Filmweb
 
 

Folk og røvere i Kardemomme by

Dette er filmversjonen av Thorbjørn Egners folkekjære fortelling om Kardemomme by. Her får du møte tante Sofie, gamle Tobias i tårnet og politimester Bastian og de andre innbyggerne. I et hus bortenfor bymuren bor de tre røverne Kasper, Jesper og Jonatan - samt en løve. De tre røverne drar stadig inn til byen for å røve hos bakeren og pølsemakeren … men kan de få lov til å holde på slik for alltid?Filmen kommer også dubbet til samisk. Se filmens trailer.

EGNETHET I SKOLEN
Medietilsynet har ikke gitt ”Folk og røvere i Kardemomme by” en nedre aldersgrense. Deres begrunnelse er som følger: ”Denne filmen inneholder en noe dramatisk skildring av en brann. Dette skjer innenfor en kjent og trygg ramme, og antas derfor ikke å være skadelig for de yngste. Filmen blir derfor tillatt for alle.”

I skolesammenheng vil den passe godt på de nederste alderstrinn, men den kan også bidra til både underholdning og undervisning på de øverste trinnene.

Det faglige arbeidet knyttet til en visning av ”Folk og røvere i Kardemomme by” vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål i fag som både norsk, samfunnsfag,  naturfag og kunst og håndverk. Den nye læreplanen, Fagfornyelsen, fremhever tre tverrfaglige temaer som fortjener mye plass i skolen: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring. ”Folk og røvere i Kardemomme by” vil kunne egne seg godt til bruk opp mot de to sistnevnte tema.
Les mer om læreplanmål.

 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene legger opp til klasse-/gruppediskusjon. Langt fra alle spørsmål har klare fasitsvar.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon i filmen alene, så å gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende.

A: FOLKENE I KARDEMOMME BY
1) Ofte fremstilles ulike karakterer i mange filmer som enten gode eller onde. Røverne i denne filmen er gode eksempler på at vi mennesker ikke er kun gode eller kun onde. Både Kasper, Jesper og Jonatan har mange ulike personlighetstrekk. Snakk sammen om hvordan dere vil beskrive disse tre, og skriv ned hva dere synes er deres positive og negative sider.

2) Hvorfor tror dere Kasper, Jesper og Jonatan ble røvere?
3) Selv om Kasper, Jesper og Jonatan lenge har røvet i byen, gir byboerne til slutt de tre en ny sjanse i livet. Hva kan vi som har sett denne filmen lære av dette?

4) Hva synes dere er de sterke og de svake sidene til Politimester Bastian, Tante Sofie og Tobias i tårnet? Dere kan lage skjemaer som dere fyller stikkord inn i.

5) Tante Sofie synger dette: ”For alt er bare tøys og tull i Kardemomme by! Hvis bare alle var som jeg – så ville alt bli bra.” Er dette noe hun har rett i? Begrunn svaret ditt.

6) På hvilke måter skjønner vi at Tante Sofie og Kasper forelsker seg i hverandre? Tror du de passer sammen som kjærester?

7) Hvilke ulike eksempler på vennskap så du i filmen? Skriv ned noen eksempler på et ark, og etterpå sammenligner du med hva  andre i klassen har skrevet. Ble det mye forskjellig?

B: KARDEMOMMELOVEN
I Kardemomme by har man bare en lov: ”Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil.” Hvordan hadde det vært på skolen deres hvis denne loven var den eneste som gjaldt, ingen andre regler og reglement? Snakk sammen i klassen.

C: TEGNEOPPGAVER

Velg en eller flere av tegneoppgavene under.

1) Tegn en tegning av at Tobias sitt tårn brenner. Dere kan gjerne samarbeide i grupper om en felles tegning. Bruk et stort ark, og tegn inn så mange dyr, folk og røvere dere vil!

2) Dere kan også samarbeide om å tegne stua i huset til de tre røverne. Tegn så mye rot som mulig!

3) Tegn en tegning av hvordan du tror det foregikk den gangen løva spiste den ene tåa til Jesper!

4) Frøken tante Sofie og Kasper liker hverandre godt (til slutt). Tegn en tegning av at de to er blitt kjærester og gjør noe hyggelig sammen.

5) Tegn enten Kasper som brannmester, Jesper som sirkusdirektør eller Jonatan som baker. Tegn gjerne at han er på jobb og at det skjer noe spennende.

6) Hvilken jobb tror du at du vil passe best til? Tegn deg selv som voksen – når du har fått drømmejobben din! (Her er det lov til å bruke masse fantasi!)

D: DYRENE I KARDEMOMME BY

1A) I Kardemomme by spiller dyr en stor rolle for de menneskene som bor der. Husker dere alle dyrene som var med i filmen? Lag en liste.

1B) Hvilke av disse dyrene er det vanlig å ha som kjæledyr? Hvilket ville du helst ha hatt boende hjemme hos deg?
2) Hvilke av dyrene i Kardemomme by kunne ha hørt naturlig hjemme i Norge, og hvilke ikke?

3) Hva er de vanligste kjæledyrene i Norge? Hvorfor tror du disse er blitt så populære?

4) Hva er det rareste kjæledyret du vet om at noen har? Gi hverandre eksempler i klassen.

5) Remos hund blir arrestert. Kan man arrestere dyr i virkeligheten?

6) Kan man ha en løve som kjæledyr i virkeligheten? Gi eksempler på grunner for og mot.

7) Pølsemakeren selger mat laget av dyrekjøtt. Hva er forskjellen på de dyrene som blir til mat, og de som menneskene i Kardemomme by ønsker å ha som levende dyrevenner?

E: MENN OG KVINNER

I Thorbjørn Egners bok (fra 1955) om folk og røvere i Kardemomme by, så er det med en del flere menn enn kvinner. I boka er bakeren en mann, men hvordan ser bakeren ut i filmen? Hvorfor tror du de som har laget filmen har gjort denne endringen? Snakk sammen om dette.

F: SANG OG MUSIKK

”Folk og røvere i Kardemomme by”-boka kan dere helt sikkert få lånt hos deres nærmeste bibliotek. I den står alle sangtekstene (og noter og akkorder finnes på de bakerste sidene). Sangene kan dere også lytte til på internett. (Kardemomme by-plata finnes for eksempel på Spotify og på Youtube, med Thorbjørn Egners fortellerstemme.)
1) Velg en eller flere av disse sangene, øv på tekstene og syng sammen i klassen!

2) Dere kan også lage et skuespill hvor dere later som dere er de ulike karakterene i filmen/i boka som synger. ”Røvernes letevise” kan for eksempel være morsom å lage et slikt skuespill til.

3) Kan noen i klassen spille et instrument? Hva med å lage et lite ”byorkester” som spiller i skolegården?

4) I filmen ser vi at byen samler seg for å se og høre på ulike underholdningsbidrag. Lag deres eget klasse-show, hvor frivillige i klassen fremfører ulike sanger og danser.

G: DIVERSE

1) Landskapet hvor Kardemomme by ligger, ligner ikke på noe sted vi kan finne i Norge. I hvilken del av verden tror dere Kardemomme by kunne ha befunnet seg i virkeligheten?

2) De tre røverne forteller at de tidligere har vært gatemusikanter. Hva er en gatemusikant?

3) Kasper, Jesper og Jonatan blir satt i fengsel hos Politimester Bastian. Synes dere 48 dager i et slikt fengsel var en passende straff for det de hadde gjort? Snakk sammen om dette.

4) Politimester Bastian skriver i en forhørsprotokoll. Hva er et forhør, og hva er en protokoll?

5) Folk sier at Tobias i tårnet er klok. Hva er et klokt menneske? Hvordan blir man klok? 6) Hvordan tror du det ville ha vært å vokse opp på et sted som Kardemomme by? Hva tror du at du ville ha likt minst og mest? Begrunn svarene dine.

 

H: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine. (Hvis du vil kan du skrive en filmanmeldelse, hvor du gir terningkast til denne filmen.)

3) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poheimstad@hotmail.com. Takk!

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [Barnehage, 1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Naturfag , Samfunnsfag , Kunst og håndverk
Tema:Animasjon, Etikk, Fremtidshåp, Identitet og gruppe, Kjærlighet, Kjønn og kjønnsroller, Litteratur på film, Mot, Musikk, Oppvekst, Språk og uttrykksmåter, Vennskap
 

Fakta

Originaltittel:Folk og røvere i Kardemomme by
Regi:Rasmus A. Sivertsen
Manus:Karsten Fullu og Ingrid Haukelidsæter
Genre:Animasjon / Familiefilm / Barnefilm / Norsk
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produksjonsselskap:Qvisten Animation
Lengde:1 t. 19 min.
Distribusjon:Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen