Natt i Paris
I Antoinette Boulats debutfilm tas vi med til et vakkert glansbilde av Paris, badende i vårlig sollys. Pils og sigaretter på fortauskanten og lettsindig kjærlighet i lufta. Etter hvert som nattemørket smyger seg innover mot byen, viser det seg at alt tilsynelatende ikke er så rosenrødt.
Marion sørger over tapet av søsteren. Hos venner og familie møter hun lite forståelse; livet må gå videre, det er på tide å gi slipp. Fanget i den pulserende metropolen, forsøker hun fåfengt å riste av seg den håpløse følelsen av ensomhet. Fra gater til leiligheter til klubber. Møtet med Alex tenner et ørlite gnist av håp.
Oppgaver til filmen
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Noen av spørsmålsformuleringene vil avsløre elementer fra filmens slutt. Disse kan derfor med fordel presenteres først etter at filmen er vist.
A: Før dere ser filmen1. Bruk litt tid på å sette dere inn i hva slags film dere skal se. Les handlingsreferat og se traileren. Hva tror du filmen handler om?
2. Denne filmen er satt til Paris. Hva vet du om Frankrike og Paris? Har du vært der noen gang?
3. Forklar begrepene død, sorg, eksistens, vennskap
B: Karakterene1. Beskriv Marion. Hva mener du er hennes sterke og svake sider?
2. Hvordan kan man si at Marion endrer seg gjennom filmen? Hva kan vi se som gjør at man tenker dette?
3. Beskriv Alex. Hva mener du er hans sterke og svake sider?
4. Hvilke tanker gjør du deg om moren til Marion? Hvorfor tror du Marion ikke vil være hjemme sammen med henne på årsdagen for søsterens død?
5. Beskriv vennegjengen til Marion/dem hun blir kjent med nede ved elva. Er det viktig i din vennegjeng å gå for de samme valgene som vennene dine tar?

6. Det er en scene mellom Marion og Justine på doen på et utested. Hva forteller denne scenen deg om vennskapet dem imellom?
7. Hvordan skiller Marion og Alex’ vennskap seg fra de øvrige vennskapene til Marion?
8. Tror du det er vanskelig å stille opp og være en venn for noen som har mistet noen de er glade i? Hvorfor/hvorfor ikke?
9. Moren til Marion inviterer venner på årsdagen for dødsfallet. Hvorfor gjør hun dette, tror du?
10. Hva kan være årsakene til at ikke Marion vil feire/minnes denne dagen?
11. Har du noen gang hatt behov for å drømme deg bort? Hva gjorde du da?
12. Synes du filmen og skuespillerne greier å fremstille ungdom på en realistisk måte? Hvorfor/hvorfor ikke?
13. Hvordan tror du Marion opplever møtet med legen Allegra? Ei som bryr seg om henne og spør hvordan Marion faktisk har det. Hva sier Allegra til slutt at Marion kan gjøre?
14. Allegra sier også: «Det viktigste i livet er folk som vil deg vel». Er du enig i dette utsagnet? Hvorfor/hvorfor ikke?
15. På hvilke måter synes du Marion endrer seg gjennom filmen?
C: Familie1. Hva slags type familier/familiekonstellasjoner kjenner du til?
2. Hvor viktig er familien din for deg? Begrunn svarene dine.
3. Snakk sammen i grupper om hvem som påvirker deg. Søsken, venner, foreldre, lærere? Hvem preger deg – hvor mye – og på hvilke måter?
4. Hva skjedde med familien til Marion da søsteren døde?
5. Kan denne filmen på noen måte inspirere unge mennesker til å føle seg mindre alene eller mer forstått? Begrunn svaret ditt.
6. Hvordan vil du beskrive forholdet mellom moren til Marion og Marion? Tror du Marion føler seg sett og forstått av moren sin? Hvorfor/hvorfor ikke?
7. Har du opplevd å ikke bli sett? Hvordan føltes det?
D: Død og sorg – og fremtidshåp og drømmer1. Har du opplevd å miste noen du har vært glad i? Hvordan hadde du det da?
2. Marion forteller en lege på akuttmottaket at hun opplever at familien endret seg da søsteren Alice døde. Hvordan kommer dette til uttrykk i filmen?
3. Mennesker takler sorg på ulike måter. Hvordan ser vi dette i filmen? Hva liker du å gjøre når du er lei deg?
4. Hva gjør deg glad?
5. Marion smiler mer etter hvert som filmens handling utspiller seg. Det er særlig sammen med Alex at hun smiler. Har du noen/noe i livet ditt som gjør deg ekstra glad?
