i samarbeid med
SponsoratSponsorat

Erstatter ikonisk 64-år gammel logo-løve

Filmweb
Publisert:
Følg oss:

Fram med fakler og høygafler: Løven Leo er blitt erstattet med en data-løve.

Annonse

Helt siden 1916 har Hollywood-studioet Metro Goldwyn Mayer (MGM) hatt en brølende løve som midtpunktet i logoen sin, og i alle årene som har fulgt har utallige kinogjengere blitt godt vant med å høre det ikoniske løvebrølet et sted mellom lyset i salen dempes og filmen starter.

Fra løve-logoens spede begynnelse for over hundre år siden har seks ulike løver hatt æren av å rulle over lerret på kino i alle hjørner av verden, men siden 1957 er det løven Leo fra Dublin Zoo i Irland som har vært MGM-løven. Nå er Leo for lengst død, og som om ikke det var nok har MGM nå tatt livet av logoen "hans" også.

100% datagenerert løve

MGM har nemlig gitt den klassiske logoen en skikkelig overhaling, og som seg hør og bør i 2021 er alt skinnende og datagenerert. Løven inkludert.

Det er unektelig en ganske stilig animert logo-sekvens, spesielt måten "art for art's sake" på den gylne filmstripen rundt den nye CGI-løven gradvis blir til det latinske ordtaket "ars gratia artis" som alltid har vært en del av logoen, et slags nikk til alle de av oss som i over hundre år har lurt på hva pokker det betyr. Likevel kommer ikke den nye dataløven på min personlige "topp 3 MGM-løver"-liste, men pytt pytt.

"Metro Goldwyn Mayer"-teksten som kommer glidende inn mot slutten av sekvensen ser også litt i overkant ballongdyr-aktig, men det er jo ikke sånn at jeg hadde fått det til så mye bedre selv.

Likevel er dette først og fremst et tap for verdens hurtig krympende løvebestand, og dårlig nytt for alle store katter med en Hollywood-drøm i magen.

Følg oss for nyheter, konkurranser og tips om filmer og serier!
Annonse