Monsterbedriften (no. versjon)

Monsterbedriften (no. versjon)

7 år
1 t. 37 min.
Animasjon / Barnefilm / Familiefilm
Du må velge kinosted for å se visninger.
Filmen er tilgjengelig på streaming. Klikk her for å se hvor den kan streames.
Annonse
Plakat for 'Monsterbedriften (no. versjon)'

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Monsterbedriften (no. versjon)
Premiere: 08.02.2002
Originaltittel: Monsters, Inc.
Skuespillere: Jennifer Tilly
Sjanger: Animasjon / Barnefilm / Familiefilm
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 7 år
Denne animasjonsfilmen inneholder sterk lyd samt noen dramatiske og mørke scener. Filmen får derfor 7-årsgrense.
Språk: Norsk dubbing
Produksjonsår: 2001
Distributør: The Walt Disney Company Nordic

De som laget og fikk Oscar for "Toy Story" åpner nå døren til en skremmende morsom monsterverden i sin nye film MONSTERBEDRIFTEN. Dette nye, vittige og fantasifulle 3D-animerte eventyret er det siste i rekken fra Disney og Pixar etter "Toy Story", "Småkryp" og "Toy Story 2".

Handlingen er denne gang lagt til Monstropolis, en travel fabrikkby hvor monstre i alle former og størrelser lever. Filmen følger de eventyrlige uhellene til James P. Sullivan, også kjent som Sully, og hans beste venn, romkamerat og kollega, Michael "Mike" Wazowski, som begge arbeider i Monsterbedriften, den største skrikprodusenten i monsterverdenen. Sully er den dyktigste til å skremme barn, og Mike er hans entusiastiske assistent.

Handlingen
Den viktigste energikilden i monsterverdenen er de skrikene som samles inn fra menneskebarn. I Monsterbedriften er en elite av skremmere ansvarlige for å hente inn denne miljøvennlige energien. En sikkerhetsrisiko i jobben er det faktum at monstrene tror at barn er giftige. Direkte kontakt med dem er derfor forbudt. Når den lille jenta Bø etter et uhell følger etter Sully tilbake i hans verden, står karrieren hans i fare og livet blir et eneste kaos. Assistert av Mike forsøker han å rette på feilen, men trioen havner i en rekke situasjoner og komplikasjoner som overgår deres villeste fantasi.

Sentralt i filmen står to fargerike monstre og den sjarmerende lille inntrengeren Bø. Sully er et hårete 400 kilos monster som plutselig får nærkontakt med Bø. Han er det siste et menneskebarn ville ønske å finne i skapet sitt, men under sitt skrekkinnjagende ytre er Sully en ekte og snill teddybjørn med en varm personlighet. Bak enhver skremmer står en god hjelper som vet hvordan han skal trene, smigre og egge sin partner til nye skremmerekorder. Ingen klarer dette bedre enn den rappkjeftede, enøyde og irrgrønne Mike Wazowski. Mike er ikke alltid enig med Sully, men han er en god og lojal venn når det virkelig gjelder. Den siste i denne merkelige trioen er Bø, en modig liten jente som finner livet på den andre siden av skapet spennende og slett ikke skremmende. Hun er helt uforstående til det kaoset hun forårsaker og den faren hun står overfor.

Mike og Sullys kolleger i Monsterbedriften inkluderer den sleipe, firfislelignende og åttearmede Randall Boggs som ikke skyr noen midler for å bli den nye toppskremmeren. Randalls assistent er den konstant bekymrede Fungus. Og som direktøren for Monsterbedriften møter vi den krabbelignende Henry J. Waternoose. Resepsjonsdamen er Celia med slangehåret som har et godt øye til Mike Wazowski, og kontorsjefen er Roz som er opptatt av detaljer og en stor tilhenger av papirarbeid.


Om produksjonen
MONSTERBEDRIFTEN er regissert av Pete Docter som var ansvarlig animatør på "Toy Story". På den kreative siden har også ansvarlig produsent John Lasseter, som regisserte begge "Toy Story"-filmene og "Småkryp", bidratt. Den tidligere Grammy-vinneren, komponisten og låtskriveren Randy Newman har nok en gang laget musikken til en film fra Disney og Pixar.

Lasseter uttaler: "Pete og teamet hans har gjort en fantastisk jobb med figurene og forholdet mellom dem i denne filmen. Ikke bare er det en morsom film, den har også atmosfære og følelser som gir figurene et liv som sprenger filmens grenser. For å lage en underholdende film som folk husker, må du fortelle en god historie som har mye følelse og humor, du må ha figurer som lever utover historien, og du må plassere dem i en verden som er til å tro på. Publikum elsker å se noe de ikke har sett før, men som de likevel kan forholde seg til. MONSTERBEDRIFTEN viser en alternativ verden hvor fundamentet er et urbant bedriftssamfunn som er gjenkjennelig, men som likevel presenteres på en måte som publikum aldri før har sett".