6. Hva skjer når Marion får et panikkanfall og faller om på gata? Kan dette relatere til situasjonen Marion står i?
7. Hvilke forskjellige typer sorg ser vi eksempler på i filmen?
8. Hva ER sorg? Finnes det ulike typer sorg som du vet om? Kom med eksempler.
9. Når morgenen endelig kommer, sier Marion at hun overlevde natta. Hva mener hun med dette, tror du?

10. Det er fem år siden Alice døde. Hvorfor tror du Marion fortsatt føler seg fastlåst i situasjonen?
11. Hva drømmer Marion om, tror du? Hvilken fremtid tror du hun ser for seg? Snakke sammen i grupper.
12. Hvordan kan man nå drømmene og målene sine, tror du? Kom med eksempler.
13. Har du noen fremtidsdrømmer og planer? Hvordan tenker du at du best kan nå disse?
14. I hvor stor grad mener du man kan bestemme sin egen fremtid og skjebne? Diskuter i grupper.
15. Hvordan endrer byen Paris seg etter hvert som filmens handling utspiller seg? Hvordan vil du beskrive byen på dagtid kontra nattestid? Hva kan dette være et bilde på?
E: Individ og identitet1. Kunne handlingen i Natt i Paris funnet sted der du bor? Hvorfor / hvorfor ikke?
2. Hvilke ting i livet ditt er viktigst for deg, og hvorfor?
3. I tenårene sliter mange med å finne sin identitet. Flere prøver seg frem med ulike væremåter, som er mer eller mindre naturlige. Man oppfører seg også gjerne veldig forskjellig fra om man for eksempel er sammen med venner, andre jevnaldrende, foreldre eller fremmede. Kan dette sammenlignes med å spille skuespill? Hvor lett/vanskelig synes du det er å gå inn og ut av ulike roller du har overfor ulike mennesker?
4. Filmens handling er lagt til en verdensmetropol og hovedstad – Paris. Hvis du selv ikke kommer fra en stor by, beskriv det du tror er de største forskjellene ved å vokse opp i en enorm by og det å vokse opp der hvor du bor.
5. Hvorfor er identiteten vår så viktig, tror du?
6. Finnes det ulike typer identitet? Gi eksempler og begrunn disse.
7. Hva tror du skjer videre mellom Marion og Alex?
8. Hvordan tror du det vil gå med Marion etter filmens slutt? Begrunn svaret ditt.
F: Scener fra filmenHer kan dere velge å gjenfortelle scenene slik dere husker dem, eller dere kan spille dem ut for hverandre. En annen mulighet er å skrive om scenen slik du skulle ønske den skjedde.
• Når moren ber Marion om å bli hjemme istedenfor å gå ut og treffe venner
• Når Marion velger å bli med Calypso og Michèle for å kjøpe hasj og ser et knivdrama utspille seg på fortauet
• Scenen mellom Justine og Marion på doen på klubben
• Første gangen Marion møter Alex og skal prøve sykkelen hans (og sykkelen hans blir stjålet)
• Scenen på legevakten, der Marion snakker med legen Allegra
• Scenen helt til slutt, når Marion skater nedover gata på rollerblades
G: Praktiske oppgaver1. Paris har alltid vært et viktig arnested for kunstnere. Finn en fransk kunstner du ønsker å lære mer om og lag en presentasjon om vedkommende.
2. Mal eller tegn en scene eller karakter du likte godt fra Natt i Paris.
3. Mal eller tegn et bilde inspirert av et av de følgende temaene: Sorg, glede, vennskap, Paris, våren
4. Velg en scene og gjenfortell situasjonen og stemningen som et dikt. (Om du skriver i jeg-form, kan du gi fortellerstemmen til hvilken som helst av karakterene i scenen.)
5. Gå sammen i gruppe og lag et rollespill hvor dere gjenskaper en scene dere har valgt. Lag to versjoner: En versjon hvor det som sies er så likt som det dere husker fra filmen som mulig, og en versjon hvor dere bytter ut replikkene med andre ting dere synes de heller burde ha sagt/gjort. Du kan bruke scenene ovenfor, eller finne dine egne.
6. Lag et dikt inspirert av det Marion fremfører for vennene ved elva. Diktet kan handle om denne filmen, eller noe annet du selv velger. Det trenger ikke rime.
7. Gjør en undersøkelse i klassen eller på trinnet ditt om ungdoms film – eller serievaner. Presenter disse i et valgfritt diagram.
8. Skriv en analyse av Natt i Paris, der du særlig legger vekt på filmens virkemidler (klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge, spesialeffekter m.m.)
H: Generelle filmstudiespørsmål1. Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
2. Synes du denne filmen passet bra for deg og klassen din? Begrunn svaret ditt.
3. Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg frustrert? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg?
4. Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
5. Velg en scene fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
6. Gjenfortell filmens handling med cirka femti ord.
