Aftersun
Elleve år gamle Sophie drar på chartertur til Tyrkia med faren Calum en gang på 90-tallet. Til vanlig bor Sophie hos sin mor, og den årlige ferieturen er derfor en etterlengtet anledning til å tilbringe kvalitetstid med den kule og morsomme faren. Lykkelige ferieøyeblikk flyter over i det melankolske, da Calum har sitt å stri med og prøver å skjule det for Sophie.
Aftersun er en varm skildring av regissør Charlotte Wells egne barndomsminner. Hun kaller filmen en emosjonell selvbiografi. Paul Mescal (Normal People) briljerer i rollen som Calum sammen med nykommeren Frankie Corio som spiller Sophie. Aftersun ble en av de store snakkisene på filmfestivalen i Cannes, og har blitt nominert til en hel rekke prestisjefylte priser.
Egnethet i skolenFilmen egner seg best fra 8. til 10. trinn og på videregående. Det faglige arbeidet knyttet til visningen av filmen vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål, ikke minst i fagene engelsk, mediefag, samfunnsfag og KRLE. I læreplanene under Kunnskapsløftet 2020 er tre tverrfaglige temaer viet mye plass: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling. Denne filmen vil kunne egne seg spesielt godt til bruk opp mot de to førstnevnte temaene.
Notat til oppgaveneSpørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen. Noen oppgaver kan besvares kortfattet, andre forutsetter lengre besvarelser. Noen oppgaver krever videre kildearbeid, fortrinnsvis på nett. Mange av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt temaene filmen tar opp.
Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper. Elevene kan gjerne bare løse et utvalg av oppgavene, enten valgt av lærer basert på ønsket fokus i henhold til lærerplanens kompetansemål, eller valgt av elevene selv. Oppgavene kan gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter under filmen. De kan inneholde noen veldig små avsløringer av filmens handling, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig.
Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer elevenes svar i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen.
Oppgaver om filmen

1) Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, og hva filmskaperne forsøker å fortelle med den. Hva er filmens tematikk og budskap?
2) Hvilken relevans har filmens tittel Aftersun for historien den forteller? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen? Hvilken symbolsk betydning kan den ha?
3) Filmens første scene viser hjemmevideoopptak av elleve år gamle Sophie og faren hennes Calum. I refleksjonen fra skjermen videoen spilles av på, ser vi gjenskinnet av en voksen kvinne. Etter hvert spoler kvinnen gjennom videoen, som virker å være fra en ferietur. Videoklippene kryssklippes med bilder fra en nattklubb, der en person står omringet av dansende, unge mennesker, badet i strobelys. Sophie vinker farvel til faren på en flyplass, og de sier at de elsker hverandre. Hva forteller filmskaperne oss med denne åpningen på filmen? Hvordan indikerer scenen deler av filmens tematikk?
4) Etter denne introduksjonen transporterer filmen oss bakover i tid til ferieturen vi nettopp har sett videoklipp fra. Kort tid etter at Calum og Sophie ankommer hotellrommet sitt, midt på natten, ligger Sophie og sover. Calum tar av henne skoene, legger et teppe over henne og sier god natt, før han går ut på balkongen for å ta en røyk. Han beveger seg fra side til side, omtrent som om han danser – en tydelig referanse til de tidligere bildene fra en nattklubb. Hva tror du filmskaperne ønsker å fortelle oss om Calum gjennom denne scenen? Hvordan framstår forholdet mellom ham og Sophie i begynnelsen av filmen?
5) Neste morgen er Calum og Sophie ved svømmebassenget på hotellet, som er fylt av byggestøy. Calum spør Sophie om hvordan det går hjemme. Hvordan virker Sophies hverdag hjemme hos moren å være? Hva forteller denne scenen oss om forholdet mellom Calum og Sophies mor, og mellom Sophie og moren?

6) Hva tror du er grunnen til at filmen fortsetter å vise hjemmevideoopptak fra enkelte av scenene, klippet sammen med de mer filmatiske bildene? Hvordan er dette med på å forsterke følelsen av at filmen handler om minner fra fortiden? Hvordan er videoopptakene med på å plassere filmens handling til 90-tallet?
7) Den første kvelden sitter Calum og ser på videoopptak fra dagen, spesielt et klipp der Sophie sier «dad’s being amazing». Hva tror du er grunnen til at han ser på akkurat dette klippet? Hva forteller det oss om hvordan han ønsker at forholdet til datteren skal være?
8) På hvilken måte utdyper Sophies og Calums korte telefonsamtale med Sophies mor litt mer om deres respektive forhold til hverandre? Hvorfor ønsker Sophies mor å snakke med Calum, og hvorfor spør Calum henne «are you checking up on me?»
9) Calum og Sophie begynner etter hvert å bruke nabohotellets basseng og uteområde, ettersom deres eget hotell ikke er så fint. De møter to engelske ungdommer og spiller biljard med dem. De to sier at de bor på hotellet over gaten, og klager på at det er en byggeplass. Calum unnlater å si at han og Sophie bor på det samme hotellet. Hva tror du er grunnen til dette? Hvorfor venter Calum et øyeblikk med å si at han er Sophies far, når de to ungdommene først tror at han er Sophies bror?
10) Hvorfor tror du at Calum forsøker å lære Sophie selvforsvar? Hva sier det om forholdet deres at han bruker tid under ferien deres til dette?
11) Senere snakker Sophie om at hun synes det er fint at de deler den samme himmelen og solen. Hva tror du hun mener med dette? Hvorfor liker hun denne tanken? På hvilken måte kan denne tanken gi henne en form for trygghet?
12) Beskriv Calum og Sophie, og deres forhold. Hvilke likheter og forskjeller ser du i dem? Hvordan utvikler de to seg som personer, og forholdet dem imellom, i løpet av filmen? Hvilke scener i filmen viser best denne utviklingen?

13) Hva tror du er grunnen til at Calum har gips på armen i begynnelsen av filmen? Hva forsøker filmskaperne å fortelle oss om ham gjennom dette, og at han ikke husker hvordan han skadet seg? På hvilken måte kan en sånn detalj være med på å skape en følelse av usikkerhet og ustabilitet forbundet med karakteren? Hvordan er dette med på å skape mer drama og spenning i filmen?
14) Når Calum og Sophie er på båttur og dykker, snakker Calum med en av instruktørene. De begynner å snakke om alder, og Calum sier at han ikke kan se seg selv som førtiåring – han er overrasket av at han har blitt så gammel som tretti. Hva tror du er grunnen til at Calum ikke tror at han kommer til å bli gammel? Hva forteller dette oss om hans syn på livet, og muligens om hans mentale tilstand?
15) Omtrent midtveis i filmen er Calum og Sophie i en butikk som selger tyrkiske tepper. Han ser et teppe som han liker spesielt godt, men når han spør om prisen synes han å innse at det er for dyrt. Han lar først være med å kjøpe teppet, men returnerer senere til butikken alene og kjøper det allikevel. Hva forteller dette oss om Calum? Hva tror du er grunnen til at han kjøper teppet, selv om han nok egentlig ikke har råd til det?
16) Hva er den meditative dansen Calum iblant praktiserer? Hva tror du denne er ment å gjøre for ham?
17) Hvorfor er Sophie så fascinert av de eldre britiske ungdommene hun begynner å henge med midtveis i filmen? På hvilke måter utforsker hun nye sider av livet med sine nye venner? Hvorfor tror du Sophie er mer interessert i å være sammen med de eldre ungdommene enn den jevnaldrende gutten Michael, som hun spiller videospill med?
18) Filmen inneholder mange observerende bilder, ofte fra Sophies perspektiv, mens hun legger merke til detaljer rundt seg. Hva tror du betydningen av disse bildene er? Hvorfor tror du Sophie er så opptatt av å iaktta omgivelsene sine?
19) På et tidspunkt mens Sophie filmer Calum tuller hun med alderen hans. Sophie har nettopp fylt 11 og Calum blir 31 – eller 131, som hun sier – om to dager. Sophie spør Calum hva han trodde han kom til å drive med om tjue år, da han var 11. Calum svarer ikke, men ber i stedet Sophie om å skru av kameraet. Hva tror du er grunnen til at Calum reagerer så negativt på dette spørsmålet? Hva antyder det at han tenker om hvor han er i livet? Hvorfor tror du Calum er så følsom overfor alderen sin?
20) Mens Sophie filmer Calum, ser vi en bunke bøker ligge ved siden av TV-en i rommet. Hva slags bøker ser vi Calum leser, og hva sier disse om ham? Hvordan er disse bøkene relatert til Calums syn på sitt eget liv, og det at han ikke liker Sophies spørsmål om hvor han så seg selv som 30-åring da han var elleve?
21) Hva forteller Calum at han gjorde på 11-årsdagen sin? Hva slags oppvekst tror du Calum hadde, basert på denne historien? Hvordan tror du foreldrene hans var? Hvordan tror du dette påvirker hva slags far Calum ønsker å være for Sophie?
22) Når Sophie spør Calum om han noen gang kommer til å flytte tilbake til Skottland, sier han nei. Først tuller han og sier at det er fordi det ikke er nok sol der, men så sier han, mer alvorlig, at det er vanskelig å dra tilbake når man først har forlatt hjemmet sitt, og at han aldri følte at han hørte til i Edinburgh. Sophie sier at det gjør hun, noe Calum er glad for. Calum forteller Sophie at hun kan leve hvor hun vil og være hvem hun ønsker når hun blir eldre. «Du har tid,» sier han til henne, på en måte som får det til å virke som om han selv ikke har det. Hvorfor tror du at Calum forteller Sophie disse tingene? Hvordan virker han å se på sine egne muligheter til å være den han vil være, og gjøre det han ønsker? Hvorfor tror du at Calum føler at tiden har løpt fra ham, selv om han fortsatt er ganske ung?
23) Utover i filmen ser vi stadig mer av nattklubbscenen i strobelys, som etter hvert framstår som en slags drømmesekvens. Vi ser Calum danse blant andre unge mennesker, og en kvinne på omtrent hans alder som observerer ham, mens hun går mot ham. Det hviler en melankoli og en slags stille desperasjon over denne drømmen, som om den varsler om noe ille som skal skje. Hva tror du den symbolske betydningen av denne drømmen er? Hvordan tolker du hva filmskaperne forsøker å fortelle med drømmen? Hvem er kvinnen som går mot Calum? Hvilken betydning har musikken vi hører de forskjellige gangene denne drømmen dukker opp i filmen?
24) Hvorfor tror du at Calum gjør noe så risikabelt som å balansere på toppen av balkongrekkverket på hotellet?

25) Under en karaokekveld melder Sophie seg og Calum opp til å synge Losing My Religion av R.E.M. Calum vil ikke, så Sophie går på scenen alene. Når hun kommer tilbake sier Calum at hun kan få sangtimer hvis hun vil være å synge, underforstått at hun ikke kan å synge. For å såre faren tilbake svarer Sophie at han skal slutte å tilby å betale for ting han ikke har råd til. Hva tror du ligger bak disse sårende kommentarene de begge sier til hverandre i denne scenen? Hvordan reagerer Calum på Sophies lille stikk? Hvilken relevans har låtens tekst til denne scenen?
26) Hvorfor har Sophie på seg en bikinitopp under kjolen denne kvelden, og hvorfor spør Calum henne om dette?
27) Hva gjør Sophie når Calum lar henne være igjen alene på karaoken? Hvordan reagerer hun når en av de engelske ungdommene gir henne «all inclusive»-armbåndet sitt, som lar henne bestille hva hun vil på hotellet, uten å betale?
28) Når Sophie kommer tilbake til rommet etter karaoken, svarer ikke Calum når hun banker på døren. Hva får vi se at Calum har gjort denne kvelden? Hvordan finner Sophie ham når hun får noen til å låse henne inn på rommet? På hvilken måte speiler denne scenen den første kvelden på hotellrommet?
29) Like etter den ovennevnte episoden til Calum, møter vi for første gang i filmen Sophie som voksen. Hva får vi vite om henne? Hvordan kobles drømmen fra danseklubben til Sophie på dette punktet i filmen, og med det fortid og nåtid? Hva er betydningen av at teppet Calum kjøpte på ferien nå er hjemme hos Sophie?
30) På Calums bursdag besøker han og Sophie et gjørmebad. Sophie ser et sår på skulderen hans og spør hva som har skjedd med den. Calum unnskylder seg for det som skjedde kvelden i forveien, at han forlot henne, sluknet på sengen og ikke slapp henne inn når hun banket på. Sophie virker å ha tilgitt ham, og smører ham inn med gjørme. Senere sier Calum at han vil at Sophie skal vite at hun kan snakke med ham om alt. På hvilken måte viser denne sekvensen at de to er i ferd med å skape et mer symbiotisk forhold, der de begge er avhengige av hverandres hjelp?
31) Etter at Sophie har fått med seg de andre turistene på å synge bursdagssang til Calum, ser vi i det som virker å være et tilbakeblikk fra kvelden da han vandret ut i sjøen, at han sitter på sengen sin og gråter etter å ha kommet tilbake på hotellrommet. På et postkort har han skrevet en beskjed til Sophie, at hun aldri må glemme at han elsker henne veldig høyt. Hva forteller dette oss om hva som egentlig skjedde den kvelden, etter at de hadde vært på karaoke? Hva forteller det oss om Calums mentale helse? Hvorfor tror du at Calum er så dypt deprimert, som vi etter hvert forstår at han er?
32) Musikk spiller en veldig viktig rolle i denne filmen, spesielt i en sekvens mot slutten av filmen, akkompagnert av låten Under Pressure, av Queen og David Bowie. I sekvensen begynner Calum å danse for en pinlig berørt Sophie, før hun etter hvert blir med og de danser sammen. Samtidig ser vi kulminasjonen av drømmesekvensen fra nattklubben, der Sophie som voksen roper til Calum, før hun holder rundt ham og virker å forsøke å holde fast i ham. Tilbake i nåtiden virker unge Sophie å gjøre det samme, og filmen smelter på denne måten fortid og nåtid, drøm og virkelighet, sammen til en symbolsk ladet helhet. Hva tror du filmskaperne forsøker å formidle med denne sekvensen? Hva forteller den oss om hva som har skjedd med forholdet mellom Sophie og Calum i løpet av de tjue årene som har gått etter denne ferieturen? Hvordan reflekterer teksten i låten forholdet mellom Calum og Sophie, samtidig som den uttrykker en sentral tematikk i filmen? Finn gjerne låtteksten på nett og analyser den ut ifra hvordan den brukes i filmen.
33) I filmens siste scene ser vi igjen videoopptaket av Sophie og Calum som tar farvel på flyplassen etter ferien. Bildet av Sophie som vinker til faren fryser, og kamera beveger seg rundt i voksne Sophies leilighet. Hun sitter og ser på videoopptakene på TV-en sin. Kamera beveger seg videre rundt, og er plutselig tilbake på flyplassen, der vi ser Calum stå og filme Sophies farvel. Igjen blandes fortid og nåtid, drøm og virkelighet, i det vi ser Calum gå vekk fra kamera, gjennom en dør inn til nattklubben fra Sophies drøm. Hvordan tolker du denne sluttscenen, og hva som trolig har skjedd med Calum etter ferien med datteren?
34) I intervjuer har regissøren Charlotte Wells snakket om hvordan filmen er basert på hennes egne opplevelser og minner, men at filmen er fiksjonell, ikke en biografisk gjenfortelling av hendelser fra hennes eget liv. Hva tror du er grunnen til at hun har villet lage en personlig film, basert på egne erfaringer, men ikke ønsket å lage en tradisjonell selvbiografisk film? Hva kan noen av fordelene med å jobbe på denne måten være?
35) Skriv en kort novelle basert på egne opplevelser, men som er fiksjonell, altså ikke en gjenfortelling av faktiske hendelser fra livet ditt.
Nettressurser
Disse nettressursene inneholder mer informasjon om filmen, som kan være til hjelp når du skal løse oppgavene.
Aftersun – Wikipedia
Intervju med regissøren – YouTube
Intervju med regissøren og produsentene – YouTube
Intervju med regissøren og skuespillerne – YouTube
