Filmweb
 
 

The United States vs. Billie Holiday

FILMINFORMASJON

Regissør Lee Daniels forteller historien om hvordan den amerikanske staten forfulgte den legendariske sangerinnen Billie Holiday. Hennes sensasjonelle låt, ”Strange Fruit”, skaket det amerikanske samfunnet da den ble utgitt i 1939. Sangteksten handler om lynsjing av sorte i Sørstatene. Ettersom Holiday var kjent for å bruke narkotika, gikk agenten Jimmy Fletcher undercover for å holde rede på henne - og et nært forhold oppsto mellom de to.

I filmen følger vi Holliday i sentrale deler av hennes karriere - gjennom konsertturneer, dopmisbruk, fengselsopphold og romanser - og vi ser hvordan hun opprettholder sin suksess som artist, til tross for myndighetenes forsøk på å kneble hennes posisjon som talerør og inspirasjon for sine afroamerikanske medborgere. (Denne filmomtalen er utarbeidet av filmens distributør, men er bearbeidet av undertegnede.)

Andra Day i hovedrollen som Holiday vant en Golden Globe for Beste kvinnelige hovedrolle (2021). Filmen er inspirert av boka Chasing the Scream: The First and Last Days of the War on Drugs av Johann Hari.

 

Se filmens trailer.

EGNETHET I SKOLEN 



The United States vs. Billie Holiday har fått aldersgrense 15 år. Medietilsynets begrunnelse for denne aldersgrensen er at ”filmen inneholder nærgående skildringer av rusbruk og enkelte seksuelle handlinger. I tillegg inneholder filmen sterke følelsesutbrudd og en svært opprivende scene som skildrer en kvinne som er hengt. Dette kan virke forstyrrende og grenseoverskridende på 12-åringer.”

The United States vs. Billie Holiday kategoriseres i sjangeren drama/biografi-film, og den varer i 2 timer og 10 minutter.

Det faglige arbeidet knyttet til en visning av denne filmen vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål, ikke minst i fagene norsk (språk/kommunikasjon), KRLE (etikk/moral), samfunnsfag (historie), og musikk (musikkhistorie/lyrikk). Inneværende skoleår (2020-2021) er nye læreplaner introdusert gjennom Fagfornyelsen. Her vil tre tverrfaglige temaer bli viet mye plass: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring. Filmer som The United States vs. Billie Holiday vil kunne egne seg spesielt godt til bruk opp mot de to sistnevnte tema.

Les mer om læreplanmål her: https://sokeresultat.udir.no/finn-lareplan.html

OPPGAVESAMLING



Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon. 



 

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene, så å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. Noen av spørsmålene og oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. 




FORBEREDELSESOPPGAVER

A: THE CIVIL RIGHTS MOVEMENT

1) Kampen for afroamerikanernes rettigheter i USA har vært langvarig, og denne kampen har fått mye oppmerksomhet rundt om i verden. Spesielt på 1950-og 1960-tallet skjedde det mye som har fått plass i historiebøkene; denne perioden kalles borgerrettighetsbevegelsen (The Civil Rights Movement). Før dere ser filmen, snakk sammen om hva dere vet og har hørt om denne perioden av USA sin historie.

2) Under den amerikanske borgerrettighetsbevegelsen var flere kjente personene med på å kjempe for de sortes rettigheter. I filmen The United States vs. Billie Holiday refereres det til ulike sorte artister som var med på å gi afroamerikansk kultur oppmerksomhet; foruten Billie Holiday, naturlig nok, nevnes blant andre musikerne Nat King Cole, Louis Armstrong og Sister Rosetta Tharpe. På hvilken måten kunne musikkartister bidra til kampen for sortes rettigheter, tror du? Og, finnes det artister dere kjenner til i dag som spiller en aktiv rolle for å sette søkelys på politisk urettferdighet?
3) I informasjonsteksten i filmens start og slutt nevnes behandlingen av et lovforslag i det amerikanske Senatet, nærmere bestemt The Emmett Till Anti Lynching Act. Bruk internett og finn mer stoff om dette. Hvem var Emmett Till, og hva er lynsjing?

 

ETTERARBEIDSOPPGAVER

B: STRANGE FRUIT

1) Som vi kan se i denne filmen, spilte sangen Strange Fruit en sentral rolle i Billie Holidays karriere. Dette på grunn av teksten, som omhandler lynsjing av sorte i USA (i stater i Sør). De færreste sanger i verden har en egen Wikipedia-artikkel, men Strange Fruit har. Bruk internett til å finne informasjon om sangen og, ikke minst, finn teksten online, les den og snakk sammen om hvordan dere tolker innholdet.

2) Under et intervju i filmen blir Billie Holiday spurt om hva hun tror er myndighetens problem med sangen Strange Fruit. Hun svarer at ”sangen minner dem om hvorfor de dreper oss”. Hva er din oppfattelse av hva de amerikanske myndighetene ville ha svart på samme spørsmål? Snakk med andre i klassen om hva de tenker rundt dette.

3) Under et avhør i filmen sier Holiday at ”barnebarna dine kommer til å synge Strange Fruit”. Senere i filmen (rett før rulleteksten) får vi vite at Strange Fruit ble tildelt musikkprisen Grammy i 1978, og at det prestisjetunge Time Magazine i 1999 ga Strange Fruit tittelen ”Århundrets sang”. Hvilke sanger fra din egen tid tror du kan komme til å spille en viktig (politisk) rolle i fremtiden? Snakk sammen om dette i klassen.

4) Finnes det et tema man kan skrive en sangtekst om i dag, som ville fått norske myndigheter til å bli provoserte? Begrunn tankene dine.
C: BILLIE HOLIDAY

1) Hva får vi vite om Billie Holidays oppvekst og liv som voksen? Jobb sammen i grupper, og lag en tidslinje over Holidays liv, basert på hva dere husker fra filmen. Sammenlign til slutt tidslinjen deres med hva andre grupper i klassen har kommet frem til.

2) På hvilke områder er Billie Holiday et godt forbilde og et dårlig forbilde, mener du. Lag en liste, og sammenlign etterpå med hva andre i klassen har skrevet.

3) Hvordan tror du Billie Holiday selv ville ha beskrev sitt forhold til narkotika?

4) Vi hører Fletcher si dette til Harry Anslinger: ”Despite all of the shit in her life, she's made something of herself and you can't take it because she's strong, beautiful and black.” Har han rett? Diskuter i klassen.

5) Hva kan sangtekster fortelle om en sanger? I filmen hører vi Billie Holiday synge fra låter som for eksempel All of Me, Solitude, Ain’t Nobody’s Business og Them there Eyes. Bruk internett og finn ut hva disse sangene omhandler, og snakk sammen om hvorfor dere tror Holiday ønsket å synge om disse temaene.

6) Tenk deg at du er en journalist som skal gjøre et intervju med Billie Holiday. Forbered tre spørsmål du kunne ha tenkt deg å stille. Gå sammen i par, og lag rollespill hvor dere tenker dere frem til hva dere tror Holiday ville ha svart på disse spørsmålene. (Husk, unngå ja/nei-spørsmål.)

 

D: SKRIVEOPPGAVER 


1) Inspirert av filmen, skriv et dikt som passer til ett av følgende tittelforslag:

- Jazzklubben

- Ett år i fengsel

- Synging er hennes liv

- Merkelig frukt

- Alene på scenen

- En popstjernes begravelse

… eller velg din egen tittel.

2) Under kan du lese en oversikt over utvalgte scener fra filmen. Velg én av disse og skriv en skjønnlitterær tekst som beskriver akkurat denne hendelsen slik du tror Billie Holiday opplever den. Teksten behøver ikke å være mer enn to-tre avsnitt lang, og den trenger ikke å ha mye handling, men konsentrer deg om å skildre øyeblikket gjennom Holidays sanser og følelser. Hva er det som foregår inne i hodet hennes? (Bruk tankereferat i stedet for handlingsreferat.) Gi teksten din en passende tittel.

Utvalgte scener:

- Når hun som 10-åring får beskjed av moren sin om å flytte fra bordellet hvor hun bor.

- Når hun fremfører Strange Fruit foran et publikum med mange hvite mennesker.

- Når hun ikke slipper inn i heisen på et hotell, fordi hun er sort.

- Når hun ser gården hvor et hus er brent, et kors er plantet i bakken, et voksent menneske henger lynsjet i et tre, og barn gråter.

- Når hun doper seg.

- Når hun (i filmens slutt) våkner opp i sykehussenga.
3) Tenk deg til at du er en av karakterene på lista under. Skriv et avsnitt hvor den personen du har valgt gir uttrykk for enten hva han/hun synes er problemet eller fordelene med Billie Holiday sin popularitet. Etterpå sammenligner dere i klassen hva dere har skrevet.

- Jimmy Fletcher

- Jimmy Fletchers mor

- Harry Anslinger (kommisjonæren i narkotikabyrået)

- Lester Young (saksofonisten i bandet)

- Louis McKay (nattklubbeieren som Billie blir gift med)

- Roslyn (Billies venninne, hun med det blinde øyet)

 

E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.

3) Hvorfor tror du filmskaperne har hatt et ønske om å lage akkurat denne filmen?

4) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.

5) Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/mørke m.m.)

6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hva synes du om skuespillerne? Begrunn synspunktene dine.

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!

 

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , Musikk , KRLE-faget , Naturfag
Tema:Død/sorg, Filosofi og etikk, Flerkulturelt samfunn, Geografi, Helse og rus, Historie, Identitet, Likestilling/kjønnsroller, Menneskerettigheter, Musikk, Politikk og samfunn, Rasisme/diskriminering, Språk og uttrykksmåter
 

Fakta

Originaltittel:The United States vs. Billie Holiday
Regi:Lee Daniels
Roller:Andra Day, Natasha Lyonne, Garrett Hedlund, Tyler James Williams, Trevante Rhodes ,Evan Ross
Manus:Suzan-Lori Parks
Genre:Drama / Biografi
Nasjonalitet:USA
Språk:engelsk
Produsent:Jordan Fudge, Jeff Kirschenbaum
Produksjonsselskap:Lee Daniels Entertainment, New Slate Ventures, Roth/Kirschenbaum Films
Lengde:2 t. 11 min.
Distribusjon:Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår:2021
Aldersgrense:15 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen