Guled & Nasra
Guled & Nasra ble spilt inn i Djibouti og er den første spillefilmen til den finsk-somaliske regissøren Khadar Ayderus Ahmed. Filmen hadde premiere ved filmfestivalen i Cannes og er valgt ut som Somalias første Oscar-kandidat noensinne.
Bruk i henhold til læreplaner:
Samfunnskunnskap:
*Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn, samt vg1-vg3
Geografi:
*Kompetansemål etter vg1 og vg2
KRLE
*Kompetansemål etter 7. trinn og 10. trinn
Norsk:
*Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn, samt videregående opplæring
Historie:
*Kompetansemål etter vg2 og v3, samt vg3 påbygning (kun delvis innført ny læreplan per. november 2021)
Oppgaver til filmen
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke nødvendigvis tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgavene, og hvor dypt man skal dykke ned i dem. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvor vidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer godt til klassediskusjon. Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.
Før dere ser filmen:
1. Se
traileren og snakk om hva dere tror filmen handler om.
2. Hva vet du om Somalia? Skriv ned det du vet og gå gjerne gjennom i plenum i gruppa etterpå
3. Hva vet du om Djibouti? Skriv ned eller snakk i gruppa om det du kan – gjør en kunnskapsmyldring på tavla sammen
4. I Afrika sør for Sahara (subsaharisk Afrika), der både Somalia og Djibouti ligger, er det mye fattigdom. Hvorfor tror du det er slik, og ikke like mye fattigdom i de nordlige områdene av Afrika?
5. Plasser Somalia og Djibouti på et kart – klarer du det?
Karakterene:
1. Beskriv Guled – hva er hans sterke og svake sider?
2. Beskriv Nasra – hvilket inntrykk får du av henne?
3. Beskriv Mahad – hva er hans sterke og svake sider?
4. Hva slags inntrykk får du av samlivet mellom Guled og Nasra/familien?
5. Hvordan har du det i din familie? Diskuter i gruppa di.
Temaene:
1. Denne filmen har en handling vi får se, men handler filmen om andre ting enn den direkte historien også? Hva vil du si temaene i denne filmen er?
2. Har du noen gang gjort noe modig for noen du er veldig glad i? Hva var det?
3. Er familie viktig for deg – hvorfor / hvorfor ikke? Diskuter i gruppa di.
4. Kunne Guled tatt andre valg for å redde Nasra? Begrunn svarene dine.
5. Er det noen tegn på at Mahads liv utspiller seg likt som livet til foreldrene? Kom med eksempler.
6. I bryllupet, så ser Guled at kona tydelig har det vondt. Hva tror du han tenker i det øyeblikket, når vi får se nærbilde av ansiktet hans? Hvilke tanker gjør du deg?
7. Har du noen gang opplevd at noen du er glad i har vært alvorlig syk?
8. Guled er en mann som ikke snakker så mye – hvorfor tror du det er slik? Snakk med gruppa di.
9. Hvorfor er ikke hverken Guled eller Nasra på talefot med familiene sine?
10. Hva tenker du om at Guled har gått så langt for å treffe familien sin og så ber de han om å reise, uten dyrene sine? Hvorfor klarer de ikke å tilgi eller komme over fortiden, tror du? Hva er dine tanker om dette?
11. Hvordan kan vi si at dette er en kjærlighetsfilm? Hva i filmens tema og historie er det som gjør det til en kjærlighetsfilm?
12. Hvorfor tror du Mahad er så lite hjemme hos moren og faren sin?
13. Hvor viktig er vennene dine for deg? Snakk med de andre i gruppa di om dette.
14. Denne filmen har en åpen slutt – hva tror du skjer videre?
15. Somalia var mye i mediene i mange år og er det til dels fortsatt. Hvorfor er det slik? Bruk internett og finn eksempler på hva som har skjedd i Somalia siden 1970-tallet. Du kan lage en tidslinje som viser viktige hendelser.

16. Hva er en borgerkrig? Kan du finne eksempler på andre borgerkriger i nyere historie?
17. Bruk FNs hjemmesider eller globalis.no og finn fakta om Somalia eller Djibouti i dag. Har noe endret seg?
18. Gi eksempler på ulike konflikter i verden i dag.
19. Hva mener du må til for at konflikter mellom mennesker og folkegrupper skal ta slutt? Gi eksempler og begrunn disse.
20. Hvilket inntrykk fikk du av stedet der Guled, Nasra og Mahad bor? Hvordan tror du det ville være å bo på denne måten?
21. Hvilke fremtidsdrømmer har du og dine medelever og venner? Snakk sammen to og to. Hvilke fremtidsmål er lett å oppnå – og hvilke er vanskelige?
22. Hvilke muligheter har vi som bor i Norge? Har vi noen utfordringer her også? Kom med eksempler.
23. Hvilke ting i livet ditt er viktigst for deg? Gi eksempler og begrunn hvorfor.
Diverse:
1. Tegn en Maslows behovspyramide. Hvilke faktorer mener du er de viktigste for å ha et godt liv? Tror du Guled/Nasra/Mahad ville vært enige med deg?
2. Vet du forskjellen på absolutt og relativ fattigdom? Hvilken av disse kategoriene vil du si filmens familie lever under?
3. Let etter autentiske kilder på nett og i lærebøker og lag en tidslinje som tar for seg handlingene i Afrika sør for Sahara fra 1970-i dag. Her kan hver gruppe få sitt område eller historiske hendelse å sette søkelys på. Hvilke hendelser er viktigst å få med, synes du? Heng plakaten eller tidslinja opp i klasserommet.
4. La klassen i grupper lage et prosjekt om Afrika og konfliktene der nede. Presenter stedet og/eller konfliktens hoved-hendelser i en Prezi eller PowerPoint eller ha en fagsamtale om et av temaene.

5. Gå inn på Gapminder eller en tilsvarende side via internett. Søk fram Afrika sør for Sahara (her kan det være lurt å velge seg ut et spesifikt land) og se på befolkningsveksten/dødelighet og økonomien i dette landet fra 1975 og fram til i dag. Hva har endret seg tror du? Er det andre ting omkring dette landet som kan være verdt å merke seg?
6. Lag et rollespill sammen med noen andre fra klassen der du spiller ut en av scenene fra filmen. Det kan være en scene du likte spesielt godt, eller en du kunne ønske var annerledes enn det du så i filmen.
7. Skriv et dagboknotat fra enten Guled eller Nasras synspunkt. Hva er viktig å få med? Hva tror du de føler eller tenker om livet sitt og framtiden?
Generelle filmstudiespørsmål
1. Hvor bra synes du filmen var?
2. Synes du denne filmen passer bra til din aldergruppe? Begrunn svaret ditt.
3. Er dette en film du selv ville valgt å se på kino? Hvorfor/hvorfor ikke?
4. Hvilke følelser sitter du igjen med etter å ha sett filmen?
5. Synes du det er viktig at denne historien blir fortalt? Hvorfor/hvorfor ikke?
6. Hva mener du om skuespillerne? Gjorde de troverdige roller? Begrunn svarene dine.
7. Velg deg ut en karakter du likte godt / mislikte og beskriv vedkommende. Hvorfor valgte du nettopp denne rollen?
8. Skriv en filmanalyse av Guled & Nasra der du får klart fram dine egne meninger om filmen og begrunner disse, samt setter den i historisk kontekst.
