
Sir

Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
SIR sjarmerer sitt publikum over hele verden.
Den har vunnet fire publikumspriser og vant fortjent pris under kritikeruken i Cannes.
«SIR er smart, elegant, underholdende og rørende. Jeg oppfordrer deg til å velge indisk film neste gang du skal på kino.» - Aftenposten, terningkast 5
«Denne stillferdige kjærlighetshistorien gikk rett til hjertet på meg» - Tara, terningkast 5
«Sjarmerende om komplisert, indisk kjærlighet. I «Sir» er det de små, hverdagslige hendelsene som gir et gripende innblikk hvor vanskelig drømmer og kjærlighet kan være på tvers av kultur, klasse og tradisjon i dagens India» - Stavanger Aftenblad , terningkast 5
«Herskap og tjener» - Adressa
«En varsomt romantisk film drevet av optimisme og livsglede» - Dagsavisen
«Sjarmerende klassedrama fra India» - Vårt Land
«Realistisk romantikk. «Sir» er nøkternt og varmt om rikdom, fridom og ekteskap.» - Klassekampen
«Menneskers muligheter til å være sammen med den man elsker utforskes med lun romantikk og samfunnsbrodd i «Sir».» - NRK Filmpolitiet
«En indisk versjon av Pretty Woman. En riktig så hyggelig filmopplevelse og en film som gir håp.» - Cinema
En ung, singel mann fra Mumbais overklasse blir tiltrukket av sin like unge hushjelp fra bygda i det romantiske dramaet Sir. Altså ligger alt til rette for en skikkelig Askepott-historie. Men filmen er altfor smart til å bygge slike tomme luftslott. I stedet skaper Rohena Gera en nyansert fortelling om forventninger til familielykke i dagens India
Hovedpersonene Ratna og Ashwin har begge dårlige erfaringer med arrangerte ekteskap. Hun opplevde skammen ved å bli enke som 19-åring, to måneder etter bryllupet; han ble lurt til å tro at en venn av familien faktisk ville gifte seg med ham. Nå er begge alene, og bor i samme leilighet, men mens han er desillusjonert, er hun henrykt over å kunne spare opp penger til å ta en utdannelse. «Livet er ikke over ennå, sir», sier Ratna til Ashwin. Til slutt vekkes hans livsgnist og kjærlighet, men er det nok til å overvinne kjønns- og klassestrukturene som skiller Ratna og Ashwin?
At mye av filmen foregår i lukkede rom, er et smart og subtilt grep som understreker nettopp slike strukturer. Men fremfor alt er Sir drevet frem av karakterer vi kan tro på og leve oss inn i. Ahmareen Anjum og Vivek Gomber får frem nyansene i Ratna og Ashwin på en nydelig og troverdig måte.
Rohena Gera (f. 1973) er en indisk regissør, produsent og manusforfatter. Hun har skrevet for TV og er best kjent for dokumentarfilmen What’s Love Got To Do With It? (2013) om indisk familiepolitikk. Sir er hennes første fiksjonsfilm og hadde premiere under Cannes-festivalen.
