Filmweb
 
 

Romys salong

Kort om filmen

Romy må være hos bestemor Stine etter skolen fordi moren jobber sent. Dette vil Romy helst unngå. Det er så kjedelig der. Bestemor er så streng og bare opptatt av frisørsalongen sin. Samtidig frister det heller ikke å være hos faren med hans nye, teite kjæreste. Bestemor glemmer fort og er en vims, og Romy viser seg å kunne være til god nytte i salongen. Hun har både økonomisk teft og lager god stemning blant kundene. Og kanskje bestemor ikke er så kjedelig likevel?

Se trailer.

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men noen oppgaver krever også videre kildearbeid. De fleste oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt temaene filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares kortfattet, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid.

Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra elevene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter fra hele klassen rundt temaene som presenteres i filmen.

Felles oppgaver før filmen

Denne filmen handler om en person som får Alzheimers sykdom. Et annet begrep som brukes om tilstanden hennes er at hun blir dement. Svar på spørsmålene under sammen i forkant filmen, slik at alle vet litt om hva disse sykdommene innebærer.
1. Hva er Alzheimers sykdom? Hvordan påvirkes de som får denne sykdommen?

Alzheimers sykdom – Store medisinske leksikon.

2. Hva er de viktigste årsakene til at noen får Alzheimers sykdom? Hva er noen av behandlingsmetodene for sykdommen?

3. Hva vil det si å være dement? Hvordan påvirker disse sykdommene hjernen?

Demens – Store medisinske leksikon.

4. Hva er forholdet mellom Alzheimers sykdom og demens? Hvorfor brukes disse begrepene iblant om hverandre, slik det gjøres i filmen?

 

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens synopsis.

2. Hvilken relevans har tittelen for historien som fortelles i filmen? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen?
3. Beskriv Romy. Hva er interessene hennes? Hvilken klasse går hun i? Hva kjennetegner henne best som person? Hva er hennes gode og mindre gode egenskaper? Hva gjør henne glad, lei seg, sikker, usikker, trygg, redd, rolig, sint? Hva er målene hennes i filmen og hvordan forsøker hun å oppnå disse? Hvordan utvikler hun seg som person i løpet av filmen?

4. Beskriv mormor Stine. Hva jobber hun med? Hvor er hun opprinnelig fra? Hva kjennetegner henne best som person? Hva er hennes gode og mindre gode egenskaper? Hva gjør henne glad, lei seg, sikker, usikker, trygg, redd, rolig, sint? Hva er målene hennes i filmen og hvordan forsøker hun å oppnå disse? Hvordan utvikler hun seg som person i løpet av filmen?

5. Beskriv moren Margot. Hva jobber hun med? Hva kjennetegner henne best som person? Hva er hennes gode og mindre gode egenskaper? Hva gjør henne glad, lei seg, sikker, usikker, trygg, redd, rolig, sint? Hva er målene hennes i filmen og hvordan forsøker hun å oppnå disse? Hvordan utvikler hun seg som person i løpet av filmen?

6. Hvorfor må Romy være hos mormoren sin? Hvorfor vil ikke Romy dette? Hvorfor tror du at Romy synes at mormor er teit i begynnelsen av filmen? Hva endrer oppfatningen hennes?

7. Hvorfor kan ikke Romy være hos faren sin i stedet for hos mormor Stine?

8. Beskriv forholdet mellom disse karakterene og hvordan det utvikler seg gjennom filmen. Hvordan er disse personene forskjellige fra hverandre? Hvordan er de like?

a) Romy og moren Margot

b) Romy og mormoren Stine

c) Romy og faren Willem

d) Margot og Stine

e) Margot og Willem

f) Romy og katten Jens

g) Stine og avdøde morfar Hank
9. Beskriv Romys far Willem. Hva jobber han med? Hva kjennetegner ham best som person? Hva er hans gode og mindre gode egenskaper? Hva er målene hans i filmen og hvordan forsøker han å oppnå disse? Hvordan utvikler han seg som person i løpet av filmen?


10. Hva lærer Romy i perioden hun er med mormor Stine i hårsalongen? Hvorfor tror du at Romy synes det er ålreit å hjelpe mormoren sin med arbeidet i salongen?
11. Hva er de første tegnene på at noe kanskje ikke er som det skal med mormor Stine? Hvordan vises dette i filmen? Hvordan reager Romy på disse tegnene?

12. Hvordan er Romy og mormor Stines forhold til penger? Hvilke scener i filmen viser dette? Hvorfor har økonomien til mormor Stine og hårsalongen blitt dårlig? Hvordan hjelper Romy henne med dette?

13. Hvordan begynner Romy ellers å hjelpe til i salongen? Hvorfor trenger mormor Stine denne hjelpen?

14. Hvor bor Romy og familien? Hva vet du om dette landet? Hvilket språk tror du karakterene i filmen snakker originalt?

15. Hvorfor tror du at mormor Stine er så opptatt av fortiden, spesielt oppveksten sin? Hvordan utvikler forholdet hennes til hjemlandet og barndommen seg etter hvert som sykdommen hennes forverres?

16. Hva slags musikk brukes i filmen? Hvordan er filmens musikk med på å skape stemning i filmen? Likte du musikken som ble brukt? Hvorfor eller hvorfor ikke?

17. Midt i filmen brukes det vi kaller en montasje, som viser hvordan forholdet mellom Romy og mormoren utvikler seg over en tidsperiode, satt til musikk. Hva er det som kjennetegner slike montasje-sekvenser i film? Hvorfor brukes denne teknikken i film?
18. Hva har skjedd med pengene mormor Stine tror er borte fra kasseapparatet? Hvordan tror du hun har klart å gjøre denne feilen? Hvordan hjelper Romy med å finne de manglende pengene? Hva blir belønningen hennes?

