
Reklamefinansiert Netflix-utgave kommer til USA i november
Fra og med denne vinteren kan amerikanske Netflix-brukere velge å betale litt mindre for strømmetjenesten – dersom de er villige til å sitte gjennom fire-fem minutter med reklame hver time.
De siste månedene har det florert rykter om at Netflix er i ferd med å introdusere et nytt abonnement som er delvis reklamefinansiert. Abonnentene må fortsatt betale en sum hver måned, men den er lavere enn de andre pakkene strømmetjenesten tilbyr. Til gjengjeld må abonnentene se på reklame både før og under filmene og seriene de streamer på Netflix.
Reklamefilmene kommer til å være 15 eller 30 sekunder lange, og totalt skal de fylle mellom fire og fem minutter av hver time med Netflix-titting.
Fra 3. november vil amerikanske brukere altså ha fire prisvalg når de abonnerer på Netflix:
- Basis med reklame: 6,99 dollar – maks. 720p-oppløsning, kun 1 skjerm
- Basis: 9,99 dollar – maks. 720p-oppløsning, kun 1 skjerm (norsk pris: 89 kroner)
- Standard: 15,49 dollar – 2 skjermer, maks. 1080p-oppløsning (norsk pris: 109 kroner)
- Premium: 19,99 dollar – 4 skjermer, Ultra HD-oppløsning (norsk pris: 159 kroner)
Hvis det nye, delvis reklamefinansierte Netflix-abonnementet kommer til Norge, kan det virke som prisnivået kommer til å ligge på 49 eller 59 kroner i måneden – 30 eller 40 kroner billigere enn
Filmweb Streamingguide har kontaktet norske Netflix-representanter, som ikke har svart på henvendelsen. Artikkelen oppdateres dersom vi får mer informasjon om den reklamefinansierte versjonen av strømmetjenesten, og hvorvidt den blir lansert i Norge.