Filmweb
 
 

Fight Girl

Kort om filmen

Bodil (12) flytter og er ny på skolen. Hun er en beskyttende søster og passer ekstra godt på broren som har diabetes, og som ofte blir ertet. Hun er ikke redd for å si ifra og lar seg ikke pelle på nesen. Bodil møter Joy, en jente med skikkelig kul attitude. Joy introduserer henne for kickboksing. Bodil er et naturtalent og gjennom kickboksingen får hun utløp for sitt temperament og sine følelser. I bokseringer kan det være en styrke å ha et stort temperament, men klarer hun å styre seg utenfor ringen?


Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid.

Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter fra hele klassen på temaene som presenteres i filmen.

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.

2. Hvilken relevans har tittelen for historien som fortelles i filmen? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen?

3. Hva betyr navnet Bodil? Hvorfor mener filmens hovedkarakter at hun fikk det navnet?

4. Hvordan introduseres Bodil i filmens første scene? Hvorfor tror du at filmskaperne åpner filmen med en scene som dette, og at hovedkarakteren ser rett mot oss i publikum, og snakker til oss gjennom tankene sine?

5. Filmen bruker tidvis en fortellerstemme, eller en såkalt voice-over. Hvorfor tror du at filmskaperne har brukt dette grepet? Hvilke muligheter gir det til å fortelle ting om Bodil som ikke så lett kan vises? Hvorfor tror du at de fleste filmer allikevel ikke bruker en slik fortellerstemme, selv om det kan la oss få innsikt i karakterers tanker? Hvordan synes du bruken av fortellerstemme fungerer i denne filmen?

6. Hvordan er forholdet mellom foreldrene til Bodil? Hva krangler de om? Hva er Bodils syn på foreldrene og skilsmissen deres? Hvordan virker det som om Bodil takler den nye familiesituasjonen? Hvilke scener viser dette?

7. Hva slags sted flytter Bodil til med moren og broren? Hvordan er det nye nabolaget og leiligheten til moren annerledes enn huset og området de flytter fra?

8. Beskriv Bodil. Hva kjennetegner henne best som person? Hva er hennes gode og mindre gode egenskaper? Hvordan forsøker hun å jobbe med sine dårlige sider? Hva gjør hun lykkelig, glad, lei seg, usikker, redd, sint? Hva er målene hennes i filmen og hvordan forsøker hun å oppnå disse? Hvordan utvikler hun seg som person i løpet av filmen? Hvilke nøkkelscener viser best hvem hun er og hvordan hun utvikler seg gjennom filmen? Hvordan vises dette?

9. Beskriv forholdet mellom Bodil og broren Dani. På hvilke måter er de to like? På hvilke måter er de forskjellige? Hva er likt og ulikt i forholdet deres til foreldrene? Hva er likt og ulikt med det de ønsker å oppnå i livene sine? På hvilke måter må de begge overkomme hindre for å nå målene sine? Hvordan utvikler forholdet mellom de to seg i filmen?

10. Hva slags sykdom har Dani og hvordan vises det på ham? Hva er hypo, eller hypoglykemi, som er det fulle navnet? Hva er diabetes? Hvordan påvirker denne sykdommen kroppen? Hvorfor er insulin livsviktig for diabetespasienter?
Diabetes – Store norske leksikon

11. Hvorfor tror du Dani blir mobbet? Hvorfor tror du at han ikke klarer å forsvare seg selv mot dem? Hvorfor blir han sint på Bodil når hun forsvarer ham? Hva ville du ha gjort i Danis situasjon hvis du var ham? Hva ville du ha gjort hvis du var Bodil og hadde en bror som ble mobbet, men som ikke ville ha din hjelp?

12. Hvorfor teller Bodil til ti? Hva mener Bodil med at noen ting gjør man med hodet og andre ting gjør man med magen? Hva sier hun at hun gjør med hodet og magen? Hva skjer når Bodil lar seg styre av magen i stedet for hodet?

13. Hvordan får Bodil hjelp til å kontrollere sinnet sitt og kanalisere energien inn i kickboksing i stedet? Hvem er det som hjelper henne med dette? Hva slags rolle får de nye vennene i bokseklubben i Bodils liv? Hvorfor tror du Bodil blir trukket mot Joy og kickboksingen?

14. Hva slags forhold får Bodil og Joy? På hvilke måter er de to jentene like og ulike? Hvordan utvikler forholdet deres seg i løpet av filmen? Tror du at det kun er et vennskapelig forhold mellom dem, eller er det andre følelser der også? Hvilke øyeblikk i filmen kan tolkes i retning av at det kun er vennskap mellom dem, og hvilke øyeblikk viser tegn til at det kan være noe mer?

15. Hvordan oppfører Bodil seg mot sin gamle venninne Emma etter at hun har flyttet til morens nye leilighet? Hvorfor tror du at hun ikke vil ha Emma på besøk i morens leilighet? Hvordan merker vi at Emma representerer et annet sosialt og økonomisk samfunnslag enn Bodils nye venner? Hva sammenligner Emma Bodils nye nabolag med?

16. Hvorfor blir de andre bokseklubben sinte på Bodil når hun bruker kampevnene sine utenfor bokseringen? Hvorfor tror du at alle kampsporter har en regel om at sporten ikke skal brukes utenfor konkurranse og trening?

17. Hva slags forhold får Bodil og treneren Cecilia i løpet av filmen? Hvorfor tror du at Cecilia er så streng mot Bodil som hun er? Hva er grunnen til at selv når Bodil gjør feil, så velger Cecilia å gi henne en ny sjanse? Hva kaller Cecilia Bodil i begynnelsen av filmen, og hva blir det nye kallenavnet i slutten av filmen? Hvordan representerer dette Bodils utviklingen i filmen?

18. På hvilken måte velger både Bodil og Dani på hver sin måte å trosse farens ønsker i filmen for å strekke seg etter sine drømmer? Hvorfor er det viktig at man følger sine egne drømmer i stedet for å prøve å oppfylle det andre vil at man skal gjøre? Hva kan allikevel være noen av utfordringene med å følge sine egne drømmer?

19. Hva er det viktigste Bodil oppnår i filmen? Hvor viktig er det egentlig om hun vinner Shooting Star-konkurransen? Hvorfor er det ofte ikke selve seirene og prisene man vinner som er det viktige, men hva man lærer på veien dit?

20. Hva drømmer du om å gjøre? Hva er det som hindrer deg i å oppnå denne drømmen? Hvilke utfordringer vil du møte når du skal forsøke å strekke deg etter drømmen din? Hvordan skal du jobbe for å overkomme disse utfordringene?

21. Har du opplevd at andre mennesker har ønsket at du skulle gjøre noe i livet ditt som du ikke har ønsket? Hva gjorde du med det? Hvorfor er det iblant vanskelig å ta egne valg, selv om de går på tvers av det menneskene rundt oss mener at vi skal gjøre?

22. Hva synes du er filmens viktigste budskap? Hvordan lykkes filmen med å formidle dette budskapet?

23. Hva synes du filmskaperne lykkes best med i filmen, og hva synes du de ikke lykkes så godt med? Hvilke deler av filmen likte du best? Hvilke deler av filmen likte du mindre godt? Begrunn svarene med konkrete filmatiske og historiefortellende grep filmskaperne har gjort i filmen.

24. Lag en plan for å oppnå din største drøm. Hva slags utdanning, opplæring eller trening trenger du for å nå den? Hvordan skal du tilegne deg kunnskapene du trenger? Hvor lang tid kommer du til å bruke? Hva vil det kreve av deg, hvilke ting tror du at du må ofre for å komme dit du vil? Hva er grunnen til at du ønsker å oppnå denne drømmen?


Relaterte filmer med filmstudieark



 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Mediefag , KRLE-faget
Tema:Familie og søsken, Filosofi og etikk, Fremtidshåp og drømmer, Identitet, Kjønn og kjønnsroller, Likestilling/kjønnsroller, Media, Mobbing, Oppvekst/familie, Samfunn og individ, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Vechtmeisje
Regi:Johan Trimmers
Genre:Familiefilm / Action / Drama
Nasjonalitet:Nederland
Lengde:1 t. 24 min.
Distribusjon:Uavhengig distribusjon
Produksjonsår:2018
Aldersgrense:9 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.