Dancing Queen
Mina (12) blir hodestups forelsket når danseren Edvin begynner i parallellklassen. Når de inviterer til en audition for et nytt dansecrew, øyner Mina sin sjanse. Men i forelskelsesrusen er det én ting hun har glemt: Hun kan ikke danse!.
Se filmens trailer.
Filmen tar for seg blant annet både kroppspress, spiseforstyrrelser og selvbildeutfordringrer. Hvis man ønsker å gå inn i disse temaene (se spørsmålskategori D), så kan det være hensiktsmessig å invitere skolens helsesykepleier med på en klassesamtale.
EGNETHET I SKOLEN
I skolesammenheng vil ”Dancing Queen” være best egnet på mellomtrinnet – samt åttendetrinn. Filmens hovedperson er 12 år, og filmen starter med at hun skal begynne i 7. klasse. Mange av filmens temaer og problemstillinger vil kunne passe godt inn i hverdagen til elever på de nevnte alderstrinn.
Filmen kategoriseres i sjangeren drama/barnefilm/familiefilm/musikkfilm, og den varer i 1 time og 32 minutter. All tale er på norsk.
Det faglige arbeidet knyttet til en visning av «Dancing Queen» vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål, ikke minst i fagene norsk (språk/kommunikasjon), KRLE (etikk/moral, identitet) og naturfag (kropp og helse), kroppsøving (dans) for å nevne noe. Den nye læreplanen, Fagfornyelsen, fremhever tre tverrfaglige temaer som fortjener mye plass i skolen: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring. Filmer som denne vil kunne egne seg godt til bruk opp mot sistnevnte tema.
Les mer om skolens læreplanmål.
OPPGAVESAMLING
Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.
Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene, så å i tillegg gi elevene tilgang til internett og ulike oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.
A: MINA OG DE ANDRE
1) Skriv ned to-tre stikkord som du synes beskriver Mina. Etterpå finner du ut om noen andre i klassen har skrevet de samme ordene. Hva synes dere er typisk Mina?

2) Tenk deg at du kunne ha gitt Minas foreldre et godt råd. Hvilket råd ville det ha vært? Skriv det ned, og etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
3) Hva får vi vite om oppveksten til Minas mor? Hva slags mamma tror dere Mormor har vært? Snakk sammen i klassen.
4) Skriv ned hva du synes Mormor gjør bra som mormor, og hva du synes hun burde gjort annerledes. Etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
5) Hvilke ulike egenskaper har Shaan Akhtar som gjør han til en god danseinstruktør? Er det noe han burde ha gjort annerledes, synes du? Snakk sammen i klassen.
6) Hvordan tror du Markus har det når Mina ikke lenger har lyst til å tilbringe tid sammen med han? Skriv ned noen stikkord: Etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
7) Mina og Bella har vært barndomsvenner i mange år. Når Mina vil prøve seg på dans, så sier Bella: ”Du er flink til andre ting, skolearbeid og så videre. Det er ikke alle som skal danse.” Sa hun dette for å trøste, rose, støtte eller mobbe Mina? Eller sa hun det av en annen grunn? Snakk sammen i klassen.
8) I Mormors begravelse sier Markus at ”Mormor så noe i Mina som ingen andre så.” Hva tror du han mente med dette?
9) Hva er E.D.Wins positive og negative sider, synes du? Synes du han og Bella fortjente å vinne The Mjøsa Challenge? Begrunn tankene dine.
B: DANSING
1) Det finnes veldig mange ulike typer dans. Hvilke kan dere navnet på? (Demonstrer gjerne for hverandre i klasserommet, hvis dere vil og kan!)

2) På hvilke forskjellige måter kan man lære seg ulike danser?
3) Hva er likhetene og forskjellene på å danse klassisk ballett og hiphop?
4) I filmen hører vi navn på flere ulike dansebevegelser, for eksempel biz markie, bounce direct, kick ball change og slide. Bruk internett og finn videoeksempler på hvordan man gjør disse.
5) Hva vil det si å lage en dansekoreografi?
6) Hva vil det si å danse freestyle?
7) Synes dere at det passet med dansing i Mormors begravelse? Snakk sammen om dette; hvor og når passer det med dansing, og hvor og når er det upassende?
8) I filmen ser vi ungene stå i en ring hvor de bytter på å danse i midten. Dere i klassen kan gjøre det samme: Sett på musikk dere har lyst til å danse til, og ha det gøy! Om du har lyst til å danse i midten av ringen, så husk at du trenger ikke å ha øvd så mye fra før, det er bare å slå seg løs!
C: KJÆRLIGHET
1) Hvilke ulike eksempler på kjærlighet så du i denne filmen?
2) Minas foreldre tror at Mina og Markus er blitt kjærester, og de arrangerer et møte på kjøkkenet slik at alle fire kan snakke om dette. Hvorfor tror dere foreldrene ønsket en slik samtale? Hva synes dere om at foreldrene gjorde dette?
3) Når Mina er misfornøyd med mammaen sin, så sier Mormor at «Mora di er en tusen ganger bedre mor enn det jeg har vært. Det eneste som betyr noe for henne er at du har det bra.» Snakk sammen i klassen om eksempler på at man synes foreldre gjør og sier teite ting, men så er det bare et uttrykk for omsorg og kjærlighet.
4) Minas mormor skjønner at Markus lenge har vært forelsket i Mina. Hvordan har hun skjønt dette, tror du?
5) Helt til slutt i filmen, når alle danser, så kysser Mina Markus på kinnet. Hva er det et slikt kyss kan uttrykke? Hvem er det man kan kysse på kinnet, og hvorfor gjør man det?
6) Hvordan kan man skjønne at et menneske er forelsket i noen?
D: KROPP OG HELSE
1) Mina forandrer utseendet sitt ved å kjøpe nye klær, bytte ut brillene med linser, og hun forandrer frisyren sin. Hvorfor gjør hun dette? Kan man forandre livet sitt ved å forandre utseendet sitt? Snakk sammen i klassen.

2) E.D.Win kommenterer kroppen til Mina. Han sier ting som ”Hvor mye veier du egentlig” (når han er sinna) og ”Wow! Har du gått ned (i vekt) eller?” (når han forsøker å være hyggelig). Snakk sammen om det å kommentere andre sin kropp og vekt. Er det greit eller ikke?
3) Mina er bare 12 år, likevel trener hun hardt og lar være å spise for å gå ned i vekt. Hun lurer også på om hun er gammel nok til å ta en slankeoperasjon. Hvis noen du kjenner hadde tenkt slik, hva ville du ha sagt til den personen hvis du kunne gitt han/henne et godt råd?
4) Hva vil det si å ha en spiseforstyrrelse? Finn ut av dette. Spør gjerne noen som jobber innenfor helsefag (for eksempel skolens helsesykepleier). Snakk etterpå sammen om Mina i filmen; hadde hun en spiseforstyrrelse?
5) Legen forteller at Mina har lave verdier på mineraler og vitaminer, og at hun er dehydrert. Hva betyr dette?
6) Har noen i klassen noen gang opplevd at en selv eller noen andre har besvimt? Snakk sammen om ulike eksempler dere måtte kjenne til. I hvilke situasjoner ”slår hodet seg av” på denne måten, og hvorfor? Ta gjerne kontakt med noen som jobber innenfor helsefag (for eksempel skolens helsesykepleier), for å få en forklaring.
7) Hva tror dere Mormor døde av? Snakk sammen i klassen.
E: ORD OG UTTRYKK
1) E.D.Win sier han er ambisiøs. Hva vil det si å være ambisiøs?
2) Hva tror du Minas mormor mener med at hun vil at Mina skal slutte med ”selvmedlidende tanker”?
3) Vi hører Minas mor bruke uttrykket ”å havne i rennesteinen”. Hva betyr dette uttrykket?
4) Når Mina nekter å prate med foreldrene sine, og løper på rommet sitt, sier faren hennes til moren: ”Jaja, det er bare å erklære den barndommen for over.” Hva mener han med dette, tror du?
F: DIVERSE
1) Filmtittelen ”Dancing Queen” er hentet fra navnet på en veldig kjent låt av den svenske popgruppa ABBA. Finn denne låta på internett, og hør på den sammen i klassen. Dans gjerne til den!

2) E.D.Win sier at man må øve 10.000 timer for å bli god i noe. Stemmer dette, tror du? Hvor mange dager og hvor mange år tar det å øve 10.000 timer hvis du øver fem timer hver dag? Hva kunne du tenke deg å øve så mye på?
3) I starten av filmen, når Mina gruer seg til å gå opp på scenen for å danse under The Mjøsa Challenge, så spør hun: ”Har du noen gang angret? Angret så du fikk vondt i magen, og skulle ønske du forsvant fra jordens overflate?” Har du? Fortell hverandre i klassen om ting dere har angret på!
4) På slutten av ”The Mjøsa Challenge” kommer danseren Mona Berntsen opp på scenen. Mona Berntsen er en ekte person som er kjent for sine danseferdigheter. Om dere vil, bruk internett og finn informasjon om henne. Dere klarer kanskje også å finne dansevideoer hun er med på.
G: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL
1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.
2) Hva kan man lære av å se denne filmen? Snakk sammen i klassen.
3) Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine.
4) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poheimstad@hotmail.com. Takk!
Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) og har bl.a. jobbet som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller.