H for Happy
Innhold
Handlingen
Bruk i henhold til læreplanen
Oppgaver til filmen
Handlingen
Candice er lei av alt bråket hjemme. Alle krangler hele tiden. Far krangler med onkelen hennes. Mor krangler med Far. Og alle hjemme krangler med Candice! Men en dag begynner det en ny gutt i klassen hennes, og han er fra en annen dimensjon! Hvis han klarer å reise fra en annen dimensjon må det vel være en smal sak å hjelpe henne med å fikse familien?
Bruk i henhold til læreplan
Norsk, samfunnsfag, KRLE. Det faglige arbeidet før og etter visningen av H for Happy vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler.
Merk: Disse kompetansemålene tar utgangspunktet i de nye læreplanene fra UDIR, og innholdet og utformingen i disse læreplanene er endret og inneholder ikke lenger like mange kompetansemål fordelt etter tema slik som før. Det er derfor kun listet opp hvilke fag filmen berører, og det er opp til læreren å velge ut hvilke som egner seg best i bruk av arbeidet med H for Happy.
NORSK:
Kompetansemål etter 4. trinn og 10. trinn
SAMFUNNSFAG:Kompetansemål etter 4. trinn, 7. trinn og 10. trinn
KRLE:Kompetansemål etter 4. trinn, 7. trinn og 10. trinn
Oppgaver til filmen
Merk at oppgavene ikke kommer i noen bestemt rekkefølge, og det er opp til faglæreren å tilpasse spørsmålene slik at de passer ens egen gruppe. Det er også opp til faglæreren om oppgavene skal besvares muntlig eller skriftlig eller en blanding. Ikke alle oppgavene har noe fasitsvar og det kan også være hensiktsmessig for elevene å ha mulighet til å bruke digitale hjelpemidler i arbeidet med noen av oppgavene.
A: Karaktene:
1. Beskriv Candice. Hva er hennes sterke og svake sider?
2. Beskriv Douglas. Hva er hans sterke og svake sider?
3. Beskriv moren til Candice. Hva er det hun sliter med?
4. Beskriv faren til Candice. Hvordan takler han situasjonen i familien?
5. Hvordan er forholdet mellom faren til Candice og Rike Onkel Bryan? Hva gjorde at situasjonen er som den er i dag?
6. Har du noen gang opplevd at noen har gjort noe urettferdig mot deg? Hvordan reagerte du? Snakk med de andre i gruppa di.
7. Hvem var Sky/Frances? Hvordan døde hun?
8. Candice er litt annerledes enn sine klassekamerater. Hva er det som gjør at hun skiller seg ut? Opplever du noen gang å skille deg ut? Hvordan føles det?
9. Moren til Candice tilbringer mye tid på soverommet. Hva er forklaringen på det? Har du noen gang opplevd å være veldig lei deg? Hva gjorde du da?
10. Douglas sier han er fra en annen dimensjon. Hvordan forklarer han dette? Hva er det egentlig som har skjedd med Douglas?
11. Har du noen gang hatt behov for å drømme deg bort? Hva gjorde du da?
12. Hvordan vil du beskrive forholdet mellom Candice og Douglas? Endrer det seg gjennom filmen, synes du? Hvorfor/hvorfor ikke?
B: Familie:
1. Hvordan vil du beskrive familien til Candice? Snakk sammen i gruppa og sammenlign svarene deres.
2. Hva slags typer familier har man/hva slags familiekonstellasjoner kjenner du til?
3. Hvor viktig er familien din for deg? Begrunn svarene dine.
4. Hvordan kan voksne være gode forbilder og rollemodeller for yngre mennesker, synes du? Kom med eksempler og begrunn svarene dine.
5. Snakk sammen i grupper om hvem som påvirker deg. Søsken, venner, foreldre, lærere? Hvem preger deg – hvor mye – og på hvilke måter?

6. Hvilke mennesker i livet ditt har du ansvar for? Hvilke typer ansvar?
7. Kan denne filmen på noen måte inspirere unge mennesker til å føle seg mindre alene eller mer forstått? Begrunn svaret ditt.
8. Hvordan vil du beskrive relasjonen mellom Candice og Rike Onkel Bryan?
9. Hva sier Rike Onkel Bryan når Candice spør om han og faren hennes er villige til å skvære opp?
10. Hvordan vil du beskrive familien til Candice/forholdet mellom moren og faren til Candice? Ser de i det hele tatt datteren sin?
11. Har du opplevd å ikke bli sett? Hvordan føltes det?
12. Snakk sammen i grupper om hvem som påvirker deg. Søsken, venner, foreldre, lærere? Hvem preger deg mest – hvor mye – og på hvilke måter?
13. Synes du denne filmen gir et realistisk bilde på hvordan noen kan ha det i dag? Begrunn svarene dine.
C: Død og sorg (og litt glede)
1. Denne filmen er en familiefilm. På hvilke måter tar den opp temaene død og sorg? Hvordan kommer dette til uttrykk i filmen?
2. Denne filmen heter H for Happy. Hvorfor tror du den har fått denne tittelen når den også handler om triste temaer som død og sorg?
3. Hva er glede for deg? Finnes det ulike typer glede?
4. Hva gjør du når du er glad?
5. Har du opplevd å miste noen du har vært glad i? Hvordan hadde du det da?
6. Candice opplever at familien endret seg da søsteren Frances/Sky døde. Hvordan kommer dette til uttrykk i filmen?
7. Candice sier i filmen at hun ikke føler skyld for at søsteren døde. Hva mener hun med det, tror du?
8. Mennesker takler sorg på ulike måter. Hvordan ser vi dette i filmen? Hva liker du å gjøre når du er lei deg?
9. Hva tror du skjer mellom Candice og moren når de diskuterer bursdagen til Candice og moren kaster en gjenstand etter henne?
10. Hvilke forskjellige typer sorg ser vi eksempler på i filmen?
11. Hva er sorg? Finnes det ulike typer sorg som du kjenner til? Gi eksempler.
D: Fremtidshåp og drømmer
1. Hva drømmer Candice om? Hvordan tenker hun dette skal skje?
2. Er det viktig for mennesker å drømme om ting, selv om det ikke er sikkert at drømmene noen gang kommer til å skje? Begrunn svarene dine.
3. Hvilke drømmer og planer har du for fremtiden? Hvordan ser du for deg at du skal nå disse
4. I hvor stor grad mener du man kan forme og bestemme sin egen framtid og skjebne? Snakk med de andre i gruppa di.
5. Hva var moren til Candices største drøm før hun ble deprimert? Hvordan forsøker Candice å gjøre moren glad igjen?
6. Hvem er Dolly Parton, og hvorfor tror du Candice velger å kle seg ut som henne på skolefremføringen?
E: Kreative oppgaver:
1. Velg deg en bokstav fra alfabetet og skriv om et tema knyttet til denne bokstaven. Det kan gjerne være et tema som betyr mye for deg. Presenter bokstaven for resten av gruppa di, slik Candice gjør i filmen.
2. Skriv en tekst der du skriver ut fra enten Candices, Douglas sin eller moren til Candice sin situasjon. Få fram følelsene og tankene deres når du skriver.
3. Gjør en undersøkelse i klassen eller på skolen din om barn og unges filmvaner. Presenter undersøkelsen og funnene i et valgfritt diagram.
4. Gå sammen i grupper og lag et rollespill hvor dere gjenskaper en scene dere har valgt. Lag to versjoner: En versjon hvor det som sies er så likt som mulig det dere husker fra filmen og en versjon hvor dere bytter ut Candice/Douglas/mor til Candice/ andres replikker med andre ting dere synes han eller hun heller burde ha sagt.
5. Tegn eller mal et bilde med et av de følgende temaene: Sorg, glede, familie, venner
6. Skriv en filmanmeldelse av H for Happy.
F: Generelle filmstudiespørsmål:
1. Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du best og hva var du ikke så fornøyd med?
2. Synes du denne filmen passer bra til din aldergruppe? Begrunn svaret ditt.
3. Hvilke følelser sitter du igjen med etter å ha sett filmen?
4. Hvilke scener likte du best?
5. Hvilke scener likte du minst?
6. Hva synes du om musikken i filmen? Passet den godt, synes du? Begrunn svaret ditt.
7. Hvorfor tror du filmskaperne hadde lyst til å fortelle denne historien?
8. Hva mener du om skuespillerne? Gjorde de troverdige roller? Begrunn svarene dine.
9. Velg deg ut en karakter du likte godt / mislikte og beskriv han eller henne. Hvorfor valgte du nettopp vedkommende?
10. Skriv fortsettelsen av filmen – hva skjer etterpå? La teksten være enten fra Candices synspunkt, Douglas’ synspunkt eller morens synspunkt.
