FILMINFORMASJON
I denne tyske familiefilmen møter vi elleveåringen Ben. Han og familien hans må flytte fra en by til en annen. Han må forlate skolen hvor han er populær, og fotballaget der han er toppskårer. Nå er han plutselig en outsider og blir satt på benken på det nye laget.
Det er ikke bare Ben som er ny. Tariq (12) fra Syria er også fersk på laget, men han blir populær med en gang og tar Bens plass på banen. De to konkurrentene har kanskje mer til felles enn de først tror? Konkurranse og sjalusi utvikler seg til et varmt vennskap. (Denne filmomtalen er utarbeidet av filmens distributør, men er noe bearbeidet av undertegnede.)
- Se filmtraileren her (med tysk originaltale)
EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER
Klassetrinn 4.-8. trinn. Too Far Away har fått aldersgrense 9 år. Den er 1 time og 28 minutter lang.
Det faglige arbeidet før og etter visningen av filmen vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:
NORSK: Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene ’muntlig kommunikasjon’ og ’språk, litteratur og kultur’.
SAMFUNNSFAG: Kompetansemål etter 10. årstrinn innen hovedtemaene ’utforskeren’ og ’geografi’.
KRLE: Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaet ’filosofi og etikk’.
OPPGAVESAMLING
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.
Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.
Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.
Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.
A: KARAKTERENE1) Beskriv Ben. Hva tror du han likte minst og mest med å flytte til et nytt sted?
2) Hva synes du om stemninga i Ben sin nye klasse? Hva synes du om måten elevene snakker til hverandre på i klasserommet?
3) Når Ben begynner i den nye klassen, blir han bare kort introdusert foran de andre elevene, og så må han gå og sette seg på en ledig plass. Hvordan ville du ha syntes det var å bli presentert for en helt ny klasse på denne måten? Burde læreren ha gjort noe annerledes, synes du? Snakk sammen i klassen om hvordan en ny elev best mulig skal bli tatt imot.
4) Når Tariq begynner i klassen så foreslår en jente at han må introdusere seg for de andre. Men han vil ikke. Hvorfor vil han ikke fortelle om seg selv, tror du?
5) Til å begynne med finner ikke Ben og Tariq tonen, men etter hvert bygger de et vennskap sammen. Gi eksempler på ting de gjør, sier og opplever som bidrar til at de blir stadig bedre venner.
6) Tenk deg at Tariq begynte i klassen din. Tror du han kunne ha blitt en god venn for deg? Hva kunne du ha tenkt deg å finne på sammen med han?
7) Når Ben og Tariq leker med Lego sammen, så klikker det plutselig for Tariq, og han slår i stykker legohusene de har bygd. Hva tror du er årsaken til at han plutselig gjør dette?
8) Hva synes du om Bens mor og far? Gi eksempler på når du synes de gjør en god jobb som foreldre, og når du synes de burde ha gjort en bedre jobb. Snakk sammen i grupper.
9) Hvorfor blir Ben så lei seg når de finner ut hvor Tariqs bror, Kheder, befinner seg?
10) Alle mennesker har både positive og negative sider. Hva synes du er de sterkeste og svakeste sidene ved personene på lista under? Skriv stikkord. Etterpå sammenligner du stikkordene dine med hva andre i klassen har skrevet.
- Isa, Bens søster
- Treneren på SC Düren (Bens nye lag)
- Elton, gutten på bakerste rad i Bens klasserom
- Emily, jenta bak Ben i klasserommet
- Barbara Loer, mattelæreren
B: KRIGEN I SYRIA1) Bruk internett og finn Syria på et kart. Hvor ligger Syria i forhold til Norge og Europa?
2) Tariq måtte flykte fra hjemlandet sitt, Syria, på grunn av krig. Krigen i Syria har vart i mange år. Hva kan dere i klassen om denne krigen? Snakk sammen om det dere vet. Etterpå bruker dere internett for å finne ut mer.
3) Når klassens lærer, Barbara, introduserer Tariq for klassen, så sier hun at ”Tariq kommer fra Aleppo i Syria … Jeg tror dere alle forstår hva det betyr.” Hva mener hun med dette? Hva er det alle bør forstå?
4) Krigen i Syria er en borgerkrig. Hva er en borgerkrig?
5) Når brannalarmen på skolen går, blir Tariq veldig redd og gjemmer seg. Hvorfor tror du han reagerer på denne måten?
