4 måneder, 3 uker og 2 dager

1t. 53min.
Plakat for '4 måneder, 3 uker og 2 dager'

Foreløpig har ingen anmeldt 4 måneder, 3 uker og 2 dager

4 måneder, 3 uker og 2 dager bekrefter alle spekulasjoner om at Romania er den mest spennende europeiske filmnasjonen for tiden. Der regissøren Cristian Mungius forrige film, debuten West, omhandlet rumenernes flukt fra eget land, fortalt på en intrikat, men humoristisk måte, er denne en intens, spennende og direkte fortelling.

Otilia og Gabita deler hybel på et studenthjem. Gabita har blitt gravid men ønsker ikke å beholde barnet. I et land og i en tid, hvor abort var strengt forbudt er det en handling som ikke bare er straffbar men også livsfarlig. Brutaliteten, ydmykelsen og løgnene de to jentene må gå gjennom er også historien om et land og en epoke. Maktmisbruk og angiveri skjuler seg i alle mennesker og de eneste de kan stole på er hverandre. Store skuespillerprestasjoner av hovedrolleinnehaverne gjør dette til en historie om et ulidelig regime, menneskets grådighet og ikke minst vennskap. "Perfect and brilliantly acted, A stunning achievement, helmed with purity and honesty." Variety CHRISTIAN MUNGIU Cristian Mungiu, født i 1968, studerte først engelsk litteratur ved Universitetet i Iaþi. Etter å ha jobbet et par år som lærer og journalist begynte han å studere film ved et universitet i Bucuresti. Han laget så et par kortfilmer, før han i 2002 debuterte med sin første spillefilm, OCCIDENT. Den vant flere priser på filmfestivaler og ble i 2002 også vist under Quinzaine des Réalisateurs i Cannes. Hans siste film, 4 MÅNEDER, 3 UKER OG 2 DAGER, ble i år første rumenske film til å vinne Gullpalmen i Cannes.