Filmweb
 
 

Skal dere gå allerede?

En hjertevarmende dramakomedie som aldri slutter å overraske!

Handling

Elin flytter inn i en leilighet faren hennes har kjøpt til henne. Det kommer fram at hun har en fortid med barnevernet og at foreldrene hennes ikke bryr seg noe særlig om henne. Hun har ikke jobb, ingen venner og skal starte voksenlivet sitt helt alene. Samtidig søker to unge menn lykken i Oslo, som malere, nordnorske Raymond og svenske Mattias. De camper ved Middelalderparken i en gammel bil og forsøker å få seg arbeid. Elin ser oppslaget de har hengt opp rundt omkring, og kontakter dem. De tar på seg jobben med å pusse opp Elins nedslitte leilighet og fjerne den «spygrønne» fargen på veggene. Faren til Elin betaler underpris for oppussingsjobben, men Raymond og Mattias gjør det mest for å hjelpe Elin. Et uvanlig omsorgsforhold oppstår og snart er Raymond, Mattias og Elin som en liten ny familie, som tar vare på hverandre og vil hverandre det vet. En tidvis veldig morsom film, med mye varme og humor.


Tema:
Familie, vennskap og omsorg, rus. Kunst og håndverk: arkitektur og fargelære.

Historien tematiserer ensomhet, omsorgsbrist, depresjon og følelsen av å ikke være til nytte for noen. Når det ser som mørkest ut for hovedrollen Elin dukker hjelpen opp fra uventet hold. Håndverkerne som egentlig skal male veggene i leiligheten tar på seg omsorgsrollen og åpner opp for et raust og inkluderende samfunn.

Regissør Mona J. Hoel peker med humor og varme mot den mirakuløse effekten omsorg, vennskap og det å endelig bli sett har på den psykiske helsen til den unge kvinnen.


FAMILIE

1. Med utgangspunkt i karaktertypene til Raymond, Mattias og Elin – hvordan ville du sammenligne dem med rollene i en familie (mor, far, barn osv) ? Hvem representerer de?

2. Da faren til Raymond dukker opp, hva slags rolle inntar han i «familien»?

3. På hvilke ulike måter oppfatter vi at Elins egentlige foreldre ikke bryr seg?

4. Hva skjer med barn som aldri opplever kjærlighet og omsorg – i verste fall?

5. Hva sier Raymond at  «jenter trenger»?

6. På hvilken måte viser Raymond, Mattias og faren til Raymond at de «passer» på Elin og Cheila nå de skal ut på byen?

7. Hvorfor blir Elin så sint at hun skjeller de ut – og dermed forteller hva hun har gjort?

8. Hvorfor er Elin redd for at de nye vennene ikke skal like henne lenger etter dette utbruddet?

9. Det å vise ansvar og omsorg er også å rettlede er også å si upopulære ting. Nevn noen kommentarer fra Raymond til Elin som er godt ment, men som hun opplever som slitsomme.

10. Hvorfor får Elin en liten hund av Raymond og Mattias mot slutten av filmen? Nevn noen grunner.
 

VENNSKAP OG OMSORG

Elin liker å danse. På vandring gjennom byen, ser hun noen andre ungdommer danser hip hop og blir grepet av dette. Hun innleder et vennskap med Cheila – som sier hun kan være danselæreren hennes.

1. Oppgave: søk på nettet og finn ut hva hip hop kulturens grunnholdning -og verdier er.

2. Hvordan viser filmen noen av disse verdiene i vennskapet med Cheila og Elin?

3. På hvilken måte klarer Cheila å få Elin til å «åpne seg»?

4. På hvilken måte reagerer Elin da hun møter Aracelly for første gang?

5. Hvilke minner blir satt i gang hos Elin?

6. Hva er det Cheila viser Elin gjennom dansen etter denne opplevelsen?

7. Hva kjennetegner forholdet mellom Raymond og Mathias?

8. Hvorfor betyr det mye for dem å hjelpe Elin?

9. Hva betyr det for Elin å få all denne omsorgen?

10. Hvorfor hjelper Elin Aracelly?

11. Burde hun ikke heller ringt politiet?

12. Hvorfor gjør hun ikke det?

13. Diskuter på hvilken måte de ulike vennskapsrelasjonene i filmen er troverdige – eller hvorfor de eventuelt ikke er troverdige?

14. Hvordan framstilles oftest forhold mellom menn og unge kvinner på film?
 

MEDIEKUNNSKAP

1. På hvilken måte føles denne filmen mer som en dokumentar enn som en fiksjonsfilm? Se på kameraføring, replikkveksling og måten karakterene snakker på.

2. Tenk på kamera som et blikk – på hvilken måte kan man si at kamerablikket er solidarisk med Elin og de unge menneskene?

3. Hvordan skildrer filmen Oslo – og hvilken del av byen befinner vi oss i?

4. På hvilken måte symboliserer leiligheten endringene som skjer i Elin sitt liv?(fargesymbolikk, hvordan Elin bryr seg og etter hvert hjelper mer til).

5. Hvordan fremstilles hovedkarakterene i filmen – og hvordan er de forskjellige fra for eksempel Elins foreldre og andre som avviser Elin?

6. Motsatt, hvilke verdier framhever filmens karakterer som de aller viktigste?

7. Diskuter slutten på filmen der Raymond og Mattias lærer «vind-dansen» - hva kan det tenkes at denne scenen ønsker å si  noe om?

8. På hvilken måte viser filmen bruddstykker av Elins tidligere liv? Når i filmen skjer dette?

9. Tenk på musikkbruken i filmen – på hvilken måte formidler musikken stemninger i filmen og hva slags type musikk er det vi hører?

10. Hvordan skildrer filmen det å være ung i Oslo Øst, med sammensmelting av ulik ungdomskultur – både når det gjelder klær/mote, dans, språk og holdninger genrelt?

11. Føles det som dette miljøet er fra i dag, eller fra noen år tilbake? Begrunn hvorfor.
RUS

Det kommer fram at Elin har en fortid som rusmisbruker. Hun har også skutt en jente og har vært tatt hånd om av barnevernet.

1. Hva er Barnevernets fremste oppgave? Bruk nettet og finn fem punkter.

2. Hvordan ivaretas ungdom under den kriminelle lavalderen i Norge?

3. Hvor gammel er man når man kan sone i fengsel, hvis man har begått en kriminell handling?

4. Har Elin sonet i fengsel?

5. Hva er de regnes som fremste grunnene til at ungdom ruser seg?

6. Hvordan kan man forebygge at ungdom begynner med rus?

7. Hvorfor velger filmen ikke å gå detaljert inn i Elins fortid?

8. Hvorfor klarer ikke Elins foreldre å ha «noe» med henne å gjøre?


ROLLESPILL

Dramatiser en scene der foreldrene møter Elin på barnevernsvakta etter at hun har skutt jenta – i rusa tilstand

9. Hva hadde mest sannsynlig skjedd med Elin hvis hun ikke hadde møtt sine «engler»?

10. På hvilken måte kan vi være «engler» for andre?

KUNST OG HÅNDTVERK

Fargelære, arkitektur og design

I filmen er det mange scener fra Elins leilighet. Førsteinntrykket er ikke bra. Den er malt i «spygrønne» farger og taket er senket.

1. Hvordan kan påvirker ulike sanseinntrykk påvirke psyken vår? Diskuter med utgangspunkt i Elins leilighet og hvordan den forandrer seg gjennom filmen.

2. Finn ut mer om fargelære på nettet og diskuter om noe av dette er overførbart til det vi ser i filmen.

3. Arkitektur: Forsøk å finn ut av når store deler av Oslo by ble bygget og hovedforskjellene mellom bygging på «vestkanten» og «østkanten». Sjekk lenken og se om det går an å finne ut om arkitekturhistorien i Oslos gamleby, sentrum eller Oslos østlige deler.

4. Hvorfor er det slik at store byer deles inn i en «finere» sone og mindre «finere soner»?

5. Diskuter hvordan ulike boforhold (les: bygninger man bor i ) kan påvirke hvordan du har det som menneske.

6. Oppgave: Snakk to sammen om ditt drømmehus eller din drømmeleilighet – still hverandre disse spørsmålene:

1. Vil du helst bo i hus eller i leilighet?
2. Er størrelsen på boligen viktig for deg?
3. Hvor drømmer du om å bo? I Norge eller utlandet?
4. Hva er dine yndlingsfarger?
5. Hvordan ville du malt og innredet: Kjøkken, stue, bad, soverom?
6. Vil du ha en hage? Eller – hvorfor ikke?
7. Vil du bo ved havet eller ved skogen? Ved fjellet eller i en dal?
8. Liker du at det er stille der du skal bo, eller at det er et pulserende liv?
9. Hvordan kunne du absolutt ikke klart å bo?

 

Pressesitater:

«At en filmskaper evner å skildre sårbare, tildels utslåtte mennesker på en så original måte, i en så original setting er løfterikt i dobbel forstand- for filmen og for humanismen som bærer den.»
- Britt Sørensen BT


«Pussar opp brorskap i eit samfunn der familieband og tillit er tynnslitt og omsorg må styrkast».
«Mona Hoel gjev handverkarar og ungdom på skråplanet ein sjanse.»
- Guri Kulås KK


«Liten film med stort hjerte»
- Birger Vestmo, NRK



«Jo visst kan man lage komedie av omsorgsbrist. Når alt ser som mest håpløst ut for Elin kommer hjelpen fra nokså uventet hold i Mona J. Hoel´s humørfylte dramakomedie.»
- Øyvor Dalan Vik Dagens Næringsliv


«Innsatt, utsatt, verdsatt…sjarmerende og morsomt om det å falle utenfor»
- Kristin Aalen Vårt Land


«Hoels film er sjarmerende med en moral vi alle bør lytte til. For som Barack Obama en gang sa «There´s nothing weak about kindness and compassion.» Det kan vi alle bli flinkere til å huske på.»
- May Synnøve Rogne, Aftenposten



 «Har du lyst til å se en film som både berører, gjør deg varm om hjertet og får deg til å le, da skal du velge denne.»
- Britt Sørensen Bergens tidene.


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Kristin Dokka
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Samfunnsfag , Mediekunnskap
Tema:Familie, Vennskap/respekt, Oppvekst/familie, Helse og rus, Identitet, Kunst, Samfunn og individ
 

Fakta

Regi:Mona J. Hoel
Roller:Nicole Madeleine, Mattias Cantzler, Raymond Lorentzen, Cheila Steen, Aracelly Reinoso, Kjersti Holmen, Rickard Kleven
Manus:Mona J. Hoel
Genre:Komedie / Drama
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Lengde:1 t. 20 min.
Distribusjon:Uavhengig distribusjon
Produksjonsår:2019
Aldersgrense:9 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.