6) Når Bens familie er på syrisk restaurant, viser Isa bilder (på mobilen sin) av en bombet by. Bruk internett og finn fotoeksempler på hvordan syriske byer ser ut etter flere år i krig, sammenlignet med bilder fra da det var fred i landet.
7) Når Tariq første gang skal besøke Ben, forsøker Bens foreldre så godt de kan å lage en stemning i stua som de tror vil minne Tariq om Syria. Hva er det de har gjort for å få til dette?
8) Tariqs familie måtte flykte fra Syria. Etter å ha forlatt hjemmet sitt måtte de bo i en flyktningeleir i Tyrkia. Hva er en flyktningeleir? Bruk internett og finn bilder og filmopptak fra slike leire.
C: SKRIVEOPPGAVER1) Inspirert av filmen, skriv et dikt eller lag en tegning/et maleri som passer til ett av følgende tittelforslag.
- Den nye klassen
- Store gravemaskiner
- Den forlatte byen
- Venter på toget
- Fotballkampen med det nye laget
- Pinnsvinet og eplet
- Festen i det forlatte huset
2) Under kan du lese en oversikt over utvalgte scener fra filmen. Velg en av disse og skriv en tekst som beskriver akkurat denne hendelsen. Prøv å tenke deg til hva som foregår inne i hodet til den personen du skriver om. Teksten din trenger ikke å ha mye handling, men konsentrer deg om å skildre øyeblikket. (Bruk gjerne tankereferat så vel som handlingsreferat.)
- Når Ben skal spille på det nye laget, og han ikke gjør en god nok jobb.
- Når Tariq kommer i krangel med bortelaget, og han stikker av fra kampen.
- Når Ben og Tariq sitter sammen ved leirbålet og griller Marshmallows.
- Når Ben, Tariq og Isa blir tatt på fersken av sikkerhetsvaktene i den forlatte byen.
- Når Ben og Tariq tar farvel på jernbanestasjonen.
D: DIVERSE1) I filmen ser vi Ben både spille fotball, sykle og danse. Hva er din favorittaktivitet? Lag en tegning av deg selv som driver med den idretten/aktiviteten du er mest glad i.
2) Emily har et foredrag i klassen om ”six degrees of separation”-teorien. Hva går denne teorien ut på? (Bruk internett.) Tror du den stemmer? Snakk sammen i klassen.
3) Skjønte du hvorfor Ben og hans familie måtte flytte fra hjembyen sin? Hva skulle området hvor byen lå brukes til? Snakk sammen om hva dere fikk med dere, og diskuter hva som kunne ha vært myndighetenes alternativ til det å ødelegge en hel by.
4) I slutten av filmen ser vi Ben og Tariq ”blande blod” ved å stikke seg på hver sin finger. Dette gjør de for å bli ”blodsbrødre”. Hvor kommer denne tradisjonen fra? Bruk internett.
5) De finner ut at Tariqs bror, Kheder, befinner seg i Utrecht, Holland. Bruk et kart og finn ut hvor dette er i forhold til Tyskland.
6) Hvordan ser det arabiske instrumentet oud ut? Bruk internett og finn ut. Klarer dere å finne melodier (for eksempel på Youtube) hvor dette instrumentet brukes?
7) Hvordan tror du det ville ha vært å miste kontakten med en bror eller et annet familiemedlem i et forsøk på å rømme? Dette skjer med mange familier på flukt fra krig, de mister hverandre. Hva kan mennesker som bor i land med fred gjøre for å hjelpe familier som er på flukt fra krig?
8) Kjenner du til om det er noen mennesker i ditt nærmiljø som har flyktet fra krig? Snakk sammen i klassen om dette. Hva kan man gjør i ditt lokalsamfunn for å hjelpe mennesker som er blitt tvunget til å flykte fra hjemlandet sitt, til et fremmed land?
9) Etter at Ben og Isa har festet ulovlig i den forlatte byen, blir de hentet av foreldrene, som har vært i bryllup. Foreldrene sier at søsknenes straff vil være å få husarrest, og de får inndratt lommepengene sine, og de får ikke noe nettverk før til jul. Synes du dette er en rettferdig straff for det de gjorde? Diskuter i klassen.
E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.
2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.
3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
4) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)
6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hva synes du om skuespillerne? Begrunn synspunktene dine.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner, to hunder og mange filmteoribøker.