Docter sier det var en morsom film å lage. Den berørte mange mennesker fordi de kunne forholde seg til den. "Jeg begynte å tenke på ting som var sant for meg som guttunge. Én ting jeg visste var at monstre eksisterte og at de var i skapet, særlig om nettene. Klær kunne forvandles til forskjellige ting - fangarmer, klør, øyne. Vi mente det måtte være en grunn for at monstre skremmer barn, og begynte å leke med den tanken".

Docter forklarer: "Det besnærende for meg ved denne historien er idéen om at som barn har vi denne ubevisste redselen, og vi skaper oss monstre for å virkeliggjøre skrekken. Vi tenkte at hvis monstre representerer frykt, hva er da monstrene selv redde for? Det umiddelbare svaret: barn. Vår egen frykt er redd for oss!".

"Folk tenker vanligvis på monstre som skremmende, knurrende, siklende uhyrer", fortsetter Docter. "Men i vår film oppfører de seg som vanlig skapninger. De stempler inn, de stempler ut. De snakker om mat og fagforeningssaker. De bekymrer seg for om tennene deres er pene. Å skremme barn er simpelthen jobben deres".


Om den nye teknologien
Pixar, som i år feirer sitt 15-års jubileum, tar et langt skritt fremover med MONSTERBEDRIFTEN. Filmen representerer selskapets mest avanserte og sofistikerte bruk av animasjonsteknologi. Den krevde 2,5 mill. renderingspunkt (et mål på datakraft), sammenlignet med 1,1 mill. brukt på "Toy Story 2". Blant sine mange imponerende tekniske detaljer er fremstillingen av pels og hår som har skygge, tetthet, lys og bevegelse som om det skulle være virkelig. Dette er særlig tydelig med Sullys blågrønne og rødprikkete pels med nær 3 mill. individuelle hår, og med Bøs hår og hestehale. Et annet simuleringsprogram gjorde det mulig å la Bøs t-skjorte bevege seg fritt på kroppen hennes. Denne teknikken representerer et betydelig fremskritt fra Pixars tidligere eksperimentering med klær i kortfilmen "Geri's Game".


Filmens musikk
Den anerkjente komponisten og låtskriveren Randy Newman, som laget musikken til alle de tre forrige filmene fra Disney og Pixar, har nok en gang øst av sitt talent. I MONSTERBEDRIFTEN brukte Newman jazz fra 1940-årene for å fremheve humoren og ånden i filmen. Han har også komponert sluttnummeret "Hvis jeg ikke har deg" som synges av Sully og Mike. "Sluttsangen handler om vennskap og det faktum at Mike og Sully stoler helt på hverandre," sier Newman. "De kunne ikke eksistert uten hverandre, og det vet de".


Pete Doctor
gjør med MONSTERBEDRIFTEN sin debut som filmregissør etter en strålende karriere som et av Pixars fremste kreative talenter. Som protegé til filmpioneren John Lasseter begynte Docter sitt arbeid for Pixar i 1990 og har siden vært hektet på dataanimasjon. Som medlem av teamet bak "Toy Story" jobbet han med den filmen i 41/2 år. Hans øvrige karriere hos Pixar omfatter animasjon og regi av reklamefilmer. Før han kom til Pixar var han involvert i håndtegnet animasjon for Walt Disney Pictures, Bob Rogers & Co, Bajus-Jones Film Corp. og Reelworks in Minneapolis.


John Lasseter
skapte filmhistorie som regissør av "Toy Story", den første dataanimerte spillefilmen, og som han ble tildelt Oscar for. Siden har han høstet mer ære som regissør for "Småskryp" og "Toy Story 2". Lasseter er i dag visepresident for animasjon hos Pixar. Han har skrevet og regissert en rekke kortfilmer og reklamefilmer hos Pixar, inkludert "Luxo jr.", "Red's Dream", "Tin Toy" - som i 1989 ga ham en Oscar for Beste animerte kortfilm - og "Knickknack". Blant hans øvrige meritter innen langfilm finner vi også Steven Spielberg-produksjonen "Young Sherlock Holmes" hvor Lasseter bidro som animatør.


Randy Newman
har nok en gang stilt sitt talent som komponist og låtskriver til disposisjon for en animasjonsfilm fra Disney og Pixar. Den talentfulle komponisten fikk to Oscar-nominasjoner for sitt arbeid på den første "Toy Story". Senere har Newman komponert musikken til "Småkryp". Han gikk sammen med teamet fra den første "Toy Story"-filmen og laget "Toy Story 2" og ble nok en gang nominert for en Oscar. Både Grammy og Emmy har han vunnet, i tillegg til i alt 14 Oscar-nominasjoner. Han har også komponert musikken til musikalen "Faust" som hadde premiere i 1995.