19. Hva er problemet med at Romy har fått en ny og dyr mobiltelefon av mormoren sin? Hvorfor blir moren Margot opprørt over dette?

20. Hva kan iblant være galt med at barn får dyre gaver av foreldre og besteforeldre? Hva slags forventninger kan dette skape for andre barn som ikke har familie som kan kjøpe dem slike dyre ting?

21. Hva er problemet med at vi hele tiden kjøper nye ting, uten at de gamle tingene våre er utslitt? Hvordan kan dette være med på å skape et dårligere miljø og klimaendringer på jorden vår?

Slik påvirker forbruket ditt miljøet – Forskning.no

22. Hva annet får Romy av mormor Stine, som har tilhørt morfar Hank og henne? Hvorfor tror du at mormoren ønsker å gi dette til Romy? Hvorfor skal de ikke si noe om dette til Romys mor?

23. Når tror du Romy mistenker at det er noe galt med mormor Stine? Hvilke(n) scene(r) viser dette? Hvordan reagerer Romy på dette? Hvordan oppfører mormor Stine seg når sykdommen hennes avsløres?

24. Hvorfor tror du at Romy er så hjelpsom mot mormoren sin? Tror du at du hadde vært like hjelpsom mot noen i din familie i en lignende situasjon?

25. Hvorfor tror du at mormor Stine tar feil av svigersønnen William og hennes avdøde ektemann Hank?

26. Hva slags test må mormor Stine gjøre etter at hun blander sammen William og Hank? Hvordan reagerer hun på dette?

27. Hvordan reagerer mormor Stine på å få hjemmehjelp? Hvorfor tror du at hun ikke ønsker å få dette?
28. Hvordan utvikler demensen til mormor Stine seg utover i filmen? Hvilke hendelser viser oss hvordan sykdommen utvikler seg til det verre? Hvilken farlige situasjon oppstår i filmen som en følge av mormor Stines forverrede tilstand?

29. Hvilke andre farlige situasjoner kan du tenke deg som kan oppstå dersom en person med demens bor alene?

30. Hvordan reagerer mormor Stine på å bli flyttet til sitt nye hjem? Hvorfor er det nødvendig at hun flytter? Hvordan reagerer Romy på at mormoren må bo på aldershjem?

31. Hva er noen av vanskelighetene med at eldre mennesker må flytte fra sine egne hjem og bo på et sykehjem eller aldershjem? Hvorfor kan det være et problem at noen av de som bor på slike hjem er langt sykere enn andre? Hvordan tror du de mest friske beboerne opplever dette?
32. Hvorfor føler Margot at hårsalongen må stenges? Hvorfor ønsker Romy å fortsette driften av salongen? Hvorfor får ikke Romy love til å passe på mormoren og salongen?

33. Hvordan bestemmer Romy seg for å hjelpe mormoren sin på slutten av filmen? Hvorfor gjør hun dette? Hva opplever de to sammen på reisen sin?

34. Hva synes du om det Romy gjør med mormoren? Hvilke gode og dårlige ting kommer ut av det Romy og mormor Stine opplever sammen på reisen?

35. Hvorfor blir mormor Stine opprørt når de kommer til hennes gamle hjem? Hvordan reagerer Romy på dette? Hva er det som så gjør mormor Stine tilfreds igjen?

36. Hvordan reagerer foreldrene til Romy på det hun gjør med mormor Stine på slutten av filmen? Hvorfor tror du at de ikke blir sinte på Romy, selv om hun egentlig har gjort noe som er farlig for både henne selv og mormoren? Hvordan tror du at dine foreldre hadde reagert om du hadde gjort noe sånt?

37. Hvorfor er det sånn at vi iblant ender opp med å gjøre dårlige ting, selv om intensjonene våre er gode? Har vi da gjort en god eller dårlig ting? Eller er det kanskje mer komplisert enn at det vi gjør enten er godt eller dårlig – kan det være litt begge deler?

38. Hvorfor er det viktig at vi tar vare på de eldre i samfunnet, spesielt de som utvikler sykdommer som demens? Hvilken viktige rolle spiller vårt offentlige helsevesen i denne omsorgen?

Demens og rettigheter – Helsenorge

39. Hva vet du om hvilke rettigheter eldre mennesker har til å få hjelp fra det offentlige? Prøv å finne ut mer om dette og skriv ned noen av de viktigste tingene du finner.

40. Hvilke inntrykk sitter du igjen med etter å ha sett denne filmen? Hva tenker du om sykdommen vi ser i filmen og hvordan den påvirker familien til Romy? Har du selv noen erfaring med denne sykdommen? Kjente du i så fall igjen noen av tingene du så i filmen?


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Medier og kommunikasjon , KRLE-faget
Tema:Familie, Filosofi og etikk, Helse, Oppvekst/familie, Samfunn og individ, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Kapsalon Romy
Regi:Mischa Kamp
Roller:Vita Heijmen, Beppie Melissen, Noortje Herlaar, Guido Pollemans
Manus:Tamara Bos
Genre:Drama / Familiefilm
Nasjonalitet:Tyskland / Nederland
Språk:dansk/nederlandsk
Produsent:Burny Bos, Eefje Smulders, Anette Unger
Produksjonsselskap:BosBros, Leitwolf Filmproduktion
Musikk:Jacob Meijer, Alexander Reumers
Lengde:1 t. 29 min.
Distribusjon:Europafilm
Produksjonsår:2019
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.