Mini-Zlatan og verdens beste onkel
Ella, Mini-Zlatan, har en bestevenn som er kulere og gøyere enn alle andre. Nemlig onkelen hennes, Tommy. Når Ellas foreldre skal reise bort får Ella være hos onkel Tommy. Men så en dag ringer det på døren og der står Steve, onkel Tommys nye kjæreste fra Nederland. Ellas drømmeuke med onkel Tommy ser ikke ut til å bli som hun hadde tenkt. Hun må bli kvitt Steve.
”Mini-Zlatan og verdens beste onkel” kategoriseres i sjangeren familiefilm/barnefilm. Den er svensk, men er dubbet til norsk av bl.a. Jakob Oftebro og Frank Kjosås. Filmen varer i 1 time og 21 minutter.Filmen er fritt basert på den svenske forfatteren Pija Lindenbaums barnebok, som på norsk er utgitt med tittelen «Lille-Zlatan og kule onkel Tommy» av (Damm Forlag, 2007). Filmen er regissert av den norske regissøren Christian Lo.
Se filmens trailer
her.
EGNETHET I SKOLEN”Mini-Zlatan og verdens beste onkel” inneholder ingen scener som antas å være skadelig for barn, og den er derfor tillatt for alle. Imidlertid, med utgangspunkt i filmens formspråk og målgruppedesign, er den best egnet i småskolen og opp til og med femte klassetrinn.
Det faglige arbeidet knyttet til en visning av ”Mini-Zlatan og verdens beste onkel” vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål, ikke minst i fagene norsk
(språk/kommunikasjon o.a.), KRLE (kjærlighet, etikk/moral o.a.), samfunnsfag
(identitet, oppvekst o.a.) og kunst og håndverk (ulike kreative oppgaver). Den nye læreplanen, Fagfornyelsen, fremhever tre tverrfaglige temaer som fortjener mye plass i skolen: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, samt folkehelse og livsmestring. Filmer som ”Mini-Zlatan og verdens beste onkel” vil spesielt godt kunne egne seg opp mot sistnevnte tema.
Les mer om
læreplanmål.
OPPGAVESAMLING
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene vil imidlertid passe aller best til klasse-/gruppesamtale!
A: KARAKTERENE1) Beskriv Ella. Hva er hennes sterkeste og svakeste sider, synes du? Skriv ned noen stikkord på en lapp, og etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
2) Hva er det med Tommy som gjør at Ella liker han så godt?
3) Ella takler det dårlig at Tommy har fått seg kjæreste. Hva kunne Tommy ha gjort annerledes for at Ella ikke skulle mislike Steve?
4) Ella prøver hardt å få Steve til å reise hjem igjen. Hvis du skulle ha gitt Ella et råd om hvordan hun burde taklet situasjonen med Steve annerledes, hva ville du da ha fortalt henne?
5) Beskriv Otto. Hva er det som gjør han til en god venn for Ella?
6) I begynnelsen av filmen vil ikke Ella spille fotball sammen med noen andre, bare alene. Til slutt i filmen er hun blitt en lagspiller. Hva tror du er årsaken til at hun har forandret seg på dette området?

7) Når Ella er på besøk hos mormoren og trillingene, er de mer opptatte av Ipad og TV-spill enn Ella. Hvis du skulle gitt mormoren og trillingene et godt råd når de får besøk, hva ville det ha vært?
B: KJÆRLIGHET1) Hvilke ulike eksempler på kjærlighet så dere i denne filmen? Snakk sammen og finn så mange eksempler som mulig.
2) Tommy og Steve er homofile. Hva vil det si å være homofil?
3) Mange mennesker synes det er underlig og fremmed at noen er homofile. Noen er til og med motstandere av homofili! Hvordan takler Tommys familie (mormoren og trillingene) dette, synes du?
4) Hva er det vi ser at Tommy og Steve har felles, som gjør at de passer sammen som kjærester?
5) På hvilke måter kan man se at Tommy og Steve er forelsket i hverandre?
6) Ella føler at Tommy er blitt mindre glad i henne etter at Steve dukker opp. Hun får heller ikke mye oppmerksomhet av mormoren og trillingene når hun er på besøk hos dem. Hva skal man gjøre hvis man savner mer oppmerksomhet og kjærlighet fra noen man er glad i? Snakk sammen om dette. (Er det lurt å gjøre mange slike streker som Ella finner på?)
C: SPRÅK1) I filmen får vi høre ordtaket ”Venner er blomster i livets hage”. Hva betyr dette?
2) Hvorfor tror dere Ella har fått kallenavnet ”Mini-Zlatan”?

3) Ella lager et perlemotiv det står ”BFF” på. Hva betyr forkortelsen ”BFF”?
4) Tommy sier: ”Man kan tydeligvis bli helt gal av kjærlighet.” Hva mener han med dette?
5) En forlovelsesring er et symbol; det vil si at den som tilbyr en slik ring til noen prøver å si noe helt bestemt. Hva da?
6) Steve kommer fra Nederland. Hvordan høres nederlandsk ut? Klarer dere å finne lydeksempler på internett? (Her kan Google translates audio-funksjon benyttes.)
7) Tommy og Steve snakker engelsk sammen for å forstå hverandre. I hvilke situasjoner har dere i klassen måttet bruke engelsk for å bli forstått av et annet menneske? Snakk sammen om ulike erfaringer.
8) Ella spør trillingene om hvordan man sier unnskyld på engelsk. De svarer ”I’m sorry”. Hvilke andre ulike måter, med og uten ord, er det mulig å si unnskyld på? Snakk sammen om dette, og gi forskjellige eksempler.
D: KREATIVE OPPGAVER1) I filmen ser vi en tegning av en av Ottos oppfinnelser: en kasse man kan fange Steve i. Lag din egen tegning av en tullete oppfinnelse som man kan bruke for å fange noen med.
2) Otto har også ulike roboter man kan bruke til å skremme med. Tegn en skummel skremme-robot!
3) Ella og Tommy snakker sammen om hvilke forskjellige typer monstre som finnes. Tegn et eller flere monstre som tilhører en bestemt monsterrase! (Disse kan dere klippe ut og lime på en felles monsterplakat som dere kan henge opp i klasserommet)
4) Ella og Steve leker gjemsel i Tommys leilighet. Dere kan leke gjemsel i skolebygget! 5) Ella og Otto perler i klasserommet. Har dere perlesaker på deres skole? I så fall, perl et motiv med et hyggelig budskap til noen du bryr deg om.
E: DIVERSE1) Filmen er basert på en barnbok skrevet av Pija Lindenbaum. Denne er utgitt på norsk med tittelen «Lille-Zlatan og kule onkel Tommy» av (Damm Forlag, 2007). Om du/dere vil, kan dere undersøke om biblioteket deres har tilgang til denne.

2) På restauranten som Ella og Tommy besøker kan man synge karaoke. Hva er karaoke? (Dere kan finne karaokeversjoner av mange kjente sanger på Youtube.)
3) Steve kommer fra Nederland. Klarer dere å finne dette landet på et kart? Hvor og hvordan kan man reise om man ønsker å besøke noen i Nederland?
4) Ella finner på ulike rampestreker. Hvilke husker dere best? Snakk sammen om hvilke påfunn dere synes er morsomme og harmløse, og hvilke dere selv aldri ville ha funnet på. Hva er en bra rampestrek?
F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.
2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Snakk sammen med andre i klassen om hva de syntes.
3) Hvorfor tror du filmskaperne har hatt et ønske om å lage akkurat denne filmen?
4) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til mail@pohphoto.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller.
