Filmweb
 
 

Helt super

Hedvig har krympet pappas superheltdrakt, og nå kan han ikke lenger være byens Superløve. Typisk Hedvig, som er ganske så klønete og mest glad i å game. Men når pappa velger sterke og suverene fetter Adrian til å bli den nye superhelten, bare MÅ Hedvig ta opp kampen.

Qvisten Animation ble etablert i 1994 og er i dag Skandinavias største animasjonsstudio. Qvisten har produsert, co-produsert og stått bak animasjonen i mer enn 20 prisbelønte spillefilmer, deriblant Dyrene i Hakkebakkeskogen, Flåklypa-filmene og Kaptein Sabeltann og den magiske diamant.

Se filmens trailer her.

 

EGNETHET I SKOLEN

«Helt super» er tillatt for alle. (Medietilsynet har ikke gitt den en nedre aldersgrense.) I skolesammenheng er denne filmen best egnet i barneskolen og på mellomtrinnet. Filmen kategoriseres i sjangeren animasjon/familiefilm/superheltfilm, og den varer i om lag 1 time og 16 minutter. All tale er på norsk.

Det faglige arbeidet knyttet til en visning av «Helt super» vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål, ikke minst i fagene norsk (språk/kommunikasjon), KRLE (etikk/moral, identitet) og naturfag (kropp og helse) og kunst og håndverk (animasjon/illustrasjon), for å nevne noe. Den nye læreplanen, Fagfornyelsen, fremhever tre tverrfaglige temaer som fortjener mye plass i skolen: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring. Filmer som denne vil kunne egne seg godt til bruk opp mot sistnevnte tema.

Les mer om læreplanmål.

 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.
Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene, så å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.

 

A: HEDVIG OG DE ANDRE

1) Skriv ned to-tre ord som du synes beskriver Hedvig. Etterpå finner du ut om noen andre i klassen har skrevet de samme ordene. Hva er typisk Hedvig?

2) Hva er Hedvigs sterkeste sider? Hva er pappaen Leif sine sterkeste sider? Har de noen styrker til felles?

3) Vi får høre at Leif måtte reise til Tibet for å gå på superheltskole da han var 13 år gammel. Tenk deg til at han skal skrive et postkort hjem til mammaen sin, hvor han forteller om hvordan han har det på skolen så langt hjemmefra. Skriv dette postkortet slik du tror det kunne ha vært. (Dere kan også lage rollespill hvor to og to improviserer en telefonsamtale mellom 13 år gamle Leif i Tibet – og moren.)

4) Når Adrian blir Superløve, så vil han ikke at identiteten hans skal være skjult. Hvorfor ikke?

5) Tenk deg til at du kunne ha møtt en av disse karakterene for å gi han/henne et godt råd. Hvem ville du ha møtt, og hva ville du ha sagt? Thomas (Hedvigs venn), bestemoren, gamle Konrad, Hedvigs lærer og Hedvigs onkel eller tante.

 

B: SUPERHELTER

1) Hva vil det si å være en helt? Kjenner du noen på hjemstedet ditt som kan kalles en helt? Snakk sammen i klassen.

2) Hedvigs mor har sagt at ”Du trenger ikke være en superhelt for å være super.” Snakk sammen om dette i klassen. På hvilke måter kan man være super uten å være superheltsuper?
3) Superløve-drakten forsterker både de positive og de negative sidene til den personen som har drakta på. Tenk gjennom hva slags superhelt du ville ha blitt om du tok på deg Superløve-drakten. Hva ville da blitt dine sterke og svake sider?

4) Hvis Superløve bodde på ditt hjemsted. Hva slags oppdrag tror du han/hun da ville ha fått?

5) Når Hedvig skal trene på å være superhelt, lager bestemoren hennes en hinderløype. Hedvig klarer ikke slike hindre så veldig bra, men det kan jo likevel være morsomt å prøve. Lag en oppfinnsom hinderløype sammen i gymsalen (ved hjelp av forskjellig utstyr), og se hvilke ”superkrefter” som er nødvendige for å klare den!

 

C: TEGNEOPPGAVER

Velg en eller flere av tegneoppgavene under. De ferdige resultatene kan henges opp i klasserommet.

1) Tegn deg selv som en superhelt! Hvordan skal drakten se ut? Hvilke superkrefter kunne du ha tenkt deg? Hva slags superheltnavn passer best til deg?

2) Lag en tegneserie hvor en superhelt hjelper noen som er i stor fare. Finn på en morsom slutt!

3) Lemuren i filmen lagde trøbbel både i byen og om bord i toget. Tegn en lemur eller et annet dyr som skaper kaos i klasserommet eller i skolegården på skolen din.

4) I slutten av filmen, når Superløven ikke er mer, sier Leif at han ikke vet hva han skal gjøre. Hedvig svarer at ”Du skal være pappaen min. Det er alt jeg ønsker meg.” Lag en tegning av hva du tror Hedvig har lyst til å finne på sammen med pappaen sin når han ikke lenger skal bruke tiden sin på å være superhelt.

 

D: ORD OG UTTRYKK

Denne oppgaveseksjonen tar utgangspunkt i ord og uttrykk vi hører i filmen, som det kan være litt vanskelig i forstå.

1) Når bybeboerne klapper for Superløves innsats, sier han at ”jobben er en takk i seg selv”. Hva mener han med dette?

2) Etter Hedvigs første forsøk på å være superhelt, sier pappaen hennes at ”ikke alle har det som skal til”. Hva mener han med dette?

3) Hva er en ”generasjon”?

4) Hva vil det si å ha en ”hemmelig identitet”?

5) Hva vil det si å ”gjøre en entré”?

6) Hva vil det si å ”være god på bunnen”?

7) I filmen hører vi snakk om fysisk styrke. Hva slags styrke er dette?

8) Ekstra vanskelig: Hedvigs lærer kaller livet for ”et darwinistisk mareritt”. Hva mener hun med dette?

 

E: DIVERSE

1) Det er en lemur med i filmen. Vet der noe om lemurer fra før? Hva slags dyr er dette? Hvor i verden hører lemurer til? Bruk internett og finn stoff.

2) Hva er det som gjør at et klesplagg kan krympe i vask? Kjenner dere noen som kan svaret på dette? Finn ut!

3) Adrians pappa sier at hjemme hos dem er det 100% spillfri sone, og det har vært avgjørende for hans resultater. Hva mener han med dette?
4) Hedvig fester en ”tracker” på superdrakta. Hvordan fungerer en tracker? Kjenner dere noen som vet, og som klarer å forklare det?

5) Det er ikke noe morsomt å delta på en talentkonkurranse hvis man ikke føler seg flink nok, eller hvis publikum ikke synes det du gjør er bra. Men det går an å arrangere en talentkonkurranse i klasserommet hvor alle som deltar kan finne på fantasifulle og tøysete innslag. Lag en scene foran i rommet og velg ut noen som kan være dommere; så kan de i klassen som har lyst bidra med ulike morsomme påfunn.

 

F: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hva kan man lære av å se denne filmen? Snakk sammen i klassen.

3) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.

4) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poheimstad@hotmail.com. Takk!

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Naturfag , KRLE-faget , Kunst og håndverk
Tema:Animasjon, Arv/miljø, Barns rettigheter, Død/sorg, Etikk, Familie, Framtidshåp og drømmer, Identitet, Individ/gruppe, Kjærlighet, Mot, Naturfag, Naturvitenskap, Oppvekst/familie, Samfunn, Sorg, Sosiale medier, Språk og uttrykksmåter, Vennskap
 

Fakta

Originaltittel:Helt Super
Regi:Rasmus A. Sivertsen
Roller:Tobias Santelmann, Hennika Eggum Huuse, Kari Simonsen, Atle Antonsen, Desta Marie Beeder, Line Verndal, Henriette Marø, Johannes Kjærnes, Todd Bishop Monrad Vistve
Manus:Kamilla Krogsveen
Genre:Animasjon / Familiefilm / Superheltfilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produsent:Åshild Ramborg og Stian Tveiten
Produksjonsselskap:Qvisten Animation
Lengde:1 t. 16 min.
Distribusjon:Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense:6 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen