mennesker over hele verden. Det er mye spennende vi kan lære om de menneskene som bodde langs Nilen i Egypt i riktig gamle dager.

1) Hva kan dere i klassen om Egypt? Snakk sammen, lag en stikkordsliste.

2) Finn Egypt på et verdenskart. Tutankhamons grav ble funnet i ”Kongenes dal”. Hvor er dette? Hvor befinner Tutankhamons dødsmaske seg i virkeligheten i dag?

3) Bruk internett og finn stoff om Tutankhamon. Hva slags liv tror dere han levde? Hvorfor er han blitt en av de mest kjente faraoene?

4) De gamle egypterne trodde på mange ulike guder. Du kan se statuer av flere av disse gudene i Operasjon Mumie, for eksempel Horus, Anubis og Osiris. Bruk internett og se på tegninger/bilder av disse gudene; finn stoff om hva disse gudene representerte.

5) Historien om at en forbannelse rammet Howard Carter og Lord Carnarvon sin utgraving av Tutankhamons gravkammer, stammer fra virkeligheten. Finn mer stoff om dette på internett. Tror du at det var snakk om en virkelig forbannelse? Snakk sammen i klassen/grupper.

6) Hva er hieroglyfer?

7) I filmen hører vi dekoratør Harald Bakke fortelle detaljert om hvordan og hvorfor egypterne mumifiserte sine døde. Hvor mye av dette husker dere i klassen? Snakk sammen om hva dere husker om mumifisering.
 

E: ORD/UTTRYKK/SPRÅK

(I et eventuelt forberedelsesarbeid i forkant av visningen kan læreren vurdere å gjennomgå noen av ordene i denne oppgaveseksjonen.)

1) Hva betyr disse ordene? Arkeologi, forbannelse, farao, gravkammer, mumifisering.

2) Karakterene i denne filmen snakker flere ulike dialekter. Kjente du igjen noen av disse? Snakk sammen om hvilke deler av Norge dere tror disse karakterene kommer fra.

3) På museet ser Oliver på en informasjonsvideo om Tutankhamons liv. Han får blant annet høre dette: ”Til tross for at faraoen ble sett på som guddommelig, hadde nok barnekongen neppe noen reell makt. Egypts virkelige herskere var generalene, og maktmenneskene som styrte landet på Tutankhamons vegne.” Denne setningen inneholder flere vanskelige ord. Snakk sammen i klassen om hva denne informasjonen betyr.

4) Harald Bakke blir irritert over at de to andre skurkene ringer han på mobiltelefonen. Han sier at de ikke skal etterlate seg ”digitale spor”. Hva betyr ”digitale spor”?

5) Når Tiril og Oliver etterforsker snakker de om ”logiske sammenhenger”. Hva betyr dette?

6) Hva vil det si når Åtto ”får teften av” noe?
 

F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.

3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.

4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?

5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)

6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hva synes du om skuespillerne? Begrunn synspunktene dine.

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!

Per Olav Heimstad

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner, to hunder og mange filmteoribøker.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , KRLE-faget , Naturfag
Tema:Eventyr/fantasy/mytologi, filosofi og etikk, historie. Kunst, litteratur på film, språk og uttrykksmåter, venner
 

Fakta

Originaltittel:Operasjon Mumie
Regi:Grethe Bøe
Roller:Anniken von der Lippe, Rolf Kristian Larsen, Pål Sverre Hagen, Emma Pedersen Kilane, Thomas Farestveit
Manus:Grethe Bøe, Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes
Genre:Familiefilm / Barnefilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:John M. Jacobsen, Ellen Alveberg og Petter J. Borgli
Produksjonsselskap:Filmkameratene
Lengde:1 t. 17 min.
Distribusjon:SF Norge
Produksjonsår:2019
Aldersgrense:6 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.